Ung Spiller Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) Hei! Har en del spørsmål om byggingeniør-yrket, håper du kan ta deg tid til å svare på noen av disse spørsmålene:-) Jeg lurer på om det er bra jobbmuligheter som byggingeniør / arkitekt i framtiden? 2. Hvilke skoler i Norge er anbefalt? Hva med skoler i utlandet? 3. Hvordan er en vanlig arbeidsdag som byggingeniør? 4. Hva med en arkitekt? 5. Hvordan er startlønna som byggingeniør? 6. Hva med som arkitekt? 7. Jeg får greie karakterer i matte, må jeg være superflink for å bli byggingeniør? 8. Ettersom jeg er helt ok i matte, hva er mest anbefalt: byggingeniørfag eller arkitektur? Jeg er interessert i begge utdanningene så jeg velger helst den der man må være minst god i matte, hehe.. 9. Hva er forskjellen på en arkitekt og en byggingeniør? Takk for alle svar:-) Endret 29. september 2018 av Ung Spiller Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Jeg er hverken arkitekt eller byggingeniør men jobber som rådgivende ingeniør i et av de stor konsulentfirmaene, så kan komme med generelle bemerkelser. 1. Jeg lurer på om det er bra jobbmuligheter som byggingeniør / arkitekt i framtiden? Det er umulig å spå framtiden, men på generelt basis så følger byggeindustrien konjukturen til økonomien generelt. Akkurat nå er det bra, og det ser lovende ut i framtiden også. 2. Hvilke skoler i Norge er anbefalt? Hva med skoler i utlandet? NTNU har høyest prestisje, men er ikke nødvendigvis alfa omega. Hvis du vil jobbe i Norge er det best å studere i Norge. Å gå på skole i utlandet gjør du for opplevelsen. 3. Hvordan er en vanlig arbeidsdag som byggingeniør? Dette variere veldig alt ettersom hvor du jobber. 4. Hva med en arkitekt? Vet ikke. 5. Hvordan er startlønna som byggingeniør? Tipper opp under 500.000. 6. Hva med som arkitekt? Tipper rundt 540.000 7. Jeg får greie karakterer i matte, må jeg være superflink for å bli byggingeniør? Nei. 8. Ettersom jeg er helt ok i matte, hva er mest anbefalt: byggingeniørfag eller arkitektur? Jeg er interessert i begge utdanningene så jeg velger helst den der man må være minst god i matte, hehe.. Velg det du syns høres mest gøy å jobbe med. 9. Hva er forskjellen på en arkitekt og en byggingeniør? Min oppfattelse er at arkitekter er mer opptatt av det estetiske i et bygg og designer dette. Byggingeniører er mer opptatt av det tekniske. Kort oppsummert. 2 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) 1. Jeg lurer på om det er bra jobbmuligheter som byggingeniør / arkitekt i framtiden? Som nevnt over følger dette konjunktur ganske tett, men man er nok mer utsatt i arkitekturbransjen. 2. Hvilke skoler i Norge er anbefalt? Hva med skoler i utlandet? For byggingeniør (antar det er siving du tenker på) så gjelder vel NTNU, NMBU og Oslo Met. Skole pleier dog ikke å bety like mye som karakterer så jeg ville valgt det stedet du helst vil studere og som har best miljø. NTNU og NMBU har gode studiemiljøer. Arkitektur: AHO, NTNU, BAS. AHO og NTNU er ganske like. AHO har egen opptaksprøve som er smart å prøve seg på om du ikke har karakterene til NTNU. BAS er et litt mer alternativt og kunstnerisk alternativ. Passer for de som er motivert for den type retning. Når det gjelder skoler i utlandet så er det bare fantasien som setter grenser. Tenker du Skandinavia, Europa eller hele verden? Finnes veldig mye bra skoler både innenfor arkitektur og teknologi i Sverige og Danmark. 3. Hvordan er en vanlig arbeidsdag som byggingeniør? Se under. Sikkert ikke så ulikt som en arkitekt. Tegning i CAD, svare mail, befaring tomter/byggeplass. 4. Hva med en arkitekt? Lit avhengig av hvor man jobber, men den typiske arkitekten i det private jobber for det meste med tegning og prosjektering av forskjellige bygg. Jobber mye på data med 2D-tegning og 3D-modellering av bygg. Befaring tomter, mulighetsstudier. Skissering av konsepter. 5. Hvordan er startlønna som byggingeniør? Startlønn siving bygg/anlegg ligger ca. på det samme som arkitekt, men tror de har litt høyere årlig lønnsøkning 6. Hva med som arkitekt? Rundt 540k 7. Jeg får greie karakterer i matte, må jeg være superflink for å bli byggingeniør? Antageligvis ikke. Men en god logisk forståelse for fysikk og matte er nok en forutsetning for å gjøre en god jobb. Samme gjelder for arkitektur. 8. Ettersom jeg er helt ok i matte, hva er mest anbefalt: byggingeniørfag eller arkitektur? Jeg er interessert i begge utdanningene så jeg velger helst den der man må være minst god i matte, hehe.. Om du er flink i matte eller ikke burde ikke ha betydning for hva du velger, men heller hva du tror du vil like. Velg litt med hjertet, og litt med fornuften. For øvrig kan de fleste bli flinkere i matte, bare man orker og vil gjøre en innsats. 