Zeph Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Dei økonomiske incentiva har absolutt gitt result her i landet. Norge er i utgangspunktet ikkje noko ideellt land for elbil med kaldt ver store delar av året og lange avstandar, men regjeringa har innført ein del ordningar som har fått elbilane inn på marknaden. Det er sjølvsagt òg fordi det har vore gode elbilar å få tak i. Spesielt Tesla har vore ei viktig brikke i å få opp mengda elbilar i Norge. Òg fordi dei har bygd ein god del hurtigladestasjonar som gjer turar på kryss og tvers meir gjennomførbart. Når det er sagt, så er det framleis uforholdsmessig mange elbilar i Norge. Kina selger ein god del, samt litt i USA, men det går ikkje like fort ellers i verda. Salet stig bra verda sett som eitt, men det er framleis lite samanlikna med Norge. Eg har ingen tru på noko forbod mot ICE-bilar med det første. Før det skal skje må det skje meir med ladestasjonar og rekkevidde. Det er mange her i landet som køyrer lange avstandar i grisgrente strøk og ikkje kan ha elbil. Spesielt i nord, der ein må ha ein del effekt til varme i kupeen når temperaturen blir veldig låg. I tillegg må eit forbod koma frå EU, og i Europa er det eit godt stykke igjen før elbilar er på nivå med Norge i dag. Men det er heller kanskje ikkje det store poenget. Om produsentane klarar å levere nok og gode nok elbilar, så vil forhåpentlegvis folk velje det på eige initiativ, ikkje fordi ICE blir forbode. Statens subsidiering av elbilar vil bli endra på sikt, men det er framleis mange grunnar til å velge elektrisk. Folk tenker med lommeboka og det er ganske naturleg. Ein elbil har sine fordelar og ulemper, men med stor nok økonomisk vinst så er mange villige til å akseptere ulempene. For miljøet sin del er det utvilsamt store fordelar for nærmiljøet. Diverre blir det meir forureining der fabrikkane ligg og produserer batteri, men i dens levetid er avtrykket mindre enn ein ICE-bil, avhengig av diverse. Det blir spanande å følgje med på utviklinga både innenlands og utenlands. Endret 3. oktober 2018 av Zeph Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Når bompenger og andre avgifter blir pålagt på el-biler slik det er på fossil biler i dag, så blir el-biler den minst solgte bilen. Når avgifter på elbiler blir som på fossilbiler i dag, så vil fossilbilenes avgifter ha økt tilsvarende mer. Jeg tror aldri elbil-kjøpere vil betale det samme i avgifter som fossil-kjøpere. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Nei, Model X er den mest LEVERTE bilen, og om du tror noen bilprodusenter ligger våkne pga. norges 0.4% markedsandel, må du nok tro om igjen. Vel, de ligger i det minste våkne og svetter av bekymring over Tesla. Det er ikke uten grunn at alle snakker stort om hvor mange elbiler de skal lage om bare noen få år (æresord asså!). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Nei, Model X er den mest LEVERTE bilen, og om du tror noen bilprodusenter ligger våkne pga. norges 0.4% markedsandel, må du nok tro om igjen. For øvrig er jeg godt inne i det du vel vil kalle 'autofilt miljø', og ingen (INGEN) driver med elbiler annet enn mellom hjemmet og jobben på andre siden av bommen. Ingen. Mest leverte bilen? Den er ikke solgt altså? Eller mener du at salgstallene for denne perioden er lavere enn andre? Ingen av kompisene dine driver med elbil utenom mellom jobb/hjem og på andre siden av bommen? Og poenget er? 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Utrolig med tanke på hvor dårlig tesla gjør det med reprasjoner og vedlikehold og at fjerning av fordelene f.eks fjerne gratis lading alikevell gjør at salget på model X og S øker. Model 3 selges ikke i norge. Man skulle tro folk går på bruktmarkedet, hvis ikke selgerne gir rabatt på vinterdekk eller bruker andre argumenter for tesla er bedre. Er enig at dette beviser folk har mye penger eller at de andre elbilene ikke er i nærheten av model X. Men du har jo ingen erfaring med Tesla, annet enn FUD du leser rundt om. Prøv å få litt egenerfaring så kanskje du får et mer balansert syn på dette. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Befolkning != antall biler kjøpt, men Nordland har såvidt mer elbiler kjøpt enn Øst-Agder, men dobbelt så mange innbyggere. Buskerud har såvidt flere folk, men klart mer elbiler solgt. Selvsagt er befolkning != antall biler kjøpt. Det er det jo i alle segmenter. Skal det ha noen mening, må man som jeg prøvde å si, se det i sammenheng med noe. Antall elbiler per 1000 personer, eller sammenlignet med andel andre biler i de samme områdene gir oss relevant og sammenlignbar info. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Men du har jo ingen erfaring med Tesla, annet enn FUD du leser rundt om. Prøv å få litt egenerfaring så kanskje du får et mer balansert syn på dette. MED TESLA MODEL X T/R TYSKLAND Langtur med elbil? Det blir mange og lange stopp Dette passet ikke Teslaen til. Det skilte også svært mye på effektiv ladetid i forhold til det som gjerne har vært sagt om Tesla på egne superladere. Mens vi ble forespeilet ladetid på 20-30 minutter opp til 80 prosent kapasitet, endte vi med det dobbelte eller mer, som tabellen nedenfor vil vise. Burde gått raskereHer bør det tilføyes at på de sju Tesla superladerne vi benyttet på turen, var vi eneste bil på fire av dem, og på de tre øvrige var det henholdsvis en, to og to biler til på åtte mulige ladepunkter. Da burde det etter vår oppfatning ha gått mye raskere. om for eksempel da sjåføren tråkket litt vel hardt på pedalen, og farten steg til 215 km/t: «Hold deg under 130 km/t for å nå målet ditt», meldte bilen, med henvisning til neste ladestasjon Så det er bevis på hurtiglading og rask kjøring er ikke tesla så bra. Energikostnad, hele turen (1.887 km): Her var det ikke helt enkelt å finne svar, men hvis vi regner med Tesla Supercharger-lading (over 60 kW) etter minuttpris, blir kostnaden (tysk pris) 106,42 euro, som tilsvarer NOK 1.067,42. Så har bilen en Supercharger-kreditt på 400 kWt årlig, som gir et forholdsmessig fradrag her. Før et slikt fradrag blir altså prisen pr mil NOK 5,66. Hvis vi tenker diselbil\bensin koster ca 16 kr per mil er ikke prisen så veldig høy. Husk man får brukbare biler til 300 000 kr. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 MED TESLA MODEL X T/R TYSKLAND Langtur med elbil? Det blir mange og lange stopp Dette passet ikke Teslaen til. Så det er bevis på hurtiglading og rask kjøring er ikke tesla så bra. Hvis vi tenker diselbil\bensin koster ca 16 kr per mil er ikke prisen så veldig høy. Husk man får brukbare biler til 300 000 kr. Så det er bevis på hurtiglading og rask kjøring er ikke tesla så bra. Nei, det er ett bevis på artikkelforfatter ikke har nok erfaring med Tesla. På samme måte som deg. Han trodde bilen skulle klare NDEC rekkevidde og kjørte med dette aktivert. Noe som er håpløst på alle biler. 