AnonymDiskusjon Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Vi har i det siste hatt en "tvist" på jobb om hvor mye av vår reisetid som skal betales. Det er utrolig vanskelig på denne arbeidsplassen da "alle" stillinger har interne avtaler som følges, og tidvis endres/tolkes på forskjellige måter. Generelt sett er avtalen som følges: Reisetid lønnes som vanlig dag og det forventes ikke at arbeidstaker stiller til disposisjon utover normal arbeidsdag. Det kan gjøres unntak hvor en kan få betalt inntil X/Y antall timer basert på lokasjon. Vi havner så og si alltid på unntak siden hvor vi blir lønnet over normal arbeidsdag men opp til ett "tak". Nå er det slik at dette taket er alt for lavt og vi jobber stadig "dugnad" på opp til 10 talls timer pr uke. Dette anser jeg som helt uakseptabelt da dette er arbeidstakers fritid som en selv skal fritt få disponere og ikke bli påtvunget å reise til en plass for å foreta arbeid. Jeg mener også at den mye omtalte saken fra i sommer gir dette svaret, ref: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/reisetid-kan-vaere-arbeidstid/ Da tenker jeg spesielt på: Nødvendig reisetidDet er den nødvendige reisetiden som skal regnes som arbeidstid. Dersom den ansatte har mulighet til selv å organisere tiden og til å benytte den til egne interesser, er ikke denne tiden å anse som arbeidstid. Dersom den ansatte velger en lengre transportetappe enn det som er nødvendig, vil dette kunne få betydning for hvor lang periode som anses som arbeidstid. Så lenge en tar den beste/korteste ruten til arbeidsstedet så skal all tid regnes inn. Selve reisingen foregår verden rundt og en normal reisedag er å stå opp, ta taxi til flyplass, ta fly X antall ganger før en er i nærområdet hvor en skal utføre arbeidet, en tar så leiebil til hotel i nærheten evt kollektivt. Jeg mener alt dette skal lønnes, fra en går ut hjemme i fra til en er på hotel, men slik er det altså ikke pga dette "taket". Så, hva er rett her. Kan virkelig en arbeidsgiver kreve at arbeidstaker stiller til dugnad under reisen? Og på hvilket grunnlag? Anonymous poster hash: 26abc...344 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Reisetid kan være arbeidstid. Arbeidstid betyr ikke lønnet arbeidstid. I den omtalte saken var det det fordi statens tariffavtale (som mange tariffavtaler) knytter lønn til arbeidsmiljølovens definisjon av arbeidstid. Arbeidsmiljøloven bruker begrepet "arbeidstid" som motsats til "fritid", altså at du skal ha så og så lenge fri mellom hver arbeidsøkt. Lønn defineres av arbeidsavtalen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2018 Reisetid kan være arbeidstid. Arbeidstid betyr ikke lønnet arbeidstid. I den omtalte saken var det det fordi statens tariffavtale (som mange tariffavtaler) knytter lønn til arbeidsmiljølovens definisjon av arbeidstid. Arbeidsmiljøloven bruker begrepet "arbeidstid" som motsats til "fritid", altså at du skal ha så og så lenge fri mellom hver arbeidsøkt. Lønn defineres av arbeidsavtalen. Så arbeidsgiver kan pålegge at folk jobber ulønnet? Vi har ingenting slikt i vår avtale, altså ulønnet arbeidstid. Men vi har dog dette "taket" av timer en kan skrive som arbeidstid. Anonymous poster hash: 26abc...344 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale at visse deler av arbeidstiden, som for eksempel reisetid, avlønnes lavere - eller ikke i det hele tatt - sammenholdt med annen arbeidstid. Arbeidsgiver kan så pålegge arbeidstaker å følge arbeidsavtalen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2018 Arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale at visse deler av arbeidstiden, som for eksempel reisetid, avlønnes lavere - eller ikke i det hele tatt - sammenholdt med annen arbeidstid. Arbeidsgiver kan så pålegge arbeidstaker å følge arbeidsavtalen. Ok, men holder det da å si en får max X antall timer pr tur eller må en spesifisere at deler av turen skal utføres uten lønning? Slik jeg ser det har jeg akseptert at jeg kun vill få X antall timer max, men jeg har ikke akseptert å reise gratis. Dvs jeg står fritt til å velge vekk reiser utover disse X antall timene ut i fra min avtale. Anonymous poster hash: 26abc...344 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå