Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg en "sammfunnsplikt" i å ringe ambulanse/politi når jeg kommer over uresponsive narkomane?

Ursidae

Anbefalte innlegg

som tittel sier "Har jeg en "sammfunnsplikt" i å ringe ambulanse/politi når jeg kommer over uresponsive narkomane?"

gikk gjennom et par gater i bergen som jeg ikke vanligvis går gjennom og traff på noen narkomane som virket helt uten bevisthet men viste ikke helt om jeg faktisk er pliktig i å ringe ambulanse når jeg ser dem... noen som kan informere meg om hva jeg bør gjøre eller om jeg har en plikt i å ringe amulanse/politi?

har en noe dårlig samvittighet over at jeg ikke gjorde noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

straffeloven:

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater

a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.

Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

• Liker 6
Lenke til kommentar

...å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse...

En person uten synlige skader som ikke svarer på vanlig tiltale er det meget mulig bare sover, og det er ikke indisert å forsøke å vekke ham for å sjekke det. Disse er ikke i nød eller i åpenbar fare, som er lovtekstens ord. Gå rolig videre.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Som tidligere aktiv i Røde kors hjelpekors er fremgangen slik;  Når man ikke får liv i noen personer så klasker man de i ansiktet og kliper de i lysken for å sjekke om de har kognitiv respons... Er det dårlig respons der så begynner man med en gang og sjekke etter puls og pust før man går inn i en modus for Hjerte/lungeredning....Man har et klart ansvar når man ser andre personer som er i faren for å utsette seg selv for skade eller død...

• Liker 7
Lenke til kommentar

Som tidligere aktiv i Røde kors hjelpekors er fremgangen slik;  Når man ikke får liv i noen personer så klasker man de i ansiktet og kliper de i lysken for å sjekke om de har kognitiv respons... Er det dårlig respons der så begynner man med en gang og sjekke etter puls og pust før man går inn i en modus for Hjerte/lungeredning....Man har et klart ansvar når man ser andre personer som er i faren for å utsette seg selv for skade eller død...

Når var du aktiv? I dag sjekker man ikke etter puls. Man sjekker etter bevissthet, fremmedlegemer i hals/luftveier, sørger for frie luftveier, sjekker om vedkommende puster normalt.

Man ringer også 113, eller får noen andre til å gjøre det.

Hvis vedkommende puster normalt legger man ham/henne i sideleie og overvåker pusten.

Hvis vedkommende ikke puster normalt, setter man i gang med hjerte- lungeredning.

Men det minste man skal gjøre er å ringe 113.

Lenke til kommentar

Når var du aktiv? I dag sjekker man ikke etter puls. Man sjekker etter bevissthet, fremmedlegemer i hals/luftveier, sørger for frie luftveier, sjekker om vedkommende puster normalt.

Man ringer også 113, eller får noen andre til å gjøre det.

Hvis vedkommende puster normalt legger man ham/henne i sideleie og overvåker pusten.

Hvis vedkommende ikke puster normalt, setter man i gang med hjerte- lungeredning.

Men det minste man skal gjøre er å ringe 113.

2011 var jeg sist aktiv :) Man ringer selvfølgelig 113 eller får noen andre til å gjøre det.. Puls måtte vi alltids sjekke etter vi hadde funnet at personen puster selvsagt... Husker det var mange som strøk på prøven den tiden der, da man skal sjekke pusten regelmessig.. Ikke bare med en gang..

EDIT:

Når alt det er sagt er det vanskelig å sjekke verken puls, pust eller få noen i stabilt sideleie når noen ligger bevistløs forran en scene med 1000 mennesker som danser og hopper, samt ett anlegg som blåser av 110db noen meter unna...  Da må man bare handle utifra erfaring..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

B-HLR er ganske tydelig beskrevet. Også i retningslinjer fra 2010 er det beskrevet fremgangsmåte uten pulssjekk. Man sjekker først etter grove livstegn ved å "riste" litt i personen. Dernest rope på hjelp / tiltrekke seg oppmerksomhet. Så lytte/se etter normale pustebevegelser i 10s. Så kontakte 113 dersom det ikke er normal respirasjon. Så starter man HLR (30:2 på voksne). Man sjekker ikke rutinemessig om det er fremmedlegemer i halsen, kun på spesifikk mistanke. Man skal aldri "sveipe" en finger i munnen da det er stor risiko for å dytte eventuelle fremmedlegemer lenger bak i svelget og blokkere luftveier. 

Nei uff, dette var jo OT. Men det er såppass viktig at det er verdt å skrive =)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, når jeg ser en tilsynelatende bevisstløs person (altså at han ikke åpenbart sover i soveposen sin på et gatehjørne f.eks.) så går jeg bort og sjekker hvordan det går. Det har jeg gjort flere ganger. Såpass må man klare å gjøre. Og så tilkalle hjelp hvis det trengs.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Sprøytenarkomane er dessvere blitt et temmelig vanlig skue i større byer i Norge. Med mindre det er et ekstraordinært tilfelle, som at noen ligger midt i fortauet, veien eller trappeoppgangen, eller på ryggen, eller ser ut til å slite på ett eller annet vis, så mener jeg man kan temmelig sikkert slå fast at personen vet hva de driver med (hva rusen angår) og vil være i fred. Bytex kommer med et godt poeng.

Det er ufordelaktig og urettferdig å gi trådstarter dårlig samvittighet for å reflektere over egne avgjørelser. Det er utelukkende positivt at han/hun spurte her.

Å avklare slike hverdagslige etiske dilemmaer er veldig viktig og det burde vært mer om det fra barneskolen av.

Endret av Taurean
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tenker også at det jo er veldig enkelt og "hygienisk" å gå litt nærme for å se om personen puster/beveger på seg. Dersom det åpenbart er en sprøytenarkoman som ligger å sover, ville jeg vel latt det være. Men det er lett å si her jeg sitter i sofaen, det kommer helt an på situasjonen. 02800 dersom jeg er usikker og/eller ikke ønsker å utrede nærmere. 

Jeg er helt enig at det er et flott initiativ av TS!

• Liker 1
Lenke til kommentar

så klasker man de i ansiktet og kliper de i lysken for å sjekke om de har kognitiv respons...

Akkurat dette er vel ikke anbefalt å gjøre på narkomane som muligens bare sover - da hadde jeg heller stått et par meter unna og ringt nødetat.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg har kjent narkomane, selv om det ser ut som de "sover" er de bare helt i ørska og gidder ikke sitte oppreist. Kommer en fremmed bort og begynner å ta på dem vil de plutselig forsvare seg, da kan det komme ei HIV infisert nål i armen din plutselig. 

Da står man heller litt unna og ringer nødetaten, som er utstyr for å behandle dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så lite forundret og forskrekket. Ringer dere virkelig nødetaten om dere ser en person som sover/er bevisstløs, muligens i narkotisk rus eller alkoholrus? Jeg har bare erfaring med så dyp alkoholrus, men jeg har aldri vært til fare for hverken andre eller meg selv i den tilstanden. (Den som sover, synder ikke). Derimot vet jeg at jeg hadde blitt rasende og kanskje farlig om geskjeftige nesegrev hadde vekket meg. Alt jeg vil, er å få være i fred og ta tida til hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så lite forundret og forskrekket. Ringer dere virkelig nødetaten om dere ser en person som sover/er bevisstløs, muligens i narkotisk rus eller alkoholrus? 

Det er sjølvsagt situasjonsbetinga, men om ein person ligg bevistlaus så har du eit samfunnsansvar.

Ein full person som søv på vegen eller i grøftekanten kan stå i fare for å fryse ihjel, bli påkøyrd eller drukne i rennesteinen og bør openbart hjelpast slik at vedkommande kan sove ut rusen på ein tørr og temperert plass.

Med narkotisk rus, særleg med beroligande middel vil bevistlausheit være eit symptom på overdose, der vedkommande har bedøvd seg sjølv så mykje at kroppen ikkje vil være i stand til å våkne oppigjen av seg sjølv.

Ofte vil det være stor forskjell på ein som tydelig søv, og ein person som har mista bevistheita.

Har ein person kollapsa og mista bevistheita på open gate, så kan det også skuldast sjukdom og ikkje rus.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...