Gå til innhold

Elon Musk må gå av som Tesla-styreleder

Anbefalte innlegg

Tesla gjorde det bra før det kom andre på banen? De gjør det jo bedre nå enn noen gang før, så hva snakker du om?

"Kun batteri" er de flestes mantra, og ikke bare de som eier Tesla men også eier av andre batteribiler.

Bombe at du linker til en artikkel der vedkommende bruker helt feil kjøre- og ladestrategi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla gjorde det bra, før det kom andre på banen.

"Kun batteri"  måtte være Musk og Tesla-menigheten sitt mantra, ellers ville det bli konkurranse fra batteribiler med hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Hydrogen som rekkjeviddeforlengar er meiningslaust. Berre brenselcella i ein Toyota Mirai kostar like mykje som eit 100kWh batteri til ein Tesla, og det er berre ein komponent av all hydrogenleamikken som tek stor plass. Du får ein diger bil utan innvendig plass, som berre dei aller rikaste har råd til å kjøpe.

BMW i3 kan leverast med rekkjeviddeforlengar på bensin. Spør ein eigar om han fyller bensin eller ladar når batteriet held på å gå tomt. Alle ladar. Det er so lite futt i den rekkjeviddeforlengaren at det går fortare å lade, og då er det ikkje noko poeng å kaste vekk pengar på bensin. Slik vil det vere med ein rekkjeviddeforlengar på hydrogen òg, med mindre han har effekt nok til å drive bilen med komfortabel effekt åleine. Då er det ikkje lenger ein elbil med rekkjeviddeforlengar, men ein hybrid med to fulle framdriftssystem.

So kan du lure på kvifor elbilar vinn terreng over ladbare hybridar globalt og i dei fleste land. Bilprodusentane vil gjerne selje ladbare hybridar, og dei er tilgjengelege i stort utval. Då får forbrukaren eit ekstra sett med slitedelar og serviceutgifter. Bilkjøparane vil heller ha ein rein elbil med større batteri, enn å kaste vekk pengar på eit ekstra framdriftssystem som er dyrt i drift. Trass i at elbilane kjem i mykje mindre utval, og at ein ofte må stå i månadsvis eller årevis på venteliste for å få tak i ein.

Det er ingen tvil om at Tesla har vald rett. Eit nederlandsk selskap har tilbydd installasjon av rekkjeviddeforlengar på hydrogen til Model S i eit par år. Sovidt eg veit har dei ikkje selt eit einaste eksemplar.

Eg kan leggje til: 45,3% av alle nye bilar registrert i Noreg i september i år var elektriske. 19% var ein Tesla. (Nummer 2 var Nissan med 10,9%, og Toyota hakk hel med 10,5%.) 14,9% var ladbare hybridar, dvs at 60,2% av alle nye bilar registrert i september var ladbare.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Jeg bare undrer meg over noen her i tråden som jeg velger å kalle «fanatiske Musk og Telsla tilhengere» som tydligvis ikke evner å være nøkterne og objektive overhodet.

Det finns tydligvis ikke noe som denne mannen og firmaet kan gjøre som ikke forsvares med nebb og klør og skal viftes bort som ubetydelig. Til og med dette og en sterk irettesettelse av det Amerikanske finanstilsynet .

[latter]

Apropos store og intelligente menn:

Tomas Edison elektrifiserte 36 hunder kun for å bevise et poeng (prove a point)

Nicolas Tesla:

Folk rundt han mente han var helt og holdent desillusjonert .

Han kunne ikke håndtere økonomiske hindringer og håndtere økonomi.

Han manglet helt strategisk tankegang innenfor business.

Om Niclas Tesla sa de at han hadde et eidetisk minne, som nesten er som et visuelt spor av ting. Det var så sterkt at han ikke engang kunne fortelle forskjellen mellom ting han husket og ting som egentlig var rett foran ham.

Han trodde ofte at han hallucinerte under oppveksten , men det viste seg å være eidetisk minne. Dette er noe som flesteparten har opp til omtrent 6 års alder eller så, men så vokser de det av seg . Men ikke Niclas Tesla.

Han hadde en atypisk hjernekjemi med høye nivåer av dopamin.

Om en hadde hatt Nicolai Tesla på psykiater sofaen i dag, ville han få en diagnose av absolutt mani, muligens bipolar lidelse og obsessiv-tvangssykdom - nesten absolutt tvangssyndrom. Han måtte sirkle bygninger tre ganger før han ville gå inn i dem, og han måtte dele massen av maten sin med sin egen kubikkrot og ville ikke spise den med mindre svaret ble perfekt . Han måtte hele tiden bruke hansker, vaske hendene hele tiden.

Han hadde mange merkelige aversjoner og fobier.

...

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neste episode: Justisdepartementets etterforskning.

SEC hadde en veldig svak sak, og den eneste grunnen til at Musk inngikk forlik er at SEC effektivt tok aksjonærene i Tesla som gisler. Det beste for aksjonærene var å ta forliket, til tross for at det var et ganske elendig forlik.

Bevisbyrden for en kriminell sak er mye høyere og når da SEC hadde en svak sak så har DOJ ingen sak.

"SEC hadde en veldig svak sak"

Jeg tillater meg å si at den uttalelsen har du ikke veldig mange med deg på Espen.

Ha en ellers fin dag :-)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg bare undrer meg over noen her i tråden som jeg velger å kalle «fanatiske Musk og Telsla tilhengere» som tydligvis ikke evner å være nøkterne og objektive overhodet.

Det finns tydligvis ikke noe som denne mannen og firmaet kan gjøre som ikke forsvares med nebb og klør og skal viftes bort som ubetydelig. Til og med dette og en sterk irettesettelse av det Amerikanske finanstilsynet .

Og du mener at du er nøktern og objektiv, som begynner å slenge rundt deg med diagnoser og ren drittslenging?

"SEC hadde en veldig svak sak"

Jeg tillater meg å si at den uttalelsen har du ikke veldig mange med deg på Espen.

Ha en ellers fin dag :-)

Hvis de hadde en så sterk sak, hvorfor ba de på sine knær om å avgjøre saken utenfor rettssalen, og hvorfor var straffen så tannløs?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det kunne knapt endt betre for Elon Musk og Tesla.

Du får det til å høres ut som en bagatellmessig reaksjon, men 160 millioner kroner er tap av reelle penger. Å bli kastet som styreleder og sette inn to uavhengige medlemmer, er tap av reell makt. I tillegg det forsmedelige i å bli tvunget til å opprette en spesialkomité som skal prøve å forhindre Elon Musk i å gå ut i offentligheten og skyte seg selv i foten.(Spoiler: Det kommer til å skje uansett)

Men absolutt største tabben til Musk var å ikke godta det første forliket. Ikke fordi han senere måtte krypet til korset og akseptere en enda dårligere avtale, men fordi SEC i mellomtiden var nødt til å saksøke Musk. I søksmålet er hele SEC- etterforskningen brettet ut med detaljer om hasj-referanser og alt mulig. Dette er opplysninger som de svindelutsatte investorene vil bruke i de mange søksmålene hvor Tesla/Musk kan være erstatningspliktig for enorme beløp.

Til slutt er det omdømmet. Selv om Musk ikke trenger å innrømme skyld så står SECs påstander i søksmålet for alle å lese, nemlig at de kan bevise at han drev med løgnaktig svindel.

Mulig Musk er kjempesmart, men da er han jaggu flink til å skjule det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

På kva måte er det ei straff?

Tesla må uansett gjere endringar i styret snart, pga nye krav og California til damer i styret. Og kvifor trur du det er snakk om direktørar? Kanskje du ikkje forstår engelsk? Styret i eit aksjeselskap heiter "board of directors" på engelsk, og styremedlem heiter "director". På norsk heiter det framleis styre, ikkje "bord av direktørar", og styremedlem, ikkje "direktør".

Å så nå er ikke straffen en straff... Uansett hadde de planlagt nye styremedlemmer som var uavhengige pga de trenger en ekstra dame snart? Jaha...  Alt som skjer med Tesla er uansett positivt, det er det du egentlig sier her?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var søksmålet som gjorde at kursen fall, og det inneheldt ikkje noko tilbod. Tilbodet du snakkar om er berre eit rykte. Vi veit ikkje det faktiske innhaldet. Det kan vere andre punkt der som han ikkje kunne godta.

Du har tydelegvis lite kjennskap til rettsvesenet. Folk vert saksøkte heile tida, og frikjende etter mange år fordi saksøkar ikkje hadde noka sak.

Problemet er at det kan vere ord mot ord. Dersom Elon Musk meiner at dei hadde ei munnleg avtale, er han på det tørre. Om avtalepartnaren meiner noko anna (det har dei ikkje sagt direkte), so er det ord mot ord. Ingen av dei kan prove noko som helst. Det er berre eit spørsmål om kven retten trur mest på. Sannsynsovervekt i ei sivil sak.

Det er lite truleg at saka vert avvist so lenge det ikkje føreligg noko skriftleg, men det er heller ikkje veldig sannsynleg at Elon Musk hadde vorte dømd.

Når ikkje SEC får han dømd i ei sivil sak, har ikkje DoJ ein sjanse. Då skal Elon Musk gjere noko veldig dumt, som å seie offentleg at han berre dikta opp avtala. Elon Musk er ein svært intelligent mann. So dum er han ikkje.

Ok hvis du bare skal ignorere fakta og late som om ting ikke har skjedd, og at lover er helt annerledes enn de er, så er det ikke noe poeng engang. Som å diskutere klima med en klima-fornekter.

Og husk, Musk er ingen dum mann. Han ville jo aldri gjort noe irrasjonelt, eller noe som helst ulogisk som ikke regnes som smart. Jeg mener han er vår tids største geni eller hva?

yebfwpfa0dp11.png?width=904&s=b7437f3e6d

Et skikkelig stabilt geni. Kan ikke slå Elon.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ok hvis du bare skal ignorere fakta og late som om ting ikke har skjedd, og at lover er helt annerledes enn de er, så er det ikke noe poeng engang. Som å diskutere klima med en klima-fornekter.

Kva slags fakta meiner du eg ignorerer?

Desse bileta, som du sikkert har henta frå 4chan eller eit anna forum for fåreskallar, kva er poenget med dei? Advokatane til Elon Musk hadde forhandla fram ei forliksavtale med SEC, som ingen kjenner detaljane i. Heller ikkje dei som lagde desse bileta, og i alle fall ikkje du. Advokatane frårådde Elon Musk å godta forliket. Elon Musk høyrde på advokatane sine, og takka nei. Med svaret gjekk dei attende til forhandlingsbordet og fekk eit betre forlik. Ingen utanforståande veit heile innhaldet framlegget han takka nei til, eller kva endringar som vart gjort.

Om det er 10 eller 20 millionar, er det uansett småpengar. Tesla steig 16% på børsen i dag. Der har han mange hundre millionar. Korvidt han går av som styreleiar eller ikkje har i praksis ingenting å seie. Han sit framleis i styret og representerer nesten 1/4 av aksjane, og kontrollerer selskapet saman med broren og andre medsamansvorne i styret, uavhengig av kven som er styreleiar. Du snakkar om fakta, men dette er andre gong du dummar deg ut med desse bileta. som byggjer på rykte. Sjå deg sjølv i spegelen når du snakkar om å ignorere fakta.

Du har til no prestert å påstå at SEC har vunne, at Elon Musk har fått ei straff (Nei, han har ikkje ein gong vedgått skuld, og uskuldige kan ikkje straffast. Han har gjort ei avtale med SEC. Pengane skal gå til aksjonærar, det er ikkje ei bot. Ei bot (på norsk) er ei straff, og går til statskassa.), at det skal to uavhengige direktørar inn i styret (nei, det skal inn to nye styremedlemmer) osb. Du ignorerer fakta.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å lese finansaviser om du lurer på hva fakta du har ignorert. Jeg har allerede linket og fortalt deg. Bildet er fra er finansforum ikke 4chan. Ikke snilt av deg å kalle andre for fåreskaller når du engang ikke har noe kjennskap til dem. De som lager bildene har brukt offentlig tilgjengelige bilder, da de leser finansnyheter hver dag og er faktisk klar over hva som blir rapportert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å lese finansaviser om du lurer på hva fakta du har ignorert. Jeg har allerede linket og fortalt deg. Bildet er fra er finansforum ikke 4chan. Ikke snilt av deg å kalle andre for fåreskaller når du engang ikke har noe kjennskap til dem. De som lager bildene har brukt offentlig tilgjengelige bilder, da de leser finansnyheter hver dag og er faktisk klar over hva som blir rapportert.

Kva slags "finansforum"? Slike bilete og ryktespreiing tyder ikkje akkurat på at nivået ligg over 4chan. Då må det vere eit forum på Reddit, kanskje den einaste staden med fleire troll, men mindre intelligent trolling. Det er mange her òg som les finansnyhende kvar dag, og likevel er i stand til å skilje rykte frå fakta (det er ikkje alle finansnyhende), og ikkje kastar vekk tida på tøysete fjas.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som en bagatellmessig reaksjon, men 160 millioner kroner er tap av reelle penger. Å bli kastet som styreleder og sette inn to uavhengige medlemmer, er tap av reell makt. I tillegg det forsmedelige i å bli tvunget til å opprette en spesialkomité som skal prøve å forhindre Elon Musk i å gå ut i offentligheten og skyte seg selv i foten.(Spoiler: Det kommer til å skje uansett)

Men absolutt største tabben til Musk var å ikke godta det første forliket. Ikke fordi han senere måtte krypet til korset og akseptere en enda dårligere avtale, men fordi SEC i mellomtiden var nødt til å saksøke Musk. I søksmålet er hele SEC- etterforskningen brettet ut med detaljer om hasj-referanser og alt mulig. Dette er opplysninger som de svindelutsatte investorene vil bruke i de mange søksmålene hvor Tesla/Musk kan være erstatningspliktig for enorme beløp.

Til slutt er det omdømmet. Selv om Musk ikke trenger å innrømme skyld så står SECs påstander i søksmålet for alle å lese, nemlig at de kan bevise at han drev med løgnaktig svindel.

Here we go again. Modus operandi. Krisemaksimering. Business as usual.

Blir du aldri lei av krisemaksimering og løgn?

Lenke til kommentar

Her merker jeg meg med en smule forundring at Lunaris tilsynelatende løfter dette frem som god og grundig finansiell analyse...

Henta frå eit finansforum, må vite. Sikkert høg akademisk standard. Det finst dessutan folk som les finansnyhende på det forumet.

E24 og DN melder at formua til Elon Musk steig med 1,7 mrd USD i går. Mi enkle finansielle analyse, basert på offisielle tal og mine enkle føresetnader, konkluderer med at det var ei heilt akseptabel avkastning på 20 millionar. :-)

https://e24.no/boers-og-finans/elon-musk/elon-musk-ble-14-milliarder-kroner-rikere-mandag/24455460

Lenke til kommentar

Her merker jeg meg med en smule forundring at Lunaris tilsynelatende løfter dette frem som god og grundig finansiell analyse...

Jeg er en smule forundret over at du tror alt må være grav-alvorlig til enhver tid. Det må da være lov å ha litt humor og kunne le av ting av og til. Hvis noen lager morsomme bilder av noe jeg liker, så forstår jeg jo at det ikke var ment som seriøst argument og  synes det er morsomt. Det går an å synes Samsung har de beste telefonene, men samtidig le om noen lager en video der C4 i GTA er byttet ut med en Samsung Note 7 liksom. 

De aller fleste som lagde disse morsomme bildene om Elon valgte å investere i Tesla aksjer i påvente av kursoppgangen som kom i går.

• Liker 2
Lenke til kommentar

E24 og DN melder at formua til Elon Musk steig med 1,7 mrd USD i går. Mi enkle finansielle analyse, basert på offisielle tal og mine enkle føresetnader, konkluderer med at det var ei heilt akseptabel avkastning på 20 millionar. :-)

https://e24.no/boers-og-finans/elon-musk/elon-musk-ble-14-milliarder-kroner-rikere-mandag/24455460

Avkastning? Kursen er tilbake der den var før søksmålet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Avkastning? Kursen er tilbake der den var før søksmålet.
Nei, han er høgare. Høgaste sidan 28. august, faktisk.
Lenke til kommentar

Jeg er en smule forundret over at du tror alt må være grav-alvorlig til enhver tid. Det må da være lov å ha litt humor og kunne le av ting av og til. Hvis noen lager morsomme bilder av noe jeg liker, så forstår jeg jo at det ikke var ment som seriøst argument og  synes det er morsomt. Det går an å synes Samsung har de beste telefonene, men samtidig le om noen lager en video der C4 i GTA er byttet ut med en Samsung Note 7 liksom.

Tja, krisemaksimererne tar jo jobben sin med å krisemaksimere rundt Tesla gravalvorlig, så... Det vil si, "humor" fra krisemaksimererne går stort sett ut på å hetse Musk og/eller Tesla på det groveste med syrlige kommentarer der det kommer både saftige beskrivelser og diagnoser på løpende bånd.

Og så var det da vitterlig du som skrev følgende om bildet:

"Bildet er fra er finansforum ikke 4chan."

Et finansforum! Det skulle altså gi bildet større troverdighet. Viktig å påpeke hvor det var fra. For slik dyp, seriøs finansiell analyse kan man ikke avvise uten videre, må vite!

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...