Vaniman Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Jordan Peterson er inkompetent når det kommer til politikk, religion og filosofi – en hoveddel av prosjektet hans er å psykologisere disse fagene og dermed underlegge dem sitt eget fagfelt (forøvrig akkurat samme mekanisme som biologen Richard Dawkins). Når det kommer til psykologi er han kompetent og tidvis verdt å lytte til. Som kristen bør man imidlertid være på vakt, igjen fordi han søker å psykologisere religion (noe det selvsagt er lang tradisjon for i psyologifaget, uten at det er noen unnskyldning). Jeg synes også Jordan Peterson er oppskrytt, for å være ærlig. Men han er verdt å lytte til, særlig som psykolog, som du sier. Han har jo blitt en stjerne. Men noen ganger begynner folk å le av ham i forelesningssalene og det er kanskje på tide for Peterson å ta hintet. Han synes å ha problemer med å akseptere verden for hva den er. Han skal jo også forklare alt, virker det som. 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Jordan Peterson er inkompetent når det kommer til politikk, religion og filosofi – en hoveddel av prosjektet hans er å psykologisere disse fagene og dermed underlegge dem sitt eget fagfelt (forøvrig akkurat samme mekanisme som biologen Richard Dawkins). Når det kommer til psykologi er han kompetent og tidvis verdt å lytte til. Som kristen bør man imidlertid være på vakt, igjen fordi han søker å psykologisere religion (noe det selvsagt er lang tradisjon for i psyologifaget, uten at det er noen unnskyldning). Han forsøker å forholde seg til psykologi. Det er stort sett andre som drar han inn i politikk, noe han kun gikk inn i selv ifbm lovendringen i Canada ifbm Bill C-16, pga han så det totalitære i denne loven som han nektet å godta. Derfra har han også kjempet for ytringsfrihet, naturlig nok - da dette er viktig ifht totalitære krefter. Så er han interessert i religion fra et psykologisk perspektiv. Vel - ikke bare det, men det først og fremst. Jeg mener ikke han er noen god teolog hvis det er det du vil frem til, men han har mange gode og interessante poenger - også hva gjelder de bibelske historiene og visdommen man kan trekke ut av dem. Så har han også et positivt syn på vesten, og hvordan kristendommen er grunnlaget for dens suksess - noe jeg mener han har helt rett i. Politisk har han også studert totalitære ideologier (både høyre- og venstrevridde) med stor personlig interesse i lang lang tid, for å forstå hvordan idêer fanger mennesker og driver dem i den retningen, og for å utvikle motgiften. Der er han absolutt en autoritet verdt å lytte til mener jeg, og jeg mener han har helt rett i sine diagnoser her. Filosofi har han sånn noenlunde peiling på, men han er ingen filosof såklart. Likevel ser han viktigheten av objektive verdier, og at disse trenger en transcendent forankring. Noe han forankrer i Ordet (bibelsk). Jeg er i aller høyeste grad på vakt. Jeg er ikke enig med Peterson i alt, men det jeg er enig i mener jeg også er veldig viktige ting. Dette er forøvrig ikke så interessant som selve argumentene til Peterson, eller det jeg har skrevet. Har du synspunkter her, så tar jeg gjerne imot dem :-) Forøvrig reiser jeg imorgen og blir borte en stund, så vet ikke akkurat når jeg får tid til evt komme tilbake til deg. Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Forumet mangler en downvote knapp Og begrunnelsene er? Lenke til kommentar
Pastor Jim Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Rødt vokser grunnet strukturell urettferdighet som gjør at færre og færre stikker av med en større del av kaka. 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Rødt vokser grunnet strukturell urettferdighet som gjør at færre og færre stikker av med en større del av kaka.Mao: Myter, og misunnelse? 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Fordi gresset er grønnere på den andre siden eller noe slikt. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Mao: Myter, og misunnelse? Så det stemmer ikke at 8.6%, eier 85.6% av verdens verdier? 1 Lenke til kommentar
Pastor Jim Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Mao: Myter, og misunnelse? Det er lov å være misunnelig når andre får en langt bedre deal enn deg selv. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Det er lov å være misunnelig når andre får en langt bedre deal enn deg selv. Yup, problemet er når du leier inn noen kjeltringer for å tilegne deg det som tilhører andre. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Det er lov å være misunnelig når andre får en langt bedre deal enn deg selv. Ja det er lov å være misunnelig. Det er også lov å prøve å jobbe hardt eller ta bedre utdanning selv isteden for å kreve at de som har mest skal gi mer av kaka til deg uten at du fortjener det. 1 Lenke til kommentar
Pastor Jim Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Yup, problemet er når du leier inn noen kjeltringer for å tilegne deg det som tilhører andre. Det som tilhører noen, kan være tyvgods for andre. Makt gjennom definisjonsmakt, og alt det. Ja det er lov å være misunnelig. Det er også lov å prøve å jobbe hardt eller ta bedre utdanning selv isteden for å kreve at de som har mest skal gi mer av kaka til deg uten at du fortjener det. Det er ikke alltid det å "jobbe hardt" og "ta en bedre utdanning" - hva enn disse tingene betyr - er nok. Endret 6. oktober 2018 av Pastor Jim Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Det er ikke alltid det å "jobbe hardt" og "ta en bedre utdanning" - hva enn disse tingene betyr - er nok. utdanning og jobbe hardt er fremmedord for deg, men likevel synes du at du fortjener like mye som de som er rikere enn deg? Sosialisme på sitt aller beste. Og jo, det er alltid nok om du gjør det, for i norge så har vi alle like gode muligheter til å jobbe oss rike siden skolegang er gratis. Men det er ikke alle som får det til, fordi de prioriterer andre ting som barn osv. Men det er absolutt ingen unnskyldning. 1 Lenke til kommentar
Pastor Jim Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) utdanning og jobbe hardt er fremmedord for deg, men likevel synes du at du fortjener like mye som de som er rikere enn deg? Sosialisme på sitt aller beste. Og jo, det er alltid nok om du gjør det, for i norge så har vi alle like gode muligheter til å jobbe oss rike siden skolegang er gratis. Men det er ikke alle som får det til, fordi de prioriterer andre ting som barn osv. Men det er absolutt ingen unnskyldning. Alexandra Andersen uttalte nylig - helt riktig - at hun ikke hadde gjort en dritt for milliardene hun har arvet. I motsatt ende kan du finne en fattig ungdom som har arvet fattigdom, dysleksi i huet og en rusmisbrukende alenemor som "mentor". "Å jobbe hardt" og "ta en bedre utdanning" vil derfor aldri være i nærheten av å jevne ut forskjellene mellom disse to menneskene, fordi disse menneskene starter livene sine med to dramatisk forskjellige utgangspunkt som de hadde null kontroll over å forme. Det er ingen rettferdighet i dette. Bare tyveri av muligheter. Endret 6. oktober 2018 av Pastor Jim 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Det er ingen rettferdighet i dette. Bare tyveri av muligheter. Newsflash; verden er ikke rettferdig. Lenke til kommentar
Pastor Jim Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Newsflash; verden er ikke rettferdig. Nettopp derfor må vi jobbe for å gjøre den mer rettferdig. Det forklarer Rødts fremgang. Endret 6. oktober 2018 av Pastor Jim 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Jeg er for at folk som er født med diverse fysiske eller mentale handikap skal tas vare på, men man skal på ingen måte TA fra de som har studert knallhardt og jobbet seg oppover i mange år for å gi slik at førstnevnte skal få like mye. Man må alltid ha et system der økt innsats fører til økt belønning, ellers vil samfunnet rett og slett kollapse. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Rødt vokser grunnet strukturell urettferdighet som gjør at færre og færre stikker av med en større del av kaka. Dekodet: de som har kjempet for mere trygdeinnvandring klager nå på at dette har før til flere fattige. Lenke til kommentar
Pastor Jim Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Jeg er for at folk som er født med diverse fysiske eller mentale handikap skal tas vare på, men man skal på ingen måte TA fra de som har studert knallhardt og jobbet seg oppover i mange år for å gi slik at førstnevnte skal få like mye. Man må alltid ha et system der økt innsats fører til økt belønning, ellers vil samfunnet rett og slett kollapse. Man skal selvsagt ha et system som gir insentiver til folk som investerer tid og krefter i studier og arbeid som er samfunnsnyttig. Dessverre er det slik at våre muligheter til å lykkes, er stort sett basert på faktorer fullstendig utenfor vår egen kontroll. Er du født på feil sted til feil tid med feil gener, feil oppvekstmiljø eller blir utsatt for "feil tilfeldigheter", har det ikke noe å si hvor hardt du jobber eller hvor "god utdannelse" du tar. Noen må jobbe på KIWI, noen må vaske dasser, noen må stå utenfor arbeidslivet, for at systemet skal gå opp. Derfor trenger vi mekanismer som utjevner disse urettferdighetene - en av disse mekanismene er å "ta" en del fra de som "tok" fra samfunnet i utgangspunktet. Endret 6. oktober 2018 av Pastor Jim 3 Lenke til kommentar
Pastor Jim Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Dekodet: de som har kjempet for mere trygdeinnvandring klager nå på at dette har før til flere fattige. Jeg er verken Rødt-velger eller tilhenger av Rødts innvandringspolitikk - og jeg tror ikke innvandringsspørsmålet har noe med deres fremgang å gjøre. Lenke til kommentar
T.A298 Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Så det stemmer ikke at 8.6%, eier 85.6% av verdens verdier? Kan du forklare hvorfor dette er urettferdig i dine øyne, om jeg forstod konteksten her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå