Gå til innhold

Krysse (dobbel) sperrelinje ved forbikjøring av saktegående kjøretøy

Anterialis

Anbefalte innlegg

Det er jo ulovlig å krysse dobbel sperrelinje for å kjøre forbi annet kjøretøy (mer enn to hjul?), men kan man argumentere for at det var beste løsning om politiet skulle se deg?

F.eks. kan man argumentere at det er trafikkmessig tryggere å kjøre forbi en saktegående traktor i 80-sona for at bakenforliggende trafikk ikke skal måtte bremse hardt ned? 

Personlig ville jeg kjørt forbi i en slik situasjon om det var trygt forøvrig, men om jeg hadde politiet bak meg ville jeg (selvsagt..) ikke gjort det... Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor må ikke bakenforliggende trafikk bremse så hardt om du kjører forbi?

Godt poeng, jeg tenkte mer kødannelse etc. 

Er det noen "gode" grunner til å kjøre forbi i slike situasjoner, som også lovens lange arm ville akseptert? Eller tenker jeg feil, og at man har å ligge bak å vente til traktoren kjører av veien? 

Jeg er litt nysgjerrig på folks mening her =)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Det er svært få situasjoner der det er lov å krysse heltrukket linje, og forbikjøring er nettopp en av hensiktene med slik veimerking. Mulig du får dispensasjon om du prøver å hindre en ulykke, slik som ved klink-is, eller bil som bryter vikeplikt. Men tommelfingerregelen er at det ikke er lov å ha så mye som et dekk over dobbeltrukket linje.

• Liker 4
Lenke til kommentar
"Sperrelinjer brukes der det er svært begrenset sikt, ofte ved uoversiktelige kurver, bakketopper, grense til forbikjøringsfelt eller at vi nærmer oss sperrefelt, midtrabatter og lignende."

Har man det noen gang så travelt at det er forsvarlig å risikere egen og andres liv og helse?

edit: Med ettertanke så vet jeg om flere oversiktlige strekker der et felt kjører mot to-felts vei med sperrelinjer istedenfor midtrabatt. Om du velger å ta en "spansk en" med den lange arm hakk i hæl, kommer det nok mest an på hvordan situasjonen var der og da, og om konstabelen har en god dag eller ei.

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Argumentasjonen ligg i same gate som å påstå at det bør være lov til å køyre på raudt lys når krysset er oversiktlig, slik at bilane bak slepp å bremse hardt ned.

Og sjølv om det du meiner du har god sikt der det er sperrelinje, så er grunnen til at det er satt opp sperrelinje at sikra er redusert. Husk også at for motgåande bilar så er det enda meir uventa dersom nokon køyrer forbi over ei sperrelinje, då dette ikkje er ei påregneleg hindring.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Kun om kjøretøyet står stille, eller det er underskilt med "gjelder ikke traktor"

Det står ikke direkte i trafikkreglene, men min mening er sperrelinje = stoppskilt, så en må stoppe helt før forbikjøring og det blir vanskelig om det foran deg beveger seg

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Jeg krysset dobbel sperrelinje når jeg var ute å kjørte i helga. Da stod det en bil med varsellys på midt i kjørefeltet. Om det var lovlig er jeg usikker på, men blir for dumt å stå i kø bak en bil med motorstopp bare pga noen malte striper på veien. Alle andre biler gjorde det samme.

Å kjøre forbi en traktor eller en sinke er selvfølgelig ikke lov. Traktoren derimot plikter i å slippe forbi andre biler med gjevne mellomrom da man ikke skal være til hinder for annen trafikk.

Endret av Tmz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kun om kjøretøyet står stille, eller det er underskilt med "gjelder ikke traktor"

Det står ikke direkte i trafikkreglene, men min mening er sperrelinje = stoppskilt, så en må stoppe helt før forbikjøring og det blir vanskelig om det foran deg beveger seg

Say whaaaaat?

Det der ga ingen mening overhodet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg krysset dobbel sperrelinje når jeg var ute å kjørte i helga. Da stod det en bil med varsellys på midt i kjørefeltet. Om det var lovlig er jeg usikker på, men blir for dumt å stå i kø bak en bil med motorstopp bare pga noen malte striper på veien. Alle andre biler gjorde det samme.

Å kjøre forbi en traktor eller en sinke er selvfølgelig ikke lov. Traktoren derimot plikter i å slippe forbi andre biler med gjevne mellomrom da man ikke skal være til hinder for annen trafikk.

Tmz: Du har eksempelet jeg selvsagt burde skrevet om i førstepost. Jeg beklager dårlig eksemplifisering.

Jeg mener selvsagt ikke man skal gjøre noe risikofylt, og mitt spørsmål gjelder på generelt grunnlag - ikke nødvendigvis en traktor. Si at traktoren har fått motorstopp da, og du ikke klarer kjøre forbi uten å krysse dobbel sperrelinje. Det er disse eksemplene jeg mener, loven skiller jo ikke mellom årsakene til behovet... Sier loven noe om dette?

Forøvrig er det flere steder malt doble sperrelinjer uten at det er uoversiktelig, så jeg er ikke med på at det alltid er risikofylt å kjøre forbi på slike steder. Men jeg er helt enig på generelt grunnlag!

Så for diskusjonens skyld endrer jeg eksempelet: Du kjører på en vei med doble sperrelinjer og møter en bil i samme retning foran deg som kjører svært sakte (kanskje delvis motorhavari). La oss si 10 km/h i 80 sonen. Det er en 2 km lang strekke, oversiktelig, ingen biler som kommer i mot. Forbikjøring er trygt. Sier loven noen ting som helst om unntak? Hva om - som det skrives i en post lenger opp - det er motorstopp og ingen andre måter å komme seg rundt på? 

Ett annet eksempel er dersom det kjører en svært saktegående motorvogn på samme vegstrekning. Han har lagt seg så langt ut i veien til høyre (og krysset hvit solid sperrelinje forøvrig..) slik at du akkurat kan klare å komme deg forbi uten å krysse dobbel sperrelinje. Men da må du kjøre forbi med 5 cm klaring, altså ikke veldig trygt. Ville du kjørt forbi på denne måten allikevel, eller krysset forsiktig (halvmeter..) doble sperrelinjer i midten? Eller pent ventet bak?

1) Hva sier reglene?

2) Hva ville du gjort?

Jeg må innrømme jeg en sjelden gang i trafikken bruker sunn fornuft i stedet for å følge absolutte regler. Jeg forstår at det kan høres ut som jeg seiler min egen sjø, men jeg håper dere skjønner at det ikke er riktig =) Jeg har stor respekt for lovverket. Men ja, har jeg stått å ventet på grønt lys i 20 minutter i et lite lyskryss klokken 04:00 på natta som åpenbart ikke har registrert at jeg er der, kan det hende jeg kjører forsiktig over... Samtidig er jeg nysgjerrig på andre folks mening og hva dere gjør samt hva reglene egentlig sier.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Den hvite linja er ikke vel ikke ulovlig å krysse sådan, den leder jo ikke ut til annen motgående trafikk og noe av grunnen til at det er heltrukken linje på oversiktlige steder er nok kanskje en årsak av at det kanskje kan ha vært mange ulykker eller nesten ulykker med mongolide folk som på død og liv skal kjøre forbi hele tiden.

Jeg kjører for fort selv mange ganger, men kommer jeg bak noen som holder fartsgrensa så bryr jeg meg ikke med å kjøre forbi som enkelte gjør.

Som oftest der det er doble linjer så har vel strengt tatt ikke saktegående kjøretøy uansett lov å ferdes, er som oftest på motorveier.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...