2 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) MED TESLA MODEL X T/R TYSKLAND Langtur med elbil? Det blir mange og lange stopp Dette passet ikke Teslaen til. Så det er bevis på hurtiglading og rask kjøring er ikke tesla så bra. Hvis vi tenker diselbil\bensin koster ca 16 kr per mil er ikke prisen så veldig høy. Husk man får brukbare biler til 300 000 kr. Det er jo fortsatt ikke DIN erfaring. Det er oppgulp du leser fra noen uerfarne som har prøvd Tesla X og råkjørt på autobahn med dårlige resultater. "Bevis"... Gudhjelpes. Du finner også "bevis" på at jorda er flat hvis du tar skylappene på. Endret 3. oktober 2018 av Klykken- Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Råkjørt i 130? Så mange norske teslaer nede på autobahn tidligere i år, de fleste lå og hypermilet i 130. Jeg vet hvertfall med meg selv at hadde bilen klart å ligge i 200-220 over lengre tid så hadde jeg glatt kjørt så fort, noe vi også gjorde med ice bilen vi kjørte. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Nei, det er ett bevis på artikkelforfatter ikke har nok erfaring med Tesla. På samme måte som deg. Han trodde bilen skulle klare NDEC rekkevidde og kjørte med dette aktivert. Noe som er håpløst på alle biler. Hva så, alle har jo vært nybegynnere, tesla oppgir tall som nesten er umulig å få til i praksis. For å impornere. Riktignok kan treg ladning være dårlig utstyr f.eks underdimisjonelt strømkabel. Så tesla har muligens ikke skyld i treg ladning. Men det er jo mangel på informasjon om laderne. Surt hvis man skal på viktig møte og har tomt batteri. Folk som er vant med disel eller bensin tviler jeg på vil bytte til elbil raskt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Hva så, alle har jo vært nybegynnere, tesla oppgir tall som nesten er umulig å få til i praksis. For å impornere. Riktignok kan treg ladning være dårlig utstyr f.eks underdimisjonelt strømkabel. Så tesla har muligens ikke skyld i treg ladning. Men det er jo mangel på informasjon om laderne. Surt hvis man skal på viktig møte og har tomt batteri. Folk som er vant med disel eller bensin tviler jeg på vil bytte til elbil raskt. Nei, de har testet bilen etter en standard. De har ikke "oppgitt tall for å imponere". De burde dog vist til mer realistiske tall som EPA. Det skal jeg være enig i. Men dette kan en sette i bilen. Og så klart alle er nybegynnere, men skal en teste noe så bør en i det minste lese manualen og sette seg inn i hvordan bilen fungerer. Treg lading er ikke underdimensjonert kabel... Det er Tesla sine kabler.. Alle som kjører elbil i dag var vant til diesel/bensin, så den bommet du på før du la ut innlegget. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Råkjørt i 130? Så mange norske teslaer nede på autobahn tidligere i år, de fleste lå og hypermilet i 130. Jeg vet hvertfall med meg selv at hadde bilen klart å ligge i 200-220 over lengre tid så hadde jeg glatt kjørt så fort, noe vi også gjorde med ice bilen vi kjørte. Jeg farter stadig på autobahn, aldri sett en Tesla hypermile der. Har dog sett ett lass av diverse andre biler kjøre tregt. Tesla klarer da fint å ligge i 200 men en vill ikke spare noe tid på det. Forøvrig synes jeg 200 er alt for fort i alle bilene jeg har testet der borte, mulig det er bedre i Tesla'en men den har jeg ikke prøvd. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Befolkning != antall biler kjøpt, men Nordland har såvidt mer elbiler kjøpt enn Øst-Agder, men dobbelt så mange innbyggere. Buskerud har såvidt flere folk, men klart mer elbiler solgt.Her er det så klart også andre ting som spiller inn. Nordland har f.eks ikke en eneste Tesla butikk eller servicesenter. Bor man f.eks i Bodø og skal ha bilen på service, så er nærmeste servicesenter i Tromsø, 8,5 timer unna, eller så kan man dra til Trondheim, 9,5 timer unna. