Gå til innhold

Jobb og fri mobiltelefon

jallajall

Anbefalte innlegg

Skal begynne i ny jobb hvor jeg har fri mobilbruk.

Hvordan funker dette i praksis?

Bare videresender jeg regningen til arbeidsgiver og de betaler? Kan arbeidsgiver si noe om hvilket abbonement jeg skal ha?

..men ikke minst, lønner det seg? Jeg har ikke spesielt høyt mobilbruk i dag, kanskje 100-150 kr i månden. Hvor mye må man skatte av fri mobil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel flytter du abonnementet til arbeidsgiver også betaler de. Du er bruker, de er eier. Hvilket abonnement du får avhenger av hvilken avtale bedriften og du har.

Får man mobilregning betalt av jobben blir det lagt til 366kr på lønnen man må skatte av.

Endret av Dapp47
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørmål til, når man har "fri mobil", kan arbeidsgiver da på noen som helst måte diktere bruken?

Kan han si at jeg ikke får lov å bruke 45 kr i månden på meldinger til Amnesty osv?

Avhenger fullstendig av hvilken arbeidsavtale du har. Hos oss er "fri mobil" i dag at et spesifisert abonnement dekkes (altså fastbeløpet) og i tillegg dekkes utenlandssamtaler som er nødvendige pga tjenesten og er satt opp på liste (dato, til hvem og hvorfor). Alt utover det trekkes i lønn. Vi har ikke behov pr i dag, men skulle noen ha problemer med det får vedkommende utlevert et SIM-kort sperret for alt annet enn fastabonnement og telefonsamtaler til land der vedkommende kan ha behov for samtaler til, og så blir det opp til den ansatte selv å dokumentere hvilke utenlandssamtaler som IKKE skal trekkes. 

Lenke til kommentar

Et spørmål til, når man har "fri mobil", kan arbeidsgiver da på noen som helst måte diktere bruken?

Kan han si at jeg ikke får lov å bruke 45 kr i månden på meldinger til Amnesty osv?

Telia(og sikkert flere, men det kjenner jeg ikke til) har såkalt kostnadsdeling. Alle spesialnummer blir trukket fra min lønn. Må enten skrive regning for utlegg hvis det gjelder jobb eller melde inn nummeret som et som alltid skal være dekket av arbeidsgiver.

Skal begynne i ny jobb hvor jeg har fri mobilbruk.

Hvordan funker dette i praksis?

Bare videresender jeg regningen til arbeidsgiver og de betaler? Kan arbeidsgiver si noe om hvilket abbonement jeg skal ha?

Som oftest holder arbeidsgiver nummeret og abonnementet ditt og betaler det direkte.

..men ikke minst, lønner det seg? Jeg har ikke spesielt høyt mobilbruk i dag, kanskje 100-150 kr i månden. Hvor mye må man skatte av fri mobil?

Det er svært sjeldent det ikke svarer seg. Du skattes for 366 kroner, det vil si at du betaler 146 kroner i skatt. For deg er det derfor ikke mye å spare, men ofte får du også mobiltelefon og ikke bare abonnement dekket.

Ellers som nevnt tidligere kan det være greit å sjekke om man får ta med videre nummeret sitt. Som oftest har ikke arbeidsgiver noe veldige insentiv til å beholde, men hvis du jobber som selger og går over til en konkurrent kan det bli et issue. Spør derfor gjerne om dette i forkant og få det bekreftet skriftlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...