9. Hva er forskjellen på en arkitekt og en byggingeniør? Kort sagt, arkitekten tegner bygget, ingeniøren kvalitetssikrer det arkitekten tegner. Arkitekter har det overordnede og strategiske ansvaret på bygget. Hvor det skal stå, hvordan det skal se ut, detaljering, finish, håndtering av innspill og råd fra alle andre parter i et prosjekt, som byggingeniører, brannkonsulenter, snekkere, entreprenører osv. Ingeniører har derimot oftere en rådgivende funksjon. Enten det er å gjøre beregninger på konstruksjon, modellering av bærende elementer i et bygg e.l. Endret 6. oktober 2018 av deleted 1 Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2018 Jeg er hverken arkitekt eller byggingeniør men jobber som rådgivende ingeniør i et av de stor konsulentfirmaene, så kan komme med generelle bemerkelser. 1. Jeg lurer på om det er bra jobbmuligheter som byggingeniør / arkitekt i framtiden? Det er umulig å spå framtiden, men på generelt basis så følger byggeindustrien konjukturen til økonomien generelt. Akkurat nå er det bra, og det ser lovende ut i framtiden også. 2. Hvilke skoler i Norge er anbefalt? Hva med skoler i utlandet? NTNU har høyest prestisje, men er ikke nødvendigvis alfa omega. Hvis du vil jobbe i Norge er det best å studere i Norge. Å gå på skole i utlandet gjør du for opplevelsen. 3. Hvordan er en vanlig arbeidsdag som byggingeniør? Dette variere veldig alt ettersom hvor du jobber. 4. Hva med en arkitekt? Vet ikke. 5. Hvordan er startlønna som byggingeniør? Tipper opp under 500.000. 6. Hva med som arkitekt? Tipper rundt 540.000 7. Jeg får greie karakterer i matte, må jeg være superflink for å bli byggingeniør? Nei. 8. Ettersom jeg er helt ok i matte, hva er mest anbefalt: byggingeniørfag eller arkitektur? Jeg er interessert i begge utdanningene så jeg velger helst den der man må være minst god i matte, hehe.. Velg det du syns høres mest gøy å jobbe med. 9. Hva er forskjellen på en arkitekt og en byggingeniør? Min oppfattelse er at arkitekter er mer opptatt av det estetiske i et bygg og designer dette. Byggingeniører er mer opptatt av det tekniske. Kort oppsummert. 1. Jeg lurer på om det er bra jobbmuligheter som byggingeniør / arkitekt i framtiden? Som nevnt over følger dette konjunktur ganske tett, men man er nok mer utsatt i arkitekturbransjen. 2. Hvilke skoler i Norge er anbefalt? Hva med skoler i utlandet? For byggingeniør (antar det er siving du tenker på) så gjelder vel NTNU, NMBU og Oslo Met. Skole pleier dog ikke å bety like mye som karakterer så jeg ville valgt det stedet du helst vil studere og som har best miljø. NTNU og NMBU har gode studiemiljøer. Arkitektur: AHO, NTNU, BAS. AHO og NTNU er ganske like. AHO har egen opptaksprøve som er smart å prøve seg på om du ikke har karakterene til NTNU. BAS er et litt mer alternativt og kunstnerisk alternativ. Passer for de som er motivert for den type retning. Når det gjelder skoler i utlandet så er det bare fantasien som setter grenser. Tenker du Skandinavia, Europa eller hele verden? Finnes veldig mye bra skoler både innenfor arkitektur og teknologi i Sverige og Danmark. 3. Hvordan er en vanlig arbeidsdag som byggingeniør? Se under. Sikkert ikke så ulikt som en arkitekt. Tegning i CAD, svare mail, befaring tomter/byggeplass. 4. Hva med en arkitekt? Lit avhengig av hvor man jobber, men den typiske arkitekten i det private jobber for det meste med tegning og prosjektering av forskjellige bygg. Jobber mye på data med 2D-tegning og 3D-modellering av bygg. Befaring tomter, mulighetsstudier. Skissering av konsepter. 5. Hvordan er startlønna som byggingeniør? Startlønn siving bygg/anlegg ligger ca. på det samme som arkitekt, men tror de har litt høyere årlig lønnsøkning 6. Hva med som arkitekt? Rundt 540k 7. Jeg får greie karakterer i matte, må jeg være superflink for å bli byggingeniør? Antageligvis ikke. Men en god logisk forståelse for fysikk og matte er nok en forutsetning for å gjøre en god jobb. Samme gjelder for arkitektur. 8. Ettersom jeg er helt ok i matte, hva er mest anbefalt: byggingeniørfag eller arkitektur? Jeg er interessert i begge utdanningene så jeg velger helst den der man må være minst god i matte, hehe.. Om du er flink i matte eller ikke burde ikke ha betydning for hva du velger, men heller hva du tror du vil like. Velg litt med hjertet, og litt med fornuften. For øvrig kan de fleste bli flinkere i matte, bare man orker og vil gjøre en innsats. 9. Hva er forskjellen på en arkitekt og en byggingeniør? Kort sagt, arkitekten tegner bygget, ingeniøren kvalitetssikrer det arkitekten tegner. Arkitekter har det overordnede og strategiske ansvaret på bygget. Hvor det skal stå, hvordan det skal se ut, detaljering, finish, håndtering av innspill og råd fra alle andre parter i et prosjekt, som byggingeniører, brannkonsulenter, snekkere, entreprenører osv. Ingeniører har derimot oftere en rådgivende funksjon. Enten det er å gjøre beregninger på konstruksjon, modellering av bærende elementer i et bygg e.l. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå