Gå til innhold

Så lite koster iPhone Xs Max å lage

Anbefalte innlegg

Det gir kanskje deg noe, men iPhone gir ikke meg noe som helst. Jeg måtte ha betalt flere tusen kroner ekstra for noe jeg synes er dårligere for meg. Det er ingenting med iPhone som gjør den objektivt bedre som telefon. Så blir litt utifra folk liker.

Noen derimot som personen over deg går rundt og sier Apple har mye høyere kvalitet enn alle andre, fordi den koster mest. Som er ren idioti. Du kan og fint kjøpe en veldig dyr bil uten at kvaliteten er noe bra. Du må kanskje ta den på verksted stadig vekk. Og så kunne du kjøpt en billig Toyota og den hadde bare fungert dag etter dag, i åresvis. Eller kjøpt Toyotas premium Lexus biler som også er høy kvalitet. Du kan kjøpe en amerikansk bil til høyere pris og den vil nesten garantert være lavere kvaltiet.

Det er denne ideen om at Apple er best fordi den koster mest jeg synes er idiotisk. Om folk sier de kjøper iPhone fordi det fungerer best for dem og det er verdt å betale ekstra så er jo det uproblematisk. Selvfølgelig masse folk her som sier "overpriset" og at folk som kjøper iPhone til den pris blir "svindlet" osv. Det er og påstander som ikke gir mye mening. Finnes mye i verden med høye marginer, eksempelvis klær. Jeg tipper alle her kjøper klær til tross for at produksjonskost er en brøkdel av utsalgspris.

Enig i det du sier. Folk har forskjellige preferanser. Det finnes sikkert folk som hoverer og sier iPhone er best fordi de er dyrest. Og de er teite. Akkurat som Android gjengen er teite for å Liste opp alle svakheter DE ser i ert produkt. Hvis x person har bestemt seg for iPhone så har han sikkert veid opp at den ikke har minnekort støtte. Allikevel skal folk le hele veie til banken at det ikke har det.

Problemet her inne på diskusjon.no er at du blir kalt en idiot når du argumenter for at iPhone funker bedre fordi de samarbeider bedre med andre produkter du har og fordi iMessage og FaceTime er viktig. Det syntes jeg blir dumt. Hvis du har reelle grunner så bør man få ha det og folk ikke legge seg opp i det. Jeg bryr meg ikke om du kjøper en Pixel 3. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så vanskelig andre veien for folk her inne.

Jeg bryr meg heller ikke om man bruker 1 mill på en Dodge eller en Porsche

Endret av henrikrox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er min oppfatning også. Føler Android også var «kulere» før når widgets skulle være så viktig. Nå er jeg er mer interessert i at ting funker har også hatt dårligere med spesielt Samsung på Android fronten. S7 Edge hadde elendig batteritid etter en oppdatering. Noten ble svidd. Men hovedgrunnen var at jeg fikk nyeste software ett år etterpå. S7 Edge fikk nyeste oppdatering 1 år og 2 måneder etter release. Ja da jeg vet at project xxxx skal fikse dette. Men det har vært slik her siden galaxy s2.

Ting funker helt fint det på Android. Statistikk viser jo også at det er mer stabilt totaltsett enn iOS siste årene.

S7 edge fikk nyeste OS versjon 5-6mnd etter release.. etter 1år og 2mnd hadde den nesten fått 2 OS oppdatering. I tillegg til mnd sikkerhetsfikser. Men oppdateringene kom tregere om man hadde en Telenor låst mobil.

Batteritiden min ble økt etter den men dette var vist variabelt.

Lenke til kommentar

På hva da, om jeg tørr spørre?

Hva er de ikke bak med? Alt kommer jo etter andre produsenter har lansert det, jeg kjenner ikke til en eneste ting Apple lanserer som ligger foran det som allerede finnes. Faceid, trådløs lading osv. Alt kommer i annen rekke. eller de var vell først ute med å fjerne Jack, det var jo veldig bra... Jeg har ingenting i mot apple som produsent, de lager bra produkter. De er bare alt for opptatt av å tjene penger, selger de dyreste telefonene med minst utstyr. 

Lenke til kommentar

Jeg synes alltid det er morsomt når Apple-fans unnskylder Apple.

"Kvalitet koster"

"Ingen bruker 3.5mm jack i 2018"

"Hvorfor ha fingeravtrykk når man har faceid"

"Trenger ikke minnekort når jeg har 256gb lagring"

"Trenger ikke full HD skjerm"

"Koster bare 10 kr/mnd for mer iCloud-lagring"

At dere tar det personlig når Apple kritiseres for pris er helt bak mål.

Hvorfor ikke kreve mer av Apple når dere betaler så mye for et produkt.

Det er ikke mange iphone-eiere som tar det personlig når noen kritiserer Apple. Men jeg syntes det er helt latterlig hvor langt Android-fans’a går for å disse Apple. Under hver artikkel om Apple/iphone ser jeg haugevis av Android-fans som klager over hverandre på de som liker Apple og iphone. Alt skal disses, og Apple skal på liv og død ikke få credit for noenting. «Samsung er bedre på det og det», «æsj, hvem er det som vil ha en iphone uansett?».

Alt skal disses. Og det er hyklerisk og krampeaktig.

Nå disser jeg ikke Apple, og nevner ikke Samsung. Om noe, så disser jeg alle som kommer med unnskyldninger for å forsvare kjøp av et produkt som koster mye penger.

Alle de eksemplene jeg skrev er argumenter jeg har lest i sammenheng med spørsmål om pris/produkt. Og jeg svarte (som du ser) et snodig argumentet om at "kvalitet koster"...ergo vedkommende kommer med en antagelse om at hvis du skal ha kvalitet, så må man betale mye penger.

Om en er Apple-fan eller Samsung-fan betyr ingenting, men bortforklaringer er uansett morsom lesning. Men du følte deg tydeligvis truffet, det er ikke min feil.

Jeg forstår at du ser deg lei av unyttig babling fra "Android-fans" om Samsung-ditt og datt osv. Så skriv gjerne til rette folka

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Android med en Samsung Note 9 som hovedmobil og iOs med en iPhone X som var hovedmobilen inntil jeg fikk Note 9'en. I tillegg har jeg brukt Samsung S8 som jobbmobil over lengre tid.

Personlig liker jeg begge operativsystemene, det er en del som jeg syntes Android gjør veldig bra mens andre ting hvor iOs føltes overlegen.

For å oppsummere litt ting jeg føler oppleves ulikt på de to operativsystemene:

- iOs oppleves som mer stabilt når det gjelder å motta notifikasjoner, på Android irriterer det meg at antall uleste notifkasjoner på en app forsvinner om du sveiper bort notifikasjonen fra varslingsområdet eller når du åpner appen uten å åpne f.eks. den uleste sms'en mens det på iOs vil stå antall ulest helt til du faktisk gjør noe med varslingen. Dette kan forbedres med å bruke Nova Launcher Prime med Tesla Unread på Android men det er ikke så stabilt som på iOs men ganske nært.

- Med Android kan jeg laste ned en torrent, kjøre to apper samtidig med delt skjerm (noe jeg ikke bruker ofte dog) og kan lage til hjemskjermene som jeg ønsker med widgets, legge ikoner der det passer o.l. Og et ekte filsystem er ikke å forakte når man skal flytte rundt på noen filer.

- Apper på iOs føltes mer gjennomførte, da særlig spill, og der føler jeg Android henger noe etter.

- Apper har litt mye tillatelser på Android (på godt og vondt), jeg har installert spill som starter opp kjører prosesser som kjører hele tiden mens mobilen er på selv om spillene ikke er eller har vært i bruk (eksempel Badland og Badland 2). Slike ting stjeler bare batteri og hvem vet hva annet slike prosesser finner på, noe som ikke skjer på iOs fordi appene rett og slett ikke får lov til å kjøre prosesser på den måten av seg selv. 

- iOs sin backupløsning via iCloud er veldig bra, alt lagres i en backup og i det du bytter mobil får du et tilnærmet speilbilde av hvordan den gamle mobilen så ut. På Android fungerer Google sin løsning ok men pga tilpasninger fra alle de ulike fabrikantene blir det ofte vanskeligere å få en fullstendig bakcup uten å supplere denne med mobilfabrikanten sin egne backupløsning. 

jeg er overrasket over hvor stabil Note 9'en har vært etter en blandet opplevelse med S8'en og den har gitt meg overraskende god batteritid siste måenden med bruken min. Den slår iPhone X'en lett til tross for at den har to aktive simkort påslått til enhver tid. Jeg kommer nok til å kjøpe iPhone Xs Max etter hvert men det er litt for mange påstander og opplevelser av bugs, ustabil wifi/dekning o.l. på nettet nå til å ville bruke så mye penger på en slik. Og jeg ønsker dualsim så først må operatørene og Apple få på plass støtte for eSim. 

Lenke til kommentar

iPhone XS og XS Max har en hybrid dualsim. En vanlig sim og en esim.

Jeg stod selv og vippet mellom iPhone 8 og Note 8 for et år siden. Da jeg skulle prøve note 8 så krasjet android launcheren og jeg måtte vente på reboot. Slet allerede med en ustabil Sony android.

Så det ble en iPhone 8 da. Og den har vel restartet seg 2 ganger på 1 år og har vel krasjet en app 2-3 ganger. Noe som er vesentlig mindre enn det jeg slet med på min gamle Sony.

Så for meg oppleves iPhone som mye mer stabilt. Men det blir vel en anekdotisk måte å se det på

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Bruker iPad laderen om jeg må lade «hurtig» midt på dagen, ellers passer jeg på å bruke den lille 5w laderen på natten. Kjenner ikke helt behovet for at det må gå særlig fortere. Men om telefonen var på tur å gå tom i løpet av dagen å man trengte å lade så hadde det jo vært greit å ha.

Om du har lite strøm og trenger strøm raskt. Pluss hurtiglading har kretser for kontrollert lading som ikke skaper varmedannelse under lading + lading om natten er dårlig for batterihelse. Det å kunne lade mobilen opp til 80% når du står opp er veldig bra for mobilens batteri. En iPhone vil aldri nå 80% fra du står opp til du går ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i det du sier. Folk har forskjellige preferanser. Det finnes sikkert folk som hoverer og sier iPhone er best fordi de er dyrest. Og de er teite. Akkurat som Android gjengen er teite for å Liste opp alle svakheter DE ser i ert produkt. Hvis x person har bestemt seg for iPhone så har han sikkert veid opp at den ikke har minnekort støtte. Allikevel skal folk le hele veie til banken at det ikke har det.

Problemet her inne på diskusjon.no er at du blir kalt en idiot når du argumenter for at iPhone funker bedre fordi de samarbeider bedre med andre produkter du har og fordi iMessage og FaceTime er viktig. Det syntes jeg blir dumt. Hvis du har reelle grunner så bør man få ha det og folk ikke legge seg opp i det. Jeg bryr meg ikke om du kjøper en Pixel 3. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så vanskelig andre veien for folk her inne.

Jeg bryr meg heller ikke om man bruker 1 mill på en Dodge eller en Porsche

Ja, det virker som om folk som mener Android selvfølgelig må være best ikke klarer å akseptere at folk har ulike synspunkt og opplevelser. Du kan ikke fortelle folk at Android er best om deres opplevelse ikke er. Akkurat som når folk forteller meg at iOS er best, men ikke kan egentlig komme med noen forklaring på hvorfor iOS er bedre annet enn at de liker bedre hvordan ting er løst i iOS. Og det er jo fint og bra, men det er jeg som bestemmer hva som fungerer for meg, ikke noen andre liksom. Dette virker vanskelig å forstå.

Og det med at folk skal blande i seg hva andre bruker pengene på.. Nei, det vil jeg nok aldri forstå. Sitter en fyr der som sikkert brukte 100K kroner på fiskeutstyr og løyver i fjor og snakker om hvordan iPhone er bortkastet penger, må kjøpe telefon fra Kina. Personen som har iPhone ville sagt 100K kroner på fiskeutstyr og løyver er  bortkastet når du kan bare gå på butikken og kjøpe samme fisken for et par tusen kroner. Men liksom hvordan skader det noen her hva den andre bruker pengene på? Jeg vet ikke om folk kanskje er sjalu fordi de ikke har pengene til det? Isåfall så kommer ikke å klage på forum til å endre noe. Et par timer ekstra jobb derimot..

Og jeg kan forstå om du blir litt dømt av andre om du kjøper en drøy sexrobot til 100K importert fra Japan, men hvilken mobil du kjøper? Det må da være irrelevant skulle en trodd.

• Liker 3
Lenke til kommentar

- Apper på iOs føltes mer gjennomførte, da særlig spill, og der føler jeg Android henger noe etter.

Ja, en fordel med iOS er pengen i iOS. Endel apper har mye bedre fortjeneste på iOS. Så devs bruker mer penger på å utvikle iOS versjonen av den enkle grunn til at de tjener mer penger på den.

- iOs oppleves som mer stabilt når det gjelder å motta notifikasjoner, på Android irriterer det meg at antall uleste notifkasjoner på en app forsvinner om du sveiper bort notifikasjonen fra varslingsområdet eller når du åpner appen uten å åpne f.eks. den uleste sms'en mens det på iOs vil stå antall ulest helt til du faktisk gjør noe med varslingen. Dette kan forbedres med å bruke Nova Launcher Prime med Tesla Unread på Android men det er ikke så stabilt som på iOs men ganske nært.

Jeg ser ikke hvordan dette har med stabilitet å gjøre? Det er ulike måter å håndtere det på. For meg gir deg mye mening. Om jeg sveiper vekk notifikasjonen så vil jeg ikke at den skal vise fortsatt. Det er jo ikke et problem i Android, det er annen behandling av notifikasjoner.

- Apper har litt mye tillatelser på Android (på godt og vondt), jeg har installert spill som starter opp kjører prosesser som kjører hele tiden mens mobilen er på selv om spillene ikke er eller har vært i bruk (eksempel Badland og Badland 2). Slike ting stjeler bare batteri og hvem vet hva annet slike prosesser finner på, noe som ikke skjer på iOs fordi appene rett og slett ikke får lov til å kjøre prosesser på den måten av seg selv. 

Tillatelser er noe du må gi i Android, og du kan og frata tillatelser. Angående tillatelse til å kjøre i bakgrunnen så finnes det grenser lagt inn i nyere versjoner av Android. Så prosesser kan nok kjøre mer i bakgrunnen enn iOS, men de kan ikke bare kjøre så mye de vil. Kunne før. Kanskje har Samsung overstyrt slik, jeg vet ikke. Ser du på Huawei så har de mer begrensninger enn Android igjen. Så en Hauwei telefon vil aldri i livet tillate apper å bare kjøre i bakgrunnen og bruke ressurser. Alle Android telefoner er ikke like!

- iOs sin backupløsning via iCloud er veldig bra, alt lagres i en backup og i det du bytter mobil får du et tilnærmet speilbilde av hvordan den gamle mobilen så ut. På Android fungerer Google sin løsning ok men pga tilpasninger fra alle de ulike fabrikantene blir det ofte vanskeligere å få en fullstendig bakcup uten å supplere denne med mobilfabrikanten sin egne backupløsning. 

Det er selvfølgelig bedre backup med at du kan backe opp innstillinger og slik som ikke er likt på ulike produsenters mobiler. Det gjelder jo og for Apple ikke sant? Hvordan er backup fra iPhone til Galaxy? Du kan si + at det er bedre backup. For meg er det et stort minus at jeg må kjøpe iPhone hver eneste gang. Istedenfor å bare kjøpe den telefonen som er fysisk best. Jeg bruker aldri programmer fra produsent, fordi det fratar meg valg ved neste kjøp.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Det er jo brukere her inne som mener de hjelper folk til å ta de rette avgjørelsene... høres litt religiøst ut..

Ja ikke sant... Om du forteller folk hva de skal kjøpe så hjelper du ikke en plass. Det som hjelper er at du forteller om modellene og hva de er gode/dårlige på og så lar du folk selv bestemme hva de liker best...

• Liker 3
Lenke til kommentar

1: Etter 5 år med Sony, Samsung og Android, gikk jeg over til Apple for 3 år siden. Den virker bestandig, til alt jeg bruker den til.

2: Har man IPad så har man en kopi av tlf. Når man skifter modell, så er det bare å logge inn og alt lastes ned på din nye tlf.

Og stadig vekk oppdateringer som funker. Slipper å vente 9 måneder på nyeste oppdatering.

3:Og for meg som har datter i Australia, så kan jeg sende videoer og bilder uten problemer og begrensning via iMessage.

Betaler gjerne litt ekstra for kvalitet.

1: Hva mener du her? Såvidt meg bekjent er det ikke høyere feilfrekvens på Sony/Samsung enn apple.

2: Med android får du dette uten å trenge en ipad - har du slått på backup via google-konto spør den nye telefonen deg hvilken du vil speile inn. Alle apper og innstillinger lastes så ned.

3: Google foto. Ingen begrensninger, og alt ligger klart i skyen. Merk det du vil dele>del>datter.

• Liker 4
Lenke til kommentar

1: Hva mener du her? Såvidt meg bekjent er det ikke høyere feilfrekvens på Sony/Samsung enn apple.

2: Med android får du dette uten å trenge en ipad - har du slått på backup via google-konto spør den nye telefonen deg hvilken du vil speile inn. Alle apper og innstillinger lastes så ned.

3: Google foto. Ingen begrensninger, og alt ligger klart i skyen. Merk det du vil dele>del>datter.

Enig med deg? Henger igjen fra mange år siden (før Lollipop).
Lenke til kommentar

Har hatt android hele veien, men føler jeg gjerne skulle hatt en mer stabil telefon, hører veldig mye godt om Note 9.

Blir nok det som er det neste jeg går for.. Hvis den driter på draget, nei da går jeg for iphone..

Hvis den mest stabile telefonen er det du er ute etter, hvorfor kjøper du Samsung?

Jeg forstår ikke folk som er ute etter det beste Android kan gi og kjøper Samsung siden de liksom er best, men det de ønsker seg fra Android er ting Samsung er dårligst på.

OnePlus 6 er eksempelvis mye mer stabil enn Samsung.

Lenke til kommentar

Hvis den mest stabile telefonen er det du er ute etter, hvorfor kjøper du Samsung?

Jeg forstår ikke folk som er ute etter det beste Android kan gi og kjøper Samsung siden de liksom er best, men det de ønsker seg fra Android er ting Samsung er dårligst på.

OnePlus 6 er eksempelvis mye mer stabil enn Samsung.

Har hørt så, føler Note 9 er veldig bra, men har fått høre jeg burde gå for OnePlus for kamera, skal se litt på tester rundt begge.

Lenke til kommentar

Har hørt så, føler Note 9 er veldig bra, men har fått høre jeg burde gå for OnePlus for kamera, skal se litt på tester rundt begge.

Ummm hvem har du hørt fra at du bør gå for OnePlus pga kamera? Den er ikke dårlig på noen måte, men telefoner som Note 9, P20 og Google Pixel er klart bedre. Akkurat som iPhone X ikke har dårlig kamera, men de 3 overnevnte er klart en annen klasse.

Er kamera viktig så er det kanskje en ide å vente på Huawei Mate 20 Pro. Burde komme i november. For meg har Huawei vært mye mer stabil enn Samsung.

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kamera? (Muligens tatt igjen med XS)

Nytteverdi per krone?

Batterikapasitet

Skjermareal

Lagringskapasitet

Tilkoblingsmuligheter

Hva er de ikke bak med? Alt kommer jo etter andre produsenter har lansert det, jeg kjenner ikke til en eneste ting Apple lanserer som ligger foran det som allerede finnes. Faceid, trådløs lading osv. Alt kommer i annen rekke. eller de var vell først ute med å fjerne Jack, det var jo veldig bra... Jeg har ingenting i mot apple som produsent, de lager bra produkter. De er bare alt for opptatt av å tjene penger, selger de dyreste telefonene med minst utstyr. 

Jasså, om jeg hadde blandet inn et bilde tatt med en av de nye iPhonene og blandet de med bilder fra toppmodellene til andre telefonprodusenter, så hadde dere sett forskjell nok til å påpeke hvilket bilde og/eller 4K film som ble tatt med iPhone og ikke? Jeg googlet litt kjapt etter sammenligninger, fant spesielt en del om iPhone X mot konkurrenter. For mitt øye ser de bildene tatt med iPhone bedre ut i 80% av tilfellene(de er ikke best på landskapsbilder som regel). Generelt mer livlige farger uten at detaljer forsvinner eller at det blir unaturlig. Det handler ikke om 100% realisme i fargespektrum osv. Da blir bildene man tar fort ganske kjedelig hvis man ikke er god i bildebehandlingsprogram. Kameraet er ikke det beste på markedet, absolutt, men de telefonene man kan definitivt si tar bedre bilder er dedikert nettopp til det. En svær jævla kul på telefonen som ikke ser ut.

Hva angår nytteverdi per krone skal jeg være enig. Men det har absolutt ingenting å gjøre med at de "henger etter".

Batterikapasitet? Tenker du da på kapasitet i mAh? I så fall blir det feil. Hvis man tenker i antall timer man kan gjøre forskjellige oppgaver så blir det jo litt mer realistisk. Ta en titt på https://www.tomsguide.com/us/iphone-xs-iphone-xs-max-battery-life,review-5773.html så vil du se at variasjonene er små. De fleste smart telefoner med et ganske gjennomsnittlig bruk må lades annen hver dag eller hver dag, dette gjelder også iPhone. Jeg skulle gjerne sett at man kan bruke telefonen mye og bare lade hver 5. dag eller noe sånt, men ingen produsenter er i nærheten av det. Alle ligger omtrent likt.

Skjermareal. Dette er vel ganske subjektivt. Å ha skjerm helt ut til kanten kan være noe dritt. Ser det er mange "reviewers" som har klaget på dette. Man kan ikke påstå at de "henger etter" her heller.

Lagringskapasitet. Hvis 512 GB ikke er nok for deg anbefaler jeg å bruke en bærbar datamaskin heller. Minst 95% av forbrukerne kommer knapt nok over 100 GB - og da skal man gå rundt med ganske mye 4K innhold i lomma til enhver tid. Igjen, de henger ikke etter.

Tilkoblingsmuligheter. Mulighetene er der med adaptere, men det er selvsagt mer tungvindt. Dog, det var vel HTC eller noe sånt som nå kom ut med en telefon uten 3,5mm jack? Har en følelse av at de andre produsentene vil komme etter snart også. Porten tar opp dyrebar plass som kunne blitt brukt til bedre kjøleløsning og/eller mer plass til batteri. Det er en kjempegammel teknologi som absolutt bør byttes ut. Vil faktisk påstå at her er de tidlig ute, til og med banebrytende.

At FaceID, trådløs lading osv. kommer 6-12 mnd etter de aller første ser jeg ikke på som negativt. Spesielt Samsung har en tendens til å være tidlig ute med nye løsninger, men det er dårlig implementert. Det er "rushed" og ofte "gimmicky". Og det får sjeldent noe gjennomslag før Apple kommer med det. Og da er det en gjennomført god løsning som fungerer bra. TouchID var jo en kjempesuksess. Ingen andre klarte å lage en så pålitelig og kjapp sensor. Man kan se tester av dette på YouTube.

Jeg er på ingen måte noen Apple fanboy. Jeg kritiserer de ofte. Men de skal få skryt for det som er bra, og kritikk for det som er dårlig. Å påstå at de henger etter er jo helt feil. Jeg tror også de har "mistet litt taket" etter at Steve Jobs døde. Det er noe som skurrer innad selskapet i forhold til helt grunnleggende ting som i Steve Jobs's tid var veldig solide. Har hatt flere iPhone telefoner og flere Android telefoner(Samsung i all hovedsak). Har for øyeblikket en iPhone 7 Pluss. Var klar for å bytte den ut i år, men det er ingen telefoner på markedet som er verdt kostnaden akkurat nå. Det er bittesmå forskjeller. 7'ern er fortsatt veldig kjapp, har TouchID og tar gode bilder. Ingen klager på den. Hva mer ønsker vi egentlig ut av telefonene våre annet enn bedre batterikapasitet og blir oppdatert jevnlig med kraftigere maskinvare? Kanskje en skjerm man kan lese klart og tydelig i sola?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...