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) “Real life ironman”- Elon Musk har nettopp kunngjort at han forlater sin stilling i Tesla snart for å kunne gå igang med et nytt foretningsprosjekt som han har mer tro på vil forandre verden mer enn Tesla, SpaceX og Solar City noengang kan. Hans nye eventyr er et Bitcoin Trading System og selv om det ikke var han som kom opp med ideen har han spyttet inn 863 millioner krone noe som tillater han å kontrollere alle BTC Profit beslutningene. Ser ut som artikkelen ble slettet eller endret, fra youtube url. https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=CQIflx4K0W9mdMtWZywWSsIzAB_3V2tVTn53Z3dwHv-EeEAEg4_uTA2DD_KOFlBigAa2f3_sCyAEBqAMByAPDBKoExwFP0NBb2jswJs_j5G0K8FF_4A_HXSY3QGtP_yautp9iPiB-GSWAEPPQKzVd90B_GW6Pc6-gsKG2P86g5148u5y7vo5cq74VS_q_e8wBQ5Zj8r_PdgqFL0iyxL-o5DwRZxHrMUlzJnwetktLlFbx8Ia8Ve4tvrEU8ibMZgXSzRXcjGtimJitScdQC_PsXiTFwIdWhTvj0hWTZbnGOAAIBizkMe1HkzuHXb0bF6Djbo90oHG-Z4UabrlMLUi4C2xrQ52qi-Zo4b0loAZRgAe74KCEAagHjs4bqAfVyRuoB9nLG6gHz8wbqAemvhuoB5oG2AcB0ggJCIDhgBAQARgD8ggfY2EteXQtaG9zdC1wdWItNzUzMzQ4ODg1MzE0NDQ4N7EJiPKA7txyrhmACgHYEwo&num=1&cid=CAASEuRoH4TDn29vi5DwdHCJUgWebQ&sig=AOD64_0d52ajM69PxdOvAQfEN5S4md44Tg&client=ca-pub-6219811747049371&nm=65&mb=2&bg=!U1ClUEhEw0wxBiAEnOcCAAAAZ1IAAAAemQEzzg2gACWdmMGImw1mDrvpDJj6Hqh2WOib_Th5Wc07ioxn1rptwWvoVmkgAVP6UtIJdQLnKgF3AaK6YTiKaBQPtV4XfvQwPV22vSIQ6l9i54_wmx04QzoQgllchKUhmed4qaPEy8YLYkviSunazJz3dLX4sRJR4qxXWiFNwmqBRZbOE3mSQaHIyPFe1Y8Ac6oCX8b2R7_sE4GJFoF4-1culttUNHwRo48UEH1p6hh5wR5eeNQd8eSkZdhaYqBTHb_N9gV9_eEv7JRX3OR9Ecxcdjq3ZYx7ZXPxqkK7VBJIYBs1RwR_p1MNGKeqrP7y_04gprXtCH_KEDBgT-3H353uKlSpBMClQgROhf0AcerIWcjurZiT46yVJIjdyfozghTIai3Re7qmX3GYO4G3tEgREXfEsw&adurl=https://smartfinancemove.com/skal-avslutte-min-jobb-9-skilt-det-tid/ Er det tull eller ? Hvis ikke Elon Musk har tro på tesla hvem har det da? Endret 3. oktober 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Er det tull eller ? Hvis ikke Elon Musk har tro på tesla hvem har det da?Så klart 100% tull. Svindlere har misbrukt navnet til Musk over lengre tid for å pushe bitcoins. Antar linken er til en svindelside og anbefaler ingen å besøke den. 2 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Her er det så klart også andre ting som spiller inn. Nordland har f.eks ikke en eneste Tesla butikk eller servicesenter. Bor man f.eks i Bodø og skal ha bilen på service, så er nærmeste servicesenter i Tromsø, 8,5 timer unna, eller så kan man dra til Trondheim, 9,5 timer unna. Hele Trondheim er jo en Tesla-meetup… Hvor langt unna nærmeste serviceverksted er for en elbil, attpåtil en med få feil, betyr i praksis nær sagt ingenting. I Tromsø velger folk andre merker elbil. Skal man bruke mer enn 500.000 på bil så blir det Tesla. Skal man spare penger så blir det en eller annen annen elbil. Hvis man har langt til hytta, og bor i by, så er det fremdeles hybrid som gir mening. Hvor interessant er det med diesel når det ikke finnes biodiesel, eller bensin når det ikke finnes E100 i salg for privatpersoner? Kjøpe ny bil man ikke får lov å kjøre i visse tidsrom eller soner? Det får man ikke solgt videre uten at skjorta følger med på kjøpet. På samme vis som bruktmarkedet, selges andre biler av historisk store firma, som har lagerførte biler, i fortrinnsvis grisgrendte strøk. Der gir avstand til serviceverksted og økonomien i å drive dem utslag, i motsatte hensyn. Spør noen som rett og slett ikke kan ha elbil enda om hva de synes om drivstoffpriser, bompenger, hestekreftavgift, registreringsavgift, servicekostnader, osv osv. Endret 3. oktober 2018 av Spetsnaz Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Hva er hestekraftavgift? Lenke til kommentar
