Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Det er ikke et flamebait, det var ett forsøk på å illustrere at man ikke kan spå fremtiden, ei heller holdes ansvarlig for å ha assosiert seg med med noen, som i fremtiden vil begå overtramp.

Da skjønner jeg, trodde du snakket om tiårsdagen for ugjerningen. Beklager så mye.

 

Jeg er enig i at man ikke kan spå fremtiden, men man kan lære av fortiden; og på 90-tallet så var ikke sosialismen noen ny idé.

 

Maktgale politikere har gang på gang kjørt det ene landet etter det andre i grøfta i sosialismens navn, men likevel så hadde man altså partier som Rødt og SV som sendte varme gratulasjoner til Chavez og sosialistene i Venezuela på 90-tallet. Argumentet var som det alltid har vært: "Det var jo ikke EKTE sosialisme det som har vært prøvd før". "Det har ikke fungert før fordi at det har vært feil mennesker på toppen". "Det var kapitalistene sin skyld", "DENNE gangen vil det gå bra", osv osv.

 

Men dessverre så går det som det alltid går: hyperinflasjon, privat næringsliv som flykter, masseflukt, sult osv, osv.

 

Rødt er jo åpenbart ikke tjent med at Venezuela feiler, slik du peker så fint til.

Altså er det jo heller ikke den slags 'solidaritet' de snakker om. Selve definisjonen av solidaritet går jo imot forfølgelse og flukt.

Rødt tilsvarer ikke Fifth Republic Movement, bare fordi de sendte dem ett brev.

Venezuela HAR allerede feilet, så Rødt og SV sin ideologi har kun nok en gang bevist at den er overmoden for skraphaugen. Dersom Rødt og SV hadde hatt et fnugg av solidaritet så hadde de funnet på noe bedre å gjøre... for eksempel skrote partiene sine.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et parti som i sin tid sendte sine varmeste gratulasjoner til Chavez sin maktovertakelse på 2000-tallet ville ikke jeg kommet i nærheten av med ildtang engang.

 

 

Selv er jeg glad for at man i Norge... enn så lenge... ikke har sett så mye til den økte solidariteten som Rødt snakker om. Men dog... folk glemmer fort og stemmer fortsatt på disse skrotnissene.

Jeg vil ikke akkurat si at jeg klandrer Rødt for å feire det (utelukkende positive) som så ut til å komme fra dette valget i den tid.

 

Rødt gratulerer fordi det ser ut som at valget i etterkant av revolusjonen nå sikrer demokrati (folkevalgte representanter) i fremtidige valg, og unngåelsen av det motsatte.

 

Slik det utviklet seg er derimot ikke hva Rødt viser til i sine gratulasjoner - som kun feirer faktum som jeg vil tro vi alle i utgangspunktet er enig i?:

 

Demokrati er bra.

At solidariteten rundt land som er i ferd med å etablere demokrati bør øke.

Endret av zebrazett
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En fordel med små, ytterliggående partier, som Rødt, kan være at de tør å si ting som andre ikke tør å si. Da Aslak Sira Myhre var leder var partiet mer som en vaktbikkje, som begynte å bjeffe når noe var galt. Men det er ikke der partiet er nå, og uansett er det snakk om enkeltsaker. Den helhetlige politikken til Rødt ville vært en katastrofe for Norge, om den ble gjennomført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hele sammenligningen mellom Rødt og Venezuela er uansett kun en stråmann. Det argumentet kommer fra enten uærlighet eller ignoranse. Ikke noen vits i å underholde den tanken noe videre.

Stråmann: tilegne andre meninger de ikke har. Hvor gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vil ikke akkurat si at jeg klandrer Rødt for å feire det (utelukkende positive) som så ut til å komme fra dette valget i den tid.

 

Rødt gratulerer fordi det ser ut som at valget i etterkant av revolusjonen nå sikrer demokrati (folkevalgte representanter) i fremtidige valg, og unngåelsen av det motsatte.

 

Slik det utviklet seg er derimot ikke hva Rødt viser til i sine gratulasjoner - som kun feirer faktum som jeg vil tro vi alle i utgangspunktet er enig i?:

 

Demokrati er bra.

At solidariteten rundt land som er i ferd med å etablere demokrati bør øke.

Rødt og SV gratulerte sine sosialistiske brødre i Venezuela... selv om de nok var fullstendig klar over hva sosialismen hadde ført til i fortiden. Evt. så bare valgte de å overse det... komme de vanlige unnskyldningene: "Før var det ikke EKTE sosialisme ", osv.

 

Om Rødt hadde hatt et fnugg av solidaritet med folket i Venezuela, da hadde de gått ut og fordømt regimet OG sosialismen i Venezuela. Gjør de det?

Lenke til kommentar

Stråmann: tilegne andre meninger de ikke har. Hvor gjør jeg det?

I alle dine innlegg. Du tilegner partiet Rødt meninger de ikke har. Du setter deg til og med selv i rollen som Rødt, og lirer av deg argumenter som om du var dem, for så å argumentere i mot de argumentene du akkurat tilegnet dem.

 

Men, dette var ikke spesifikt ment mot deg. Det er en trend på dette forumet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke akkurat si at jeg klandrer Rødt for å feire det (utelukkende positive) som så ut til å komme fra dette valget i den tid.

 

Rødt gratulerer fordi det ser ut som at valget i etterkant av revolusjonen nå sikrer demokrati (folkevalgte representanter) i fremtidige valg, og unngåelsen av det motsatte.

Den "bolivarske revolusjonen" gikk ut på å fengsle meningsmotstandere, nasjonalisere privat næringsliv, sensurere pressen og gi presidenten utvidede fullmakter.  Det var absolutt ingen som var i tvil om dette før valget.

 

Om Rødt faktisk var for demokrati ville de også gratulert de som vant valg uten å love å begrense demokratiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I alle dine innlegg. Du tilegner partiet Rødt meninger de ikke har. Du setter deg til og med selv i rollen som Rødt, og lirer av deg argumenter som om du var dem, for så å argumentere i mot de argumentene du akkurat tilegnet dem.

 

Men, dette var ikke spesifikt ment mot deg. Det er en trend på dette forumet.

Nei, jeg påpeker hva Rødt har gjort: Rødt og SV sendte i sin tid sine varmeste gratulasjoner til Chavez og sosialistene i Venezuela. Men etterhvert som situasjonen i landet har gått nedenom og hjem så har det blitt mer og mer stille fra Rødt og SV. Men selv om sosialismen nok-en-gang har bevist at den kan skrotes, ja da finnes det fortsatt skrotparier som Rødt og SV som fortsetter å jobbe for sosialisme: "VÅR sosialisme vil fungere, VI vet hva vi gjør".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

https://no.wikipedia.org/wiki/Kompromiss

"Et kompromiss er resultat av forhandlinger der ingen parter får det 100 % som de vil, men alle får noe"

 

Hvilken definisjon bruker du på kompromiss?

Jeg er ikke uenig i definisjonen. I bompengesaken, som FrP faktisk gikk til valg på, så har de vel ikke fått til noe som helst... vel bortsett fra å sitte og se på at antall bomringer bare øker helt ut av kontroll.

Lenke til kommentar

Mange uinformerte drittunger som akkurat har fått stemmerett og synes det er litt tøft å stemme Rødt, selv om de står for en ondskapsfull og farlig ideologi som har kostet millioner av mennesker livet. For ikke å snakke om våre "nye-nordmenn" som er overrepresentert blant de som stemmer på venstresøppelet.

Lenke til kommentar

Mange uinformerte drittunger som akkurat har fått stemmerett og synes det er litt tøft å stemme Rødt, selv om de står for en ondskapsfull og farlig ideologi som har kostet millioner av mennesker livet. For ikke å snakke om våre "nye-nordmenn" som er overrepresentert blant de som stemmer på venstresøppelet.

 

Her er det vel tydelig hvem som er "drittungen".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i definisjonen. I bompengesaken, som FrP faktisk gikk til valg på, så har de vel ikke fått til noe som helst... vel bortsett fra å sitte og se på at antall bomringer bare øker helt ut av kontroll.

Dette er allerede forklart, men ikke alle ønsker skjønne. 

 

Frp har sørget for at mere av det staten får inn gjennom skatter og avgifter går tilbake til bilistene ved at statens andel har blitt økt i veiprosjekter. Lokale politikere har så startet rekordmange veiprosjekter, men har ofte latt deres andel bli finansiert gjennom bompenger. Om Frp da skulle stoppet prosjektet måtte de både overkjørt lokalt demokrati og stortingsflertallet som syntes det var greit at man lokalt kunne velge å bruke bompenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er allerede forklart, men ikke alle ønsker skjønne. 

 

Frp har sørget for at mere av det staten får inn gjennom skatter og avgifter går tilbake til bilistene ved at statens andel har blitt økt i veiprosjekter. Lokale politikere har så startet rekordmange veiprosjekter, men har ofte latt deres andel bli finansiert gjennom bompenger. Om Frp da skulle stoppet prosjektet måtte de både overkjørt lokalt demokrati og stortingsflertallet som syntes det var greit at man lokalt kunne velge å bruke bompenger.

Jeg sier ikke at FrP alene har skylden for det. Men hvem skal klandres da? 

 

Uansett en digresjon: denne diskusjonen hører vel strengt tatt hjemme i bompenge-tråden.

Lenke til kommentar

i 2018 er jeg vel kanskje Rødt kommet ca der jeg er.

 

Det er ikke for å være frekk, men jeg er oppriktig nysgjerrig over hva som får folk ditt, så hvis jeg kan få lov å spørre om følgende om bakgrunnen din: 

 

- Har du noensinde jobbet (i privat sektor)?  I så fall, i hvilken type stilling? 

- Eier egen bolig?  Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

- Eier/medeier i bedrifter (f.eks. med aksjer)?  Hvis ikke, er det pga mangel på penger eller av ideologiske årsaker?

- Vokst opp i en kjernefamilie (med biologisk far og mor)?

- Har livet levet opp til forventningerne? 

- Har livet levet opp til forventningerne foreldrene hadde på dine vegne? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...