Gå til innhold

Ny elbilrekord: Nesten halvparten av alle solgte biler i september var elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange biler leverte Tesla forrige måned? Regner med de vil levere samme antall pr måned fremover nå for de har vel fått orden på produksjon og deler?

 

Tesla leverer som regel ut mange biler på «en gang» og ikke jevnt per måned. Derfor blir det slike leveringsbølger.

 

Model S og X leveres på 2-3 mnd fra bestilling. Altså meget raskt.

 

Hva angår service som enkelte messer om så er dette en langt bedre enn de fleste = man slipper kranglinga

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som kunne vært interessant å vite, men som artikkelen ikke kommer innpå, er i hvilke fylker de nye elbilene registreres.

 

Det er foreløpig stort sett 3-4 fylker som besitter hovedandelen av dagens elbil-bestand

 

8RFbGmD.png

 

Dvs. er det fortsatt der det kjøpes mer, eller (omsider) et trend-skifte på gang i fylker som hittil har "vegret" seg? Må vel kanskje vente til neste år på statistikk på det punktet, evt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kunne vært interessant å vite, men som artikkelen ikke kommer innpå, er i hvilke fylker de nye elbilene registreres.

 

Det er foreløpig stort sett 3-4 fylker som besitter hovedandelen av dagens elbil-bestand

 

8RFbGmD.png

 

Dvs. er det fortsatt der det kjøpes mer, eller (omsider) et trend-skifte på gang i fylker som hittil har "vegret" seg? Må vel kanskje vente til neste år på statistikk på det punktet, evt.

 

Egentlig ikke så veldig interessant, bedre om en ser på bil pr 1000 innbygger evt om en ser ift hvordan bilene selges generelt i fylket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig med tanke på hvor dårlig tesla gjør det med reprasjoner og vedlikehold og at fjerning av fordelene f.eks fjerne gratis lading alikevell gjør at salget på model X og S øker.

Model 3 selges ikke i norge.

 

Man skulle tro folk går på bruktmarkedet, hvis ikke selgerne gir rabatt på vinterdekk eller bruker andre argumenter for tesla er bedre.

 

Er enig at dette beviser folk har mye penger eller at de andre elbilene ikke er i nærheten av model X.

 

Nei de fjerner ikke gratis lading. De fjerner gratis lading over 40kWt/år

Nei, alle har ikke problemer med reparasjoner. Veldig mange er som meg, svært fornøyd.

Derfor selger de godt.

 

Det betyr ikke at de ikke har forbedringspotensiale ovenfor de som er plaget.

Lenke til kommentar

 

Utrolig med tanke på hvor dårlig tesla gjør det med reprasjoner og vedlikehold og at fjerning av fordelene f.eks fjerne gratis lading alikevell gjør at salget på model X og S øker.

Model 3 selges ikke i norge.

 

Man skulle tro folk går på bruktmarkedet, hvis ikke selgerne gir rabatt på vinterdekk eller bruker andre argumenter for tesla er bedre.

 

Er enig at dette beviser folk har mye penger eller at de andre elbilene ikke er i nærheten av model X.

 

Nei de fjerner ikke gratis lading. De fjerner gratis lading over 40kWt/år

Nei, alle har ikke problemer med reparasjoner. Veldig mange er som meg, svært fornøyd.

Derfor selger de godt.

 

Det betyr ikke at de ikke har forbedringspotensiale ovenfor de som er plaget.

Argh skriveleif 400... ikke 40

Lenke til kommentar

 

Når bompenger og andre avgifter blir pålagt på el-biler slik det er på fossil biler i dag, så blir el-biler den minst solgte bilen.

 

Nei, for elbiler vill alltid ha lavere pris en fossilbilene i tillegg til at de generelt sett er langt billigere i drift. 

Det vet ingen noenting om.. Minst av alle politikerne som bestemmer dette.

Lenke til kommentar

Trist lesning for autofile..

Og dette har neppe noe med miljøet å gjøre, dette er KUN økonomisk betinget all den tid bilavgifter kun er fiskale og fraværende på elektriske kjøretøy. Dette vil falle på egen urimelighet og markedet vil normalisere seg med rasjonell andel el-kjøretøy.

Lenke til kommentar

Trist lesning for autofile..

Og dette har neppe noe med miljøet å gjøre, dette er KUN økonomisk betinget all den tid bilavgifter kun er fiskale og fraværende på elektriske kjøretøy. Dette vil falle på egen urimelighet og markedet vil normalisere seg med rasjonell andel el-kjøretøy.

Hvis markedet er betinget av økonomiske incentiver så hadde vi ikke satt rekord i elbilsalg uten at noen nye har kommet til siden for eksempel foregående år.

 

Tesla Model X er den _mest_ solgte bilen. Det er ingen som tror de kjøper billig bil som har tinget den.

 

Du er ikke mye autofil hvis du ikke har merket at folk som kjørte rake rør før har begynt med el-motorer. Det som var de mest forurensende, mest høylytte bilene, er nå i økende grad elbil-bygg.

 

Hvis du vil fortsette å kjøre fossilbil så blir du glatt forbikjørt om noen av disse som ikke "bryr seg om miljøet" måtte ønske det, men du må gjerne trille rundt på grensen av det biltilsynet tillater av bilstøy.

 

https://statistikk.ofv.no/ofv_bilsalg_small.asp

 

VW, Toyota, BMW, Skoda, MB, Audi, Ford leverer _alle_ meget røde tall.

Dette er i synkende rekkefølge av de som primært driver i fossilbilsegmentet.

Kun Volvo på en fjerdeplass av disse, leverer bedre tall enn i fjor.

 

21.2% færre biler levert, jeg håper og tror tendensen og dreiningen er kommet for å bli.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det som kunne vært interessant å vite, men som artikkelen ikke kommer innpå, er i hvilke fylker de nye elbilene registreres.

 

Det er foreløpig stort sett 3-4 fylker som besitter hovedandelen av dagens elbil-bestand

 

8RFbGmD.png

 

Dvs. er det fortsatt der det kjøpes mer, eller (omsider) et trend-skifte på gang i fylker som hittil har "vegret" seg? Må vel kanskje vente til neste år på statistikk på det punktet, evt.

 

Denne oversikten har kun verdi om man sammenligner med salg av bensinbiler, dieselbiler og hybridbiler, gjerne fordelt på ladbare og ikkeladbare, for å se hvordan forskjellen mellom drivlinjene er.

 

Ellers viser denne bare at hvor det bor flest mennesker, selges det flest elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig ikke så veldig interessant, bedre om en ser på bil pr 1000 innbygger evt om en ser ift hvordan bilene selges generelt i fylket. 

Veldig uenig. Jeg tror du kan være enig med meg i at målet burde være at salg av fossilbiler blir forbudt i 2025 i Norge? Og så er det jo ønskelig med høyest mulig elbilandel før det fordi ellers vil det jo være mye fossilbiler på veiene i lange tider da folk fint kan kjøre en bil i 10-15 år.

 

Dette eksempelet er ikke direkte relevant, men bare for å illustrere et poeng:

Telenor bygger ut 5G i alle store byer i Norge. De dekker 70% av befolkningen innen 1 år. Så kommer noen med dekningskart og sier ja 5G er bra utbygd i områder med mye folk, men hva med resten av landet? I realiteten har de kun dekket 10% av Norges areal. De er ikke i nærheten engang.

 

Oslo-Akershus(Oslo), Hordaland (Bergen), Rogaland(Stavanger) er de tre klart største befolkningssentrene i Norge, samt de klart rikeste. Så om du ser på tallene og ser at elbil vokser raskt, men når du ser nøyere så er nesten all veksten i en gruppe av samfunnet har du et problem. Når du da får en metning i den gruppen veksten er stor, så vil den nasjonale veksten kunne avta. Det er helt klart at en del steder i landet er det mye mindre praktiske med elbiler enn andre. Det har nok med hvor folk kjører, hvor langt, hvor lenge, ladestasjoner osv. En annen ting er bompenger. Kan tippe de 4 fylkene på topp har mye mer bompenger enn de andre fylkene.

 

Og for å komme til forbud mot elbil så hjelper det ikke med høy elbilandel. Det hjelper ikke om Telenor har dekket 80-90% av landets befolkning. Det er den siste delen som er den vanskeligste, og den som teller for 100%. Så vi kan ikke bare sitte her og si det går fint om nesten ingen i Finmark kjøper elbil sålenge nesten alle i Oslo har elbil. Vi må jo legge opp slik at også i Finmark vil det være null problem å kjøre elbil i 2025. Så det å ignorere lave salg i en del fylker er ikke bra taktikk for et mål om fossilforbud i 2025.

Lenke til kommentar

Denne oversikten har kun verdi om man sammenligner med salg av bensinbiler, dieselbiler og hybridbiler, gjerne fordelt på ladbare og ikkeladbare, for å se hvordan forskjellen mellom drivlinjene er.

 

Ellers viser denne bare at hvor det bor flest mennesker, selges det flest elbiler.

Befolkning != antall biler kjøpt, men Nordland har såvidt mer elbiler kjøpt enn Øst-Agder, men dobbelt så mange innbyggere. Buskerud har såvidt flere folk, men klart mer elbiler solgt.

Lenke til kommentar

Hvis markedet er betinget av økonomiske incentiver så hadde vi ikke satt rekord i elbilsalg uten at noen nye har kommet til siden for eksempel foregående år.

Du antar et marked der det er tilgjengelighet for elbiler i hva enn antall folk ønsker. Det stemmer ikke. Elbil-salg i Norge er i stor grad begrenset av antall elbiler faktisk levert til Norge. Om elbilene kunne importeres i så store kvanta som folk vil ha som fossilbiler ville salgene vært høyere. Hvert år blir antall elbiler produsert økt en god del. Så det er økningen fra et år til et annet. Mer tilgjengelige elbiler å kjøpe.

 

Tesla er ikke billig, men tilsvarende fossil er MYE dyrere. vi har i overkant av 100% total avgift på nykjøp av bil i Norge. Pluss ingen bomavgifter osv. Og du mener økonomiske intensiver IKKE er grunnen til at folk kjøper elbil. Det er jo helt klart grunnen til at folk kjøper elbil. Derfor Norge har latterlig høy andel i forhold til alle andre land i verden. Om det var av andre grunner enn økonomiske folk i Norge kjøper så mye el, hvorfor er ikke andelen tilsvarende i andre land?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Veldig uenig. Jeg tror du kan være enig med meg i at målet burde være at salg av fossilbiler blir forbudt i 2025 i Norge? Og så er det jo ønskelig med høyest mulig elbilandel før det fordi ellers vil det jo være mye fossilbiler på veiene i lange tider da folk fint kan kjøre en bil i 10-15 år.

 

Tja, forbudt er vell noe jeg ikke er helt enig i. Det blir litt for kommunistisk for meg, men at det bør være så gode alternativ at folk flest naturlig velger elbil. Det kan jeg være enig i :) 

 

 

Dette eksempelet er ikke direkte relevant, men bare for å illustrere et poeng:

Telenor bygger ut 5G i alle store byer i Norge. De dekker 70% av befolkningen innen 1 år. Så kommer noen med dekningskart og sier ja 5G er bra utbygd i områder med mye folk, men hva med resten av landet? I realiteten har de kun dekket 10% av Norges areal. De er ikke i nærheten engang.

 

Akkurat denne tok jeg ikke, poenget altså. 

 

 

 

Oslo-Akershus(Oslo), Hordaland (Bergen), Rogaland(Stavanger) er de tre klart største befolkningssentrene i Norge, samt de klart rikeste. Så om du ser på tallene og ser at elbil vokser raskt, men når du ser nøyere så er nesten all veksten i en gruppe av samfunnet har du et problem. Når du da får en metning i den gruppen veksten er stor, så vil den nasjonale veksten kunne avta. Det er helt klart at en del steder i landet er det mye mindre praktiske med elbiler enn andre. Det har nok med hvor folk kjører, hvor langt, hvor lenge, ladestasjoner osv. En annen ting er bompenger. Kan tippe de 4 fylkene på topp har mye mer bompenger enn de andre fylkene.

 

Det var jo litt av poenget, det hjelper ikke å se på grafer hvor det selges mest elbiler i landet en må sette det i sammenheng. Feks vedå  vise hvor mange biler solgt pr 1000 innbygger. Da får en bedre tall. Evt se på hvordan biler "normalt" sett selges i fylkene og sammenligne med elbil tallene. Da ser en om det er metning som du sier, eller ett unormalt salg noen plass. 

 

 

 

Og for å komme til forbud mot elbil så hjelper det ikke med høy elbilandel. Det hjelper ikke om Telenor har dekket 80-90% av landets befolkning. Det er den siste delen som er den vanskeligste, og den som teller for 100%. Så vi kan ikke bare sitte her og si det går fint om nesten ingen i Finmark kjøper elbil sålenge nesten alle i Oslo har elbil. Vi må jo legge opp slik at også i Finmark vil det være null problem å kjøre elbil i 2025. Så det å ignorere lave salg i en del fylker er ikke bra taktikk for et mål om fossilforbud i 2025.

 

Det har jeg heller ikke sagt. 

Lenke til kommentar

 

Trist lesning for autofile..

Og dette har neppe noe med miljøet å gjøre, dette er KUN økonomisk betinget all den tid bilavgifter kun er fiskale og fraværende på elektriske kjøretøy. Dette vil falle på egen urimelighet og markedet vil normalisere seg med rasjonell andel el-kjøretøy.

Hvis markedet er betinget av økonomiske incentiver så hadde vi ikke satt rekord i elbilsalg uten at noen nye har kommet til siden for eksempel foregående år.

 

Tesla Model X er den _mest_ solgte bilen. Det er ingen som tror de kjøper billig bil som har tinget den.

 

Du er ikke mye autofil hvis du ikke har merket at folk som kjørte rake rør før har begynt med el-motorer. Det som var de mest forurensende, mest høylytte bilene, er nå i økende grad elbil-bygg.

 

Hvis du vil fortsette å kjøre fossilbil så blir du glatt forbikjørt om noen av disse som ikke "bryr seg om miljøet" måtte ønske det, men du må gjerne trille rundt på grensen av det biltilsynet tillater av bilstøy.

 

https://statistikk.ofv.no/ofv_bilsalg_small.asp

 

VW, Toyota, BMW, Skoda, MB, Audi, Ford leverer _alle_ meget røde tall.

Dette er i synkende rekkefølge av de som primært driver i fossilbilsegmentet.

Kun Volvo på en fjerdeplass av disse, leverer bedre tall enn i fjor.

 

21.2% færre biler levert, jeg håper og tror tendensen og dreiningen er kommet for å bli.

Nei, Model X er den mest LEVERTE bilen, og om du tror noen bilprodusenter ligger våkne pga. norges 0.4% markedsandel, må du nok tro om igjen.

For øvrig er jeg godt inne i det du vel vil kalle 'autofilt miljø', og ingen (INGEN) driver med elbiler annet enn mellom hjemmet og jobben på andre siden av bommen. Ingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...