Gå til innhold

Rollover -> Ekstra meny linje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis du har behov å få iebrukere på siden så ikke les videre for IE støtter ikke dette...

 

man kan bruke css2 til å lage det du beskriver over her,

 

det du da må lære deg litt om er bruken av :hover på andre elementer enn "a".

 

f.eks på lister kan du bruker

 

li ul {

display: none;

}

 

li:hover > ul {

display: block;

}

 

 

dette er bare en veldig enkel form, titt på f.eks denne siden for emr info:

http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/demo.html

Lenke til kommentar

Finnes sikkert mange ferdige scripts der ute som omhandler om dette. Jeg har aldri kodet noe javascript innen sånne meny greier. Men egentlig trengs det ikke så mye avansert, hvis man bare skal ha en dropdown med 1 level menylinker, og ikke noe undermenyer i de linkene igjen. Løsning kan være kombinasjon av CSS og Javascript og litt DOM ;)

 

Regner med at siden din blir litt fixed i bredden, pga designet, da ville jeg gått for at menyen som skal vises under dem være posisjonert med position: absolute; Så får du bruke litt JS onmouseover sak som trigger denne menyen frem med bruk av noe jeg kaller "class-switching". Dvs man bytter CSS klassen til menyen til å vise seg frem f.eks. Mens menyen skal forsvinne ved mouseout og man setter style classes tilbake til hidden eller noe.

 

Teoretisk og utestet kode:

 

Style snutt:
.showme
{
display: block;
}
.hideme
{
display: none;
}

JS snutt:
classSet(object, classname)
{
meny = document.getElementById(object);
meny.class = classname;
}

HTML snutt:
<a href="" onmouseover="classSet('menyobject', 'showme')">Viser menyen under seg</a>
<div class="hideme" id="menyobject" onmouseout="classSet('menyobject', 'hideme')">masse linker og sånt her</div>

 

Ble mest teori, se om jeg kanskje tar meg tid til dette :D

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke dy meg :roll: endte opp med å lage en slags meny popup greie. Nå er vel denne ikke så avansert, og for øyeblikket egner den seg best til slik menyoppsett jeg har nå. Skal den fungere for horisontal meny, så må man skrive litt om, og nå er det passe seint, så orker ikke det før imorra :D

 

Uansett, første innlegg skrev jeg litt, og skal du finne ut av noe, så er script.js fila tilgjengelig der, så er det bare ta en titt på style.css fila og kildekoden på siden. Ellers kan jeg sikkert forklare imorra.

 

Link: http://home.chello.no/~alexholm/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...