Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe tidligere leiebil

Nedward

Anbefalte innlegg

Jeg lukter på muligheten til å kjøpe en bil som har blitt brukt som leiebil. Jeg har tidligere kjøpt bruktbil hos forhandler og vet at det er litt prutningsmonn der, som ved privat salg. Men jeg skjønner jo såpass at en leiebil nødvendigvis må være verdt mindre en enn som har vært i privat eie også. 

Men hvor mye "rabatt" kan jeg med rimelighet forvente i forhold til en som har vært i privat eie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.dinside.no/motor/bruktbil-var-brukt-i-begravelser---kjoper-fikk-70000-i-avslag/70216637

Spørs vel for det første om bilen er kjøpt privat eller som bedrift, ofte her er det store forskjeller med tanke på reklamasjon.

Neste kommer vel ann på slitasje som må påkostes, alt fra bremser til seter etc.

Hva å si litt om km avstanden\modell, når service er gjort, etc.

Etterpå er vel litt enklere å si hva man tror bilen er verdt.

Alt fra røyking til bruk flytende stoffer etc kan trekke prisen ned.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er en Peugot 208, 1,6 diesel 75 hk, 2016 mod. Gått 61 000 og selger har lagt den ut for 119 000. Vet at listepris var 199 000 i 2016.

Service er fulgt. Når det gjelder garanti så påstås det at den selges med nybilgarantien intakt. Altså 5 år / 100 000km.

Utgangspunktet er jo at bilen er i orden. Altså ikke noe mer feil enn jeg kan forvente av en bil som har kjørt så langt. Men jeg har heller ikke sett på bilen. Dette er altså ikke noe jeg normalt ville vurdert, men så lenge prisen blir rett.

Lenke til kommentar

Siden bilen åpenbart er kjøpt av firma og ikke privatperson MÅ det sjekkes (dobbeltsjekk gjerne med BOS) om leverandørens utvidede garanti på 5 år gjelder. Hvis ikke er vel fabrikkgarantien allerede gått ut. Og få alt med garanti skriftlig og uten 'hull'.

Det som jeg har observert når jeg har hatt leiebiler som har gått litt er at det alltid er noen som har knekt et eller annet i interiøret, spaker, brytere, hanskerom... sjekk ALT. Dette går jo ikke på garanti.
Jeg ville nok ikke kjøpt en leiebil uten å fått rundt 15-20% rabatt i forhold til 'normalpris' selv om den tilsynelatende er i orden. Men jeg vet ikke hva som er normalt.

Lenke til kommentar

Det som er bra nå:

Kjøpe bil?

Ikke bry deg om «forbehold om feil i annonsen»

Er det feil eller mangler ved bilen, kan du likevel klage på den.

Så hvis bilselgeren eller ligdene holder tilbake informasjon eller tar forbehold for feil. Eller gir feil som kan påvirke salget. Kan det være lettere å heve kjøpet. Man må kun få dokumentasjon på det. Så hvis bilselgeren sier bilen har 5 års nygaranti selv om den er brukt, er det opp til bilforhandleren å løse problemet om det er feil. Problemet er vel heller useriøse endrer navn på firmaet eller bytter ansatte hyppig så det blir vanskeligere på den måten å kreve sin rett. Men spørsmålet om de slipper unna da? Vi kan ikke vite ansatte får sparken.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...