Gå til innhold

ANMELDELSE: Assassin's Creed Odyssey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spilt et par timer. Førsteinntrykket er veldig positivt. Men jeg har ikke fulgt med på previews, har ingen forhåpninger etc. så da er det ikke så lett å bli skuffet.

Spilt det på PS4 så langt, men i et svakt øyeblikk plukka jeg det opp på PC også. Er litt svak for fin grafikk, og 60HZ.

Lenke til kommentar

Har bare ett spørsmål og det er det viktigste - Er det slanger i spillet? Var en deal breaker for meg med Origins.

Ja, cobra.

Ikke mange jeg har sett til nå bare så det er sagt.

Forøvrig et sinnsykt bra spill. Syns ikke det er særlig "grindy" heller, men så har jeg tatt alle side quests i witcher 3 flere ganger :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare ett spørsmål og det er det viktigste - Er det slanger i spillet? Var en deal breaker for meg med Origins.

Spørs hva du mener. Det er et oppdrag kalt "Snake in the grass" :p Ellers har jeg enda til gode å faktisk se slanger.

Det spiller her taper seg når det kommer til sidequests og grinding. Det er litt for mye av det, og repetitive oppdrag. Skulle ønske det var mer sidequests med gode historier slik at du sporer av litt. Witcher 3 og Zelda er eksemplariske når det gjelder å holde deg interessert hele veien, med flere gode scener og karakterer. Skyrim gjør det også svært bra der. Nå har jeg riktig nok bare spilt 9 timer, så det er inntrykket jeg fått så langt. Jeg har inntrykk av at Ubisoft ikke er vågale nok med å lage historier med konsekvenser, enn så lenge virker valgene du tar nokså overfladisk og har minimalt med konsekvenser for hvordan historien utspiller seg. Selv i Jedi Academy og Knights of the Old Republic hadde du forskjellige utfall, hvor du kunne velge å være ond eller god. Det var tydelig helt fra begynnelsen av. I Odyssey derimot er dette veldig diffused, du tar ett valg og så sitter du og lurer på om det hadde konsekvenser... Litt kjedelig igrunn, skulle ønske Ubisoft turte utfordre seg selv litt mer der.

Mye tyder på at Ubisoft følger gammel oppskrift. Du har klassiske to fraksjoner med tydelig farger, du kan "ta over" outposts i nesten samme stil som i Farcry, du har mercaneries/ bounty hunters som minner om generalene i Shadow of Mordor. Du kan også rekruttere folk til en hvis grad. Flere av karakterene i spillet er kjedelig i likhet med andre spill fra Ubisoft, med et stort antall stereotypiske karakterer med lite dybde. Selv Markos som står deg nær, er av slik karakter. Erketypisk gamblingtype som stadig havner i trøbbel, har gjeld, får deg i trøbbel og har åpenbart elendig dømmekraft. Utover det så er ikke Markos noe særlig mer, og det plager meg. Alle karakterene er veldig forutsigbare, og det samme gjelder historien. Jeg tror spillet kunne ha vært mye bedre om dette hadde spilt mer på den greske mytologien. Jeg savner den pirrende mystikken i spillet, så langt har det vært en mangelvare. Derfor forsvinne iveren på å utforske den vakre verden vi blir sluppet ut i.

Faktisk er det et punkt hvor det er hintet til at det finnes noe større. Det var på en øy, men de utnyttet aldri den situasjonen. De hadde en gylden mulighet der. Jeg hadde nesten helt glemt det nå... Regner med at man finner ut av det utover i spillet. Uansett håper jeg at spillet tar seg opp etterhvert. Jeg ser at de skal slippes ut en del "gratis" DLC og DLC'r. Kanskje det er meningen å vente til at all content er ute? :p

zanrvdbo22m11.jpg

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Når det gjelder sidequests er inntrykket mitt motsatt av Heradon, Ubisoft har helt klart lagt ned mer arbeid i disse, og en klar forbedring siden Origins, hvor jeg ikke var fornøyd med sidequest-ene. Sidequestene i Odyssey er ikke helt ulike de vi finner i Witcher 3, og på noen områder til og med bedre. Slike quests har en liten historie, noen ganger møter man samme karakter flere ganger. Noen oppdrag er bare en liten del av en større historie, altså må man gjøre flere quest for å få avslutningen. Alt i alt et spill som representere det bedre når det kommer til sidequests. Jeg har kost meg med disse, og har på ingen måter hatt behov for grinding.

Når det er sagt er det plenty med kjedelige autogenererte quests også, men det er egentlig ingen grunn for å bruke tid på disse, bortsett fra når man trenger litt ekstra ressurser, siden disse belønnes godt.

Er slanger i spillet, men foreløpig ikke like mye som i Origins, hvor en jo tidlig i spillet kjempet mot en kjempeslange. I Odyssey har jeg bare sett skjelettet av en kjempeslange. Men jeg møter stadig på normale slanger, spesielt i tombs og huler, men sjelden utendørs.

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble jeg nysgjerrig...slanger? Fobi?

Ja har fobi, varierende hvor ille det er. Har klart og komme meg igjennom MGS III - Snake Eater hele to ganger så det er imponerende nok, men med AC Origins når jeg så kjempeslangen i traileren var det nok til at jeg ikke kjøpte spillet.

Hvis det bare er små slanger rundt omkring i verden som i Far Cry 3 type skal jeg nok klare det. Takker for alle svar.

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Etter Origins sverget jeg aldri å røre et AC spill igjen, jeg hadde gått lei men Odyssey tror jeg er årets spill for min del. Sykt å si men jeg tror ikke det har vært noe spill i nærheten av noe så storslagent i et open world spill før. Dette slår Witcher 3 i mine øyne. Sjekk view distancen i bildet under, alle detaljene. Det her er bare et lite område på en øy av 50 øyer og et fastland som er større enn alle øyene der sammenlagt igjen. 

Ikke bare er det mye å explore på fastlandet men havet i seg selv har masse plasser å explore også. Spillet her burde vinne priser for mapdesign. Sjeldent jeg storkoser meg bare å explore i en open world setting men her er omgivelsene så naturtro og det er ting å explore OVERALT. Vanvittig imponerende spill.

nwdb1f.png

Lenke til kommentar

40-50 timer for å spille igjennom er vel litt snaut, jeg har spilt i 21 timer og har så vidt gått gjennom 9% av spille og er lvl 17, så nærmer 80 timer så kanskje man blir ferdig hvis man bare gjør de viktigste oppgavene, et helt fantastisk spil mener nå jeg det er, finnes ikke noe bedre i dag tror jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg må ta en u-sving her. Det hjalp å sette ned vanskelighetsgraden til normal, og komme videre i historien. Litt som å starte på en ny tv-serie, noen ganger må man faktisk sette av litt tid og se et par episoder før man finner ut at dette er en serie du vil følge med på. En helt ny verden har åpnet seg for meg etter ha spilt litt. Spillet har svært mye å tilby, og verden du befinner deg i er STOOOR. Ja, det er virkelig så voldsomt... Allikevel føles det ikke for stort. Bare tenk på GTA5 Los Santos. I første øyekast virket Los Santos kjempestort, og det er forsåvidt det, selv om det ikke kan sammenligne seg med Odyssey. Men så til poenget, i Los Santos kan det for bli litt kjedelig å farte fra A-B fordi du må legge bak deg så lange strekninger. I Odyssey kan jeg ikke si at det er tilfelle. Det er så utrolig mye å gjøre, og se på. Du fatter ikke hvor stort spillet er før du har kommet deg et godt stykke fra den første øya. Å kommet deg til en skikkelig storby som Athen var en storslått opplevelse, det føles nesten som å reise tilbake i tid og se hvor mektig Athen var i antikke Hellas. Jeg fikk hakeslep når kom litt opp høyden jeg så hvor prektig byen var, wow...

Dette spillet blir vanskelig å sette fra seg. Litt som gamle RTS-spill eller turbaserte spill. Hvor du tenke bare en runde til, eller dette tilfelle, jeg må bare sjekke ut det ene stedet her... Det blir ikke alltid bare det ene... Tiden går virkelig fort når man spiller dette spillet, og det ser ikke ut til å ta slutt helt enda, selv etter mange timer investert. Har lest at folk bruker alt fra til 50timer - 100 timer++ for å komme seg igjennom alt etter hva du er ute etter. Antar at de som har gjort ferdig på 50 timer har, og stort sett bare fulgt mainstory, uansett er det imponerende hvor lang storyen er. Så dette gir god valuta for pengene som ble brukt. Det er rett og slett mind blowing og se hvor mye detaljer og arbeid lagt her. I de siste årene har jeg egentlig godt litt lei av spilling, men dette ga meg en skikkelig aha opplevelse.

Har ikke bildet av noe by, men har av båten min da :)

SCcpHZR.png

Du kan velge mellom kjønn i starten av spillet, og jeg startet som Alexios. I begynnelsen ble jeg satt ut av hans spesielle aksent og litt klønete utspill. Minnet meg litt om øst-europeeren Nico fra GTA4 :p  Det har heldigvis med tiden bedret seg, jeg syntes han har klart å komme seg i bedre lys og skape morsomme scener i ettertid. Det sies at Ubisoft egentlig formet spillet rundt en kvinnelig karakter, men valgte senere å la brukerne få spille mannlige karakter, og det kan kanskje forklare at han ikke helt passer inn i noen av questene.

Jeg har forsøkt å spille litt med Kassandra, bare for å kunne sammenligne karakterene. Og Holy shit, for ei dame. Voice acting er top notch, og dette er ei dame med bein i nesa. Hun er ikke typisk kvinnelig karakter med store pupper, høy prinsesse faktor og med vulgære rustninger som skal vise mest mulig former. Hun er absolutt pen dame, men ingen dame du vil kødde med. Fremtoningen til Kassandra er utrolig sexy, hun viser konsekvent en sterk og dominant karakter noe jeg savner litt hos Alexios.

G2FnWEz.png

Det er mye mer jeg kan si om Odyssey. Kort fortalt, du er ikke tvunget til en viss type spillestil, og det du har hovedsakelig tre skilltre du kan plukke fra. Hunter (Bue), Warrior (Alt av slagvåpen), og Assassin (Snikmorder). Du er ikke tvunget å bygge deg opp i ett tre, det er bare å skreddersy til din spillestil. Dessuten vil du få nok ability points til å velge det meste etterhvert. Rustning og våpen kan også tilpasses til din spillerstil med f.eks ekstra headshot dmg på bua og lignende. Du har nok av valg. Animasjonene for de forskjellige våpene er mange av og flere av dem er drit tøffe. Noe som gjør det gøy å variere våpenbruken underveis. Dette er uten tvil årets spill.

Lenke til kommentar

Kort fortalt, du er ikke tvunget til en viss type spillestil, og det du har hovedsakelig tre skilltre du kan plukke fra. [klipp]  Dette er uten tvil årets spill.

Jeg er enig i det aller meste som blir "sagt" over i tråden

Til sitatet:

Jeg vet ikke om dette  faller under alignement mer en det du tenker på med valg. Men ifra Origins har det jo blitt litt mer valg. Ifra ingenting til dette merker man at det fort blir behov for at disse skulle vært mer nyanserte. For eksempelm mer type lawful, neutral osv. som i AD&D.

I den forbindelse har jeg et spørsmål som er en marginal spoiler tidlig i MQ. Jeg legger derfor denne i spoiler tags:

Til det som er sagt over føler jeg an blir litt låst for å avansere i MQ til å utføre oppdrag etter krigsherrens agenda. F.eks blir man nødt til å si ja til et oppdrag for å ta ut en athensk offiser, mens jeg selv ikke egentlig vil utføre handlinger for denne ekle fyren, men jeg vil heller direkte velge athensk side. Altså mer lawful good, og ikke bygge rep. før feil side før jeg skifter faksjon.

Er det noen måte å unngå dette på og samtidig avansere i MQ?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Er det noen som vet når man kan bytte side?

Jeg synes det er så merkelig at man gjøre så mye for Sparta før man bytter side..

synke blokaden, svekke Megaris for Sparta og kanskje mer...?

Så svekke den siden først for så å hjelpe den senere...

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til tross for å ikke ha rørt denne serien siden Black Flag, kan jeg ikke akkurat si at jeg føler kallet helt enda. Dette ser jo flott ut og i og for seg mer interessant ut enn forrige spill :)

Spillet er mye bedre en Assassin Creed Origin kjedet meg aldrig i spillet det tok 93 timer å bli ferdig med "Odyssey" kampanjen, men det er fortsatt ca 20% landskap jeg ikke har vært innom så det er veldig mye å gjøre i spillet, det best spillet jeg har spilt i år :) Kan anbefales på det sterkeste!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet er mye bedre en Assassin Creed Origin kjedet meg aldrig i spillet det tok 93 timer å bli ferdig med "Odyssey" kampanjen, men det er fortsatt ca 20% landskap jeg ikke har vært innom så det er veldig mye å gjøre i spillet, det best spillet jeg har spilt i år :) Kan anbefales på det sterkeste!

Ja skal muligens oppgradere litt på loftstuen med en ny 65" de neste mnd. Så kanskje dette spillet her vil være en god opplevelse å ønske med velkommen til HDR og høyere oppløsning? :) Det SER jo helt vanvittig bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...