Ænonym Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 Prøvde meg på litt lakking på den gamle bilen min og hadde på klarlakk for en times tid siden. Men når kan jeg kjøre? det står at lakken er ferdig herdet etter 24 timer, men betyr det også at jeg ikke burde kjøre bilen på 24 timer? eller er det "trygt" å kjøre i morgen tidlig etter ca 12 timer? Og akkuratt nå så ser lakken utydelig ut(nuppete, uklar), vil dette ordne seg i løpet av herdetiden? Eller må jeg pusse lakken med sandpapir til slutt få å få ordentlig glans, og til slutt rubbe og polere? Og en ting til jeg gjorde, jeg pusset fargelakken med fint sandpapir (1200 og 2000) før jeg hadde på klarlakk, var det dumt? da var lakken grå aktig(jeg har svar bil) før jeg hadde på klarlakk... Lenke til kommentar
avo Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Prøvde meg på litt lakking på den gamle bilen min og hadde på klarlakk for en times tid siden. Men når kan jeg kjøre? det står at lakken er ferdig herdet etter 24 timer, men betyr det også at jeg ikke burde kjøre bilen på 24 timer? eller er det "trygt" å kjøre i morgen tidlig etter ca 12 timer? Og akkuratt nå så ser lakken utydelig ut(nuppete, uklar), vil dette ordne seg i løpet av herdetiden? Eller må jeg pusse lakken med sandpapir til slutt få å få ordentlig glans, og til slutt rubbe og polere? Og en ting til jeg gjorde, jeg pusset fargelakken med fint sandpapir (1200 og 2000) før jeg hadde på klarlakk, var det dumt? da var lakken grå aktig(jeg har svar bil) før jeg hadde på klarlakk... Tryggest å vente, men kommer jo helt an på lakken du har brukt, mengde, tid mellom strøkene, og type herder, type og mengde tynner, temperatur, luftfuktighet og alt det der. Om det var lurt å slipe først, la, så absolutt, men blås grundig av med trykkluft så ikke det kommer støv i den nye lakken. Nuppete og uklar - sorry, men da har du gjort noe galt, og ja, det er mulig du kan redde det, og få bra resultat med å våtslipe med 2000 papir, vaske, tørke, blåse rent og polere opp etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå