Gå til innhold

Opplevelser med å bytte SIM-kort


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, 

 

Jeg gjennomføre en undersøkelse for en leverandør som vil tilby mobilabonnementer snart (jeg kan ikke si mer om selskapet ennå, dessverre, på grunn av en signert taushetserklæringen).

 

Det som jeg fokuserer på nå er hvordan prosesser til å bytte SIM-kort skjer blant de eksisterende leverandørene.

 

Har dere hat noe opplevelsen som var særlig god eller ille?

Hva tror dere mobil leverandørene gjør feil eller kan gjøre bedre for kundene sine?

 

Alle innspill takkes! Jeg prøver å lære litt om det før jeg kommer å designe en prosessen til dette selskapet. 

  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har byttet operatør relativt ofte, Komplett og OneCall er de som hittil har hatt de beste prosessene uten tvil. 

 

 

Jeg antar du vet hva eSIM er og at eSIM nå gjør et stort inntog med alle de nye iPhone modellene, samt Samsung Galaxy Watch :)

 

EDIT; Litt om hva som skilte dem ut. 

 

          Komplett: Veldig enkel prosess, fikk SIM i posten og en SMS med dato for overføring

          OneCall: Enkel bestillingsprosess, jeg valgte å plukke opp SIM på nærmeste 7/11, alt gikk som det skulle og jeg fikk portert 3 dager etter bestilling.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Jeg har byttet operatør relativt ofte, Komplett og OneCall er de som hittil har hatt de beste prosessene uten tvil. 

 

 

Jeg antar du vet hva eSIM er og at eSIM nå gjør et stort inntog med alle de nye iPhone modellene, samt Samsung Galaxy Watch :)

 

EDIT; Litt om hva som skilte dem ut. 

 

          Komplett: Veldig enkel prosess, fikk SIM i posten og en SMS med dato for overføring

          OneCall: Enkel bestillingsprosess, jeg valgte å plukke opp SIM på nærmeste 7/11, alt gikk som det skulle og jeg fikk portert 3 dager etter bestilling.

 

Tusen takk MariusJS!

Jeg vet om eSIM, ja. Men for tiden må jeg jobbe mot bestillings og leverings prosess til vanlig SIM-kort. 

 

Var datoen til aktivering alltid bestemt av leverandøren?

Lenke til kommentar

Jeg var veldig fornøyd med overgangen til OneCall da jeg kunne velge porteringsdato selv i tillegg til som @MariusJS sier over her kunne velge å få simkort i posten eller hente på 7/11 eller Narvesen o.l. for en raskere portering.

 

ChiliMobil ga ingen informasjon om porteringsdato per epost men derimot kun i brevet som kom med simkortet. De sendte heller aldri sms eller epost med dato for overgangen, så de var dårlig på informasjonsflyten før overgangen.

 

Komplett Mobil informerte om porteringsdato per sms og sendte simkort i posten, det fungerte helt greit. Ikke noe ekstraordinært men det man forventer av en operatør. Dette var tilsvarende opplevelsen da jeg ble kunde hos Talkmore. 

 

Så OneCall sin løsning var den beste med mulighet til å velge porteringsdato på direkten slik at man slipper å vente et par dager for å få vite denne og så måtte kontakte kundesevice om datoen passer dårlig og muligheten for å få portert enda raskere mot at man selv henter simkortet..

Lenke til kommentar

Tusen takk Hedonism og MariusJS! 

 

Husker dere når dere ble portert? Jeg lurer på om det skal være tryggere å fullføre portering om natta så kan man bytte SIM-kortet tidlig om morgenen

 

Også, fikk dere noe for å åpne SIM-skuffen?

Lenke til kommentar

Jeg mener muligens OneCall eller Talkmore la med en binderslignende greie til å få ut simkortskuffen men ingen av de andre har gjort dette.

 

Porteringene har pleid å skje rundt klokken 09 om morgenen, unntaket var OneCall hvor dette skjedde om natten. Jeg tror dere gjør lurt i at dette skjer i åpningstiden til kundeservice så folk kan ta kontakt umiddelbart om det feiler fremfor å bli sittende til morgenen for å kontakte dere. Det er jo folk som er våkne midt på natten pga jobb o.l. og det er kjedelig om porteringen feiler uten at de har muilighet til å kontakte dere på flere timer for feilsøk.

Lenke til kommentar

Portering hos alle selskaper går igrunn greit. Det jeg syns er litt kinkig, er at simkortene har blitt tynnere med tiden, noe som kan gjøre at kontakten mellom telefonen og simkort brytes om det blir vibrasjoner eller fall ut av lomma. Har opplevd dette med flere modeller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Raskest mulig portering er kjekt om man mister sim-kortet (telefonen). Det å plukke opp sim hos Narvesen spiller liten rolle om man ikke kan få aktivert, eller portert, så fort som mulig.

Posten går som kjent ikke over natta lenger, og det er heller ingen levering på lørdager, så det kan fort ta litt lenger tid enn jeg liker.

Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill alle sammen! Det er gull verdt for meg. 

 

Raskest mulig portering er kjekt om man mister sim-kortet (telefonen). Det å plukke opp sim hos Narvesen spiller liten rolle om man ikke kan få aktivert, eller portert, så fort som mulig.

Posten går som kjent ikke over natta lenger, og det er heller ingen levering på lørdager, så det kan fort ta litt lenger tid enn jeg liker.

 

Jeg lærte at det er mulig å gå tilbake med portering når noe galt skjer, som å miste sim-kortet. Så kan man fortsette å bruke det gamle sim-kortet til det nye kommer.

 

 

 

Hva med å åpne SIM-skuffen? Jeg lurer på om det blir utfordrende til de gamle, f. eks. Har dere hatt å hjelpe noe med å gjøre det? 

Lenke til kommentar

I tilfelle du var seriøs, så er svaret Nei. Vi får ikke flere operatører i Norge med det første. Det aller meste av radiofrekvenser er bundet opp minst ti år fremover.

 

Det var en liten spøk med seriøs undertone. Det er dog rom for virtuelle operatører i Norge som kan få bli med og konkurrere på pris, syns jeg :)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, 

 

Jeg gjennomføre en undersøkelse for en leverandør som vil tilby mobilabonnementer snart (jeg kan ikke si mer om selskapet ennå, dessverre, på grunn av en signert taushetserklæringen).

 

Det som jeg fokuserer på nå er hvordan prosesser til å bytte SIM-kort skjer blant de eksisterende leverandørene.

 

Har dere hat noe opplevelsen som var særlig god eller ille?

Hva tror dere mobil leverandørene gjør feil eller kan gjøre bedre for kundene sine?

 

Alle innspill takkes! Jeg prøver å lære litt om det før jeg kommer å designe en prosessen til dette selskapet.

 

 Det viktigste er at brukeren (kunden) får god informasjon i forkant med dato og tidspunkt for portering.

 

Husker dere når dere ble portert? Jeg lurer på om det skal være tryggere å fullføre portering om natta så kan man bytte SIM-kortet tidlig om morgenen 

Portering på natten er en særdeles dårlig ide.

Blant annet fordi brukeren vil være uten en operativ telefon en hel natt og at dersom provisjoneringen skulle feile så er ikke dette noe man får nøstet opp i på natten.

 

Ideelt sett bør man portere mellom kl 09-14. Ser for meg at det er et lite selskap du utfører undersøkelse for, så da er nok 09-12 godt nok, uten at det spiller noen rolle sånsett på dagtid.

 

Jeg lærte at det er mulig å gå tilbake med portering når noe galt skjer, som å miste sim-kortet. Så kan man fortsette å bruke det gamle sim-kortet til det nye kommer.  

Det er nok veldig knotete da nummeret må tilbakeporteres til tidligere operatør.

Her bør man sikre at brukeren har mottatt SIM-kort i god tid i forveien, så utsette en evt portering dersom det nye SIM-kortet har forsvunnet.

 

Har ikke kjempe stor erfaring som sluttbruker, da jeg kun har hatt 2 operatører i min tid, men har vært med på en prosess hvor alle sluttbrukere gikk fra et tele nett, over til et annet.

Det var snakk om flere hundretusen brukere som måtte bytte SIM i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen alle sammen!

Kort oppsummert er dette hva jeg har lært av dere så langt: 

 

- Å vite/huske/bli informert når portering skjer er nøkkelen for å unngå problemer med tjeneste nedetid.

- Jo mer kontroll kundene får over prosessen, jo bedre: å velge porteringsdatoen o leveringsstedet er viktig. 

- Kundeservice må stå og vente når porteringer skjer 

- Defekt SIM-kort kan forårsake store problemer

 

Jeg setter stor pris på at dere tok dere tid til å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...