Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men man kan jo håpe at denne trekkingen mot venstre av venstrefolk også fører til en trekking mot høyre av høyrefolk. Så noe godt hadde kommet ut av det.

Det er nok mer motsatt, da høyre fløy har vokst mer enn venstre gøy i Europa. Alle tiltrekning til en fløy gjør at vi får mer på den andre fløyen og.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mer motsatt, da høyre fløy har vokst mer enn venstre gøy i Europa. Alle tiltrekning til en fløy gjør at vi får mer på den andre fløyen og.

Der er jeg litt uenig da verdikonservatisme vil jeg kategorisere som sentrum høyre til nød på en venstre-høyre akse. Men verdikonservatisme synes  i hvert fall jeg er en vanskelig idelogi å plassere, da den har likhetstrekk med både høyre og venstresiden. 

Det eneste verdikonservative partiet vi har i Norge må jo være Demokratene og de er vell på en all time low i Norge. 

Edit: Sjekket på wikipedia nå og de har 4 kommunestyrereprestanter og 1 fylkeskommunerepresentant, sammenlignet med Pensjonistpartiet som har 50 kommunestyrereprestanter og 4 fylkeskommunerepresentaner, så ser ikke ut som om vi følger en europeisk trend. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Altså - polarisering? (Nei takk)

Det er interessant hva man kan regne som ekstremt og som sentrum. Alle politiske partier med makt i Norge befinner seg langt til venstre i internasjonal målestokk. Selv Frp fører en politikk som ligger langt langt til venstre for den for eksempel Obama førte. I USA så ville Frp blitt kalt venstreekstremister. Sentrum bør altså befinne seg til høyre for alle norske partier.

Og ser man på hvordan MDG stemmer i annet enn miljøsprøsmål så plasserer de seg mellom SV og Rødt. Så når MDG sier de er et "blokkuavhengig parti" så definerer de sentrum til å være et sted mellom SV og Rødt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er interessant hva man kan regne som ekstremt og som sentrum. Alle politiske partier med makt i Norge befinner seg langt til venstre i internasjonal målestokk. Selv Frp fører en politikk som ligger langt langt til venstre for den for eksempel Obama førte. I USA så ville Frp blitt kalt venstreekstremister. Sentrum bør altså befinne seg til høyre for alle norske partier.

Og ser man på hvordan MDG stemmer i annet enn miljøsprøsmål så plasserer de seg mellom SV og Rødt. Så når MDG sier de er et "blokkuavhengig parti" så definerer de sentrum til å være et sted mellom SV og Rødt.

Argumentum ad populum er en populær tankefeil, men fortsatt en tankefeil.

MDG er sterk tilhenger av EU og dermed langt til høyre for SV og Rødt i det spørsmålet. Kjenner ikke til andre områder de er langt til venstre på, men avviser ikke muligheten.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Argumentum ad populum er en populær tankefeil, men fortsatt en tankefeil.

MDG er sterk tilhenger av EU og dermed langt til høyre for SV og Rødt i det spørsmålet. Kjenner ikke til andre områder de er langt til venstre på, men avviser ikke muligheten.

Libralistene, Demokratene og FRP er også Eu-motstandere så de er til venstre for MDG?

EU spørsmålet er ikke et parameter for en høyre-venstre plassering mener jeg.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Libralistene, Demokratene og FRP er også Eu-motstandere så de er til venstre for MDG?

EU spørsmålet er ikke et parameter for en høyre-venstre plassering mener jeg.

EU fungerer som et maktmiddel for høyresiden i Norge – den ville aldri vært så uforbeholdent for dersom EU ikke var så markedsliberalistisk. Det er riktig at deler av Frp er mot, på samme måte som deler av Ap er mot, men så lenge den rådende partielite er for og stemmer for alt EU finner på, så er dette av liten eller ingen politisk betydning. Når politikere stadig tar valg for å innskrenke sin egen makt er det naturlig å spørre hva som ligger bak. Etter alt å dømme handler det om liberalistisk ideologi og for enkelte også muligheten for å spise kirsebær med de store gutta og jentene.

At Norge i stadig grad de facto styres fra Brussel er et svik og det har man innsett på begge sider av den politiske skalaen, men sentrum har bestemt seg for at dette er lurt. Så lenge dette faktum betyr gradvis mindre sosialisme i Norge, er det ikke urimelig å vektlegge denne politikken fra et venstrestandpunkt. Rødt og Venstre misliker EUs markedsliberalisme, Liberalistene, demokratene og Frp har en annen motivasjon (for Frp er det vel mest liberalisme i forhold til innvandring de er imot).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

EU fungerer som et maktmiddel...

... for alle autoritære politikere som vil tvinge andre til å adlyde

Når politikere stadig tar valg for å innskrenke sin egen makt er det naturlig å spørre hva som ligger bak. Etter alt å dømme handler det om liberalistisk ideologi og for enkelte også muligheten for å spise kirsebær med de store gutta og jentene.

Om det bare var sant at politikerne "stadig tar valg for å innskrenke sin egen makt" ... det er vel heller motsatt.

At Norge i stadig grad de facto styres fra Brussel er et svik og det har man innsett på begge sider av den politiske skalaen, men sentrum har bestemt seg for at dette er lurt.

At din Kommune i stadig grad de facto styres fra OSLO er et svik, men det har man ikke innsett hverken på den ene eller andre siden av den politiske skalaen, ... men sentrum har bestemt seg for at dette er lurt.

Så lenge dette faktum betyr gradvis mindre sosialisme i Norge, er det ikke urimelig å vektlegge denne politikken fra et venstrestandpunkt. Rødt og Venstre misliker EUs markedsliberalisme, Liberalistene, demokratene og Frp har en annen motivasjon (for Frp er det vel mest liberalisme i forhold til innvandring de er imot).

Det er mye sosialisme i Brussel ... faktisk er hele apparatet der sosialistisk.
Lenke til kommentar

Der er jeg litt uenig da verdikonservatisme vil jeg kategorisere som sentrum høyre til nød på en venstre-høyre akse. Men verdikonservatisme synes  i hvert fall jeg er en vanskelig idelogi å plassere, da den har likhetstrekk med både høyre og venstresiden. 

Det eneste verdikonservative partiet vi har i Norge må jo være Demokratene og de er vell på en all time low i Norge. 

Edit: Sjekket på wikipedia nå og de har 4 kommunestyrereprestanter og 1 fylkeskommunerepresentant, sammenlignet med Pensjonistpartiet som har 50 kommunestyrereprestanter og 4 fylkeskommunerepresentaner, så ser ikke ut som om vi følger en europeisk trend. 

Verdikonservative er alltid til høyre, men du er ikke høyre fløy om du er verdikonservativ. Folk som i tillegg er ultranasjonalister og vil hive ut utlendinger, skylder problemer på utlendinger derimot er høyre fløy. Disse er også verdikonservative.

I Norge ville jeg ikke sagt vi har skikkelig høyre fløy parti. FrP er nærmeste, men de er ikke som andre parti i Europa. Så vi har generelt ikke hatt så mye av det vi ser i Europa i Norge. Og en av de store grunnene er jo at bevegelsen mot fløyer hovedsaklig ble startet av finanskrise 2008 som rammet Norge i liten grad. 

Lenke til kommentar

Verdikonservative er alltid til høyre, men du er ikke høyre fløy om du er verdikonservativ. Folk som i tillegg er ultranasjonalister og vil hive ut utlendinger, skylder problemer på utlendinger derimot er høyre fløy. Disse er også verdikonservative.

I Norge ville jeg ikke sagt vi har skikkelig høyre fløy parti. FrP er nærmeste, men de er ikke som andre parti i Europa. Så vi har generelt ikke hatt så mye av det vi ser i Europa i Norge. Og en av de store grunnene er jo at bevegelsen mot fløyer hovedsaklig ble startet av finanskrise 2008 som rammet Norge i liten grad. 

Det du kalles ultransjonalister har ikke stor oppsluttning i Europa. De fleste partier er for innvandring det er bare typer innvandring som blir kritisert. Verdikonservartister tror jeg ikke er veldig skeptisk til arbeidsinnvandring, men det er ofte venstresiden.

Er forskjell på Ali som kommer til Norge og jobber uten at han bruker 0 Nav-Ytelser og Bancic som kommer til Norge og snylter på NAV i 30 år. 

All innvadring har negative ting med seg akuratt som utvandring har, så ja innvandring har problemer.

https://forskning.no/arbeid-okonomi/2013/05/innvandring-gir-lonnstap

https://e24.no/makro-og-politikk/los-sjefoekonom-advarer-mot-arbeidsinnvandring/21094624

https://www.tv2.no/a/7666166/

Norge slapp unna ganske greit i 2009 men gikk på en soild karamell i 2014. Husker det godt da jeg selv jobbet i bildelerindustrien og det var mange som ble permitert. Men det er fortsatt 0 fra partiet Demokratene på Stortinget. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Det du kalles ultransjonalister har ikke stor oppsluttning i Europa. De fleste partier er for innvandring det er bare typer innvandring som blir kritisert. Verdikonservartister tror jeg ikke er veldig skeptisk til arbeidsinnvandring, men det er ofte venstresiden.

Er forskjell på Ali som kommer til Norge og jobber uten at han bruker 0 Nav-Ytelser og Bancic som kommer til Norge og snylter på NAV i 30 år. 

All innvadring har negative ting med seg akuratt som utvandring har, så ja innvandring har problemer.

https://forskning.no/arbeid-okonomi/2013/05/innvandring-gir-lonnstap

https://e24.no/makro-og-politikk/los-sjefoekonom-advarer-mot-arbeidsinnvandring/21094624

https://www.tv2.no/a/7666166/

Norge slapp unna ganske greit i 2009 men gikk på en soild karamell i 2014. Husker det godt da jeg selv jobbet i bildelerindustrien og det var mange som ble permitert. Men det er fortsatt 0 fra partiet Demokratene på Stortinget. 

Når sa jeg ultranasjonalister har stor oppslutning? De har hatt sterkt økende, men økende fra nesten 0.

Alt det andre du sier har ingenting med noe jeg har sagt. Jeg forstår ikke hvorfor du bare prøver å starte en annen diskusjon helt uten videre? Du svarer ikke på noe jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Partiet Rødt har fått økt oppslutning den siste tiden. I Oslo vaker de på rundt 10%. Noen som har tanker om hvorfor dette skjer? Som en protest mot den borgerlige regjeringen? Kanskje tilmed som en type protest mot Trump?

Sosialisme er i sin natur en svært feminin ideologi. Da jeg studerte i Oslo merket jeg meg at mange av de i min vennekrets som stemte langt utpå venstresiden alltid var svært feminine gutter. Lave og skjøre, gjerne biseksuelle, gutter som prøver å skape seg en identitet. Å liksom ha forstått en kompleks teori som Marxisme gir status i visse kretser.

Lenke til kommentar

Sosialisme er i sin natur en svært feminin ideologi. Da jeg studerte i Oslo merket jeg meg at mange av de i min vennekrets som stemte langt utpå venstresiden alltid var svært feminine gutter. Lave og skjøre, gjerne biseksuelle, gutter som prøver å skape seg en identitet. Å liksom ha forstått en kompleks teori som Marxisme gir status i visse kretser.

Hva så?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsøk på å svartmale de du misliker, fordi du anser disse som din politiske motpol ... når forskjellen mellom høyre og venstresiden i norsk politikk er ikke-eksisterende utover fjeset på frontfigurene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva så?

Spørsmålet i tråden er "hvorfor vokser rødt". Og norske gutter og menn blir stadig mer feminine.

For 10-12 år siden da jeg gikk på ungdomsskolen ble porsjonssnus sett på som jentesnus, ingen gutt kunne bruke det uten å bli mobbet. Tidene forandrer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...