Gå til innhold

SNIKTITT: Vi har prøvd fremtidens måte å spille på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Nå blir 8 dollar i måneden over fem år omtrent lanseringsprisen på en Xbox One, og 4 år gir deg lanseringsprisen til en PS4. Ser for all del nytten med spillstrømning, men det kan fort bli dyrere enn å holde en konsoll oppdatert, eller for den saks skyld en spillpc som en oppdaterer i ny og ne med nye komponenter.

 

Nå finnes det derimot sikkert folk som foretrekker enkelheten med spillstrømning, eller som bare vil spille på bærbare/små enheter.

Lenke til kommentar

Nå blir 8 dollar i måneden over fem år omtrent lanseringsprisen på en Xbox One, og 4 år gir deg lanseringsprisen til en PS4. Ser for all del nytten med spillstrømning, men det kan fort bli dyrere enn å holde en konsoll oppdatert, eller for den saks skyld en spillpc som en oppdaterer i ny og ne med nye komponenter.

 

Nå finnes det derimot sikkert folk som foretrekker enkelheten med spillstrømning, eller som bare vil spille på bærbare/små enheter.

 

Du glemmer at spill også koster til disse konsollene. :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til competative games er denne løsningen helt ubrukelig. Jeg sitter med Shield TV, kablet gigabit nettverk, og kraftig pc som kan kjøre f.eks Forza Horison i 4K 60fps. Selv slike spill blir det merkbart delay i, og dette er på LAN. Enda verre når serveren står i ett annet land.. Godt mulig de slm testet her ikke merker det, men jeg merker det.

Lenke til kommentar

Ja, strømming har vært det neste store på spill...i minst 5-6 år nå, mener jeg å huske. ;)

Jo men problemet har jo bestandig vært båndbredde. Nå når de fleste har over 100Mbps, så fungerer det faktisk!

Har selv shield for å håndtere 4k med plex, men ble veldig postivt overrasket når jeg prøvde funksjonen som koblet spill pc'n min til den gjennom gforce experience og en gammel xbox kontroller (Alt er kablet ) 4k@60hz spilling på tv'n, med hdr er flott. (Rpg, strategi og slike spill, selvsagt ikke fps)

Og så prøvde jeg noen av de gratis spillene som fulgte med og det virker selv om de strømmes fra nvidia. 

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Jo men problemnet har jo bestandig vært båndbredde. Nå når de fleste har over 100Mbps, så fungere det faktisk!

Vel, foreldrene mine har hatt tilgang til mer enn det i snart fem år. ;) Altiboks kom vel med fiber i 2010, mener jeg å huske. Og det er åtte år siden. Jeg vil nok si at et flertall av befolkningen i Norge har hatt godt tilgang til det en god del år. I USA er det vel enda bedre i byene, mener jeg å huske. Ikke på bygda, riktignok.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke komprimeringen, men input lagen som gjør at streaming over nett aldri vil bli aktuelt.

Dette er allerede et problem ved spilling på TV, mens det vil bli mye bedre når HDMI 2.1 kommer. internet delayen vil man desverre aldri kunne kutte bort, så derfor vil dette kun bli et produkt for de som ikke har muligheten til å kjøre spillene på en lokal maskin.

Lenke til kommentar

 

Jo men problemnet har jo bestandig vært båndbredde. Nå når de fleste har over 100Mbps, så fungere det faktisk!

Vel, foreldrene mine har hatt tilgang til mer enn det i snart fem år. ;) Altiboks kom vel med fiber i 2010, mener jeg å huske. Og det er åtte år siden. Jeg vil nok si at et flertall av befolkningen i Norge har hatt godt tilgang til det en god del år. I USA er det vel enda bedre i byene, mener jeg å huske. Ikke på bygda, riktignok.

Båndbredde er ikke det som er akillesen, det er ressponstid. Du kan ha 1000 Tb internet linje, men den har nøyaktig samme ping-tid som en 1mb linje.. dermed er input lagen også like dårlig. for casual gaming for noen som ikke kan ha en dedikert lokal maskin er det sikkert greit nok, men kan aldri erstatte en gaming rig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til competative games er denne løsningen helt ubrukelig. Jeg sitter med Shield TV, kablet gigabit nettverk, og kraftig pc som kan kjøre f.eks Forza Horison i 4K 60fps. Selv slike spill blir det merkbart delay i, og dette er på LAN. Enda verre når serveren står i ett annet land.. Godt mulig de slm testet her ikke merker det, men jeg merker det.

 

Competative gaming er nok heller ikke målgruppen her. Det blir vel som om PetterSolberg skulle brukt nabobil.no for å finne bil til neste løp. :)

Dette blir vel for de "vanlige" spillere som ikke har råd/ønske om å følge med i hardwaresirkuset.

Lenke til kommentar

Til competative games er denne løsningen helt ubrukelig. Jeg sitter med Shield TV, kablet gigabit nettverk, og kraftig pc som kan kjøre f.eks Forza Horison i 4K 60fps. Selv slike spill blir det merkbart delay i, og dette er på LAN. Enda verre når serveren står i ett annet land.. Godt mulig de slm testet her ikke merker det, men jeg merker det.

 

Med lokal kablet server skulle det ikke bli mye lag,

Et par millisekunder ikke mye mer.

Ellers enig for multiplayer som krever raske reaksjoner vil du ha en seriøs ulempe.

Lenke til kommentar

'Fremtidens'?

Shadow/Blade har da vitterlig tilbydt denne type tjeneste siden 2016 i (deler av) Europa, og siden starten av året her i USA.

$ 35.- / mnd, ikke så alt for ille egentlig.

Det er nå ca. 8 år siden jeg prøvde noe liknende, nemlig OnLive. Det var litt input lag, men den var ganske konstant, så man vendte seg til det og dermed la man nesten ikke merke til det.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/OnLive

Lenke til kommentar

Når 5G nettverk kommer, så vil dette være en god løsning. Akkurat nå er det for lang responstid på rundt 50ms på dette, og det er litt i det meste laget.

 

1-2 ms fremfor 50ms merker man på inputlaggen. 

 

Du får lavere delay på 5g en på 4g, men du får ikke lavere ping på 5g en på fiber.. så drømmen om 1-2 ms kan glemmes. om maskina som det streames fra står i samme hus får du 5-6 ms i ping over 5g.. dette får du lett ned i 0-1 ms om kablet nettverk. så da må du regne 5-6 ms høyere en fiber minimum ved å bruke 5G over fiber..

 

https://www.kotaku.com.au/2018/05/meet-the-future-low-ping-gaming-over-the-5g-mobile-network/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...