Gå til innhold

Tips til hjemmekino, instillinger til film å musikk osv?

Anbefalte innlegg

Hei, er helt blå på forsterkere, innstillinger osv. Har et ganske greit anlegg hjemme som jeg lurte på litt div settings jeg kan bruke?

Har et sett med Paradigm 7seMk3 som fronthøyttalere

En Paradigm CC-170 Senterhøyttaler

og et sett med Eltax høyttalere som jeg bruker bak

Forsterkeren jeg har er en Sony STR-DB1080

Lurte bare på hvilken innstillinger jeg burde bruke? 

Når jeg spiller spill eller hører på musikk så har jeg på Auto Decoding, da bruker den bare fronthøyttalerne

Når jeg ser film så bruker jeg Cinema Studio Ex A, som er i surround, føler fortsatt at surrounden bak kanskje er litt lav? har prøvd diverse innstillinger men skjønner ikke helt, spesielt det med Hz. 

og om den bryteren bakpå skal stå på 4 ohm eller 8 ohm.

Lurte bare også på sånn ellers om dette er gode høyttalere og forsterker? 

Forsterker Specs:

Product Identifiers
  • Brand
    Sony
  • MPN
    STR-DB1080
  • EAN
    4901780749942
  • Model
    STR-DB1080
  • eBay Product ID (ePID)
    58503330
Product Key Features
  • Front AV Connections
    Headphones x 1, Couple RCA Jack x 1, Optical x 1, S-Video x 1, Composite x 1
  • Receiver Tuner Type
    Digital
  • Tone Controls
    Bass & Treble
  • HDMI
    No
  • Surround Analog Inputs
    6.1 Channels x 1
  • Surround Sound Formats
    Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic II, DTS, Dolby Digital, DTS ES®, DTS Neo:6
  • Thx Certification
    No
  • Tuner Presets
    30 Channels
  • Color
    Black, Silver
  • Audio Outputs
    Composite (Video) x 1, Digital Optical x 1, RCA (2 Audio Channels) x 2, Component, Analog Audio
  • Audio Inputs
    Digital Optical x 3, Analog Audio x 4, Component x 2, S-Video x 3, RCA (2 Audio Channels) x 4, Multichannel Analog Audio x 2
  • Type
    Home Theater Receiver
  • Sound Output Type
    Surround
  • Number of Channels
    6.1
  • Stereo Mode Power
    100W
Endret av Rizna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paradigm er bra saker det. Nå er vel disse ganske så gamle etter hvert, men det trenger ikke bety all verden om membraner og oppheng ikke er tørket ut osv. Disse var vel også i den rimelige klassen deres, så her er det bare å høre og teste hva du liker. Høyttalerne er for øvrig greie å drive, trenger ikke all verden med kraft for å våkne (følsomhet 92db ser det ut til).

Eltax er rimelig ubrukelig om man liker litt kvalitet på musikken dessverre.

Lenke til kommentar

Paradigm skal være ganske bra høyttalere.

Men forsterkeren er jeg mer usikker. Om jeg fikk opp rett forsterker så er den ganske gammel og uten HDMi-porter. Dtemmer dette?

Stemmer det. Er vel bare Stereo? (Sånn Rød og hvit, ) og optisk audio inngang? Bruker den optiske inngangen fra Canal Digital Dekoderen til Forsterkeren, men har også en stasjonær pc som jeg bruker som mediesenter til tvn. Den er koblet med aux fra recievern og til pcn, men da får jeg ikke orntlig surround? PCn har en mini hdmi på skjermkortet, kan jeg bruke den utgangen til tvn, så bruke optisk lydkabel fra TVn til recievern? eller burde det gå direkte fra pcn til recieveren?

Slik ser forresten Paradigm ut: wch6w7.jpg

Endret av Rizna
Lenke til kommentar

Lurer også på om det har veldig mye å si om høyttalerkablene er fra biltema? samme er bananpluggene jeg har brukt på de to paradigm høyttalerne. Ser at fra andre merker koster det en formue.

Det skal være din desidert siste bekymring ja. Bare de er tykke nok og lange nok er de også gode nok. Vil anbefale 2,5 kvmm (kvadratmillimeter).

Bananplugger er ikke et must. Bruker det selv siden det er enklere enn ren kabel om jeg bytter. Bare pass på at de er rene og ikke irret, belagt med belegg osv.

Lenke til kommentar

Lurer også på om det har veldig mye å si om høyttalerkablene er fra biltema? samme er bananpluggene jeg har brukt på de to paradigm høyttalerne. Ser at fra andre merker koster det en formue.

På enkelte av høyttalerne jeg har hatt har det vært anbefalt ledningene har et tverrsnitt på 2.5mm^2 eller mer. er dine kabler innafor trenger du ikke bekymre deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...