HeavyGamer Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Hei Vet ikke om dette blir riktig sted å skrive om dette men jeg så ingen andre bedre alternativer i forumet. Som tittelen sier så har jeg noen spørsmål rundt skriftlig advarsel og jeg har prøvd å se litt rundt hvor jeg kunne fått litt råd rundt det men fagforbundet har brukt flere uker på å ikke flytte med fra Fredrikstad til Oslo og de vet ikke hvor lang tid det vil ta å fikse dette mtp ferie. Jeg er en 21 åring som i fjor ble ferdig som IT lærling og jobber nå i en IT bedrift via et bemanningsbyrå på 6 mnd engasjement. Det var for ca 5 uker siden at jeg fikk en skriftlig advarsel fra min sjef, det startet med at en kollega kom og sa sjefen ville snakke med meg, når jeg kom inn på møterommet så startet det med litt hyggeligheter, går det bra med meg, åssen går det på jobb osv, så plutselig smeller sjefen meg med at jeg ville få en skriftlig advarsel. Sjefen fortalte meg da om en sak jeg jobbet med som jeg brukte litt for lang tid på og kunden som sendte inn saken klagde litt over tidsbruken, sjefen min mente jeg burde bli flinkere til å gi fra meg saker og hadde jeg latt en av de andre kollegene se på saken så hadde de kunnet fikse på mye kortere tid, han gikk da over til å snakke om at en kollega hadde kommet med noen bekymringer som han ønsket å ta opp med meg. Jeg skal prøve å gjøre det kort, disse 'bekymringene' gikk da altså ut på at sjefen hadde et møte med en kollega som opprinnelig ikke ville si noe men sjefen måtte 'grave og grave og grave' (sjefens egne ord) før denne kollegaen sa noe og det denne kollegaen sa var blant annet at jeg er 'kverulant rundt retningslinjer' 'svarer kolleger på en lite pen måte' og 'er vanskelig å ha med å gjøre', det er dette jeg husker i farta akkurat nå mens jeg skriver. Jeg viste forståelse under samtalen og sa jeg ville forbedre meg men jeg ville gjerne snakke mer rundt disse tingene for jeg hadde ikke fått noen tilbakemelding på noe som helst fra kollegene mine så dette var ukjent for meg, i tillegg så forstod jeg ikke helt hva som menes med de tingene, i hvilke tilfeller har jeg vært sånn, på hvilken måte har jeg vært sånn, men sjefen ville ikke gå inn i detaljer rundt dette, under samtalen så uttrykte jeg flere ganger at jeg ikke helt forstod hva som menes med de tingene men sjefen ville fortsatt ikke utdype dette noe mer. Jeg spurte etterhvert om disse tingene er noe flere har klaget på eller er det bare en person og sjefen sa det bare er den ene personen som har sagt noe, jeg spurte da om det kanskje var mulig for oss tre å sette oss ned og prate om disse tingene men det var helt uaktuelt sier sjefen. Mot slutten av samtalen så sier sjefen at han vil jeg skal jobbe med disse tingene og forbedre de, jeg sa klart og tydelig fra at det forstår jeg og jeg skal gjøre mitt beste men det hadde vært lettere å gjøre noe hvis jeg visste mer konkret hva jeg har gjort feil for akkurat nå så må jeg gjette meg frem til hva jeg har gjort men sjefen ville fortsatt ikke utdype noe mer og sånn gikk den samtalen. Jeg har ikke tidligere fått en skriftlig advarsel så jeg visste ikke så mye om dette med skriftlig advarsel men jeg sitter igjen med en følelse av at dette var litt overdrevent, EN person under press fra sjefen kommer med noen påstander og basert på de påstandene så blir det bestemt at jeg skal få en skriftlig advarsel, jeg får heller ikke vite noe utdypende med hva som menes med de tingene som ble sagt men likevel forventes det at jeg skal fikse opp i det uten å ha så mye å gå på eller mulighet til å svare for meg, det føles bare som at jeg ble dømt på forhånd basert på noen ting en person har sagt og dette må jeg godta. Som nevnt jeg har ikke så mye erfaring med dette med skriftlig advarsel så jeg lurer på om noen som kan litt mer om dette kan forklare om måten det ble gjort i dette tilfelle er innafor? Er det helt greit for arbeidsgiver å komme med en skriftlig advarsel basert på noe så tynt og samtidig forvente at jeg skal fikse opp i ting uten å utdype hva jeg har gjort feil? Jeg vet det er en stund siden dette skjedde så jeg er ikke ute etter å klage på advarselen nå men jeg er bare ute etter litt råd så jeg kan forstå om måten det skjedde denne gang var greit og hvilke muligheter ellers jeg har sånn jeg vet det i tilfelle dette skulle skje en gang i fremtiden, men håper så klart at det ikke skjer. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Om alt du sier er riktig gjenfortalt, så bytt jobb. Fort. Sjefen din er helt idiot, og dersom du blir værende vil det føre til et arbeidsforhold som du får ingen god referanse fra. Stikk med en gang. 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Den skriftlige advarselen blir normalt lagra i personalmappa. Husk her å etterspørre kor lenge den blir lagra før sletting, og at du har rett til å også få legge ved skriftlig innsigelse frå deg om kva du meinar er feil. Ein slik advarsel kan være med på å danne sakleg grunn for framtidig oppsigelse. I den samanhengen er det verdt å merke seg at det er innhaldet i advarslane og ikkje antalet som skal ligge til grunn for vurderinga. Endret 2. oktober 2018 av The Avatar Lenke til kommentar
HeavyGamer Skrevet 2. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2018 En forkortet versjon som sagt men det var slik det skjedde, jeg har siden det møtet sett på andre stillinger og sendt ut søknader fordi jeg har ingen planer om å bli værende der noe særlig mye lenger, hadde et greit inntrykk av jobben frem til det møtet men etter det så lurer jeg veldig på hva slags arbeidssted dette er, hvis en person som har gjort mye verre ting kan komme med påstander om meg og det er nok til at jeg skal få skriftlig advarsel på en slik måte. Jeg kan forstå at sjefen kanskje ønsker å holde denne personen anonym (ikke at jeg har noen planer om å ta hevn selv om jeg vet hvem denne personen er) men jeg syns det blir for dumt å stille krav til forbedring uten å utdype hva som må forbedres til å begynne med. Takk for at dere tok dere tid til å svare, det var veldig greit å få noen innspill istedenfor å bare ha dette i hodet uten noen klare svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå