Gå til innhold

Så lite koster iPhone Xs Max å lage

Anbefalte innlegg

Tja...

Ferrari koster 3mill. Fiat koster 150.000kr. Er Ferrari virkelig SÅ mye bedre enn Fiat?

Ein kan alltids ta Porsche 718 til 1mill. Den kan direkte sammanliknes med Ferrari. Fortsatt 2 mill i forskjell.

Med Ferrari får du det lille ekstra.

Samme med Iphone. Om eg kunne kjøpt ein for 1000kr, hadde eg gjerne gjort det. Men eg er villig å betale 8-12.000kr, for å få det lille ekstra som Samsung, Sony, etc ikkje gir meg.

Heh.. Nå er det jo litt motsatt med iPhone siden du betaler mer for mindre. Skal du ha "det lille ekstra" finner du en annen tlf. Nettopp derfor jeg gikk fra Apple til andre merker istedenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

What? Kan du utdype?

Apple, under påskruddet om at prisen forsvares av materialkostnadene, er virkelighetsbenektende. Aldri har avansen vært høyere, den er skrudd opp ganske hardt, og produksjonskostnadene er bare marginalt høyere. Det er ingenting her som ikke finnes i andre mobiler, i vesentlig lavere prisklasse. Dette i en generasjon som ikke er særlig bedre enn den forrige.

Byggekvalitet er Apple ikke gode på, se alle skandalene relatert til feilkonstruksjoner, og feil. I så måte benytter man gjerne "design" om noe Apple er gode på.

Designet Apple bruker har de stjålet fra Dieter Rams, og til dels Clive Sinclair.

Alt de lager er myntet på å gå istykker. Det er limt sammen, i svært få deler, er ikke modulært, og må leveres tilbake til Apple i returordningene framfor å repareres. Det som ikke er limt er skrudd sammen med tilsynelatende samme typer skruer, som ødelegger produktet hvis det monteres sammen feil. De er forbrukerfiendtlige som få, og bruker kunden som spionasjeleverandør, av seg selv om sin omgangskrets.

Apple bruker ikke aluminium i XS telefonene, de bruker stainless steel, akkurat som på X'en.

At man bruker rustfritt stål i kvaliteten på en mobiltelefon gjør ikke "55 dollar" mer salgbart. La oss nå si at 55 dollar er reellt, og det blir faktisk ikke mer spiselig.

RED og Porche, Veitu og en del andre, Nokia med magnesiumslegeringer, LG med skinn, osv, har mere påkostet ytre, og ikke samme prisavanse, og de opererer også i lavere volum…

Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eh, i følge hvem er dette grunnleggende ting? Er det noe folk flest bruker? Neppe.

For meg er dette grunnleggende, men selvfølgelig bruker ikke folk flest dette.

Folk flest vet ikke forskjellen på pdf og docx, eller hvordan man programmerer, eller hvor mye regnekraft mobilen deres faktisk har.

Jeg synes det er morsomt når Apple-hatere skal kritisere at noen liker Apple, spesielt når dem ikke har peiling selv.

Før du snakker om pris, så må du se på at Samsung la seg på nøyaktig samme pris som iPhone X. Det, altså, når eksempelvis Samsung er en billigere telefon. Kostet til og med mindre enn iPhone å lage, men det kunne vi alle gjettet.

Folk betaler i dyre dommer for mer prosessor-kraft og litt mer megapiksel på kameraet og de tror de har gjort et bedre kjøp enn en iPhone siden dem sparte en tusenlapp. Når i realiteten så er telefonen av billigere komponenter på det meste, foruten større hastighet på prossessor og mer ram-minne i telefonen. Såklart trenger du kraftigere komponenter når telefonen du bruker har software fra alle andre enn seg selv. iPhone utvikler eget iOS og optimaliserer dette, ser at de har ikke behov for mer. Kos deg med din Korea-telefon, eller om du har Huawei; din kinesiske telefon. Vi alle vet hva slags kvalitet som kommer derfra. Ja, mange av komponentene til iPhone kommer derfra, men kvalitetssikringen og engineeringen bak det er natt og dag i forskjell. For ikke å snakke om designet og repairability. Samsung og Huaweis er laget for å gå i søpla, serviceverksted for iPhones finner du over hele landet.

Ikke kast sten i glasshus...

La oss sammenligne Galaxy Note 9 mot iPhone XS Max:

1. Begge to kommer i 512GB-variant der Note 9 er 3700 kr billigere enn XS Max
  2. I standard-konfigurasjon får du Note 9 (med 128GB) 2700 kr billigere enn XS Max (64GB)
  3. Note 9 har microSD-kort leser, XS Max har ikke
  4. Note 9 har 4.0 Ah batteri, XS Max har 3.2
  5. Note 9 har en større skjerm (areal) enn XS Max
  6. Note 9 har en skjerm med høyere oppløsning som gjør at både 720p og 1080p-innhold ser noe skarpere ut.
  7. Note 9 er 1mm smalere enn XS Max, som gjør det enklere å bruke den med en hånd.
  8. Note 9 har en penn med bluetooth som ligger i telefonen, XS Max kan ikke bruke Apple Pencil engang
  9. Note 9 har en fingeravtrykksleser.
  10. Note 9 har en 3.5mm audio-jack port, med XS Max må du kjøpe adapter til 99 kr.
  11. Note 9 har pulsmåler og blodtrykksmåler
  12. Note 9 kommer i fire farger, XS Max i 3
  13. Note 9 har USB 3.1, XS Max har USB 2.0
  14. Note 9 kommer med en hurtiglader i esken, XS Max sin hurtiglader koster 579 for lader og 199 for kabel.
  15. Note 9 kan kobles til en skjerm og fungere som en skrivebordsmaskin ved hjelp av en adapter
  16. Note 9 har en iris-scanner, XS Max har en ansikts-scanner
  17. XS Max tar opp 86% av volumet til en Note 9
  18. XS Max er IP68-sertifisert opp til 2m i 30min, mot Note 9 sine 1.5m i 30min.
  19. XS Max har sannsynligvis en raskere prosessor
  20. XS Max har svært sannsynlig et bedre kamera
  21. XS Max har 3D Touch

Tror du virkelig at Note 9 har en høyere margin enn XS Max?

Det du betaler for i Apple-verden er programvare, det er helt greit, men ikke innbill deg at produktene deres koster mer å lage enn billigere alternativer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Heh.. Nå er det jo litt motsatt med iPhone siden du betaler mer for mindre. Skal du ha "det lille ekstra" finner du en annen tlf. Nettopp derfor jeg gikk fra Apple til andre merker istedenfor.

Bare i din lille verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er morsomt når Apple-hatere skal kritisere at noen liker Apple, spesielt når dem ikke har peiling selv.

Før du snakker om pris, så må du se på at Samsung la seg på nøyaktig samme pris som iPhone X. Det, altså, når eksempelvis Samsung er en billigere telefon. Kostet til og med mindre enn iPhone å lage, men det kunne vi alle gjettet.

Folk betaler i dyre dommer for mer prosessor-kraft og litt mer megapiksel på kameraet og de tror de har gjort et bedre kjøp enn en iPhone siden dem sparte en tusenlapp. Når i realiteten så er telefonen av billigere komponenter på det meste, foruten større hastighet på prossessor og mer ram-minne i telefonen. Såklart trenger du kraftigere komponenter når telefonen du bruker har software fra alle andre enn seg selv. iPhone utvikler eget iOS og optimaliserer dette, ser at de har ikke behov for mer. Kos deg med din Korea-telefon, eller om du har Huawei; din kinesiske telefon. Vi alle vet hva slags kvalitet som kommer derfra. Ja, mange av komponentene til iPhone kommer derfra, men kvalitetssikringen og engineeringen bak det er natt og dag i forskjell. For ikke å snakke om designet og repairability. Samsung og Huaweis er laget for å gå i søpla, serviceverksted for iPhones finner du over hele landet.

Oi. Her var det litt av hvert ja. Bra du ikke fremstår som hårsår (??).

Nå er det ikke slik at hvis noen kritiserer feks Apple, så er det slik at de hater Apple (just saying).

Jeg skal kose meg med min Korea- eller Kina-telefon, eller hva det nå skal være (som om du har peiling på hvilken det er), så skal jeg se om jeg kan lære meg mer om telefoner, siden du tydeligvis mener jeg ikke har peiling.

Forresten, så bekreftet du herved min påstand, takker for det?

Lenke til kommentar

Seriøst? Koster det 778kr å få hurtiglading? Du kan jo omtrent få en huawei inkludert hurtiglader for den prisen..

Sjekket bare Komplett

Eplehuset selger laderen på tilbud for 499 kr

Kabelen på 1 meter koster fortsatt 199 kr

Så prisen per i dag er kr 698,- for hurtiglader til iPhone.

I mellomtiden følger den med gratis på de aller fleste Android-mobiler i samme prisklasse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket bare Komplett

I mellomtiden følger den med gratis på de aller fleste Android-mobiler i samme prisklasse.

Hahahaha! For noen syke priser! Og nå i år må man også kjøpe dongelen fra lightning til 3,5mm?

Og for å rette litt: Hurtiglader (og dongle forøvrig) følger med de fleste mobiler helt nedi lavprisklassen.. Sier jo litt om hvor gnien Apple er..

Lenke til kommentar

Tja...

Ferrari koster 3mill. Fiat koster 150.000kr. Er Ferrari virkelig SÅ mye bedre enn Fiat?

Ein kan alltids ta Porsche 718 til 1mill. Den kan direkte sammanliknes med Ferrari. Fortsatt 2 mill i forskjell. 

Med Ferrari får du det lille ekstra. 

Samme med Iphone. Om eg kunne kjøpt ein for 1000kr, hadde eg gjerne gjort det. Men eg er villig å betale 8-12.000kr, for å få det lille ekstra som Samsung, Sony, etc ikkje gir meg.

Det gir kanskje deg noe, men iPhone gir ikke meg noe som helst. Jeg måtte ha betalt flere tusen kroner ekstra for noe jeg synes er dårligere for meg. Det er ingenting med iPhone som gjør den objektivt bedre som telefon.  Så blir litt utifra folk liker. 

Noen derimot som personen over deg går rundt og sier Apple har mye høyere kvalitet enn alle andre, fordi den koster mest. Som er ren idioti. Du kan og fint kjøpe en veldig dyr bil uten at kvaliteten er noe bra. Du må kanskje ta den på verksted stadig vekk. Og så kunne du kjøpt en billig Toyota og den hadde bare fungert dag etter dag, i åresvis. Eller kjøpt Toyotas premium Lexus biler som også er høy kvalitet. Du kan kjøpe en amerikansk bil til høyere pris og den vil nesten garantert være lavere kvaltiet. 

Det er denne ideen om at Apple er best fordi den koster mest jeg synes er idiotisk. Om folk sier de kjøper iPhone fordi det fungerer best for dem og det er verdt å betale ekstra så er jo det uproblematisk. Selvfølgelig masse folk her som sier "overpriset" og at folk som kjøper iPhone til den pris blir "svindlet" osv. Det er og påstander som ikke gir mye mening. Finnes mye i verden med høye marginer, eksempelvis klær. Jeg tipper alle her kjøper klær til tross for at produksjonskost er en brøkdel av utsalgspris.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sjekket bare Komplett

Huske på at Apple ikke har skikkelig hurtigladingsteknologi engang så denne laderen bruker fortsatt dobbel tid av en Huawei lader for et større batteri.

Lenke til kommentar

Bruker iPad laderen om jeg må lade «hurtig» midt på dagen, ellers passer jeg på å bruke den lille 5w laderen på natten. Kjenner ikke helt behovet for at det må gå særlig fortere. Men om telefonen var på tur å gå tom i løpet av dagen å man trengte å lade så hadde det jo vært greit å ha.

Lenke til kommentar

Uten å hevde noe om bruken hans så ser jeg ofte at de største problemene er brukeren selv. Jeg har ikke erfart ustabilitet i Android siden versjon 5. Heller ingen andre jeg kjenner. Men folk kan såklart fortsatt oppleve ting ulikt. Men når fåtallet opplever det så kan man begynne å lure litt. Men betyr ikke at jeg avskriver hans erfaring. Men uavhengig av dette så er det å nedgradere fra en P20 Pro til en Xs Max på mange måter. Ikke alle men mange.

For en nisse du er altså.

«Fordi det har aldri skjedd meg kan det heller ikke had skjedd med andre»

Herregud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter 5 år med Sony, Samsung og Android, gikk jeg over til Apple for 3 år siden. Den virker bestandig, til alt jeg bruker den til.

Har man IPad så har man en kopi av tlf. Når man skifter modell, så er det bare å logge inn og alt lastes ned på din nye tlf.

Og stadig vekk oppdateringer som funker. Slipper å vente 9 måneder på nyeste oppdatering.

Og for meg som har datter i Australia, så kan jeg sende videoer og bilder uten problemer og begrensning via iMessage.

Betaler gjerne litt ekstra for kvalitet.

Dette er min oppfatning også. Føler Android også var «kulere» før når widgets skulle være så viktig. Nå er jeg er mer interessert i at ting funker har også hatt dårligere med spesielt Samsung på Android fronten. S7 Edge hadde elendig batteritid etter en oppdatering. Noten ble svidd. Men hovedgrunnen var at jeg fikk nyeste software ett år etterpå. S7 Edge fikk nyeste oppdatering 1 år og 2 måneder etter release. Ja da jeg vet at project xxxx skal fikse dette. Men det har vært slik her siden galaxy s2.
Lenke til kommentar

Det er ikke mange iphone-eiere som tar det personlig når noen kritiserer Apple. Men jeg syntes det er helt latterlig hvor langt Android-fans’a går for å disse Apple. Under hver artikkel om Apple/iphone ser jeg haugevis av Android-fans som klager over hverandre på de som liker Apple og iphone. Alt skal disses, og Apple skal på liv og død ikke få credit for noenting. «Samsung er bedre på det og det», «æsj, hvem er det som vil ha en iphone uansett?».

Alt skal disses. Og det er hyklerisk og krampeaktig.

Ser det samme. Folk er vel sjalu. Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Det beste koster. Kunne gjerne vært en hel del dyrere sånn at jeg kunne slippe å se så mange andre med den. Håper de kommer med en slags "exclusive"- serie beregnet på oss som liker å skille oss ut. Da til riktig høye priser.

Beste? Apple har jo vært bak lenge nå..

På hva da, om jeg tørr spørre?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...