Sweet Tooth Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Utrolig med tanke på hvor dårlig tesla gjør det med reprasjoner og vedlikehold og at fjerning av fordelene f.eks fjerne gratis lading alikevell gjør at salget på model X og S øker. Model 3 selges ikke i norge. Man skulle tro folk går på bruktmarkedet, hvis ikke selgerne gir rabatt på vinterdekk eller bruker andre argumenter for tesla er bedre. Er enig at dette beviser folk har mye penger eller at de andre elbilene ikke er i nærheten av model X. Mine fire grunner:#1: Et skikkelig utbygd ladenettverk, som riktignok ikke er gratis for nye biler men som vel er likt i pris som Fortum og Grønn kontakt. Lader uansett mest hjemme, superladeren brukes stort sett bare på langturer #2: Service på Tesla; første gang jeg ikke har måttet krangle for å rette opp feil på garanti. Joda, det tar tid men de har rettet opp alt uten å mukke. MILEVIS unna min erfaring med andre bilmerker, spesielt våre venner i Møller #3: Mye penger? Billånet koster meg et par tusen mer enn jeg ville betalt i diesel på min gamle bil(vi kjører rett nok 3,5 mil hver dag tur/retur jobb), trekk ifra at jeg egentlig skulle betalt 4700 for denne så sparer jeg penger #4: En Tesla erstatter for mitt bruk (kone, 3 unger og hund) en fossilbil på alt. En liten pause hver tredje time på langtur må vi påregne uansett Jeg er 100% enig. Jeg har i dag en eGolf og er så hinsides missfornøyd med Møller og behandlingen derfra. Om jeg klarer det så blir det Tesla på oss også! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Hele Trondheim er jo en Tesla-meetup… Hvor langt unna nærmeste serviceverksted er for en elbil, attpåtil en med få feil, betyr i praksis nær sagt ingenting. I Tromsø velger folk andre merker elbil. Skal man bruke mer enn 500.000 på bil så blir det Tesla. Skal man spare penger så blir det en eller annen annen elbil. Hvis man har langt til hytta, og bor i by, så er det fremdeles hybrid som gir mening. Det er mange gode grunnar til å velje fossilbil i dag. Unntaket er kanskje miljø og kostnad, men ellers er vel framleis ein bil med bensin eller diesel meir praktisk på det meste. Hybridar har litt av begge delar, men du har framleis ulempa med ein fossilmotor, eksosanlegg, servicekostnadar og ekstra vekt. Kostnad er mykje snakka om, men fossilbilane er ikkje blitt dyrare, så ein sånn bil vil ikkje auke utgiftene til ein hushaldning. Det er eventuelt ein elbil som reduserer dei. Mange er nok villig til å betale ekstra for dei praktiske eigenskapane til ein fossilbil. Det er generelt god velstand her i landet og sjølv om bil er ein stor utgift så har mange likevel råd til dyre bilar, så det dei sparar med ein elbil er kanskje ikkje verd det du tapar av praktikalitet. Eg er sjølv eit eksempel på det som har tenkt å kjøpa bensinbil. Spesielt dei utan lademoglegheiter i heimen må akseptere ein del ekstra innsats om dei vil ha elbil. Eit anna poeng er at elbilmarknaden er forholdsvis ny og det er ikkje sikkert bilane ute i dag tilfredsstiller alle sine behov. Det vitnar om ganske snever tankeverksemd blant dei som ikkje klarar å sjå føre seg grunnar til at ikkje alle veljer elbil i dag. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå