Gå til innhold

Nel skal lage hydrogen av solkraft i Australia. Det er i ferd med å bli et helt nytt marked [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er vel dette vi har hevdet, vi som har argumentert for hydrogen som en viktig brikke i fornybar samfunnet.

Det er egentlig ikke noe motsetning mellom batteri og hydrogen, da de utfyller hverandre, selv om mange her på kommentarfeltet påstår at hydrogen er en blindvei.

Vi var på god vei til å teste ut hydrogen som energilager i forsøket Hydro hadde på Utsira, men Equinor kjøpte Hydro og la ned dette prosjektet, hvorfor?

Nå ser vi at dette er et voksende marked, som kan bli stort når det meste av dagens fossile energi skal bli fornybar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er vel dette vi har hevdet, vi som har argumentert for hydrogen som en viktig brikke i fornybar samfunnet.

Det er egentlig ikke noe motsetning mellom batteri og hydrogen, da de utfyller hverandre, selv om mange her på kommentarfeltet påstår at hydrogen er en blindvei.

Vi var på god vei til å teste ut hydrogen som energilager i forsøket Hydro hadde på Utsira, men Equinor kjøpte Hydro og la ned dette prosjektet, hvorfor?

Nå ser vi at dette er et voksende marked, som kan bli stort når det meste av dagens fossile energi skal bli fornybar.

Var ikkje virkningsgraden til det prosjektet på Utsira 19%?

Lenke til kommentar

 

Ja, det er vel dette vi har hevdet, vi som har argumentert for hydrogen som en viktig brikke i fornybar samfunnet.

Det er egentlig ikke noe motsetning mellom batteri og hydrogen, da de utfyller hverandre, selv om mange her på kommentarfeltet påstår at hydrogen er en blindvei.

Vi var på god vei til å teste ut hydrogen som energilager i forsøket Hydro hadde på Utsira, men Equinor kjøpte Hydro og la ned dette prosjektet, hvorfor?

Nå ser vi at dette er et voksende marked, som kan bli stort når det meste av dagens fossile energi skal bli fornybar.

Var ikkje virkningsgraden til det prosjektet på Utsira 19%?

Har ikke sett noen evaluering av Utsiraprosjektet til Hydro, men å fokusere på virkningsgrad blir egentlig feil.

En virkningsgrad rundt 30% for bilmotorene har vi hatt i alle år, uten at det har vært noe stort tema.

Tar vi energien fra sol, vind og bølger er dette energi som har vært ubrukt av oss mennesker i alle år, og dersom vi klarer å nyttiggjøre oss denne energien til en pris som kan konkurrere på energimarkedet er det ingen som spør etter virkningsgrad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke sett noen evaluering av Utsiraprosjektet til Hydro, men å fokusere på virkningsgrad blir egentlig feil.

En virkningsgrad rundt 30% for bilmotorene har vi hatt i alle år, uten at det har vært noe stort tema.

Tar vi energien fra sol, vind og bølger er dette energi som har vært ubrukt av oss mennesker i alle år, og dersom vi klarer å nyttiggjøre oss denne energien til en pris som kan konkurrere på energimarkedet er det ingen som spør etter virkningsgrad.

Dersom 80% av energien blir vekk vil ikkje hydrogen kunne bli konkurransedyktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok mye bedre å plassere vindmøller nær forbrukere og et stivt nett. Da vil man slippe veien om hydrogen.

 

Om man får 30øre PR kWh for strømmen men må produsere til hydrogen og taper 70% av energien vil man stå igjen med 9 øre PR kWh. I tillegg må investeringer i elektrolyse, rent vann, fuel celle, tanker osv investeres i og betales for.

 

Tviler på at noen klarer å få dette til å lønne seg med det første. Men med subsidier som kunne ha vert brukt til bedre kraftnett kan det nok gå.

 

Men å la biler gå på dette er å lage noe komplekst og kostbart. Skal hydrogen ha noe for seg må det være store anlegg som kjører energien inn i strømnettet. Selv om jeg tviler på at det på sikt er bedre enn å lage gode overføringslinjer.

Lenke til kommentar

Ved å regne på hydrogen vs. batteri eller diesel, så er ikke hydrogen urealistisk.

