Gå til innhold

Så lite koster iPhone Xs Max å lage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høy byggekostnad er ikke det samme som god byggekvalitet. Aluminium koster 12 dollar kroner kiloen i råvarepris, har lite tro på at glasset er så dyrt.

Svindel uansett. Man ender opp med å være produktet som selges for å gjøre vondt verre.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke rart når Apple har den soleklart beste byggekvaliteten.

Skal man ha det beste koster det mer. :)

Du vet Samsung modeller alltid har vært dyrere i produksjonskost enn Apple sine?

Så basert på din logikk har Samsung beste byggekvalitet. Og det koster ikke mer :)

Grunnen til at Apple koster mer er at de sitter med enorme profittmarginer. Jeg vet ikke hvorfor folk har denne ideen om at Apple er bra fordi det er dyrt. Samsung bruker og mye mye mer på utviklingskostnader og markedsføring. Apple selv benytter seg av utrolig mye Samsung-utviklet teknologi. Samsung er ikke avhengig av Apple en plass, men Apple er avhengig av Samsung for sine mobiler.

Du kan si hva du vil om ferdige Samsung mobiler, men på HW er de største elektronikkselskap i verden. Når du konkurrerer med Samsung er de ikke bare konkurrenten din. De er også en av leverandørene dine. Det går ikke an å ikke ha dem som leverandør fordi de er hovedkonkurrent. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Du vet Samsung modeller alltid har vært dyrere i produksjonskost enn Apple sine?

Så basert på din logikk har Samsung beste byggekvalitet. Og det koster ikke mer :)

Grunnen til at Apple koster mer er at de sitter med enorme profittmarginer. Jeg vet ikke hvorfor folk har denne ideen om at Apple er bra fordi det er dyrt. Samsung bruker og mye mye mer på utviklingskostnader og markedsføring. Apple selv benytter seg av utrolig mye Samsung-utviklet teknologi. Samsung er ikke avhengig av Apple en plass, men Apple er avhengig av Samsung for sine mobiler.

Du kan si hva du vil om ferdige Samsung mobiler, men på HW er de største elektronikkselskap i verden. Når du konkurrerer med Samsung er de ikke bare konkurrenten din. De er også en av leverandørene dine. Det går ikke an å ikke ha dem som leverandør fordi de er hovedkonkurrent.

Det kan vel ha like mye med volum å gjøre som kvalitet. Samsung selger jo ikke i nærheten av volumene apple gjør pr telefon. I tillegg så blir jo fortjenesten samsung tar for å selge til seg selv profitt i en annen avdeling i samsung, så i grunn så bør jo samsung tjene like mye eller mer når de selger note 9 f.eks.

Hva vet vi om utviklingskostnad og R&D kostnader hos samsung som går på mobilavd? Er vel egentlig ikke så mye samsung leverer lengre til apple? Det er i allefall blitt mye mindre. Men det er klart Samsung tjener jo såvidt jeg har forstått det mer på iphone enn på sine egne telefoner.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan vel ha like mye med volum å gjøre som kvalitet. Samsung selger jo ikke i nærheten av volumene apple gjør pr telefon. I tillegg så blir jo fortjenesten samsung tar for å selge til seg selv profitt i en annen avdeling i samsung, så i grunn så bør jo samsung tjene like mye eller mer når de selger note 9 f.eks.

Vel se på Apple sin slagspris. Den er høyere enn alle andre. Estimater sier at telefonene deres ikke er dyrere enn alle andre å produsere, selv om det nå med disse nye modellene som er rimelig like de beste Android HW messig legger seg på ca samme prisnivå. Modeller som XR derimot er jo helt klart billigere å produsere.

Og Apple bruker ikke spesielt mye på markedsføring. De bruker ikke spesielt mye på R&D.

Ser du på volum så har jo Samsung mer i modeller. Så alt volum relatert til regionale kontorer osv vil ikke Apple ha fordel. Så det er kun per modell. Derimot så er det ikke sånn at volum er evig skalerende. Prinsippet er jo "economies of scale"

diseconomies%20of%20scale.gif

Men det har jo den andre siden som er "diseconomies of scale" også. Ikke at jeg tror Apple er der, men poenget er bare at om Apple selger mer av en modell enn Samsung så tror jeg ikke de sparer store summer på det når Samsung uansett og produserer høye antall. I tillegg er det meste av Samsung sine anlegg i Vietnam. Vietnam er billigere enn Kina. Kina er derimot stor hjelp for Apple med "diseconomies of scale" da produsentene her er blitt svært gode på organisering, logistikk osv, vet hva Apple vil ha og krever. De har fabrikkene i verdens elektronikkhovedstad, som gjør det lett å få tak i ekstra komponenter og ansatte på selv timers varsel. 

Og ja Galaxy Note har veldig høy utsalgspris, så Samsung tjener veldig bra på den. Jeg tror forrige Note tjente selskapet nesten like mye som salg av hele S8 serien. Så jeg forstår godt hvorfor Samsung beholdt Note serien! De tjener svært godt på den.

Ellers så estimerer en at Apple betalte Samsung 110 USD i komponentkostnader per solgte iPhone X. Så Samsung sine avdelinger for deler tjener ikke bare på salg av egne telefoner nei.

For kvalitet derimot, så har ikke prisen mye å si. Materiell kvalitet koster ikke mye. Se OnePlus 6. Du får den får 5000 kr nypris fult med topp HW, og veldig bra byggekvalitet. Godt under halve prisen av en iPhone. Det finnes ingen direkte korrelasjon mellom pris og kvalitet. Det som er veldig dyrt har vanligvis høy kvalitet, men om du kjenner til alle produktene i et segment så kan du fint klare å finne en produsent som leverer like gode kvalitet til langt lavere pris. De er ikke like kjent merke, men det gjør ikke kvaliteten dårlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Høy byggekostnad er ikke det samme som god byggekvalitet. Aluminium koster 12 dollar kiloen i råvarepris, har lite tro på at glasset er så dyrt.

Svindel uansett. Man ender opp med å være produktet som selges for å gjøre vondt verre.

2 dollar kiloen. 2000 per ton

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste koster. Kunne gjerne vært en hel del dyrere sånn at jeg kunne slippe å se så mange andre med den. Håper de kommer med en slags "exclusive"- serie beregnet på oss som liker å skille oss ut. Da til riktig høye priser.

Ja de bør begynne å lage den i platinum, med diamanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste koster. Kunne gjerne vært en hel del dyrere sånn at jeg kunne slippe å se så mange andre med den. Håper de kommer med en slags "exclusive"- serie beregnet på oss som liker å skille oss ut. Da til riktig høye priser.

Dessverre er det slik i Norge at vil du ha iPhone, så skiller du deg aldri ut. De som egentlig ikke har råd til den, låner gjerne penger for å få den. Så da må du bare kjøpe deg et deksel som ikke alle andre har for å skille deg ut.

Så denne premium kvaliteten blir pakket bort av deksel og skjermbeskytter. Med andre ord kunne telefonen vært laget i plast likevel, og da hadde ikke signaler blitt blokkert.

Skal du skille deg ut på telefon-fronten, så er det Huawei RS Porsche Design du bør skaffe deg.

Koster skjorta og ikke mange har den.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dessverre er det slik i Norge at vil du ha iPhone, så skiller du deg aldri ut. De som egentlig ikke har råd til den, låner gjerne penger for å få den. Så da må du bare kjøpe deg et deksel som ikke alle andre har for å skille deg ut.

Så denne premium kvaliteten blir pakket bort av deksel og skjermbeskytter. Med andre ord kunne telefonen vært laget i plast likevel, og da hadde ikke signaler blitt blokkert.

Skal du skille deg ut på telefon-fronten, så er det Huawei RS Porsche Design du bør skaffe deg.

Koster skjorta og ikke mange har den.

Huawei er kinaræl. Vet hvor iPhone produseres, men den er likevel ikke kinajalla.

Lenke til kommentar

Beste? Apple har jo vært bak lenge nå..

iPhone er best på teknikk, byggekvalitet, opplevelse, image osv. osv. Vil du vise at du har litt stil er det ingen andre merker du kan ha.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...