Gå til innhold

Så lite koster iPhone Xs Max å lage

Anbefalte innlegg

Små variasjoner i batteritid? Huawei har 40% bedre batteritid. Dette kaller du "liten" forskjell?

Så godt som alle nettsider er enige om at iPhone X er hakket under alle andre på bilder. Ikke sett en eneste nettside som mener iPhone tar bilder som kan sammenlignes med de beste. Og av det jeg har sett av bilder så vil jeg lett kunne se det som er tatt av iPhone X i vanskelige forhold. I gode forhold er forskjellene alltid ikke så store.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple, under påskruddet om at prisen forsvares av materialkostnadene, er virkelighetsbenektende. Aldri har avansen vært høyere, den er skrudd opp ganske hardt, og produksjonskostnadene er bare marginalt høyere. Det er ingenting her som ikke finnes i andre mobiler, i vesentlig lavere prisklasse. Dette i en generasjon som ikke er særlig bedre enn den forrige.

Byggekvalitet er Apple ikke gode på, se alle skandalene relatert til feilkonstruksjoner, og feil. I så måte benytter man gjerne "design" om noe Apple er gode på.

Designet Apple bruker har de stjålet fra Dieter Rams, og til dels Clive Sinclair.

Alt de lager er myntet på å gå istykker. Det er limt sammen, i svært få deler, er ikke modulært, og må leveres tilbake til Apple i returordningene framfor å repareres. Det som ikke er limt er skrudd sammen med tilsynelatende samme typer skruer, som ødelegger produktet hvis det monteres sammen feil. De er forbrukerfiendtlige som få, og bruker kunden som spionasjeleverandør, av seg selv om sin omgangskrets.

Akkurat, så du mener altså at Apple egentlig lever av å lage ting som går raskt i stykker så de kan samle inn mer informasjon om kundene, og det er da denne informasjonen de egentlig tjener penger på?

Lenke til kommentar

For meg er dette grunnleggende, men selvfølgelig bruker ikke folk flest dette.

Folk flest vet ikke forskjellen på pdf og docx, eller hvordan man programmerer, eller hvor mye regnekraft mobilen deres faktisk har.

Noe som kalles "grunnleggende" bør jo være noe vanlige kunder flest bruker.

Lenke til kommentar

Noe som kalles "grunnleggende" bør jo være noe vanlige kunder flest bruker.

Grunnleggende de regneferdigheter er ikke noe vanlige mennesker bruker til vanlig, likevel burde man forvente at alle har dem på plass (absolutt ikke tilfelle per dags dato).

Når jeg skriver at tilgang til filsystemet er grunnleggende for meg, så er det fordi jeg syns det er praktisk å ha tilgang til det, ikke at det er nyttig for alle.

Lenke til kommentar

I motsetning til andre produsenter, som helst ønsker å tape penger?

Nei, det var ikke det jeg mente. Problemet mitt med Apple er at man kjøper "verdens dyreste telefon", så må en kjøpe hurtiglader utenom, og denne er også "verdens dyreste" pga apple krever store deler av kaken uavhengig av hvem som produserer, slik må en holde på. Det er irriterende. Men for all del, de har funnet en måte å tjene masse penger på. Godt for dem, men de får ikke mine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat, så du mener altså at Apple egentlig lever av å lage ting som går raskt i stykker så de kan samle inn mer informasjon om kundene, og det er da denne informasjonen de egentlig tjener penger på?

De tjener gode penger på å være griske også. Avansen er skrudd opp betraktelig, nyhetene er meget dårligere enn forrige generasjon, de truer reparasjonsbutikker juridisk, krever at el-returen tilsendes dem, og lurer kunder til å kjøpe nytt når ting går an å reparere med svært enkle grep. De designer for at ting ikke skal kunne repareres, både digitalt og fysisk, fjerner all mulig modularitet, finner opp egne standarder, både digitalt og fysisk, og selger overganger over en lav sko, har et lukket økosystem, og forelder produkter kunstig. De blir straffet for dette når prisene på bruktmarkedet viser seg å ikke holde seg slik tidligere, og når folk nå i økende grad slutter å kjøpe telefoner fra dem, hvilket er det de tjener mest på.

Hvis man kjøper noe av Apple, så er det noen andres maskinvare, med programvare som leies ut, der en selv er produktet, og betaler blodpris for slavedrift. Kostnadstapet/avregning for å eie en ny Apple-ting per måned i 2018 er også det høyeste, med god margin.

At ting som burde vært en selvfølge er ekstrautstyr til samme ågerpris er salt i såret.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...