Gå til innhold

Elektriker i voksen alder.

Aram2009

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg utdanne meg til elektriker i voksen alder?

Jeg har fullført Vgs fra før(real fag).

Jeg er 28 år gammel og jobber på mat butikk. Det er ca 2 år som ønsker å studere elektro, men jeg kom ingen vei.

Jeg har prøvd privatist på nett, men det gikk ikke.

Er det noe andre veier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta programfagene som privatist og søk jobb som lærling/hjelpearbeider. Etter 4år som lærling eller 5 år som hjelpearbeider har du mulighet for å gå opp til fagprøve.

Alternativt kan du ta elkraft på høyskole og jobbe på kontorsiden av elektrikerbransjen. Er du ansatt i et installasjonsforetak(elektrikerfirma) , kan du kanskje høre om å få jobbe praktisk noen dager i uka, med mål om fagbrev.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som Minus beskriv, så er det to (tre) muligheiter for deg.

Enten så må du søke skuleplass slik at du kjem inn på vgs elektro. Sidan du har tatt vgs frå før så vil du nok få fritak for ein del av dei allmennfaglige faga som du har frå før. Alternativt må du ta den nødvendige teorien som privatist.

Ei utfordring her er at du ikkje lenger har ungdomsrett sidan du alt fullført vidaregåande opplæring. Det betyr at du står sist i køa og må ta eventuelle restplassar som måtte dukke opp. Her kan du risikere at du må flytte litt på deg for å ta den skuleplassen som du blir tilbode om du ikkje tek alt som privatist.

Alternativt så kan du bli elektrikar på bakgrunn av yrkeserfaring ved å avlegge fag-/svenneprøve som praksiskandidat.

For å gjere dette må du framlegge dokumentasjon på at du har minst 25% meir erfaring enn det som er vanlig læretid (vil i dei aller fleste tilfeller bety minst 5 års erfaring), samt at du må avlegge ei teoretisk prøve før du kan avlegge fagprøva.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...