Gå til innhold

[Løst] Regnskapsføring AS uten revisjonsplikt, samt kjøp av pc


Anbefalte innlegg

Hei,

Har startet opp et AS/holdingselskap, hvor jeg lurer på hvordan jeg skal drive regnskap. Har gjort et par kjøp av aksjer, så disse må vel regnskapsføres/dokumenteres med sluttsedel.

 

Samt at jeg lurte på om jeg ikke skulle gå for kjøp av ny bærbar gjennom selskapet da min nåværende har gått dunken, og som student så har jeg ikke kapitalen akkurat nå til å kjøpe meg ny god nok pc, da jeg åpenbart var litt overivrig med å sette inn kapital til selskapet.. Kan forsvare at den skal brukes til jobbrelaterte oppgaver som leting etter potensiele kjøp, samt at jeg kan argumentere for at den brukes til selvutvikling for fremtidig jobb/utvikling i selskapet (tenker å starte opp et selskap under holdingselskapet etter endt utdannelse). 

En mellomting kan være å betale den noe ale 50/50 privat/selskap, om det er noe som gjør det mer lovlig, i og med at den kommer til å bli brukt privat også.

En annen ting er at jeg ikke tenker på momsfritak etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du skaffe deg et ordentlig regnskapsprogram. Det er lov å føre regnskap i et regneark (hvis du ikke har så mange transaksjoner), men da bør du kunne mye mer om regnskap. Regnskapsprogramer hjelper deg masse og er et must for de som ikke er spesielt kyndige.

 

Du trenger også en regnskapsfører. Enten kan regnskapsføreren gjøre alt som har med regnskap for deg, eller så kan du sette deg inn i hvordan du skal føre et regnskap og be vedkommende om hjelp når du ikke vet. Vedkommende kan også se over og rette opp det du gjør feil, slik at det blir riktig.

 

At bedriften din har behov for en enkel pc for å kjøpe/selge aksjer er naturlig. Du trenger også denne ifm føring av regnskap, dokumentasjon av styremøter, årsmøte etc. Jeg ser derfor ikke noe stort problem ved å kjøpe denne gjennom bedriften - den er nødvendig for daglig drift.

Hjemme-pc skal i utgangspunktet ikke fordelsbeskattes (til motsetning av det meste) såfremt du trenger pc'en for å gjøre jobben din. Hvis du primært bruker pc'en privat så kan det hende det er anderledes.

 

Jeg skjønte ikke hva du mente med momsfritak. Du må mva-registreres dersom du har mva-pliktig omsetning på over 50.000. Da vil du kunne trekke fra mva du har betalt for pc'en og tilsvarende. Nå vet ikke jeg om det du gjør er mva-pliktig, så det kan hende det ikke gjelder for deg.

 

PS! Har du registrert ting korrekt mtp at du handler aksjer som bedrift? Så vidt jeg har forstått så må man gjennom en liten papirmølle i den forbindelse. Jeg har ikke gjort det selv, så jeg har ikke noe videre kunnskap om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det et selskap kun for investering? Kan du forklare motivasjonen bak?

 

Har du vurdert aksjesparekonto (ASK) som et alternativ? Da slipper du alle kostnader og arbeid rundt det å drive firma.

 

Jeg kjøper aksjer gjennom firma men så har firmaet inntekt også.

ASK er nok gunstigere ja. Lavere skatt er det i hvert fall om man ikke har mange andre kostnader man kan trekke i fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Skal ta å se om jeg ikke finner et regnskapprogram(!), og kanskje se om jeg ikke finner noe enkel kursing rundt dette. 

Flott å høre at en pc kan forsvares.

Momsfritak er bare å glemme ja, skrev det bare opp slik at det ikke skule komme noe snakk om dette.

Selskapet skal være satt opp korrekt meg bekjent, da jeg fikk hjelp av kyndige personer til dette.

 

Jeg har sett på ASK og har forsåvidt dette privat, men dette selskapet er ikke ment for aksjekjøp på børs, men selskaper som ikke enda er børsnoterte. Dermed falt det på et AS for å håndtere skattefordelene.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Skal ta å se om jeg ikke finner et regnskapprogram(!), og kanskje se om jeg ikke finner noe enkel kursing rundt dette.

 

 

Det finnes en rekke rimelige online som er ment for små selskaper. Jeg vet ikke hva som er bra eller dårlig der, men selv så bruker jeg fiken.no

 

Flott å høre at en pc kan forsvares.

Momsfritak er bare å glemme ja, skrev det bare opp slik at det ikke skule komme noe snakk om dette.

Selskapet skal være satt opp korrekt meg bekjent, da jeg fikk hjelp av kyndige personer til dette.

 

 

Jeg forstår ikke hva du mener med momsfritak. Men det kan skyldes mine manglende kunnskaper på området. Antar dog at du mener momsfradrag.

 

Kjøp og slag av aksjer er, så vidt jeg kan skjønne, ikke mva-pliktig. Men hvis du skal bedrive annen aktivitet, så er det meste mva-pliktig.

 

Mva-registrering kan ikke gjøres på forhånd, men gjøres når man passerer en mva-pliktig omsetning på 50.000 i løpet av et år. Du kan derfor være riktig satt opp nå, men du må registrere deg når du når denne grensen.

 

Problemet med å drive både mva-pliktig og ikke mva-pliktig aktivitet er å vudrere hvor du har rett til å trekke fra dine mva-kostnader og hvor du ikke kan. Se feks https://www.revisorforeningen.no/fag/nyheter/hr-nekter-fradrag-for-mva-ved-kjop-av-aksjer/ som kan ligne litt på din situasjon. Skatteetaten har også nyttig informasjon https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/fradrag-for-merverdiavgift/ Det er også veldig kostbart å ikke kreve de fradrag du kan kreve.

 

Tipset mitt er å ha en løpende avtale med en regnskapsfører som kan følge deg opp og hjelpe der det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tester jeg ut fiken.no

Stemmer at jeg tenker på momsfradrag, bare av en eller annen grunn så sier jeg alltid momsfritak..

Jeg har ikke noen omsetning i det hele tatt i dette selskapet, og kommer nok aldri til å få det, men skal se på linkene du sendte og prøve å lese meg opp litt, for det blir antagelig aktuelt i et fremtidig selskap under dette holdingselskapet.

 

Tusen takk for god og oppfølgende informasjon! :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett på ASK og har forsåvidt dette privat, men dette selskapet er ikke ment for aksjekjøp på børs, men selskaper som ikke enda er børsnoterte. Dermed falt det på et AS for å håndtere skattefordelene.

 

OK skjønner, da har du i hvertfall vurdert det.

 

 

Mva-registrering kan ikke gjøres på forhånd, men gjøres når man passerer en mva-pliktig omsetning på 50.000 i løpet av et år. Du kan derfor være riktig satt opp nå, men du må registrere deg når du når denne grensen.

 

Dette er ikke riktig. Man har mulighet til å søke om forhåndsregistrering av MVA. Jeg søkte og fikk innvilget.

 

Se https://altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

og

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/rundskriv-retningslinjer-og-andre-rettskilder/rundskriv/retningslinjer-for-forhandsregistrering-og-tilbakegaende-avgiftsoppgjor/

 

Det er nok ikke aktuelt i dette tilfellet men det viser at det er mulig for andre typer virksomheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig. Man har mulighet til å søke om forhåndsregistrering av MVA. Jeg søkte og fikk innvilget.

 

Se https://altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

og

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/rundskriv-retningslinjer-og-andre-rettskilder/rundskriv/retningslinjer-for-forhandsregistrering-og-tilbakegaende-avgiftsoppgjor/

 

Det er nok ikke aktuelt i dette tilfellet men det viser at det er mulig for andre typer virksomheter.

Ja, du har helt rett - jeg var meget upresis i mitt svar. Det jeg tenkte på var at TS neppe var forhåndsregistrert, mtp at hovedaktiviteten ikke er mva-pliktig, men det går an ja.

 

Mitt selskap ble også mva-registrert før jeg hadde noen omsetning, så jeg vet jo egentlig at det går an :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holdingselskap kan være mer aktuelt enn aksjesparekonto dersom man skal investere i selskaper med gunstig utbyttepolitikk. Utbytte er nemlig skattepliktig for ASK men ikke for aksjeselskap. Man kan dermed reinvestere utbyttet og nyte godt av rentesrenteeffekten ved å utsette beskatning til uttak skjer.

Lenke til kommentar

Holdingselskap kan være mer aktuelt enn aksjesparekonto dersom man skal investere i selskaper med gunstig utbyttepolitikk. Utbytte er nemlig skattepliktig for ASK men ikke for aksjeselskap. Man kan dermed reinvestere utbyttet og nyte godt av rentesrenteeffekten ved å utsette beskatning til uttak skjer.

 

Under fritaksmetoden skal man vel bruke tre prosentregelen for utbytte slik det står beskrevet i Skatte-ABC 2018, side 566 "4.1 Sjablongmessig inntektsføring av utbytte som faller inn under fritaksmetoden - Utbytte fra aksjeselskap"?

 

Mye mindre enn skatt på kapitalinntekt riktignok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...