Gå til innhold

[Løst] Ny gaming skjerm - Asus PG278Q


niqen

Anbefalte innlegg

@baggiebridges det blir nok et 1080 Ti brukt, men nøyaktig hvilken utgave av kortet

er usikkert. Skal snuse litt på å kjøpe inn skjermkortet om jeg finner noe brukt neste måned,

da også skjerm (ny), etter all sannsynlighet. Kjøper nok inn alt annet av komponenter nå denne uken.

 

Skjermen jeg går for skal på en måte kunne holde det gående en stund.

 

Jeg kommer til å gå for et hovedkort i prisklassen 1500-1700kr, utenom det ser det ut

til (ut ifra signaturen din) at jeg ender opp med et oppsett med maskinvare noenlunde likt

det du har. Overklokking blir det nok ikke med det første, da jeg er såpass fersk i gamet.

 

Et trippeloppset blir det nok ikke på meg pga plassmangel, så det er kun aktuelt med en skjerm,

og 27" er nok perfekt størrelse for meg (etter å ha testet en god del i butikk).

 

Saken er at det ikke er så mange VA-panel / IPS-panel der ute med 1440p 120hz+, og g-sync.

Ikke under 6k ihvertfall. Jeg frastøtes ikke av TN, men disse innsynsvinklene gir meg litt avsmak.

Etter å ha testet IPS (PG279Q) i butikk fikk jeg et godt førsteinntrykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Saken er at det ikke er så mange VA-panel / IPS-panel der ute med 1440p 120hz+, og g-sync.

Ikke under 6k ihvertfall. Jeg frastøtes ikke av TN, men disse innsynsvinklene gir meg litt avsmak.

Etter å ha testet IPS (PG279Q) i butikk fikk jeg et godt førsteinntrykk.

 

Altså, selvom pg279q er en drittskjerm så er den også en knallgod gamingskjerm om du får et godt eksemplar :tease:

Dvs, kjøp gjerne en demoskjerm fra elkjøp slik at du ikke får en som er helt krise på light bleed

 

At den er litt tregere på pixelrespons henter den inn på lav inputlag

post-166959-0-48192100-1538307345_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Altså, selvom pg279q er en drittskjerm så er den også en knallgod gamingskjerm om du får et godt eksemplar :tease:

Dvs, kjøp gjerne en demoskjerm fra elkjøp slik at du ikke får en som er helt krise på light bleed

 

At den er litt tregere på pixelrespons henter den inn på lav inputlag

attachicon.giflag test.jpg

 

Ja det handler jo om å unngå for mye bleed. Men demoskjermer, er det

ikke økt sjanse for bleed her, da skjermene ofte returneres og selges som demovare

pga nettopp dette problemet, bleed? 

 

Hvis skjermen ligger på rett over 6k ny, og 5k (ish) som demovare, da heller jeg litt

mer mot en ny. Demovarer kan vel bære preg av bruk, slitasje o.l, eller har jeg misforstått litt?

 

Bleed er heldigvis ikke noe en legger særlig merke til under bruk for det meste,

men ser jo tydelig greia med irritasjonsmomentet i dette.

Lenke til kommentar

@niqen Hos komplett ville ikke ha problem med og kjøpe demo skjerm siden et større antall av disser skjermer brukt til events/demo av komplett. Også en del er erstatnings skjermer fra produsent og de det er noe feil med så står det oppgitt i text til spesifikk skjerm(til og med i overskriften en del ganger)

 

Hva de større kjedene selger som demo skjermer ville jeg vært langt mer skeptisk til, ref diverse TV programmer om hvordan de håndterer returvarer. Ikke sikkert diverse defekter synes i løpet av en kort test i et overopplyst lokale.

 

Når jeg kke handler i nærområdet og får se/teste ting har jeg en regel når jeg handler på finn.no usett:

Kjøp ikke for mer en du lett er villig til og gi bort selv om det fremdeles har garanti, kan jo være utsatt for noe garantien ikke dekker.

 

@mumrikken  Tft. centarl anbefaler under 6.94ms total lag for at en skjerm skal kunne anbefales til alle spillere, og at fra 6.94ms til ca 13 ms skal være bra nok for de fleste gamere.

Så denne skjermen Samsung VA) har har 7ms total lag og bør teoretisk være bra nok.

Så skulle jeg forsøkt en VA skjerm ville nok den kommet høyt opp på listen.

 

Pga min erfaring på hva jeg har opplevd med diverse skjermer på denne listen, er jeg ikke sikker på om den gjenspeiler virkeligheten for annet enn akkurat det spesifkke oppsettet og program som ble brukt for denne spesifikke skjermen, med spesifikk driver.

Mine erfaringer stemmer ikke nødvendighvis med det som oppgitt i linket graf.

Opp mot 13ms total lag godt nok for de fleste gamere ……. pft

Lenke til kommentar

Jeg spilte i "min tid" med 16ms oppgitt input lag på en daværende "ok skjerm" som etter dagens

standard suger kumøkk i alle tilgjengelige kanaler. Og jeg gjorde det bra med denne skjermen.

Glem CS, BF, CoD. Dette var Unreal Tournament 99, InstaGib. Ikke alle kan bekjenne seg med

dette, men kort fortalt, her var responstid key. 

 

Nå er jeg mye mer bevisst over hva en bør velge etter eget behov.

 

Det jeg i all hovedsak ser etter er en skjerm som har følgende å by på:

 

VA, IPS eller til nød TN panel, 1440p, 144hz+, 27" og OK sortnivå. G-sync.

 

Til nød TN da jeg ikke er fan av innsynsvinklene. For mye forvrengning.

 

Hva er alternativene? PG279G, PG278QR er begge to gode skjermer slik jeg har forstått det,

men IPS vs TN.. den evige debatten. Jeg kunne sikkert ha gått god for en TN-skjerm, men

da må på en måte alt klaffe helt. Begrenset hva en kan oppleve i butikk, da noe av sortimentet

ikke gjenspeiler det som ellers er tilgjengelig via nett. Her blir man da etterlatt til reviews og

omdømme basert på hva andre mener og føler ut ifra egen erfaring. Ikke alltid dette samsvarer

med egne forventinger. Men sånn er det vel bare.

 

Har også kikket på Z4D33AA HP Omen. Denne er på tilbud hos Komplett.

På papiret tilbyr den stort sett det samme som andre konkurrenter i prisklassen. Noen tanker her?

Sies at den er generelt sett god, men med litt dårlig og gråaktig sortnivå, samt veike menyer.

Dette teller jo også litt, etter egen bok ihvertfall.

 

Villig til å legge opp til 6 laken på bordet for en god skjerm.

 

Mange skjermer der ute (bl.a AOC, MSi) som virker svært lovende, men

de har som oftest ikke G-sync støtte.. noe som er litt kjipt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...