Uderzo Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Hvordan kan manglende bilbeltebruk være årsak til en trafikkulykke? Jeg tror de referer til dødsulykker, men sagt på en klønete måte. Mangel på bilbeltebruk kan som du sier ikke være en årsak til en ulykke. Men de som ikke bruker bilbelte utviser en viss risikoadferd, som kan være av betydning når vi snakker om ulykker og uansvarlig oppførsel i trafikken. 4 av 10 som døde i trafikken i 2015 brukte ikke bilbelte, liv kunne ha blitt reddet og flere alvorlige skader kunne vært unngått, hadde de ofret litt komfort. Det vil samtidig spare samfunnet for mye penger og ressurser. Jeg vet dog ikke om dette er den beste måten å oppnå økt bruk av bilbelte, selv om tallene er krystallklare så er ikke det nok til å overbevise idiotene om å bruke det. Dette vil ikke forandre på det. Endret 2. oktober 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
oppat Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Jævla idioter. Har det noe å si om folk dør? Skal det gå på bekostning av livskvalitet? Jeg er ikke spesielt uenig i meldingen fra TØI, men TØI har ingen legitimitet. De fokuserer på en detalj og har i mer enn 30 år ikke villet prate om det som faktisk hjelper - å bygge sikre veier. Last gjerne ned TØIs rapporter. Elefanten i rommet er kjemisk renset bort i alt de skriver. De er en ren propagandaorganisasjon hvis eksistensgrunnlag kun er berettiget fordi politikere må ha en organisasjon å peke på når de ikke bygger veier. Denne organisasjonen betaler ved å ikke kritisere den ekstremt lave sikkerheten i veinettet i Norge. Alt som kommer fra TØI er politisk vinklet. 2 Lenke til kommentar
Viggo Dahl Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Hva med klær og setetrekk i borrelås. Bare å hive seg inn og kjøre... Lenke til kommentar
molna Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Vet det er en del som klikker beltet i på BAKSIDEN av setet permanent, kun for å slippe lyden... Jeg bruker det når jeg flytter tørket ved fra ene enden av eiendommen til vedskjulet på andre enden. Selvsagt for å slippe pipingen. Ser for meg at endel gjør det samme etter veien. Selv setter jeg alltid på beltet som en vanesak, helt uten å tenke over det. Skjønner ikke at enkelte tør kjøre på veg uten belte. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Hvis det ikke hadde kostet penger for samfunnet, så hadde jeg sagt "tough luck", men så lenge det koster oss andre skattepenger når folk er tåper, så sier jeg velkommen til tiltaket! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Et lite gjennomtenkt forslag da det er den rekke personer som har fritak fra beltebruk av medisinske årsaker. Hva med disse personene - skal de nektes å kjøre bil? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Vet det er en del som klikker beltet i på BAKSIDEN av setet permanent, kun for å slippe lyden... Det er det fullt mulig å motvirke teknisk: Nullstill sensoren hver gang vekta forsvinner fra førersetet mer enn 10 sekunder. Dvs. at man må løsne og feste beltet på nytt hver gang man stiger ut av bilen. Regner med færre setebeltemotstandere gidder å gjøre det for å slippe å ha på beltet. Manglende bilbeltebruk, høy fart og alkohol nevnes ofte som de viktigste årsakene til trafikkulykker. Alle disse tre er mulig å redusere med tekniske tiltak i bilene og ikke med kostbare tiltak i veinettet. Alkolås, fartssperre (gjene GPS-basert med sanntidsoppdatert SVV-kart), og det anti-belte bak ryggen-tiltaket jeg nevnte. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Jævla idioter. Har det noe å si om folk dør? Skal det gå på bekostning av livskvalitet? Selve døden ødelegger jo det meste av livskvaliteten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 TØI er de som alltid ber bilistene om å kjøre saktere, ha lengre utdannelse for å få sertifikat, gjøre det vanskeligere å bruke bil.. Men som ALDRI påpeker at Staten som nekter å bygge gode veier er hovedårsaken til at folk skades i trafikken. Hva trordu det koster å gjøre de veitiltakene du nevner? Gitt et samferdselsbudsjett på X milliarder, hvor mange år vil det ta før det norske veinettet er komplett oppgradert? Til sammenligning, hvor mye tror du det koster totalt å kreve at alle nye biler leveres med alkolås, setebeltevarsel med anti-juks-tuiltak og innebygde sanntidsoppdaterte GPS-farssperrer som sperrer la oss si ved grensen til førerkortbeslag? Før en kommenterer så husk at TØI er en bilhatende organisasjon. TØI har alltid som formål at bilkjøring skal være ubehagelig. Ja, huff så ubehagelige bilhatende tiltak som krav om bilbelte og alkolås.. not og atpåtil skal det kontrolleres.. Ja, det er virkelig synd i oss stakkars bilister.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Du kan jo stille deg opp på en stol og la deg falle fremover til du smeller panna i gulvet. Da har du en hastighet på ca 10 km/t, men som du sier selv er det meningsløst å skulle beskytte seg mot slike krefter. Det spørs om du ikke skifter mening etterpå. Synes ikke det burde være påbudt å bruke bilbelte. Ikke redningsvest eller refleks heller. Man skal ikke stå i veien, når naturen skal renske ut de som er for dum til å bidra positivt til den genestiske poolen. Det skal godt gjøres å komme med et forslag som er så tåpelig at ikke minst en tulling stiller seg opp for å forsvare det. I dag er den tullingen deg. Gratulerer. Nå henger ikke eksempelet ditt på greip og kanskje det er manglende fysikkforståelse som gjør at du applauderer startsperre koblet til setebeltet. Hvis hodet ditt treffer gulvet i 10km/t vil det deakselerere over en avstand som tilsvarer tykkelsen på huden din, kanskje 2mm. Hvis du derimot kjører bilen din i en fjellvegg i 10km/t uten å bruke setebelte så vil både fronten på bilen, armene dine og ryggraden bidra til å gi hodet ditt en bremselengde som er vesentlig lengre enn 2mm. G-kreftene kraniet ditt(og hjernen) utsettes for vil være flere størrelsesordener lavere bak et ratt enn med panna mot et gulv. Hvis du leser tråden på nytt får du kanskje med deg at noen foreslo *hastighetssperre* i stedet for startsperre. De som døde i trafikken på grunn av manglende setebeltebruk, hvor mange av dem holdt en hastighet på *under* 30km/t tror du? Lenke til kommentar
bjorners Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 TØI er de som alltid ber bilistene om å kjøre saktere, ha lengre utdannelse for å få sertifikat, gjøre det vanskeligere å bruke bil.. Men som ALDRI påpeker at Staten som nekter å bygge gode veier er hovedårsaken til at folk skades i trafikken. Staten nekter å skille trafikklasser Staten nekter å bygge skille mot motgående trafikk. Staten nekter å bygge sikre motorveier. Staten nekter å investere. TØI har skrevet det samme vrøvelet siden 80-tallet. Det er absolutt ikke en politisk uavhengig organisasjon for de kritiserer ALDRI staten. De problematiserer ALDRI hvordan staten har tatt livet av tusenvis av mennesker. Staten har på sin side referert til TØI når de har nedprioritert investeringer som sparer liv. TØI opptrer som en del av en kriminell konspirasjon som jobber for å ødelegge transportsektoren og øke antallet drepte i trafikken i Norge. Ja! helt enig. Fan ta han stat! Han e et svin. Spesielt i fylla! Lenke til kommentar
bjorners Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Manglende bilbeltebruk, høy fart og alkohol nevnes ofte som de viktigste årsakene til trafikkulykker. Hvordan kan manglende bilbeltebruk være årsak til en trafikkulykke? Er ikke definisjonen på en bilulykke (i forhold til et biluhell) at det fåreligger personskade? Lenke til kommentar
bjorners Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Et lite gjennomtenkt forslag da det er den rekke personer som har fritak fra beltebruk av medisinske årsaker. Hva med disse personene - skal de nektes å kjøre bil? Dette er vel uhyre enkelt. Svaret er "JA". 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Det skal godt gjøres å komme med et forslag som er så tåpelig at ikke minst en tulling stiller seg opp for å forsvare det. I dag er den tullingen deg. Gratulerer. Nå henger ikke eksempelet ditt på greip og kanskje det er manglende fysikkforståelse som gjør at du applauderer startsperre koblet til setebeltet. Hvis hodet ditt treffer gulvet i 10km/t vil det deakselerere over en avstand som tilsvarer tykkelsen på huden din, kanskje 2mm. Hvis du derimot kjører bilen din i en fjellvegg i 10km/t uten å bruke setebelte så vil både fronten på bilen, armene dine og ryggraden bidra til å gi hodet ditt en bremselengde som er vesentlig lengre enn 2mm. G-kreftene kraniet ditt(og hjernen) utsettes for vil være flere størrelsesordener lavere bak et ratt enn med panna mot et gulv. Hvis du leser tråden på nytt får du kanskje med deg at noen foreslo *hastighetssperre* i stedet for startsperre. De som døde i trafikken på grunn av manglende setebeltebruk, hvor mange av dem holdt en hastighet på *under* 30km/t tror du? Nå. Hvem som er tulling kan jo diskuteres, men en som ikke vil bruke bilbeltet, vil aldri nå opp til en tullings nivå. Om du holder 30 km/t i din bil og dermed ikke skal bruke beltet, hvordan kan det forhindre en annen av ditt kaliber å kjøre i 80 km/t og krasje med deg som bare har 30 km/t. Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Makan til pseudo-sovjetisk overformynderi. Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Hva trordu det koster å gjøre de veitiltakene du nevner? Gitt et samferdselsbudsjett på X milliarder, hvor mange år vil det ta før det norske veinettet er komplett oppgradert? Til sammenligning, hvor mye tror du det koster totalt å kreve at alle nye biler leveres med alkolås, setebeltevarsel med anti-juks-tuiltak og innebygde sanntidsoppdaterte GPS-farssperrer som sperrer la oss si ved grensen til førerkortbeslag? Ja, huff så ubehagelige bilhatende tiltak som krav om bilbelte og alkolås.. not og atpåtil skal det kontrolleres.. Ja, det er virkelig synd i oss stakkars bilister.. Husk at skikkelige veier øker konkuransekraften betydelig. Gode veier i et land som lever av fysiske varer sikrer velferdsstaten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Husk at skikkelige veier øker konkuransekraften betydelig. Gode veier i et land som lever av fysiske varer sikrer velferdsstaten. Jeg er klar over det, men det blir en annen diskusjon enn tiltak for å redusere de tre største risikoene i forbindelse med nullvisjonen. Lenke til kommentar
oppat Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Jeg er klar over det, men det blir en annen diskusjon enn tiltak for å redusere de tre største risikoene i forbindelse med nullvisjonen. Jeg antar at du snakker om tiltak for å redusere disse uhellskodene med flest dødsulykker: Møting på rett vegstrekning Møting i kurve Enslig kjøretøy kjørte utfor på venstre side i høyrekurve Vanskelig å se at de kan ha noe med veikvalitet å gjøre . Kilde: https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/hva:(~(id:570,filter:(~(type_id:5074,operator:'*3d,verdi:(~6427))),farge:'0_0,category:(type:'enum,id:5066)))/@600000,7225000,3 Endret 3. oktober 2018 av oppat 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Skikkelig glad for at min Leaf kun har et lys som indikerer at belte ikke er på!. Men bruker så klart alltid belte, selv om det er korte turer. Jeg bruker det når jeg flytter tørket ved fra ene enden av eiendommen til vedskjulet på andre enden. Selvsagt for å slippe pipingen. Ser for meg at endel gjør det samme etter veien.Gjorde det samme før da jeg hadde en transport jobb som innebar å hoppe ut og inn av bilen hvert minutt Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Nå. Hvem som er tulling kan jo diskuteres, men en som ikke vil bruke bilbeltet, vil aldri nå opp til en tullings nivå. Om du holder 30 km/t i din bil og dermed ikke skal bruke beltet, hvordan kan det forhindre en annen av ditt kaliber å kjøre i 80 km/t og krasje med deg som bare har 30 km/t. Hva slags oppkonstruert tulleeksempel er det? Er det naturlig at jeg kjører i 30 et sted hvor noen kommer i 80 i motsatt retning? Det er i hvertfall ikke naturlig at noen kommer i 80 når jeg kjører fra postkassestativet og opp til huset mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå