Lunaris Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 VW har planer om 1 millioner elbiler i 2025, og totalmarked for elbiler skal være 20 millioner? Har du flere realistiske drømmer å dele? Igjen, kan du kommer med kilde for noe av det du sier? Fordi hver gang du sier noe så er det 80% tull, og du har aldri kilder på noe. Hver gang jeg spør om kilde for tall, så slutter du å skrive i den tråden. Så igjen, kom med kilder for ALLE tallene du påstår her. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Så igjen, kom med kilder for ALLE tallene du påstår her.Det er min mening. Og det er snakk om fremtiden - det foreligger ingen tall. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Planer og planer. LOL. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Det er min mening. Og det er snakk om fremtiden - det foreligger ingen tall. Med andre ord, fantasi fra din side. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Med andre ord, fantasi fra din side.Vi får se. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 På et tidspunkt kommer det et vippepunkt da alle skal ha elbiler. Bilindustrien hadde et slikt vippepunkt for en del år siden da "alle" plutselig skulle ha dieselbil (djevelens drivstoff). Bilindustrien klarte denne omstillingen på strak arm. Overgangen til elbiler blir atskillig mer problematisk fordi det av mange årsaker (utvinning av mineraler som litium og kobolt. Det vil uansett ta mange år å utvikle tilstrekkelig produksjonskapaitet, mm) er umulig å skalere opp produksjonen av batterier i stort tempo. Dagnes trengsel i døra med hensyn til å skaffe seg en elbil, blir en bagatell å regne i forhold til situasjonen vi møter om få år! 3 Lenke til kommentar
8Q3QDGXF Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Det er to trender som går hånd i hånd, elbil og selvkjøring. Det er selvkjøring og bilpooler som vil drive produsenter til konkurs, men de bilene som vil selges vil være elbiler. Jeg tipper nedgangen starter før 2025. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Det er to trender som går hånd i hånd, elbil og selvkjøring. Det er selvkjøring og bilpooler som vil drive produsenter til konkurs, men de bilene som vil selges vil være elbiler. Jeg tipper nedgangen starter før 2025. Har du noe å basere det på når du tipper bilsalg vil gå nedover før 2025? Alle prognosene viser piler opp. Lenke til kommentar
Fridtjof Eilertsen Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Og fremdeles tviholder fossilselskapene på fossilteknologien sin. Selv når Tesla skyter i fra de i full fart. Om få år kommer VW, Ford, BMW, Mercedes og alle de andre til å stå igjen konkurs og tenke "WTF happened???" Vel, nå selger jo VW eGolgf og e-Up i dag, og de kommer snart med en helt egen drivlinje som erbasert på batteriteknologi, og ikke tar utgangspunkt i fossil. BMW? i3 har nå doblet rekkevidde fra første utgaven, og de har flere modeller som etterhvert kommer ut. Audi, som er en del av Møller Mobility Group (tidligere VW), kommer nå med første elbilen (eTron). Toyota kommer med sin første rene elbil innen 2022, og har til nå solgt mange hybridmodeller. Da vil de ta i bruk neste generasjon batterier, som er betydelig bedre enn dagens. Hvorfor har ikke de andre kommet før nå? En enkelt grunn: Batterienehar kosttet mye å produsere. Min Nissan Leaf, 2013-modell, hadde en kostnad per kw på ca.1000USD. (batteriproduksjonen). Nå er prisen på 150-200USD/kw. Altså en betydelig reduksjon i pris. Det er en av grunnene til at en bil dom nå kjører 300km+ koster det kun litt mer enn det min gjorde for fem år siden. Møller Mobility Group bruker nå 115mrd på omstillingen sin. I 2025 regner de med å selge 1/3 av modellene kun elektriske. Så tror nok det er greit å sette seg litt inn i hva som skjer nå. Din påstand henger ikke på greip. Det eneste er Honda, som satser på gammel teknologi med nylansering av sin elbilmodell, med kort rekkevidde, og ikke tar i bruk neste generasjon lynlading. Når de store er i gang for alvor, vil Tesla slite, fordi de har muskler til å produsere mange modeller, i motsetning til Tesla, som kun kan få i gang en modell om gangen. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Toyota kommer med sin første rene elbil innen 2022, og har til nå solgt mange hybridmodeller. Da vil de ta i bruk neste generasjon batterier, som er betydelig bedre enn dagens. Hvilke batterier er det? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Når de store er i gang for alvor, vil Tesla slite, fordi de har muskler til å produsere mange modeller, i motsetning til Tesla, som kun kan få i gang en modell om gangen. Tesla går òg vidare. Tesla leier økonomisk med fleire år, veks fortare enn nokon andre og har minst to nye modellar på veg. Tesla Semi og Model Y. Tesla har òg større økonomiske musklar enn dei fleste etablerte bilprodusentar. Tesla har gått forbi alle andre amerikanske bilprodusentar i børsverdi. Tesla har det luksusproblemet at etterspurnaden er mykje større enn dei klarer å levere. Produktet sel seg sjølv, meir eller mindre. Ingen andre bilprodusentar har klart å skalere opp produksjonen av elektriske bilar like fort som Tesla. 4 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Tesla går òg vidare. Tesla leier økonomisk med fleire år, veks fortare enn nokon andre og har minst to nye modellar på veg. Tesla Semi og Model Y. Tesla har òg større økonomiske musklar enn dei fleste etablerte bilprodusentar. Tesla har gått forbi alle andre amerikanske bilprodusentar i børsverdi. Tesla har det luksusproblemet at etterspurnaden er mykje større enn dei klarer å levere. Produktet sel seg sjølv, meir eller mindre. Ingen andre bilprodusentar har klart å skalere opp produksjonen av elektriske bilar like fort som Tesla. De vokser raskest i prosent, fordi de kommer fra ingenting. Årlig vekst i antall biler er ikke spesielt høy for Tesla. Som forventet fra et svært lite selskap. Hva er "økonomisk ledelse"? Sist jeg sjekket så er de i minus med elendig kredittrating, er det deres "økonomiske ledelse"? Shanghai børsen gikk opp latterlig mye i verdi. Alle var enig i om at det var galskap, hvis det ikke var for kinesiske myndigheter ville det vært børskrakk. At noe får ekstremt høy markedsverdi er ikke nødvendigvis bra. Markedsverdien til Tesla er i liten grad basert på selskapets teknologi, produksjon. Det er basert på forventninger stort sett. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 (endret) De vokser raskest i prosent, fordi de kommer fra ingenting. Årlig vekst i antall biler er ikke spesielt høy for Tesla. Som forventet fra et svært lite selskap.Tesla er ikkje eit svært lite selskap. Dei susar snart forbi Volvo: https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes?year=2018&month=8 Eg veit ikkje kva alternative univers du lever i, men nei. I denne dimensjonen er det ikkje forventa at eit lite selskap skal klare å auke produksjonen av noko so dyrt og komplekst som bilar i det tempoet som Tesla har klart. Sjølv ikkje Ford med Model T auka so fort. Du treng heller ikkje gå langt attende i forumet her før du ser at alle hatarane meinte det var umogeleg, og at Tesla skulle gå konkurs om få veker. No er det visst "som forventa". Ingen av dei etablerte selskapa, med alle sine fabrikkar, erfaring og økonomiske musklar, har klart å skalere opp produksjonen av elbilar noko i nærleiken av same tempo, trass i at dei har ventelister på fleire år. Dersom dette er forventa av eit lite selskap, kvifor klarer ingen av dei store å få til noko liknande? Kanskje dei bør starte eit lite selskap, og få det til på den måten? Hva er "økonomisk ledelse"? Sist jeg sjekket så er de i minus med elendig kredittrating, er det deres "økonomiske ledelse"?Det er ein skrivefeil for "teknologisk". Min 2014-modell Tesla Model S er framleis eit romskip samanlikna med konkurrentane. Dei leier økonomisk òg, målt i verdi av selskapet. Shanghai børsen gikk opp latterlig mye i verdi. Alle var enig i om at det var galskap, hvis det ikke var for kinesiske myndigheter ville det vært børskrakk. At noe får ekstremt høy markedsverdi er ikke nødvendigvis bra. Markedsverdien til Tesla er i liten grad basert på selskapets teknologi, produksjon. Det er basert på forventninger stort sett.Og kva er forventningane basert på? Tesla held det dei lovar. Ikkje alltid på tida, men du verda dei leverer! Endret 1. oktober 2018 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 (endret) Sist jeg sjekket så er de i minus med elendig kredittrating, er det deres "økonomiske ledelse"? Jepp, elendig kredittrating fra Moody's, samme selskap som ga bankene toppscore før kollapsen under finanskrisen. Fantastisk troverdig kredittrating det der, må jeg si! Markedsverdien til Tesla er i liten grad basert på selskapets teknologi, produksjon. Det er basert på forventninger stort sett. Du skjønner ikke så mye av hva aksjemarkedet er basert på, gjør du vel? Hva tror du andre selskapers verdi er basert på? Hva tror du spesielt andre vekstselskapers verdi er basert på? Endret 1. oktober 2018 av hekomo Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Tesla setter jo rekorder stadig vekk, er ikke rart de er verdt mye sånn som de holder på. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Hatten av for dette selskapet....! Dei presser verden fremover, med MOT. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 19% av all nye bilar registrert i Noreg i september i år var ein Tesla. Nummer to var Nissan med 10,9% og nummer tre var Toyota med 10,5%. 45,3% av bilane registrert i september var elektriske + 14,9% ladbare hybridar. Totalt 60,2% ladbare bilar. Dette er mykje takka vere Tesla, som har gått føre og gjeve dei andre eit mål å strekkje seg mot. 5 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 .. og dette er før Model 3 har kommet til landet 2 Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Problemet med model 3 er at de blir ekstremt mange av dem. Den BLIR ikke spesiell. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Problemet med model 3 er at de blir ekstremt mange av dem. Den BLIR ikke spesiell. Det er ikke ett problem for 99,9% av befolkningen. De fleste farter rundt i en golf her hjemme... 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå