Gå til innhold

Ny gaming-PC (25-30k)

Anbefalte innlegg

Hei, den gamle gaming riggen har gjort sitt så det er på tide å investere i en ny en. Målet er å lage den mest mulig future proof slik at det er lenge til neste oppgradering og budsjettet blir mellom 25-30k. Brukes blir for det meste spill. 

Enn så lenge så ser handlelista slik ut: https://www.prisjakt.no/list.php?l=504619&view=l 

Kabinett, med tilhørende vifter og skjerm har jeg fra før så det skal jeg gjenbruke.

Jeg har lagt inn 32GB minne da denne skal som sagt vare i en del år. Litt usikker derimot om det er behov for å gå for 4000MHz. En annen kommentar er at skjermkortet jeg har lagt inn er helt random, eneste kravet er at jeg vil ha en 2080 Ti-modell. 

Synes selv listen ser bra ut, men er det noen kommentarer på ting jeg bør bytte ut eller som mangler? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2080 Ti blir for meg fortsatt litt overkill, men har du pengene så klin til. Da har du et kort i en lang tid fremover.

4000mhz holder lenge. Hold deg godt over 3000 ihvertfall. Unngå flaskehals.  :confused:

Windows 10 koster jo litt, sikker på at du vil kjøpe dette?
Jeg laster det bare ned på en minnepinne via Microsoft sine sider og kjøper valid key

på ebay til en femtilapp. Men that's just me. 

Hvis du skal overklokke litt burde du kanskje vurdere en større variant av Kraken, om 

det er Kraken du først skal gå for, da. X52 eventuelt. Men dette får du vurdere selv om du har behov for.

Ser bra ut :)

Lenke til kommentar

Per nå har jeg bare en litt aldrende 1080p skjerm, men den også nok bli oppgradert relativt raskt. Om det blir med en gang eller om jeg venter til feks black friday er jeg litt usikker på. Det er jo om å ikke dra inn alt for mye nytt på en gang i huset, da begynner kanskje konemor å stille noen spørsmål ;) 

Lenke til kommentar

Per nå har jeg bare en litt aldrende 1080p skjerm, men den også nok bli oppgradert relativt raskt. Om det blir med en gang eller om jeg venter til feks black friday er jeg litt usikker på. Det er jo om å ikke dra inn alt for mye nytt på en gang i huset, da begynner kanskje konemor å stille noen spørsmål ;)

Da er det plutselig en annen sak, hehe!  hvis du har planer om å oppgradere skjermen, så er det bare å kline til!

Skjermkort kan man kjøpe dyrt uten at den bedre halvdel legger merke til det, er jo bare å "gjemme" det vekk inne i maskinen

Lenke til kommentar

Om det ikke er en helt spesifikk grunn til du har valgt Hk listet ville jeg valgt Asrock Z370 Extreme4, fordi dette trolig er det beste hk under ca 2.200,- kroner og koster det "samme" som det du har valgt: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4484806

Eventuelt Asrock Z370 Taichi: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4484807  Med dette må du nok opp i ca 3.500,-  før du finner ett og annet HK som som matcher/er bedre en dette.(Les Asus)

Kjøler til: Evga 280 CLC https://www.prisjakt.no/product.php?p=4192441 eller en av disse 2 om du har plass https://www.komplett.no/compare?id=972293&id=972292

Evga PSU samme pris: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3965095 denne har også 10 års garanti 

Hvorfor ikke G.skill CL19 (19-19-19-39) mot Corsair CL19 (19-23-23-45) til "samme" pris http://www.prisjakt.no/product.php?p=4596334 eller disse fra G.skill, da sparer du noen kroner og etter hva jeg har lest her på forumet klokker disse trolig til 4000Mhz med rett HK(Taichi og Extreme4(???)) Oppskiften på dette får du nok her også om du spør. https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C17-DC-32GB/2585064

Andre G.skill Ram 3600MHz : https://www.proshop.no/RAM?f~ram_antalmoduler=2stk&f~ram_kapacitet=32gb&f~ram_ramhukommelsesfrekvens=3600-mhz~4000-mhz&f~ram_ramteknologi=ddr4-sdram&b=gskill&o=1028&pre=0

Som du ser av listen så er det enda mer og muligens spare inn på 3600Mhz ram, andre får utale seg om hva som er best/mer enn godt nok av disse til ditt bruk/fremtids sikring

Drar opp prisen litt. men når du skal handle såpass bra på de fleste delene, bør resten stå i stil synes jeg når det står om såpass lite. Kun bytte hk og ram produsent på 4000 MHz skiller det svært lite

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

https://us.hardware.info/comparisontable/products/413348-412571

Med mindre du skal overklokke en god del ser jeg ikke noen solide argumenter for at Extreme4

blir et soleklart valg ovenfor Z370-F. Bare å ta en titt. Velg det du føler er riktig for ditt behov.

Ryktes at BIOS på Asus sitt kort er oversiktlig og god i bruk. Effektiv interface.

Når man skal definere "bedre enn" i HK-kategorien er det viktig å huske på at du først

og fremst må ta en titt på spesifikasjonene til kortet og se om dette måler seg opp imot

dine egne behov til den maskinvaren du skal bruke. For meg er det viktigst. 

Lenke til kommentar

https://us.hardware.info/comparisontable/products/413348-412571

Med mindre du skal overklokke en god del ser jeg ikke noen solide argumenter for at Extreme4

blir et soleklart valg ovenfor Z370-F. Bare å ta en titt. Velg det du føler er riktig for ditt behov.

Ryktes at BIOS på Asus sitt kort er oversiktlig og god i bruk. Effektiv interface.

Når man skal definere "bedre enn" i HK-kategorien er det viktig å huske på at du først

og fremst må ta en titt på spesifikasjonene til kortet og se om dette måler seg opp imot

har selv ett z370-f, dette overklokker fint min 8600K til 5.2ghz uten at vrm brenner opp, så her er jeg helt enig med deg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord så ser ikke oppsettet mitt så ille ut :) Vurderer å bytte ut PSU'en, samt at jeg får lese litt reviews på hovedkortet. 

Spørsmålet til meg selv nå blir om jeg skal ha bittelitt is i magen for vente på lansering av nye Intel-prosessorer eller ikke. 

Lenke til kommentar

Med andre ord så ser ikke oppsettet mitt så ille ut :) Vurderer å bytte ut PSU'en, samt at jeg får lese litt reviews på hovedkortet. 

Spørsmålet til meg selv nå blir om jeg skal ha bittelitt is i magen for vente på lansering av nye Intel-prosessorer eller ikke. 

Jeg gikk nettopp for et EVGA SuperNOVA G3 750W psu, det kan jo være kjekt å titte litt nærmere på?

Spørsmålet er alltid om en skal vente på nye lanseringer, men da må en jo sette ting på vent.. kjedelig :p

Lenke til kommentar

niqen, den 30 Sept 2018 - 18:45, sa:snapback.png

https://us.hardware....s/413348-412571

har selv ett z370-f, dette overklokker fint min 8600K til 5.2ghz uten at vrm brenner opp, så her er jeg helt enig med deg! 

Extreme4 kortet har en bedre kvalitets kontroll delene delene enn hva nevnte Asus nevnte hk har, så sjansen for og tape silikon lotteriet på er da større på Asus kortet enn extrem4 kortet.

Det er ikke dermed sagt at ikke spesifikt cpu can klokke like langt med Asus kortet som med Extreme4 kortet, om man er heldig.

Det er ikke om cpu klokker til 5.0, 5.1 eller 5.2 som er det viktigste her, trist om den bare klokker til 4.6 eller 4.7 pga HK, jeg ville valgt det HK som som har minst risiko for og være skyld i at cpu klokker dårlig når de koster omtrent det samme.

Edit: De Asrock korta jeg har hatt har hatt mer oversiktlig bios enn samme tids Asus kort jeg har hatt.

Asrock korta jeg har hatt har også vært de enkleste og oppdatere bios på, dessuten er Asrock raske til og komme med nye bioser.

Jeg har Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 16GB og angrer daglig ikke jeg ventet litt med og få pc opp gå, så at jeg kunne kjøpt G.skill.

Første gang jeg har hatt Corsair og første gang jeg har RAM som ikke lar seg oc, joda stabile er de som de er på xmp .(min unnskyldning er at det var tomt foraktuelle  G.skill overalt, dog utenom diverse merker lavhastighets og/eller høy GB ram kits,)

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

niqen, den 30 Sept 2018 - 18:45, sa:snapback.png

Extreme4 kortet har en bedre kvalitets kontroll delene delene enn hva nevnte Asus nevnte hk har, så sjansen for og tape silikon lotteriet på er da større på Asus kortet enn extrem4 kortet.

Det er ikke dermed sagt at ikke spesifikt cpu can klokke like langt med Asus kortet som med Extreme4 kortet, om man er heldig.

Det er ikke om cpu klokker til 5.0, 5.1 eller 5.2 som er det viktigste her, trist om den bare klokker til 4.6 eller 4.7 pga HK, jeg ville valgt det HK som som har minst risiko for og være skyld i at cpu klokker dårlig når de koster omtrent det samme.

Edit: De Asrock korta jeg har hatt har hatt mer oversiktlig bios enn samme tids Asus kort jeg har hatt.

Asrock korta jeg har hatt har også vært de enkleste og oppdatere bios på, dessuten er Asrock raske til og komme med nye bioser.

Jeg har Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 16GB og angrer daglig ikke jeg ventet litt med og få pc opp gå, så at jeg kunne kjøpt G.skill.

Første gang jeg har hatt Corsair og første gang jeg har RAM som ikke lar seg oc, joda stabile er de som de er på xmp .(min unnskyldning er at det var tomt foraktuelle  G.skill overalt, dog utenom diverse merker lavhastighets og/eller høy GB ram kits,)

silikonlotteriet og HK har ingen sammenheng, silikonlotteriet er bare chippen/CPU!

men ja, er helt enig at "bedre" hovedkort klokker høyere i noen tilfeller, men etter det jeg har lest og erfart selv, så er Strix Z370-F gaming ett meget godt hovedkort til den prisen! 

Har selv både AsRock og Asus hovedkort, må si meg uenig i at AsRock sitt er mere oversiktelig, hvertfall på mitt OcFormula X299, der er BIOSEN litt kronglete.

Har aldri opplevd problemer med at Crosair ram ikke kjører på sin angitte XMP profil, alle mine sett har lett gått opp til XMP rofil og høyere i de fleste tilfeller. (Bruker ikke Corsair og G-Skill samme moduler?)

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar

@kla3torsk1 Min corsair ram kjører stabilt på xmp men ikke en hz extra, da går det lukt i crash, har brukt så mye tid på dette at mer gidder jeg ikke legge i det.

Sett flere omtale silikonlotteri i forbidelse med HK, om ikke annet så nådde vel budskapet from vil jeg tro.

Det lå en oversikt ute om kvalitets  kontroll på nettet på Z370 HK, hvor det kommer frem at Asrock har "samme" nivå på kvalitets kontroll som andre har på hk fra ca +3.500 og opp. MSI og Gigabyte som kom "dårligst" ut, kanskje de ikke likte listen lå ute? Selv om det var presisert listen ikke var komplett og foreløpig, samt ikke representativ for OCN.

På den listen er det også noe som omtales som: SiliconLottery QLV, listen omhandler kun HK og intet annet.

No som siden med listen er fjernet er det vell ikke mer jeg kan bidra med angående den, dog linken ligger i en post jeg nylig skrev.

Edit: Det var 3 ting som veide omtrent likt når jeg valgte og gå for Asus Maximus X Apex kortet: nevnte liste, en spesifikk review og Nizzens forkynning av hvor bra Apex korta er  :wee:

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Mhm. Mhm. Fortrinnsvis er det et element som alltid definerer utfallet av et innkjøp, 

og det er til syvende og sist pris. Max X Apex ligger ikke langt fra 2000 kroner over f.eks Z370-F fra Asus.

Et helt annet segment, med andre ord. For de fleste, meg selv inkludert er budsjettet både judge, jury and executioner

når det kommer til innkjøp til PC. Kjøper du kun inn et par komponenter for å oppgradere eller forbedre maskinen din

er helt sikkert M. X Apex av stor interesse. Men for de som kjøper inn absolutt alt nytt så kan det godt være at

man ikke sitter igjen med 3500 kroner øremerket HK. 

Alt skal fordeles så jevnt ut som mulig. Det viktigste er at man unngår flaskehalsen. 

Nå nevner jeg Z370-F som referanse her fordi dette er kortet jeg forsket en del på, samt mange

andre i samme prisgruppe. Valget landet imidlertid på dette kortet, og tror det tjener sin pris til syvende og sist.

Man gir det man føler er OK å gi for den ytelsen man mener man behøver, og hva HK angår

legger man gjerne et par ekstra kroner i potten om kortet yter bedre ved overklokking, har smarte

løsninger med tilkoblinger og ellers, og selvfølgelig - har en kvalitetskontroll som sikrer en god levestandard

og stabilitet.

Går du for noe nærmere budsjettklassen tror jeg likevel at en ikke blir skuffet. 

Silicon lottery refererer til stort sett ALT som omhandler chips. Men, i all hovedsak er det en terme oftest referert til

i forbindelse med CPU. Man er garantert en chip som yter ut ifra standaren, men man spiller "lotto" om hvorvidt 

produktet som er kjøpt eventuelt yter over denne standarden. Dette er variabelt og helt tilfeldig. Slik er det med

dagens elektronikk. In other words, vi kan kjøpe helt lik PC, men den ene yter bedre enn den andre. Sånn er det.

Ikke marginalt bedre, men nok til differanser på tester og lignende.

Nå driver ikke jeg med spikking av fliser, så dette er nok noe jeg ikke orker bry meg særlig med. 

Kjøp det du føler er riktig for deg. Hør med andre, les litt reviews, ta og sammenlign komponenter om du

er i tvil, mange sider lar deg gjøre dette. Sier ikke så mye om ren ytelse, men det forteller deg i det minste

hva du får rett ut av boksen. 

Kjenner noen som bruker flere tusen på å skaffe seg ti ekstra fps i spill. Det er for meg, rent personlig tullete.

Ihvertfall om man allerede når svært akseptable høyder på skalaen med det gearet en allerede har.  :tease:

Endret av niqen
Lenke til kommentar

@niqen er enig i meste du skriver her.

Men kan nevne at forskjellen på minimums fps i BF1 er 20 fps på 5.2 og 5.0Ghz, samt at jeg ser minimums fps langt sjeldnere, uten og ha noe tall på dette er nok inntrykket at snitt fps er steget med mer enn 20fps.

Ovenfor nevnte er med deliddet cpu.

Har erfart at jo høyere opp du får cpu frekvens jo ferre fps pr Hz får en,

Så siden og endre fra 5.0 til 5.2GHz for meg økte minimums fps med 20, kan man kanskje anta at fra 4.8 til 5.2 ghz vil utgjøre minimum forskjell på minimums fps med 40 fps, og det er vel nokså mye for de aller fleste vil jeg tro?

27" TN skjerm satt til 1440p og 165Hz, bruker /har ikke behov for g-sync funksjonen.

Så hvor mange av dere som har rimligere HK (også de omtalt her) utenom Asrock sine har hatt 5.3Ghz stabilt på 8700K som ikke er deliddet og + 2100Mhz på 1080Ti på original vifte kjøler?

T

27" TN skjerm satt til 1440p og 165Hz

Lenke til kommentar

Men kan nevne at forskjellen på minimums fps i BF1 er 20 fps på 5.2 og 5.0Ghz, samt at jeg ser minimums fps langt sjeldnere, uten og ha noe tall på dette er nok inntrykket at snitt fps er steget med mer enn 20fps.

Så siden og endre fra 5.0 til 5.2GHz for meg økte minimums fps med 20, kan man kanskje anta at fra 4.8 til 5.2 ghz vil utgjøre minimum forskjell på minimums fps med 40 fps, og det er vel nokså mye for de aller fleste vil jeg tro?

27" TN skjerm satt til 1440p og 165Hz, bruker /har ikke behov for g-sync funksjonen.

Så hvor mange av dere som har rimligere HK (også de omtalt her) utenom Asrock sine har hatt 5.3Ghz stabilt på 8700K som ikke er deliddet og + 2100Mhz på 1080Ti på original vifte kjøler?

T

At du fikk 20FPS i gjennomsnitt ekstra, ved å øke cpu overklokken din med 200mhz, det tror jeg absolutt ikke på med mindre jeg får se det med egne øyne!

Lenke til kommentar

T

Hvilken sammenheng har ett hovedkort og overklokken på ett skjermkort? 

Her tror jeg du prater om du ting du ikke kan noe om!

du kommer bare med påstander, gi meg sikre kilder med bevis på all denne svadaen!

Lenke til kommentar

Hvilken sammenheng har ett hovedkort og overklokken på ett skjermkort? 

Her tror jeg du prater om du ting du ikke kan noe om!

du kommer bare med påstander, gi meg sikre kilder med bevis på all denne svadaen!

Du har helt rett, jeg er ingen expert på hardware til pc, ei har jeg master i elektronikk.

Men på den annen side så regner jeg med du har hørt  at hardware som eks cpu kan være en såkalt flaskehals, dette gjelder også andre produkter i Pc'n.

Så du har ingen tro på at et HK kan være flaskehalsen? :rofl:

Her har du et sitat fra Asus fra en diskujon jeg hadde med dem for en tid siden(kan sende deg mailen om du ønsker det)

Hello,

Getting lucky with CPU or GPU chip goes long ways for overclocking, but what you can do with these comes from the motherboard side. :)

For them memories, moving to faster ones certainly does bring some performance increase and better benchmarks, but past 3000MHz I don't hink upgrades are very noticable in use.

Please feel free to rate our service according to the solution provided in the

questionnaire that will be sent to you shortly after our reply to your inquiry.

Your satisfaction is very important for us. If you think we could

have done anything more to assist you please let us know by replying this email.

Your feedback will be passed to the person or persons related.

Best Regards,

Marko H

ASUS Nordic

Technical Support Department

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...