Sett at vi produserte hydrogen når strømprisen er under 40 øre/kWh på Nord Pool.

Vi bruker 60 kWh for 1 kg hydrogen og bilen kan kjøre 10 mil

Pris pr. mil kr 2,40

 

Lading hjemme av en elektrisk bil.

2 kWh pr. mil og strømpris kr 1,10 vil si kr 2,20 pr. mil

 

Dieselbil som bruker 0,5 l pr. mil

Pumpepris kr 15,- pr. l vil si at det koster kr 7,50 pr. mil

 

Det meste av dieselprisen er avgifter, som vi må regne med blir overført til hydrogen og strøm når flere biler skifter til miljøvennlig drivstoff.

Regnestykket viser at det er mye å gå på for både hydrogen og strøm, dersom myndighetene skal ha inn samme beløpet.

Det som er spesielt for hydrogen er at en kan produsere energien langt til havs, og bruke tankskip slik vi frakter olje i dag.

Hvor mye ekstra det koster for frakt til pumpene er vanskelig å si, men hydrogen konkurrerer godt med dagens bensin og dieselsystem.

Lenke til kommentar

Ved å regne på hydrogen vs. batteri eller diesel, så er ikke hydrogen urealistisk.

Sett at vi produserte hydrogen når strømprisen er under 40 øre/kWh på Nord Pool.

Vi bruker 60 kWh for 1 kg hydrogen og bilen kan kjøre 10 mil

Pris pr. mil kr 2,40

 

Lading hjemme av en elektrisk bil.

2 kWh pr. mil og strømpris kr 1,10 vil si kr 2,20 pr. mil

 

Dieselbil som bruker 0,5 l pr. mil

Pumpepris kr 15,- pr. l vil si at det koster kr 7,50 pr. mil

 

Det meste av dieselprisen er avgifter, som vi må regne med blir overført til hydrogen og strøm når flere biler skifter til miljøvennlig drivstoff.

Regnestykket viser at det er mye å gå på for både hydrogen og strøm, dersom myndighetene skal ha inn samme beløpet.

Det som er spesielt for hydrogen er at en kan produsere energien langt til havs, og bruke tankskip slik vi frakter olje i dag.

Hvor mye ekstra det koster for frakt til pumpene er vanskelig å si, men hydrogen konkurrerer godt med dagens bensin og dieselsystem.

Tror du må regne samme pris PR kWh når du sammenligner. Ellers er det allerede subsidiert.

Om du regner 1,1 Kr PR kWh koster det 6,6kr PR km med hydrogenbil. Men du har et poeng.

Endret av U0RPREN6
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du må regne samme pris PR kWh når du sammenligner. Ellers er det allerede subsidiert.

Om du regner 1,1 Kr PR kWh koster det 6,6kr PR km med hydrogenbil. Men du har et poeng.

Realiteten er at de som selger strøm handler på Nord Pool, og kan velge om de vil selge strømmen til oss kunder eller produsere hydrogen.

Prisen de må bruke er prisen på Nord Pool, så 40 øre/kWh er den reelle prisen etter min mening.

Når vi lader el-bilen hjemme må vi betale nettleie og avgifter, og kr 1.10 er da den reelle prisen.

Lenke til kommentar

Prisen de må bruke er prisen på Nord Pool, så 40 øre/kWh er den reelle prisen etter min mening.

Det forutsetter at det koster kr 0 å overføre energien fra generator til elektrolyseanlegg, og kr 0 å lagre, frakte og distribuere hydrogenet fra elektrolyseanlegg til drivstofftank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi var på god vei til å teste ut hydrogen som energilager i forsøket Hydro hadde på Utsira, men Equinor kjøpte Hydro og la ned dette prosjektet, hvorfor?

Prosjektet var ferdig, og dei hadde funne ut det dei trengde. Systemet var veldig dyrt i drift, dei hadde mange tekniske problem, og dei fekk berre ut 18% av straumen dei putta inn. Batteri med større kapasitet hadde vore billigare. Ein total fiasko, med andre ord.

 

Heller ikkje her skal dei produsere straum. Dei skal ha eit demonstrasjonshus med ei brenselcelle som skal kunne produsere straum når straumen går (backup power). Straumlageret er eit batteri. Hydrogenet dei produserer skal blandast ut med naturgass og serverast gjennom naturgassnettet. Denne brensecella ser ut som ein klatt dei har plasser der for demonstrasjonen sin del, og ikkje noko anna.

 

Etter at hydrogenet er blanda ut i naturgassnettet kan det ikkje lenger brukast til brenselceller. Naturgass inneheld naturleg litt CO2. Då får vi produsert CO-gass gjennom ein likevektsreaksjon (H2 + CO2 <-> CO + H2O), og CO er gift for brenselceller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forutsetter at det koster kr 0 å overføre energien fra generator til elektrolyseanlegg, og kr 0 å lagre, frakte og distribuere hydrogenet fra elektrolyseanlegg til drivstofftank.

Realiteten i dag er at store vindkraftparker og solcelleanlegg til tider må selge til "gi bort pris", og kan alternativt produsere hydrogen.

Elektrolyseanlegget er da plassert nært energiproduksjonen at tapet i nettet påvirker prisen minimalt.

Frakt av hydrogen fra elektrolyseanlegget til fyllestasjonen er selvsagt en utgift, som kan sammenlignes med utgiftene til dagens distribusjon av diesel og bensin.

Hvor mye dette utgjør pr. mil er det vanskelig å finne tall på, men kan tippe rundt kr 1.-, slik at reell pris for å kjøre på hydrogen er rundt kr 4,40 da fyllestasjonen også skal tjene penger.

Sannsynligheten er stor for at det er billigere å kjøre en bil som bruker hydrogen enn dagens biler med diesel og bensin.

Lenke til kommentar

 

Det forutsetter at det koster kr 0 å overføre energien fra generator til elektrolyseanlegg, og kr 0 å lagre, frakte og distribuere hydrogenet fra elektrolyseanlegg til drivstofftank.

Realiteten i dag er at store vindkraftparker og solcelleanlegg til tider må selge til "gi bort pris", og kan alternativt produsere hydrogen.
Dei kan òg bruke straumen til noko vitugt. Å produsere hydrogen er meir eller mindre jamgodt med å gje han vekk.

 

Ein annan realitet er at 3 av 5 nye bilar registrert i Noreg i september var ladbare. Tesla la til ca 200 MWh med lagringskapasitet i Noreg i september åleine. Kor mange vindturbinar byggjer vi i Noreg i månaden? Eg veddar på at lagringskapasiteten aukar fortare enn det som trengst for å ta imot alt overskot frå nye norske vindturbinar.

 

AMS med tilleggstenester vert rulla ut. Å lade bilen når det er overskot av straum er berre eit spørsmål om enkel programmering. Eg ladar min til minimum 50% kvar dag. Lading vidare opp til 75% skjer i dei timane straumprisen er under gjennomsnittet. Når straumprisen er ekstra billig, under 50% av dagsgjennomsnitt eller under fastsette grenser, ladar eg vidare opp til nye grenser. Opp til 95% når prisen er under 5 øre/kWh og opp til 100% dersom straumprisen er negativ. Dette tok meg eit par timar å få til å fungere, og då nytta eg høvet til å lære meg eit nytt programmeringsspråk i same slengen. Det er heilt trivielt, og er mykje betre bruk av energien. Dersom mange gjer dette er resultatet meir stabile kraftprisar.

 

Sannsynligheten er stor for at det er billigere å kjøre en bil som bruker hydrogen enn dagens biler med diesel og bensin.

Det er vel litt dumt å samanlikne med diesel eller bensin, når dei fleste bilane som vert selde i Noreg i dag går best på straum? Det er litt som å samanlikne med hest og kjerre. Brenselcella åleine i ein Toyota Mirai kostar like mykje som batteriet i ein Tesla Model S/X 100. Brenselcella er i tillegg avhengig av ein haug støttesystem og tankar som batteriet ikkje treng, og som kostar pengar å vedlikehalde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel i regnestykket over produseres hydrogen til 28kr kiloen. Skal man kjøpe i dag er den basert på naturgass som riktignok skal være mye billigere å produser prisen er 90kr PR kilo. Hvorfor den er så dyr aner jeg ikke? Er det andre tap i denne prosessen som gjør at det blir så ekstremt dyrt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...