Cocola Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Vet ikke om dette er riktig sted å spørre men jeg har nettopp kjøpt meg en muttertrekker. Jeg vet at det ikke er lurt å stramme hjulboltene med muttertrekkere men er det mulig å ødelegge gjengene når man løsner med muttertrekker? Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 30. september 2018 Forfatter Del Skrevet 30. september 2018 Og med det så mener du at det er bare å kjøre på? Lenke til kommentar
Fievel Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Vet ikke om dette er riktig sted å spørre men jeg har nettopp kjøpt meg en muttertrekker. Jeg vet at det ikke er lurt å stramme hjulboltene med muttertrekkere men er det mulig å ødelegge gjengene når man løsner med muttertrekker? Neppe. Når du har boltene ute så smør alle med kobberspray eller kobberpasta, da skjer det ikke at de kan knekke. Stramming med muttertrekker er fy-fy, hvis de blir for stramme så kan skruene knekke ved humpler eller hull i asfalten o.l. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Du kjøper slike så kan du dra til med muttertrekker. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentstaver-5-stk-2000028488 1 Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Du kjøper slike så kan du dra til med muttertrekker. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentstaver-5-stk-2000028488 Man bruker slike til å stramme mutrene, ikke til å løsne dem (disse gir forøvrig ikke nøyaktig moment i det hele tatt, men demper slagene så man ikke ødelegger noe). Med mindre mutrene er rustet fast hinsides er det bare å kjøre på med muttertrekkeren for å løsne dem. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 De er for å stramme ja. De reduserer faktisk momentet til en fastsatt verdi. Har sett flere tester av disse typene og de er overraskende nøyaktige. Er riktignok noen få muttertrekkere de ikke fungerer sammen med. Skal man løsne så er det bare å kjøre på med det man har. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Pleier alltid å entre boltene for hånd, ellers er det lett for å ikke treffe gjenger med ødelagte gjenger som resultat. Så skrur jeg inn bolter med luftdrevet muttertrekker på styrke 1,5 av 4. Så trekker jeg resterende til med momentarm på 110 Nm eller mer (alt etter spesifikkasjon) 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Jeg ser folk bruker smøremiddel på boltene, men jeg innbiller meg at de da vil løsne.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Eller ikke løsne når man skal bytte neste sesong igjen og oljen har tørket ut. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Smøremiddel er jo Jeg ser folk bruker smøremiddel på boltene, men jeg innbiller meg at de da vil løsne.. Du har et poeng og det finnes et hav av ulike smøremiddel. Her er noen betraktninger: Smøring vil faktisk gi høyere forspenning siden mindre andel av vrimoment går med til å overvinne friksjon. (Gjengeforbindelser kan man ta doktorgrad på og er avanserte saker. ) Teknisk sett der det å skru sammen en gjengeforbindelse uten smøring helt hårreisende. Kontaktflater vil rive seg og gjengene vil slites. Derfor bruk fett. Hjulbolter kan løsne og smøring vil ikke minske risiko. Derfor: Bruk fett Vær ekstra påpasselig med etterteiting med ukjent bil / felger / smøremiddel Bruk momentarm, både under montering og etterteiting for å verifisere. 1 Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2018 Hva slags fett vil du anbefale å bruke? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Det er lurt å bruke fett som tåler høye trykkrefter. Dvs fett med molybden, sink eller kobber. Vanlig universalfett duger også. Bruker selv kobberfett fra Biltema. Biltema sitt kobberfett er ikke top notch, men godt nok. Finnes dyrere kobberfett med mer kobber og finere partikler fra Chesterton, Loctite og CRC osv. Ville vert forsiktig med fett med PTFE og tanke på at bolter kan løsne. Jeg fant ikke noen gode refereanser på dette med smøremidler på hjulbolter. Generelt er min hovedkilde for informasjon om smøremidler her: https://www.machinerylubrication.com/ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Byttet dekk på biler i 20 år, aldri sett noe behov for smøring eller momentnøkkel. Aldri hatt fastrustet bolter eller dratt over gjenger. Bortkastet tid og penger som det stort sett er amatører som driver med. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Med tanke på dette: https://www.google.no/search?q=mistet+hjul+i+fart&oq=mistet+hjul+i+fart Så er det mange som burde investere i en momentnøkkel. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 I instruksjonsboka til min bil så står det helt klart og tydelig at en ikke skal smøre gjengene på hjulboltene med noe som helst, for da mister de noe av friksjonen og det kan utgjøre en trafikkfare fordi hjulboltene kan løsne. Tidligere så brukte jeg bestandig fett på hjulbolter/muttere, men etter å ha lest i instruksjonsboka, så lar jeg det være nå. Jeg ville heller aldri ha bruk kobber-fett på alufelger, i det yrket der jeg jobber så må vi skille alu/kobber fra hverandre med såkalte cu-pal skiver/blikk, for at kobberet ikke skal «spise opp» aluminium der de har kontakt med hverandre. Aluminiumen løser seg nesten opp og blir borte der det er direkte kontakt mellom kobber og alu, det blir dårlig kontakt og det ender med feil i strømnettet. På veiene med mye salting så går denne prosessen enda fortere, det samme gjør det ute ved kysten fordi det er mye salt i luften fra sjøen. Så bruk i hvert fall alu-fett der fettet skal ha direkte kontakt med alufelgene. Ingen fasit, kun et velment forslag........ En muttertrekker kan ikke ødelegge gjengene når den skal løsne noe, men om en bruker en muttertrekker for å entre bolter/muttere uten å ha gjort dette for hånd, så kan gjengene bli entret feil og en kan ødelegge gjengene. Men det er som sagt om en bruker muttertrekkeren til å entre gjengene med. Ellers så kan jo også muttertrekkeren trekke til for hardt om den er for kraftig, så bruk av momentnøkkel for å trekke til hjulbolter/muttere er å anbefale. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Jeg har elektrisk muttertrekker fra Bosch og bruker alltid momentnøkkel på hjulene. Er ikke noe problem å bruke muttertrekker for og stramme igjen om man har litt feeling. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Byttet dekk på biler i 20 år, aldri sett noe behov for smøring eller momentnøkkel. Aldri hatt fastrustet bolter eller dratt over gjenger. Bortkastet tid og penger som det stort sett er amatører som driver med. Har mekket på biler like lenge selv, og hvis jeg hadde fått en krone for hver overtrukket bolt eller mutter og fastrustet felg jeg har forbannet meg på fordi et eller annet fjols ikke har hatt vett til å bruke riktig moment og/eller kobber/aluminiumspasta på de rette stedene hadde jeg hatt til et par skillingsboller nå. Men det stemmer for så vidt at det er mye "amatører" som driver med slikt, da det finnes skremmende mange profesjonelle tullinger med den innstillingen der på bilverksteder rundt omkring. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 En muttertrekker kan ikke ødelegge gjengene når den skal løsne noe (...) Jo, den kan faktisk det. Om du løsner en skrue som går ulidelig tungt (og altså er på nippet til å være fullstendig fastrustet) med en for kraftig (en mindre kraftig sliter jo med å få opp turtallet når det går tregt...) muttertrekker, så kan den selvsagt vri bolten tvers av, men om bolten ikke sitter riktig så fast, så går den rundt, og du får en voldsom varmeutvikling (som du ikke får i like stor grad om du skrur saktere løst for hånd...) som "kaldsveiser" delene sammen og river de fra hverandre samtidig, for å si det slik; resultatet blir fullstendig revne gjenger. https://www.boltdepot.com/fastener-information/materials-and-grades/thread-galling.aspx Linken sier riktignok "during installation", men akkurat det samme kan skje ved demontering, om/når det blir for varmt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå