Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?

Anbefalte innlegg

Det er ikke for å være frekk, men jeg er oppriktig nysgjerrig over hva som får folk ditt, så hvis jeg kan få lov å spørre om følgende om bakgrunnen din: 

- Har du noensinde jobbet (i privat sektor)?  I så fall, i hvilken type stilling? 

- Eier egen bolig?  Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

- Eier/medeier i bedrifter (f.eks. med aksjer)?  Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

- Vokst opp i en kjernefamilie (med biologisk far og mor)?

- Har livet levet opp til forventningerne? 

- Har livet levet opp til forventningerne foreldrene hadde på dine vegne? 

Ikke for å være frekk, men forstår du hvordan noen kan støtte en ideologi som ikke utelukkende gjør dem selv rikere?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke for å være frekk, men jeg er oppriktig nysgjerrig over hva som får folk ditt, så hvis jeg kan få lov å spørre om følgende om bakgrunnen din:

- Har du noensinde jobbet (i privat sektor)? I så fall, i hvilken type stilling?

- Eier egen bolig? Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

- Eier/medeier i bedrifter (f.eks. med aksjer)? Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

Merkelig og egoistisk måte å se det på, ikke minst veldig fordomsfullt.

Check på alle punktene, bortsett fra at jeg selv eier og driver egen næring, ikke ansatt noe sted.

Og enig i mye av det Rødt har i partiprogrammet sitt, ikke minst kan jeg enkelt forstå at andre også er det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Har du noensinde jobbet (i privat sektor)?  I så fall, i hvilken type stilling? 

- Eier egen bolig?  Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

- Eier/medeier i bedrifter (f.eks. med aksjer)?  Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

Du får det til å høres ut som om Rødt-velgere er noen sagnomsuste fabeldyr, som hadde vært en turistattraksjon om de ble satt i bur. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som om Rødt-velgere er noen sagnomsuste fabeldyr, som hadde vært en turistattraksjon om de ble satt i bur. :p

Det burde de være. De støtter jo åpent en ideologi som har en langt verre historikk enn nasjonalsosialistene med flere hundre millioner drepte. Likevel tror de gjennom flere logiske krumsping at de er moralsk overlegne alle andre og har ingen problemer med å fremstille seg selv slik.

Hvordan tror du media hadde behandlet en nasjonalsosialist om vedkommende idag hadde prøvd fremstille seg slik en som støtter Rødt fremstiller seg selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tror du media hadde behandlet en nasjonalsosialist om vedkommende idag hadde prøvd fremstille seg slik en som støtter Rødt fremstiller seg selv?

Forskjellen er vel at den ene parten ønsker like muligheter for alle, mens den andre bare ønsker muligheter for "de utvalgte". Jeg vet hvilken jeg ville ha valgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men forstår du hvordan noen kan støtte en ideologi som ikke utelukkende gjør dem selv rikere?

Historisk sett har kommunisme aldri gjort andre enn partipampene rikere mens alle andre ble fattigere, så det er en veldig rar kommentar du kommer med.   Det mest egoistiske som finnes er å nekte andre folk sine rettigheter bare fordi man ikke selv kan; f.eks. nekte naboen å kjøpe bil bare fordi du kun har råd til sykkel. 

Merkelig og egoistisk måte å se det på, ikke minst veldig fordomsfullt.

Check på alle punktene, bortsett fra at jeg selv eier og driver egen næring, ikke ansatt noe sted.

Og enig i mye av det Rødt har i partiprogrammet sitt, ikke minst kan jeg enkelt forstå at andre også er det.

Jeg kan til dels forstå at folk som har feilet i livet føler seg tiltrukket av Rødt's populisme.  Der er et eller annet tilfredstillende ved å skylde alle problemene sine på alle andre enn seg selv og da får man det kanskje bedre om man drar alle andre med seg i fallet så alle har det like jævli. 

Det er en fundamental annen tankegang enn den man møter på til høyre for SV, for selv i AP skjønner man at det er positivt for både den enkelte og samfunnet som helhet at folk folk har mulighet til å komme frem og oppover i livet.  Jeg har ikke problemer med å forstå der finnes folk som stemmer AP eller SP; dog tror jeg ikke der er mange ulveforkjempere i SP, på samme måte som der neppe er mange i Rødt som støtter privat eiendomsrett (bortsett fra deres egen eiendomsrett altså...)

Veldig spesielt å eie bolig og samtidig stemme Rødt som er motstander av privat eiendomsrett.  Syns du ikke du burde ta følgerne av egen politikk og ikke eie bolig?  Men det er vel bare et tilfelle av det erketypiske venstreside-mantraet:  "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør."

Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at den ene parten ønsker like muligheter for alle, mens den andre bare ønsker muligheter for "de utvalgte". Jeg vet hvilken jeg ville ha valgt.

Ja nettopp.  Den ene siden gir alle en mulighet til å komme frem og oppover i livet, mens den andre vil rive alle ned til nederste trin og så bare la partipampene leve i luksus.  Jeg vet hvilken jeg ville ha valgt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som har feilet i livet tiltrekker seg like mye ytre høyre (FrP), så jeg trur ikke det har noe med politisk rettning å gjøre. Jeg trur det har med ansvarsfraskrivelse å gjøre. Både Rødt-velgeren og FrP-velgeren trur de vil få det bedre om deres parti vinner. Begge er partier som lover urealistiske ting. Begge er partier som legger skylden på noen andre. Rødt på eliten, FrP på de svake.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ja nettopp.  Den ene siden gir alle en mulighet til å komme frem og oppover i livet, mens den andre vil rive alle ned til nederste trin og så bare la partipampene leve i luksus.  Jeg vet hvilken jeg ville ha valgt.

Jeg synes det er morsomt at begge sider kan bruke dette argumentet, ordrett, og tru de har rett.

Det du beskriver er erketypisk venstretenking, slik jeg ser det.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Veldig spesielt å eie bolig og samtidig stemme Rødt som er motstander av privat eiendomsrett.  Syns du ikke du burde ta følgerne av egen politikk og ikke eie bolig?  Men det er vel bare et tilfelle av det erketypiske venstreside-mantraet:  "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør."

Eller "veldig spesielt å motta gratis skolegang og medisinsk behandling samtidig som man stemmer FrP". Nå er vel en stor del av de som stemmer langt til venstre ganske godt stillt økonomisk, så de stemmer ikke nødvendigvis for det som er mest (økonomisk) lønnsomt for dem selv.

Lenke til kommentar

Nei. Rødt ønsker ideologisk ingen rikdom for partipamper, men nasjonalsosialistene mener de fortjener bedre vilkår enn folk med annen hudfarge, religion eller legning enn dem selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legg merke til at ingen forsøker seg på samme retorikken andre veien, peker på kriger, matkriser, folkemord, konsentrasjonsleirer, statskupp, eller generelle overgrep på menneskerettighetene, begått av USA, det er fordi man forstår at det ikke er dette man ønsker når man fremsnakker et fritt marked, eller kapitalisme.

På samme måte burde det være åpenbart at Rødt ikke ønsker seg noe Stalinistregime, statssammenbrudd, etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke gjenta feilen som har blitt begått mange ganger i historien, å dømme sosialister etter hva de sier og ikke etter hva de faktisk gjør.

I 2017 ble det fremmet forslag for Stortinget all alle i Norge skulle ha samme regler, rettigheter og summer uanhengig av opphav. Kun Høyre og Frp stemte for dette. Rødt kan derfor ikke påstå at de er for likhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Partiet legger stor vekt på bekjempelse av sosiale forskjeller og fattigdom, og går i verdipolitikken inn for å gi mer plass til minoritetsgrupper.

Selvfølgelig er jeg enig. Noen som er uenige? 

Nå har jeg ikke lest gjennom hele innlegget ditt (bør jo kanskje gjøre det), men her er jeg helt uenig.

Først og fremst; hva er sosiale forskjeller og fattigdom? Hvis interessen ligger i å skatte de rike mer (relativt i forhold til årsinntekt) bare fordi de er rike og "stjeler fra de fattige" - så er jeg totalt uenig og dette er svart på hvitt tyveri. Ingen som har stjålet fra noen; folk har ulike aspirasjoner mht hva de ønsker å oppnå ifm karriere og personlig økonomi. Hva søren gir folk rett til å stjele andre menneskers penger og eiendeler? Sjalusi.

Dersom fokuset rettes mer på "hvordan kan vi bekjempe fattigdom, men uten å rane andre innbyggere" så er jeg selvsagt helt enig og ønsker gjerne at man klarer å få noe til. Men det er IKKE dette som er tanken til kommunistene (Rødt); de vil stjele rikdommen fra de rike og redistribuere det i samfunnet for å sirkulere penger. Kvalmt, umoralsk og kun en meget svak ideologi som ikke har vist seg å fungere noen som helst steder. 

Når det gjelder minoritetsgrupper forstår jeg ikke helt hva de prøver å si. Finnes det noen (det vil si et politisk parti) som prøver å straffe minoritetsgrupper? Jeg ser ingen i hvert fall. 

Endret av T.A298
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke gjenta feilen som har blitt begått mange ganger i historien, å dømme sosialister etter hva de sier og ikke etter hva de faktisk gjør.

I 2017 ble det fremmet forslag for Stortinget all alle i Norge skulle ha samme regler, rettigheter og summer uanhengig av opphav. Kun Høyre og Frp stemte for dette. Rødt kan derfor ikke påstå at de er for likhet.

Interessant. Kan du finne frem denne avstemningen? Alt er tross alt offentlig. Jeg vil lese hvordan den er skrevet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som har feilet i livet tiltrekker seg like mye ytre høyre (FrP), så jeg trur ikke det har noe med politisk rettning å gjøre. Jeg trur det har med ansvarsfraskrivelse å gjøre. Både Rødt-velgeren og FrP-velgeren trur de vil få det bedre om deres parti vinner. Begge er partier som lover urealistiske ting. Begge er partier som legger skylden på noen andre. Rødt på eliten, FrP på de svake.

Hvor har FrP lagt skylden på de svake? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...