Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

skifte styreleder ved helt nye eiere

zulo_InnleggNO

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg eier et firma sammen med en annen person. Hun er styreleder men ønsker å selge til meg slik at jeg da vil ha alle aksjene i firmaet.

Kan jeg da holde generalforsamling og bestemme nytt styre uten at hun som var styreleder må kalle inn? Hun har trekt seg helt ut egentlig og det er usikkert pga tidsmangel om hun som styreleder vil gidde å kalle inn. Jeg sitter jo også i styret er det da lovlig for meg å bare kalle inn?

Og når det bare er jeg som eier selskapet er det da nødvendig å bevise at ekstraordinær generalforsamling ble innkalt på korrekt vis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett er det styret, ikke styreleder, som har myndigheten til å innkalle til generalforsamling (aksjeloven § 5-9). Sitter du allerede i styret kan du kreve at styreleder tar det opp som sak for styret at det skal innkalles til ekstraordinær GF. Saken kan behandles uten møte, og det er kanskje en fordel, for hvis saken behandles i møte risikerer du ikke å møte quorum-kravet om at mer enn halvparten av styremedlemmene skal delta i møtet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...