tigerdyr Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 (endret) Skal en måned til Japan i mars/april og ønsker å få med meg det mest interessante av japansk natur, arkitektur, kultur og historie. Ønsker å klare meg uten bil om mulig. Foreløbig har jeg tanker om en slags rundtur fra Tokyo til vestkysten ned til Kyoto og Hiroshima og så tilbake mot Tokyo langs østkysten. Er det verd å dra enda lenger sør enn Hiroshima? Er der noe særlig av minner fra krigens tid utover domen i ovennevte by? Tenker f.eks. på ubåtshavn eller museum med ubåt / krigsskip / fly fra krigen. Regner med der neppe er noen markering av noen av kz-leirene eller annet som viser til brutaliteten de utøvede? Regner med Mt Fuji ikke er snefri på den tiden, så det er neppe aktuelt å gå opp ditt selv om det ellers hadde fristet. Fant bare en tråd om japan herinde fra 2014, så har hentet litt inspirasjon derfra, men anime og den slags er ikke noe jeg interesserer meg for, men siden det er en stor del av kulturen skal jeg nok få med meg noe av det. Hvordan er det med regler for (imot) fotografering? Er det generelt tillatt å ta bilde av alt utenfor? Hva med innenfor, f.eks. i templer eller den slags? Hva med betaling: Må man som i USA ha med seg kontanter mange steder, eller kan man bruke kredittkort overalt? Mobil/roaming/wifi: Her virker det å være svært dyrt... til og med et par gange det vi normalt anser som dyrt. Hva har dere gjort med det? Kjøpt tilgang til noen av de WiFi-nettverk som dekker i større byer eller kjøpt et lokalt SIM-kort? Hvordan var det generelt med venlig mobil-dekning? Endret 1. oktober 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Har vært flere ganger i Japan og har ikkeno problemer med å kome meg rundt uten bil. Tognettet er velig godt utbygd og Japan Rail pass som må kjøpes før ankomst er et must om du skal litt rundt. Har selv reist rundt det du kaller vestkysten og opp og ned østkysten mange ganger. Har ikke vært lengere sør en Hiroshima, men har Ishigaki på todo-listen. Okinawa er japans "sydhavsøyer". Det er få ruiner synlig i Hiroshima og det virker mye som en normal by, men historiene og det som er igjen er jo likevel sterkt å oppleve. Museet om angrepet kan bli for sterkt for ømtålelige personer. Rett utenfor har du øya Miyajima hvor man kan treffe på tamme dådyr, ikke ulikt parkene i Nara. Mt Fuji skal man helst ikke bestige før i juli, og best er det å se fjellet på avstand. Anime og manga er stort i Japan og det er mange sære subkulturer. Japanerne er utrolig høflige og reserverte og mye av kultur og mote kan fremstå som sukkersøt og barnslig. Du er uansett veldig trygg i Japan. Det er vanligvis markert om fotografering er forbudt et sted, men ikke vær en idiot som trykker kamera opp i ansiktet på folk eller bruker blitz inni et gammelt slott. Den kraftigste reaksjonen du kan få er antagelig at en vakt ser på seg mens han krysser armene sine. De er ikke særlig utagerende så ta det med ro og se hva andre gjør. Ikke ta for gitt at du kan betale med kort overalt. Minibanker er vanskelig å finne da folk bruker alle mulige kort som de fyller på med penger. 7-eleven er det beste tipset for å finne en minibank. Mobildekning er greit, men dataroaming er dyrt. Det er mange populære løsninger for en liten dings med portabel wifi som du henter på flyplassen eller får til hotellet. Det er flere tråder om emnet her, men gjør research. Noen nyere tråder om Japan: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1817769 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1816665 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1811104 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1804942 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1798870 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1793398 3 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2018 Noen nyere tråder om Japan: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1817769 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1816665 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1811104 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1804942 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1798870 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1793398 Takk for mange gode tips! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Vill bare slå ett slag for Japansk mat, det er hovedgrunnen til at jeg returnerer til Japan innimellom. Har selv planlagt en kort reise til Tokyo i desember hvor planen består av: Søndag, fint hotel og all you can eat A5 wagyu biff. Ellers blir det bare avslapping denne dagen da jeg ankommer rundt lunsjtider. Mandag, Tsukiji fish market tur med sushi kurs og til kvelds har jeg reservert bord på Kyubey for litt deilig over disk sushi. natten tilbringes på capsel hotel da jeg enda ikke har prøvd det. tirsdag, blir en tur ut på "byen", så da må en ha seg noe Yakitori på ett par lokale izakaya's med øl og det som hører med. Satser på å få inn noe god Ramen til lunsj. Natten tilbringes på ett såkalt "love hotel" light. onsdag, tar inn på en ryokan for skikkelig Japansk avslapping Torsdag, hjemreise Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Vill bare slå ett slag for Japansk mat, det er hovedgrunnen til at jeg returnerer til Japan innimellom. Har selv planlagt en kort reise til Tokyo i desember hvor planen består av: Søndag, fint hotel og all you can eat A5 wagyu biff. Ellers blir det bare avslapping denne dagen da jeg ankommer rundt lunsjtider. Mandag, Tsukiji fish market tur med sushi kurs og til kvelds har jeg reservert bord på Kyubey for litt deilig over disk sushi. natten tilbringes på capsel hotel da jeg enda ikke har prøvd det. tirsdag, blir en tur ut på "byen", så da må en ha seg noe Yakitori på ett par lokale izakaya's med øl og det som hører med. Satser på å få inn noe god Ramen til lunsj. Natten tilbringes på ett såkalt "love hotel" light. onsdag, tar inn på en ryokan for skikkelig Japansk avslapping Torsdag, hjemreise En fin reise. Hvis du kan ta deg tid anbefaler jeg et besøk til Kyoto, du kan rusle rundt i gamlebyen, besøke templer eller utforske nattlivet. Det er en storby og småby i ett. Lyntoget får deg dit på et blunk og setende er breie med god benplass. Endret 3. oktober 2018 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Har et par språktips da slike "survival japanese" sider lærer deg for komplisert som ikke er så enkelt å huske. Det er viktigere at du husker og folk forstår hva du vil enn at det er helt riktig. Mange bekymrer seg for å bruke høflig form i Japan. Ja det er viktig, men ikke om du er turist som kan 10 ord japansk. De forstår det er vanskelig og du ikke har det i ditt språk og ikke mener å være uhøflig og er glade for at du i det hele tatt har tatt deg tid til å lære noe. Sumimasen er et veldig greit ord å kunne. Betyr unnskyld/unnskyld meg og kan brukes til å få folk oppmerksomhet, om du skal gå forbi noen som står i veien osv. Merk på restauranter så kan du bruke dette til å få kelner over, men mange (hvertfall i byer) har en liten knapp på bordet til å få kelner over også. Når du kommer inn på en restaurant spør de alltid om hvor mange du er. Trenger ikke å lære hva de sier/hva du skal si. Bare hold opp fingre med antallet, så forstår de vanligvis. Kroppsspråk er universalt! Røyking er mer vanlig i Japan så de kan ha en røyke-seksjon av resturant. De bruker ikke ordet "smoking" men "tobacco". Så om du hører det så kan du si "tobacco" og holde armene i kryss om du ikke ønsker det. Hai/Iie er ja/nei, som alltid er greit å kunne. Arigatou betyr takk og arigatou gozaimasu er tusen takk. Japansk er mye basert på kontekst. Så du kan komme deg unna meg utrolig enkle spørsmål. Eksempelvis om du er på resturant og sier "sumimasen toire?" (Hvor toire = toilet med japansk uttale). Så er det åpenbart at du spør hvor toalettet er. Ingen grunn til å lære hele setningen, selv ikke japanere bruker full setning. Lignende om du er et sted og du vil at noen skal ta bilde av deg så kan du gå over mot noen og si "sumimasen shashin?" Der "shashin" betyr bilde. Holder du da mobil/kamera ut mot dem så er det åpenbart hva du ønsker og i Japan har folk svært vanskelig for å si nei så de vil ta bildet selv om de ikke vil. Siste ord er "doko" Det betyr "hvor". I seg selv er det feil å si "eki doko?" Der Eki = stasjon (for tog, T-bane osv). Du burde si "Eki-wa doko desu ka?" Det er det videoer og nettsider vil lære deg, men det er ikke nødvendig. Folk forstår hva "eki doko?" betyr. Dette kan du bruke for hva enn du ønsker å spørre folk om. Ikke vær redd for å spørre politiet. De fungerer også som turistguide og vil stort sett være glad om de kan hjelpe deg. Altså ikke på en stor politistasjon da, men de har masse små rundt omkring. Hvis du drar si et mindre sted og du lurer på om de har noe der. En spesiell butikk, en type mat eller noe, så kan du og bruke "doko". Igjen ikke riktig, da du bør spørre om de har eller ikke, men om noen drar til Bergen og spør "hvor er skihoppbakken?" Så vil jo folk svare at det ikke er noen slik bakke i Bergen. Ikke "Den ligger i Oslo" og så peke i retning Oslo. Generelt liker folk om du har lært et par ord. Så trenger ikke akkurat studere, men å lære et par ord tror jeg vil gi en bedre opplevelse. 3 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Reiste te Tokyo med SAS og flydde ned ti Osaka der i fra med det samme. 10 dager i Osaka/Kyoto og 10 dager i Tokyo.Mange digger Osaka, for oss var deg litt sånn "meh". Kyoto er fint å få med seg, mye å se! Tokyo er helt fantastisk. Beste storby ever, syns eg. Hater NY, men digga Tokyo.Japan Rail Pass er noe du kan vurdere, spørst hvor ofte du kommer til å flytte på deg. For oss var det mer lønnsomt å kjøpe fly/togbilletter, enn å kjøpe pass. Bil var aldri aktuelt for oss. Tog/fly fungerer fantastisk. Mange low-cost i Japan.Kontanter er must. De fleste plasser tar kort, men ikkje alle. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 En fin reise. Hvis du kan ta deg tid anbefaler jeg et besøk til Kyoto, du kan rusle rundt i gamlebyen, besøke templer eller utforske nattlivet. Det er en storby og småby i ett. Lyntoget får deg dit på et blunk og setende er breie med god benplass. Akkurat denne turen blir nok forbeholdt Tokyo og mindre avstander på grunn av den korte varigheten. Men neste gang, kanskje:) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Sumimasen er et veldig greit ord å kunne. Betyr unnskyld/unnskyld meg og kan brukes til å få folk oppmerksomhet, om du skal gå forbi noen som står i veien osv. Selv bruker jeg dozo som vel helst brukes for å slippes frem og som er mye lettere å få til å høres ut som om du kan japansk. Reiste engang på et tog hvor jeg satte alene i et avlukke. Det kom inn mange skolejenter som så på meg og snakket masse med hverandre. Jeg sa dozo da jeg gikk av på neste stasjon. Jeg har aldri sett noen måpe og rødme så mye. Endret 3. oktober 2018 av robertaas 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Vill bare slå ett slag for Japansk mat, det er hovedgrunnen til at jeg returnerer til Japan innimellom. Har selv planlagt en kort reise til Tokyo i desember hvor planen består av: Søndag, fint hotel og all you can eat A5 wagyu biff. Ellers blir det bare avslapping denne dagen da jeg ankommer rundt lunsjtider. Mandag, Tsukiji fish market tur med sushi kurs og til kvelds har jeg reservert bord på Kyubey for litt deilig over disk sushi. natten tilbringes på capsel hotel da jeg enda ikke har prøvd det. tirsdag, blir en tur ut på "byen", så da må en ha seg noe Yakitori på ett par lokale izakaya's med øl og det som hører med. Satser på å få inn noe god Ramen til lunsj. Natten tilbringes på ett såkalt "love hotel" light. onsdag, tar inn på en ryokan for skikkelig Japansk avslapping Torsdag, hjemreise Jeg har ofte flere hoteller om jeg er noe sted flere dager, men å skifte hver eneste dag betyr at mye tid går med til utsjekking flytting og venting på innsjekking. Om man gjør det er det en fordel å gå opp i standard gjennom reisen. Da blir det opptur hele veien. Ellers advarer jeg mot å bruke vestlige (kjede)hoteller i Japan. Det er dyrt og kjedelig. Selv bruker jeg: -versthus (ryokan) med hele pakken med tøfler, futong og skyvevegger -såkalt business-hotell som har kompakte og som ofte har mange spennende tekniske løsninger. Selv midt i Tokyo bruker jeg kun betale 4-500 for natta. -hotel med japansk spa (onsen). Det er ikke som spa i Norge. Lær deg hvordan det fungerer for ikke å være idiot. For noen som vil reise rundt vestkysten kan jeg anbefale Dormy Inn Kanazawa som har onsen med åpent tak på toppen. Det er åpent hele nattet og man kan sitte og se stjernehimmelen, helt utrolig. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 For de som skal til Tokyo husk Yoyogi-parken på søndag. Det er veldig mye rart som skjer der da. Cosplay, dansing og rare sporter. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Selv bruker jeg dozo som vel helst brukes for å slippes frem og som er mye lettere å få til å høres ut som om du kan japansk. Reiste engang på et tog hvor jeg satte alene i et avlukke. Det kom inn mange skolejenter som så på meg og snakket masse med hverandre. Jeg sa dozo da jeg gikk av på neste stasjon. Jeg har aldri sett noen måpe og rødme så mye. Ja, det er alltid gøy å kunne noen fraser som lokale bruker, men som folk ikke vanligvis lærer før de er skikkelig gode i språket Spesielt i land som Japan det folk blir så overrasket om du sier noe slik. Jeg kan så godt som ingenting japansk da, så derfor har jeg ingen tips å komme med av slike typer ord. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Jeg har ofte flere hoteller om jeg er noe sted flere dager, men å skifte hver eneste dag betyr at mye tid går med til utsjekking flytting og venting på innsjekking. Om man gjør det er det en fordel å gå opp i standard gjennom reisen. Da blir det opptur hele veien. Dette er mer for å prøve litt forskjellig, jeg har typisk 100+ netter på hotel pr år hvor jeg gjerne bor på en 10-20 hotel, så denne gangen vill jeg bare gjøre noe nytt. Utsjekking/innsjekking tar jo utrolig liten tid så lenge en har alt på stell, sjeldent dette tar mer enn 15 minutt. Venting kan en jo oppleve, men en kan jo gjøre tiltak her også. Pleier som regel å be om tidlig innsjekk og sen utsjekk. Det ordner det meste. Ellers advarer jeg mot å bruke vestlige (kjede)hoteller i Japan. Det er dyrt og kjedelig. Selv bruker jeg: -versthus (ryokan) med hele pakken med tøfler, futong og skyvevegger -såkalt business-hotell som har kompakte og som ofte har mange spennende tekniske løsninger. Selv midt i Tokyo bruker jeg kun betale 4-500 for natta. -hotel med japansk spa (onsen). Det er ikke som spa i Norge. Lær deg hvordan det fungerer for ikke å være idiot. For noen som vil reise rundt vestkysten kan jeg anbefale Dormy Inn Kanazawa som har onsen med åpent tak på toppen. Det er åpent hele nattet og man kan sitte og se stjernehimmelen, helt utrolig. Bruker aldri vestlige kjede hoteller i Japan, det er så mange bedre alternativ! Denne gangen blir det dog en mix av mye rart, for å oppleve noe mer en luksus hotellene der borte. Dette er langt i fra hvordan jeg pleier å reise, ville bare få inn litt variasjon Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Dette er mer for å prøve litt forskjellig, jeg har typisk 100+ netter på hotel pr år hvor jeg gjerne bor på en 10-20 hotel, så denne gangen vill jeg bare gjøre noe nytt. Utsjekking/innsjekking tar jo utrolig liten tid så lenge en har alt på stell, sjeldent dette tar mer enn 15 minutt. Venting kan en jo oppleve, men en kan jo gjøre tiltak her også. Pleier som regel å be om tidlig innsjekk og sen utsjekk. Det ordner det meste. Ser at jeg har uttrykt meg litt dårlig. Hoteller har senest utsjekking senest 12:00 og helt frem til 10:00 i Tokyo så etter hotellfrokost blir det ikke tid til så mye før man skal sjekke ut. Og når man kommer til neste hotell er det gjerne ikke innsjeking før 15:00. Mange steder kan man betale ekstra for å sjekke inn tidligere eller oppbevare bagasjen. Uansett er da mye av dagen gått. Og man kan gjemme å få til større utflukter en slik dag. Jeg er som sagt selv vant med å prøve flere hoteller for å få med meg mere, men pass på at hotellbytte spiser verdifull tid. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Ser at jeg har uttrykt meg litt dårlig. Hoteller har senest utsjekking senest 12:00 og helt frem til 10:00 i Tokyo så etter hotellfrokost blir det ikke tid til så mye før man skal sjekke ut. Og når man kommer til neste hotell er det gjerne ikke innsjeking før 15:00. Mange steder kan man betale ekstra for å sjekke inn tidligere eller oppbevare bagasjen. Uansett er da mye av dagen gått. Og man kan gjemme å få til større utflukter en slik dag. Jeg er som sagt selv vant med å prøve flere hoteller for å få med meg mere, men pass på at hotellbytte spiser verdifull tid. Som sagt, jeg ber ofte om tidlig/sen innsjekking og får det som oftest. Av og til må en betale litt ekstra, andre ganger får en det gratis. Noen ganger er det også inkludert om jeg har fordeler på hotellet. Akkurat denne turen er det ikke planlagt store utflukter, heller store mat opplevelser samt noen småting, så det skal nok gå bra. Men det er jo absolutt ett godt poeng. Jeg hadde ikke gjort dette på hvilken som helst tur, dette er mer en kose tur for maten sin del. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Nordmenn flest har kun hørt om sushi og rådyr kobe-biff, men det finnes veldig mye spennende og gode typer mat i Japan. Gjør litt research og få fantastiske opplevelser. Og det er mange andre typer kjøtt enn kobe-biff som de har perfeksjonert og som smelter på tungen uten at tusenlappene flyr. Forsøk for eksempel misokatsu. Det er også mange cafeer og restaurenter med veldig spesielle temaer for dekor, betjening og underholdning. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Enig ang. mat. Liker bedre Gyukatsu enn vanlig, men det finnes så mange versjoner at det burde være en katsu for enhver smak. Okonomiyaki og yakitori er jo og klassikere. Liker og restauranter med grill i bordet. De som har trekull er de klart beste. Og så kan en velge kjøtt grønnsaker osv etter eget ønske og grille selv. Hvis du ikke virker som du har peiling på hvordan du griller det og du er utenfor Tokyo/Osaka så kan det være noen hjelper og. Viktig å huske på at for Japan så trenger det ikke å se fancy og bra ut på utsiden for at maten inne er god. Du kan komme til et lokalt sted som er ingenting spesielt som har utrolig bra mat. Ofte stedene der mange lokale drar. Både i Tokyo og mindre steder. I Japan har de og mye lokale tradisjoner de er stolt av. Så alle steder du drar på reisen vil det være lokale spesialiteter. Så om du ikke vet hva du vil spise så kan det være gøy å finne ut hva de er og prøve. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Finnes det japansk språkkurs i norge? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Finnes det japansk språkkurs i norge? Jada, flere tilbydere av tradisjonelle kurs. I tillegg er det online kurs. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Denne tråden har en lite beskrivende emnetittel og TS bes endre dette. Denne posten fjernes når dette er gjort. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå