Gå til innhold

TØI vil gjøre det umulig å kjøre uten bilbelte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På den ene bilen min så *stopper* faktisk den irriterende pipelyden etter noen minutter. Det virker som ingeniørene på fabrikke har tenkt at om jeg ignorerer beltevarsleren så lenge så vil ytterligere piping heller forværre trafikksikkerheten ved å plage sjåføren..

 

Det aner meg at den type pragmatiske holdninger nok vil bli slått hardt ned på av trafikksikkerhetsfundamentalistene. At beltevarsleren uler når jeg kjører 70 meter fra postkassestativet og til inngangsdøra mi, i maks 15km/t, er bare meningsløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man trenger ikke startsperre på beltebruk, det holder med fartsperre på 20 km/t.

 

Juks med belte bak ryggen eller løs beltespenne kan detekteres ved å sjekke bevegelse/strekk i beltet under kjøring, ved korrekt bruk vil det være bevegelser i beltet mens man kjører.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Juks med belte bak ryggen eller løs beltespenne kan detekteres ved å sjekke bevegelse/strekk i beltet under kjøring, ved korrekt bruk vil det være bevegelser i beltet mens man kjører.

Kommer sikkert noen som selger en liten motor som trekker i beltet på tilfeldige tidspunkt for å unngå dette :p Til slutt vil man ha et captcha-system på beltebevegelsen, og man får en egen industri for å skille menneskelige bevegelser av beltet, og robotbevegelser.

Lenke til kommentar

Er ikke overrasket over TØI, generelt kommer de bare med horrible anbefalinger. Selvfølgelig har de rett i at noe bør gjøres, men tiltakene de foreslår er altfor brutale.

 

De fleste biler har allerede i dag en irriterende alarm om man glemmer å sette i beltet, noen litt mer intelligente enn andre. For å nevne, i min bil begynner den først å pipe om farten kommer over ca. 20/30 km/t, eller hvis man kjører i mer enn ett minutt i lavere hastighet. Så dermed er det mulig å flytte bilen i gangfart uten belte eller alarm.

 

Å innføre startsperre er heller ingen god ide, det kan dessverre raskt fungerer mot sin hensikt i en krise-situasjon. Samt at jo verre tiltak som blir gjennomført, jo større vil kreativiteten blir for å unngå det. Skal nye tiltak innføres må man møte bilistene på halvveien og ikke innføre noe som oppleves som totalt urimelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

TØI er de som alltid ber bilistene om å kjøre saktere, ha lengre utdannelse for å få sertifikat, gjøre det vanskeligere å bruke bil..

 

Men som ALDRI påpeker at Staten som nekter å bygge gode veier er hovedårsaken til at folk skades i trafikken.

 

Staten nekter å skille trafikklasser

Staten nekter å bygge skille mot motgående trafikk.

Staten nekter å bygge sikre motorveier.

Staten nekter å investere.

 

TØI har skrevet det samme vrøvelet siden 80-tallet. Det er absolutt ikke en politisk uavhengig organisasjon for de kritiserer ALDRI staten. De problematiserer ALDRI hvordan staten har tatt livet av tusenvis av mennesker.

 

Staten har på sin side referert til TØI når de har nedprioritert investeringer som sparer liv.

 

TØI opptrer som en del av en kriminell konspirasjon som jobber for å ødelegge transportsektoren og øke antallet drepte i trafikken i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

På den ene bilen min så *stopper* faktisk den irriterende pipelyden etter noen minutter. Det virker som ingeniørene på fabrikke har tenkt at om jeg ignorerer beltevarsleren så lenge så vil ytterligere piping heller forværre trafikksikkerheten ved å plage sjåføren..

 

Det aner meg at den type pragmatiske holdninger nok vil bli slått hardt ned på av trafikksikkerhetsfundamentalistene. At beltevarsleren uler når jeg kjører 70 meter fra postkassestativet og til inngangsdøra mi, i maks 15km/t, er bare meningsløst.

Du kan jo stille deg opp på en stol og la deg falle fremover til du smeller panna i gulvet. Da har du en hastighet på ca 10 km/t, men som du sier selv er det meningsløst å skulle beskytte seg mot slike krefter. Det spørs om du ikke skifter mening etterpå.

 

Synes ikke det burde være påbudt å bruke bilbelte. Ikke redningsvest eller refleks heller. Man skal ikke stå i veien, når naturen skal renske ut de som er for dum til å bidra positivt til den genestiske poolen.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

God idé! Hilsen 90-tallet.

 

 

VW hadde liknende 10-20 år tidligere, bare uten flyttemekanismen. Beltet var festet i dørens vindusramme ved B-stolpen og låste seg mot B-stolpen ved lukket dør. Hadde også en knepute som kompensasjon for at det bare var en 2-punktsbelte

Lenke til kommentar

Bruker selv beltet hver gang jeg er i en bil rett og slett fordi det er fantastisk idiotisk å ikke ha det på. Men så støtter jeg darwinismen også i de tilfeller hvor folk har så ubeskrivelig liten selvbevarings instinkt at de heller vil bli drept i trafikken enn å dra på seg beltet.

 

Uansett, det er også ufattelig enkelt å stappe i beltet uten at det dekker personen i setet. Enten ved å dra beltet på baksiden av setet, eller ved å rett og slett klippe av selve feste og sette det permanent ned i låsen.

 

Vil man ha ned antall ulykker så ett proaktivt alternativ å kjøre ut omtrent 50 ganger flere mobil, belte og fartskontroller på veiene.

 

Dagpendler 2 timer hver dag og ser uvettig mobilbruk, belteløse sjåfører og minst 2-5 farlige forbikjøringer i altfor høy hastighet på veiene.

 

Hadde politiet hatt skikkelige fartskontroller mellom 0600 og 0800 på morgenen når folk peiser på som om en kronglete E39 på vestlandet er fri-fart-Autobahn så er det ikke rart man har både ulykker og dødsulykker.

 

Kjør på ressurser til politiet, kjør kontroller, konfisker sertifikater, utsted høye bøter og kast trafikktullingene i fengsel. Det vil fungere.

 

Noen tullete forriglinger som påkrever at beltet er satt i låsen vil være en komplett ubetydelig endring som kun bidrar til økte utgifter for samfunnet som skal betale for alle timene med byråkrati som må til for å få inn denne komplett ubrukelige og nyttesløse endringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å bygge skikkelige veier? Trafikksikerhet i Norge er definert av noen ytters få «eksperter» som er gjennomsyret av å hindre ulykker utelukkende på å begrense bilister.

Gjør alt man kan for å hidre forbikjøringer:

• legge inn slake svinger som hindrer sikt

• legge inn høydekurver som hindrer sikt

• legge inn midtrabatt med kryss i midten av alle lange naturlige forbikjøringsfelt strekninger

• lage svinger i alle tuneller

• ikke lage forbikjøringsfelt

• telehiv og elendig veikvalitet som naturlige «fartsdumper»

• Svært lite flerfeltveier, selv på helt nye veiprosjekter er veiene fortsatt smale og vare ett felt i hver retning.

 

Dette fører til kolonner ledet av sinkekjørere. Disse vil en liten prosentandel av befolkningen kjøre forbi nærmest koste hva det koste vil. Derfor preges trafikkbildet av 2 marginale personprofiler: sinker og aggressive forbikjørende.

 

Ekspertene tar ufortjent kreditt for sine teorier på vegne av:

• Resten av fornuftige sjåfører som avgir marginer til de som bruker opp marginer

• Bilene har blitt tryggere

• Ineffektive veisystemer som som gjør transport i Norge mer tidkrevende og kostbart

• Marginer og ansvar som dyktige sjåfører utøver

• Midt deler hindrer utrykningskjøretøy

 

Inhumane veier:

Nå som disse ekspertene har bygget ineffektive veier og overlatt trafikksikkerhet til sinker og råkjørere, er det på bristepunktet og trafikkulykker blir mer uungåelig under dagens begrensede tankeregime.

 

Resultat av å fortsette samme tankegang vil føre til:

• Kjedeligere bilturer hvor oppmerksomhet og aktsomhet reduseres

• Elendig veikvalitet og betydelig overbelastning av veier gir ekstremt lite feilmarginer. Ett øyeblikks uoppmerksomhet gir oftere fatale ulykker når overbelastede veier har møtende trafikk nærmest kontinuerlig.

• Dårlig fordeling av trafikk opphopet i køskapende kolonner leder av sinker gir dårligere trafikkavvikling, og man får lite igjen for investering i veier som bygges etter dagens ekspertregimer. Gjør landet mindre konkurransedyktig. Finansdepartementet definerer veiinvesteringene som inflasjonsdrivende nettopp fordi det gir lite effetivitetsøkning, pga veiene bygges etter feil idealer.

• Flere ulykker på myke trafikanter nå som man «ønsker sykkelister velkommen» på hardt belastede veier, f.eks E6. Utrolig dumt å se «del veien» med sykkelister f.eks langs Snåsavannet og videre nordover hvor vogntog på vogntog tar hele veibanes bredde og det er 10cm asfalt på utsiden av kantlinjen.

 

Tror mange tiår med dårlige investeringer i vei er ett resultat at stortinget har i alfor mange år regnet med at Norge skulle med i EU, og stamnettet da skulle bygges med EU midler. Vi er uansett årsak totalt i bakleksa hva angår stamnettbygging i motsetning til f.eks Sverige hvor de nå anser seg ferdig med stamnettet. Det er skal bygges 4 felts motorveier finnes det nå motorveie. Det de gjør nå er å utvide til 6 felts der det er behov for det. I Sverige er det fsgingeniører som bygger veier, og er ikke underlagt politiske hestehandler og ultraliten fanatiske «trafikk sikkerhets» elite.

Endret av N8591NB4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil man ha ned antall ulykker så ett proaktivt alternativ å kjøre ut omtrent 50 ganger flere mobil, belte og fartskontroller på veiene.

 

Dagpendler 2 timer hver dag og ser uvettig mobilbruk, belteløse sjåfører og minst 2-5 farlige forbikjøringer i altfor høy hastighet på veiene.

 

Hadde politiet hatt skikkelige fartskontroller mellom 0600 og 0800 på morgenen når folk peiser på som om en kronglete E39 på vestlandet er fri-fart-Autobahn så er det ikke rart man har både ulykker og dødsulykker.

 

Kjør på ressurser til politiet, kjør kontroller, konfisker sertifikater, utsted høye bøter og kast trafikktullingene i fengsel. Det vil fungere.

 

 

Disse forslagene er bare tull.  Det eneste som trengs er å bygge veier som er sikre.  Men her er TØI helt musestille.  Man biter ikke hånden som gir den mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...