geir__hk Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Viser til denne videoen - ca 5m og 30s. Dette er en gåte jeg ikke tar i hodet sånn helt uten videre, og det skulle være en forholdsvis enkel sak å sette opp et regnestykke med to likninger og 2 ukjente. Problemet er ikke løsning av likning, men å sette opp. Så langt jeg har kommet (B = antall bier og F = antall flowers): Likning 1: Antall bier må være en mer enn antall flowers: B = F-1 Likning 2: Kan hende det er jeg som sliter med å forstå formuleringa - tolker det dithen at det må lande 2 bier på hver blomst, inntill alle biene har landet og det da gjenstår 1 blomst. F = 2B +1 Problemet er at dette ikke gir noen løsning, hverken ved innsettingsmetoden eller ved å kombinere likningene. Dvs jeg får F=1 og B=0, noe som ikke stemmer med "fasit", dermed må det jo være jeg som missforstår spørsmålsformuleringa. Noen kloke hoder som kan oppklare? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Likning 1: Det er én bie mer enn det er blomster, det vil si antallet bier er likt antallet blomster pluss én: Likning 2: Det mangler to bier for at forholdet mellom bier og blomster er 2:1, det vil si antallet bier pluss to er likt antallet blomster ganget med to: Trekker du likning 1 fra likning 2 så får du at 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå