Gå til innhold

I år kan Tesla bli verdens største produsent av ladbare biler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla er ikkje eit svært lite selskap. Dei susar snart forbi Volvo: https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes?year=2018&month=8

 

Eg veit ikkje kva alternative univers du lever i, men nei. I denne dimensjonen er det ikkje forventa at eit lite selskap skal klare å auke produksjonen av noko so dyrt og komplekst som bilar i det tempoet som Tesla har klart. Sjølv ikkje Ford med Model T auka so fort. Du treng heller ikkje gå langt attende i forumet her før du ser at alle hatarane meinte det var umogeleg, og at Tesla skulle gå konkurs om få veker. No er det visst "som forventa". Ingen av dei etablerte selskapa, med alle sine fabrikkar, erfaring og økonomiske musklar, har klart å skalere opp produksjonen av elbilar noko i nærleiken av same tempo, trass i at dei har ventelister på fleire år. Dersom dette er forventa av eit lite selskap, kvifor klarer ingen av dei store å få til noko liknande? Kanskje dei bør starte eit lite selskap, og få det til på den måten?

 

Det er ein skrivefeil for "teknologisk". Min 2014-modell Tesla Model S er framleis eit romskip samanlikna med konkurrentane. Dei leier økonomisk òg, målt i verdi av selskapet.

 

Og kva er forventningane basert på?

 

Tesla held det dei lovar. Ikkje alltid på tida, men du verda dei leverer!

Tesla er i nærheten av å selge mer biler enn et annet bilselskap? Det er bevis for at de er store? Har du sett hvor mange biler VAG selger?

 

 

Det andre greiene dine kan du bare få lov å tro hva du vil. Uansett om det er bare tull og Tesla har enorme problemer med produksjonen så forventer jeg ikke at du kommer til å lese noe som helst.  Bare fortsette med hvor fantastisk Tesla er, bedre enn alle andre. Lurer på hvor mange andre som lager biler i telt.

 

Tesla har ingen teknologisk ledelse heller, men folk blir alltid så sinte når du linker til sider som sier de ikke har. Da kommer alle argumentene for at alle ekspertene tar feil, men tilfeldige folk på forum med Tesla aksjer har rett.

 

Tesla holder ikke det de lover om de ikke når fristen......

 

Si jeg låner 1 mill av banken. Så skal jeg betale innen neste år. Jeg er et halvt år for sen med betalingen. Har nå banken høye forventninger til min betalingsevne gitt at jeg holdt det jeg lovet (bare 6 mnd for sent)? Selvfølgelig igjen så er det egne lover for hva "holde de de lover" når en snakker om Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det sånn at Tesla MÅ være større enn alle andre etter kun så kort tid, sånn egentlig? Tesla må jo få lov til å begynne en plass de også? Omtrent som man burde kunne løpe før man kan gå. Det henger liksom ikke helt på greip. De har jo hatt en enorm vekst i bilmarked som kan sies å ha vært en nisje - frem til nå. Syns man skulle gi de litt honnør jeg, de er i ferd med å virkelig få fart på sakene :)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De må ikke være store en plass. Noen virker veldig opptatt av at de er så store. Jeg forstår ikke det? Tesla har allerede oppnådd utrolig mye. Hvorfor kan ikke folk være fornøyd med hvor bra Tesla gjør det og snakke om hvordan de vil slå VAG og Toyota, bli størst i verden osv. Hvilke produkter Tesla leverer burde være viktigere enn antall biler. Antall biler er kun viktig for finansmarkedet mtp på at selskapet går i pluss eller ikke. 

 

Jeg ser ikke hvordan det f.eks for en kunde i Norge skal ha noe å si hvor mange biler Tesla selger globalt. Jeg har ingen problemer med at Tesla ikke er store. Jeg kunne tenkt meg at de tok det noe roligere med lavere risiko.  Jeg påpeker derimot at de ikke er store, og det er ikke som om veksten deres er "noe ingen har gjort før". Og noe "bare Tesla klarer". Jeg sier ikke de burde være store, men at det er feil å kalle dem store, fordi det er de jo beviselig ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla er ikkje eit svært lite selskap. Dei susar snart forbi Volvo: https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes?year=2018&month=8

Tesla er i nærheten av å selge mer biler enn et annet bilselskap? Det er bevis for at de er store? Har du sett hvor mange biler VAG selger?
Dette var eit svar på påstanden din om at Tesla er "et svært lite selskap". Det finst grader mellom svært lite og verdas største (VAG).

 

Resten av innlegget ditt er på same nivå, so eg tenkjer vi seier takk til deg og sender deg litt singel i posten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Jeg påpeker derimot at de ikke er store, og det er ikke som om veksten deres er "noe ingen har gjort før". Og noe "bare Tesla klarer". Jeg sier ikke de burde være store, men at det er feil å kalle dem store, fordi det er de jo beviselig ikke.

Ingen tvil om at Tesla er en liten aktør. Volvo er en del av Geely, som solgte 1,24 mill. biler i 2017.

Lenke til kommentar

Tesla er i nærheten av å selge mer biler enn et annet bilselskap? Det er bevis for at de er store?

Hva med å lese hva han skriver?

 

Tesla har enorme problemer med produksjonen

Ikke nå lenger. Nå er det selve utleveringen som er flaskehalsen.

 

Lurer på hvor mange andre som lager biler i telt.

Hvilken relevans har det?

 

Tesla har ingen teknologisk ledelse heller

Jo det har de, både på programvare, elektrisk motor, batteri og annet.

 

Tesla holder ikke det de lover om de ikke når fristen......

De har forsinkelser, men leverer likevel varene til slutt. Forsinkelser er helt vanlig generelt. Bare spør en av de utdaterte bilprodusentene som har prøvd seg på elbiler i det siste.

Lenke til kommentar

 

Hva definerer "utdaterte bilprodusenter", er det blitt utdatert å drive med profitt?

Selvfølgelig. Overskudd, positiv fri kontantstrøm og positiv arbeidskapital er passé.

Det kostar å auke produksjonen med 50% frå eit kvartal til neste, og det veit alle som investerer i selskap i kraftig vekst. No nådde Tesla produksjonsmåla for Q3, og litt til, so det er stor sjanse for eit overskot i Q3. I tillegg melder Tesla om at dei har sett opp tempoet med ferdigstilling av fabrikken i Shanghai. Det er nok heller ikkje billig, men då har Tesla potensiale til å verte størst i Kina òg, som er verdas største marknad for elbilar. (Kina har innført 40% toll på USAnske bilar.)
Lenke til kommentar

Tesla vokser såpass raskt at det er vanskelig for de andre bilprodusentene å ta de igjen. Tesla er den eneste bilprodusenten som har virkelig satset på å bygge fabrikker for storskala produksjon av elbiler. 200k i 2018 er faktisk ganske konservativt. Det er mulig de leverer 200k bare i andre halvdel av 2018.

 

Kan se en graf for leveranser her: https://cleantechnica.com/2018/09/22/10-years-after-1st-car-tesla-production-rate-300000-400000-cars-a-year/

 

(Og i den grafen er estimatet 77k i Q3. Det er trolig høyere. Tallene blir sluppet trolig tirsdag, så da får vi se.)

Da er tallene ute. De havnet på 83.500 biler levert.

 

- 55,840 Model 3

- 14,470 Model S

- 13,190 Model X

 

http://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q3-2018-vehicle-production-and-deliveries

Lenke til kommentar

NRK melder at Danmark har meldt seg inn i klubben av land som vil forby sal av eksosbilar innan 2030: https://www.nrk.no/nyheter/danmark-vil-ha-fossilbilstans-1.14231808

 

Dersom Tesla held fram med å vekse 50% i kvartalet, kan dei halde posisjonen som verdas største produsent av elbilar, men dei kan ikkje ta for mange kvilepauser. Heile verda vil ha elbilar, og kjøper det som er tilgjengeleg.

Lenke til kommentar

Må huske at selv om planen var 6000 per uke så holder Tesla det de lover. Kanskje et halvt år for sent, men det er ubetydelig detalj. 

 

Og selfvølgelig er det igjen noen andre sin feil at Tesla ikke når målene sine. Tesla er et ufeilbarlig selskap der alt alltid er noen andres feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må huske at selv om planen var 6000 per uke så holder Tesla det de lover. Kanskje et halvt år for sent, men det er ubetydelig detalj.

 

Og selfvølgelig er det igjen noen andre sin feil at Tesla ikke når målene sine. Tesla er et ufeilbarlig selskap der alt alltid er noen andres feil.

Allitd greit å ha syndebukker, enten det er shortselgere, media, transportører eller leverandører.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Må huske at selv om planen var 6000 per uke så holder Tesla det de lover. Kanskje et halvt år for sent, men det er ubetydelig detalj.

 

Og selfvølgelig er det igjen noen andre sin feil at Tesla ikke når målene sine. Tesla er et ufeilbarlig selskap der alt alltid er noen andres feil.

Allitd greit å ha syndbukker, enten det er shortselgere, media, transportører eller leverandører.
Eller Elon Musk..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...