Gå til innhold

Speilrefleksen i skyggen på verdens største fotomesse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Speilrefleksens død?

For hvert speilløse kamera som selges så selges det to speilreflekser. Dere har pratet om speilrelfeksens død i årevis og holdt et kunstig stort fokus på speilløse. Men ryktene om dslr-ens død er nok betydelig overdrevet.

Noen foretrekker sportsbil, andre vil ha stasjonsvogn. Sånn kommer det til å forbli i markedet for kamera med utskiftbare objektiver også. Årsaken til at Canon og Nikon hiver seg på speilløs er ikke at de har tenkt til å slutte med dslr, men at de vil ha en fot i hver leir så de kan tilby et mer komplett produktutvalg.

Akkurat i år kommer selvsagt Canon og Nikon til å kjøre veldig hardt ut med speilløst i markedsføringen fordi det de vil selvsagt ha valuta for investeringen og etablere systemene i markedet. (MERK: UTEN å kaste det svært så profitable dslr-salget på sjøen)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Speilrefleksens død?

For hvert speilløse kamera som selges så selges det to speilreflekser. Dere har pratet om speilrelfeksens død i årevis og holdt et kunstig stort fokus på speilløse. Men ryktene om dslr-ens død er nok betydelig overdrevet.

Noen foretrekker sportsbil, andre vil ha stasjonsvogn. Sånn kommer det til å forbli i markedet for kamera med utskiftbare objektiver også. Årsaken til at Canon og Nikon hiver seg på speilløs er ikke at de har tenkt til å slutte med dslr, men at de vil ha en fot i hver leir så de kan tilby et mer komplett produktutvalg.

Akkurat i år kommer selvsagt Canon og Nikon til å kjøre veldig hardt ut med speilløst i markedsføringen fordi det de vil selvsagt ha valuta for investeringen og etablere systemene i markedet. (MERK: UTEN å kaste det svært så profitable dslr-salget på sjøen)

For at DSLR skal ha livets rett, må det gjøre noe bedre enn det speilløse kameraer kan. Hva er eventuelt det? :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For at DSLR skal ha livets rett, må det gjøre noe bedre enn det speilløse kameraer kan. Hva er eventuelt det? :)

...og hva gjør spelløse bedre enn dlsr, sånn bortsett fra størrelsen ?
Lenke til kommentar

...og hva gjør spelløse bedre enn dlsr, sånn bortsett fra størrelsen ?

-Færre bevegelige deler

-Bedre AF (Øye-tracking osv)

-Vesentlig bedre tilpasset video

-Lettere

-Du ser det kameraet ser mtp eksponering, hvitbalanse osv

-Mye bedre å bruke sammen med manuell optikk, siden man har fokus peaking, kan zoome inn osv.

-Kortere registeravstand gir flere muligheter med adaptere

-Kortere registeravstand gir muligheter for bedre optikk

-Enklere å ha stabilisator i kameraet

-Ser bedre i mørket med elektronisk søker

Den enseste virkelige ulempen er egentlig batteritid, og til visse typer foto er jeg enig i at det er et reelt problem. I praksis er det dog for 99% av fotografene egentlig ingen grunn til å tviholde på den arkaiske speilteknologien.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kompaktkameraer har det tøft på det norske markedet, idet stadig flere klarer seg med mobilkameraet til hverdags. Samtidig må man opp til systemkameraene for å få et skikkelig steg opp i kvalitet.

Er det nødvendig med et systemkamera for å få vesentlig bedre bildekvalitet en et mobilkamera ?

Har du hørt om entusiastkompaktkamera ?

Faktisk så er det mange som tar bilder som bare pokkeren siden de har kamera på telefonen og de ser begrensingene med telefonkameraet og de ønsker bedre bildekvalitet i en liten innpakning, for de er et entusiastkompaktkamera midt i blinken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil nå ta for meg systemkameraer, dvs. kamera der man kan bytte objektiv.

Ser man på salgsstatistikken for amazon.com, så er Canon EOS T6 Rebel på topp. Etterfulgt av Nikon D3400. Disse har ligget på topp lenge.

I skrivende stund er Nikon Z7 Kit første speilløse systemkamera, etterfulgt av Sony A7 III Kit (plass 25 og 26 i skrivende stund).

Canon EOS 80D (speilrefleks) har plass 32 og Canon EOS M50 (speilløst) har plass 33.

Canon EOS 6D Mark II og Nikon D850 har i skrivende stund plass 46 og 48. Begge disse er speilrefleks.

Jeg vil derfor tro at en av grunnene til at speilrefleks fortsatt selger er prisen. En Canon EOS T6 Rebel med 18-55mm koster $338 . Nikon D3400 med 18-55mm koster $447.

Billigste speilløse kamera blant de 50 første på lista, er Canon EOS M50 med 15-45mm til $699.

En annen grunn til at et dyrt speilreflekskamera som D850 selger så mye, er at mange har en verdifull objektivpark. I mine øyne vil det være totalt idioti å selge disse, bare for å erstatte dem med tilsvarende for et speilløst system. Mange kjøper derfor D850, til tross for at Z7 er på markedet. Mange foretrekker også optisk søker.

Ingen speilløse system har per dags dato det utvalget i objektiver som Canon og Nikon har. For mange er samlingen av objektiver langt mer verdifull enn kameraet. Tenker nå på verdi i penger og på bildekvalitet. Det er tross alt objektivet som tegner bildet.

Vil tro at både Nikon og Canon vil fortsette å lage speilreflekser i lang stund framover. Det forbauser meg litt at ikke de billige speilreflekser er blitt erstattet av speilløst (Canon EOS T6 Rebel og Nikon D3400). Ville tro at det er billigere å produsere speilløse kameraer (mindre mekanisk leamikk).

De siste speilrefleksene til Canon og Nikon vil jeg tro er etterkommerne til1DX og D5. Dette er proffkameraer, og jeg vil tro at mekanisk styrke og batterikapasitet vil være viktig for dette segmentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...