Jul3ferie Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 Så en kompis av meg bestillte pc deler til meg fra komplett.no, nå noen måneder senere har RAM sluttet å fungere, tenkte jeg bare kunne sende dem tilbake til komplett, for så å oppdage at man må ha bruker der med ordre nr og slikt for å returnere dem. Har kvitteringene, men de står ikke på mitt navn.Så må jeg bare bite i meg at jeg må kjøpe ny ram, eller har jeg noen sjangse for å få det returnert? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 Ta kontakt med personen som har kjøpt det og be personen lage reklamasjon, hvis pengene blir returnert må vel personen mellom betale så det er negativ å kjøpe brukt. Eventuelt hør med kundeservice hvordan de løser det, pickuppoint er vel enkeleste hvis det er tilgjengelig der du bor. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 Har kvitteringene, men de står ikke på mitt navn. På dem står vel ordrenummer? Da kontakter du bare support med det. Lenke til kommentar
Jul3ferie Skrevet 29. september 2018 Forfatter Del Skrevet 29. september 2018 På dem står vel ordrenummer? Da kontakter du bare support med det. ja, de står der får prøvde det på mandag Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) Du kan reklamere på en vare selv om varen har skiftet eier. Se forbrukerkjøpsloven §35. Endret 29. september 2018 av timeshift Lenke til kommentar
Jul3ferie Skrevet 2. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2018 Hørte med forbrukerrådet, tenkte at hvis noen andre havna i samme situasjon så vare det greit å dele hva dem svarte meg:) Kjøp- Springende regress Vi forstår det slik at du har kjøpt en vare eller tjeneste, og lurer på om du kan reklamere overfor et tidligere salgsledd.I et forbrukerforhold skal man normalt kun forholde seg til kontraktsparten, som selv blir ansvarlig for feil og mangler som ligger hos tidligere salgsledd. Imidlertid kan en kjøper av et produkt eller en tjeneste gjennom direktekrav (også kalt springende regress) fremme krav om avhjelp (retting eller omlevering), prisavslag, heving og/eller erstatning direkte mot et tidligere salgsledd.Et eksempel kan være at man kjøper en mobiltelefon i en butikk for så å selge den videre brukt til en privatperson.Den nye kjøperen oppdager så en mangel ved mobiltelefonen. Den nye kjøperen kan da melde sitt krav til den private selgeren han/hun kjøpte mobiltelefonen av, eller ta saken direkte opp med den profesjonelle (opprinnelige) selgeren.Dette kalles et direktekrav eller springende regress, fordi man hopper over mellomleddet og går direkte på den opprinnelige selgeren av produktet. Det vil i slike tilfeller være den opprinnelige selgeren (den næringsdrivende) som blir ansvarlig for mangelen.Det finnes en rekke bestemmelser som regulerer disse tilfellene ved kjøp av varer eller tjenester: Forbrukerkjøpsloven § 35 ved kjøp av et produkt fra en næringsdrivende Kjøpsloven § 84 ved kjøp av et produkt fra en privatperson Håndverkertjenesteloven § 27 ved kjøp av en håndverkertjeneste Avhendingslova § 4-16 ved kjøp av en brukt bolig Bustadoppføringslova § 37 ved kjøp av en ny bolig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå