inaa Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 OPEC tror etterspørselen etter olje vil øke til 2040, mens DNV GL tror toppen er nådd i 2024 [Ekstra] Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Etter 2025 vil nye fossilbiler bli forbudt så da vil jo etterspørselen etter olje naturligvis gå ned. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Etter 2025 vil nye fossilbiler bli forbudt så da vil jo etterspørselen etter olje naturligvis gå ned. Det blir ikkje forbode. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Etter 2025 vil nye fossilbiler bli forbudt så da vil jo etterspørselen etter olje naturligvis gå ned.Du ser for deg at den fremdriftsteknologien blir forbudt verden over i 2025 ? (dersom fossilt drivstoff forbudt her til lands tror jeg neppe påvirker den globale oljeprisen allverden). Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 El biler må vel ha veier de også. Asvalt er vel fremdeles basert på olje. Tror ikke vi skal være bekymret for at ikke oljen forsvinner selv om bilene blir elektriske. Fornybar kraft gir en kolossal etterspørsel av fossil kraft. Rett og slett fordi fornybar er ustabil billig og krever backup når det er mørkt,vindstille og overskyet. Verdens strømforbruk er ventet å mangedoble seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) El biler må vel ha veier de også. Asvalt er vel fremdeles basert på olje. ...Sånn ca halvparten av all råolje i verden går til veitransport, resten benyttes industrielt, konstruksjon, fly etc. Jeg har ikke funnet noen statistikker for hvordan veitrafikken fordeles (privat/tungtransport etc) Endret 28. september 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Etter 2025 vil nye fossilbiler bli forbudt så da vil jo etterspørselen etter olje naturligvis gå ned.Du ser for deg at den fremdriftsteknologien blir forbudt verden over i 2025 ?Mange land, m.a. Storbritannia, siktar mot eit forbod i 2030. Kina og India er òg ambisiøse, men eg trur ikkje dei har vedteke ein dato. (dersom fossilt drivstoff forbudt her til lands tror jeg neppe påvirker den globale oljeprisen allverden).Det spørs kva nivå vi legg forbodet på. Berre personbilar? Neppe. All produksjon og forbruk? Definitivt. Det finst mellomting. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) El biler må vel ha veier de også. Asvalt er vel fremdeles basert på olje.Kor mange av dei 100 millionane fat med olje som vert brukt kvar dag trur du går til asfalt? Tror ikke vi skal være bekymret for at ikke oljen forsvinner selv om bilene blir elektriske. Fornybar kraft gir en kolossal etterspørsel av fossil kraft. Rett og slett fordi fornybar er ustabil billig og krever backup når det er mørkt,vindstille og overskyet. Verdens strømforbruk er ventet å mangedoble seg.Fornybar energi erstattar fossil energi. Ingen land har auka sitt forbruk av olje eller annan fossil energi på grunn av auka produksjon av fornybar energi. Når du ventar at verdas straumforbruk skal mangedoble seg, kor menge gonger er det snakk om, og kva er tidshorisonten? P.t. er ikkje auken i straumforbruket større enn auken i produksjon av fornybar energi. Endret 28. september 2018 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Sånn ca halvparten av all råolje i verden går til veitransport, resten benyttes industrielt, konstruksjon, fly etc. Jeg har ikke funnet noen statistikker for hvordan veitrafikken fordeles (privat/tungtransport etc) I 2012 var det ca 64%, I US ligger det på rundt 70%. Endret 28. september 2018 av Salvesen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 El biler må vel ha veier de også. Asvalt er vel fremdeles basert på olje. Tror ikke vi skal være bekymret for at ikke oljen forsvinner selv om bilene blir elektriske. Fornybar kraft gir en kolossal etterspørsel av fossil kraft. Rett og slett fordi fornybar er ustabil billig og krever backup når det er mørkt,vindstille og overskyet. Verdens strømforbruk er ventet å mangedoble seg. Går 2-5% til *asfalt. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Vi lever i det paradokset at vi minsker forbruk på ett hold, men "saboterer" det på andre områder. (Norge) De siste årene (fra 2012) har f.eks. den totale mengde motorbåter økt med over 100.000, da fortrinnsvis daycruisere/skjærgårdjeep, det er dessuten 10.000 (meningsløse) vannscootere etterhvert. (totalmengden motorbåter er forøvrig over en halv million) Sånn er det vel egentlig over hele linja, vi synes vi har gjort noe stort ved å bytte ut plastbærepose med papir eller handlenett (som forsåvidt er et bra tiltak) men velstand gjør at vi kan handle tonnevis med siste skrik innen tv, elektronikk, data, osv. dermed blir miljø-fotavtrykket som helhet kjempestort allikevel. Denne kampen vinner dessverre ikke jordkloden, med mindre det dukker opp makthavere og regimer vi aldri har sett maken til eller knapt kan forestille oss. Men hva er odds'en for det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) I 2012 var det ca 64%, I US ligger det på rundt 70%.Det tallet tipper jeg inkluderer skip og fly (aka. transport). Veitrafikk er ca 50% (noe mellom 51-54%). Det spørs kva nivå vi legg forbodet på. Berre personbilar? Neppe. All produksjon og forbruk? Definitivt. Det finst mellomting.Råolje produksjonsnekt vil antageligvis ha en effekt på prisen. Produksjon, og bruk av, veitrafikk drivsoff neppe. Vi utgjør liksom sånn ca 1/3 av London her på bjerget. Endret 28. september 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Det tallet tipper jeg inkluderer skip og fly (aka. transport). Veitrafikk er ca 50% (noe mellom 51-54%). Råolje produksjonsnekt vil antageligvis ha en effekt på prisen. Produksjon, og bruk av, veitrafikk drivsoff neppe. Vi utgjør liksom sånn ca 1/3 av London her på bjerget. Noe av det, men jet fuel, HFO osv kom utenom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 https://www.statista.com/statistics/307194/top-oil-consuming-sectors-worldwide/ Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 https://eto.dnvgl.com/Images/AAG_12_tcm63-99804.PNG Fornybar er fremdeles en liten bit. Når hele Asia og Afrika skal ha kjøleskap aircondisjon, dusje i varmt vann, vaskemaskiner og fjernsyn kommer forbruk til å øke. Fornybar kraft er sterkt varierende. Enkleste måten å jevne ut på er fossil kraft. Gå inn på Internett sidene til leverandører av kraftstasjoner og les hva de selger. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) https://eto.dnvgl.com/Images/AAG_12_tcm63-99804.PNG Fornybar er fremdeles en liten bit. På augemål ser det ut til at fornybar utgjer ca 1/3, og at fornybar aukar meir enn forbruket. Ikkje verst det. Når hele Asia og Afrika skal ha kjøleskap aircondisjon, dusje i varmt vann, vaskemaskiner og fjernsyn kommer forbruk til å øke. Fornybar kraft er sterkt varierende. Enkleste måten å jevne ut på er fossil kraft. Gå inn på Internett sidene til leverandører av kraftstasjoner og les hva de selger.Som du ser av grafen vert heile auken i forbruket tilfredsstilt av auke i fornybar energi. I fylgje grafen din nådde fossil kraftproduksjon, utanom kjernekraft, toppen i 2014. Det stemmer ganske bra. Noreg har nesten 100% fornybar kraftproduksjon. Det same har Island, Costa Rica og nokre andre land. Det går heilt fint. Vi treng ikkje massevis av fossil kraftproduksjon for å jamne ut forbruket. Batteri er dessutan mykje betre enn fossile kraftverk til å jamne ut toppar i produksjon og forbruk. Sjå denne artikkelen frå TU i dag: https://www.tu.no/artikler/teslas-kjempebatteri-kostet-en-halv-milliard-men-betaler-seg-ned-i-rekordfart/447378 Endret 28. september 2018 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 På augemål ser det ut til at fornybar utgjer ca 1/3, og at fornybar aukar meir enn forbruket. Ikkje verst det. Som du ser av grafen vert heile auken i forbruket tilfredsstilt av auke i fornybar energi. I fylgje grafen din nådde fossil kraftproduksjon, utanom kjernekraft, toppen i 2014. Det stemmer ganske bra.Noreg har nesten 100% fornybar kraftproduksjon. Det same har Island, Costa Rica og nokre andre land. Det går heilt fint. Vi treng ikkje massevis av fossil kraftproduksjon for å jamne ut forbruket. Batteri er dessutan mykje betre enn fossile kraftverk til å jamne ut toppar i produksjon og forbruk. Sjå denne artikkelen frå TU i dag:https://www.tu.no/artikler/teslas-kjempebatteri-kostet-en-halv-milliard-men-betaler-seg-ned-i-rekordfart/447378 Vi får håpe at du har rett men markeds analyser tilsier en stor vekst i st by og utjevningskraft pga ustabil kraftproduksjon fra fornybar. Tror jeg kan nevne flere land som ikke er selvforsynt med fornybar energi. Men vi får håpe at vinden blåser hele tiden og at solen aldri går ned. Da står aggregatene stille. Vi går raskt tom for olje og gass om vi skal 3 doble el kraft produksjon basert på fossilt brennstoff. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Vi får håpe at du har rett men markeds analyser tilsier en stor vekst i st by og utjevningskraft pga ustabil kraftproduksjon fra fornybar.Du har påstått det før, og eg ba deg komme med tal. Til no har du berre komme med ein graf som seier det stikk motsette av det du påstår. Eg er ikkje imponert. Reguleringskraft treng ikkje vere fossil. Vi går raskt tom for olje og gass om vi skal 3 doble el kraft produksjon basert på fossilt brennstoff.LOL, nei. Det er vel berre 2-3% av oljen som går med til kraftproduksjon p.t. Ei tredobling av det er 6-9%. Verda har nok kjende oljereservar til å halde oppe dagens produksjon i meir enn 50 år, so ein slik auke vil ikkje gjere stort innhogg i reservane. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Du har påstått det før, og eg ba deg komme med tal. Til no har du berre komme med ein graf som seier det stikk motsette av det du påstår. Eg er ikkje imponert. Reguleringskraft treng ikkje vere fossil. LOL, nei. Det er vel berre 2-3% av oljen som går med til kraftproduksjon p.t. Ei tredobling av det er 6-9%. Verda har nok kjende oljereservar til å halde oppe dagens produksjon i meir enn 50 år, so ein slik auke vil ikkje gjere stort innhogg i reservane. Det er vanskelig å spå inn i fremtid. Har bare prognoser å forholde meg til. De sier at fornybar kraft gjer utfordringer i kraft nettet. Derfor kjøper kraftleverandører generatorer i hopetall. Det får betalt for å stå i st by. Å dekke opp dette med batteri er nesten umulig. Ein 100MW st by stasjon kan levere full effekt etter få min og levere kraft i dager og måner uten stop. Bare det kommer en sky foran et solcelle anlegg faller produksjonen dramatisk. Ta eit land som Danmark. Korleis skal dei på fornybar kraft når vinden løyer eller solen går ned. Dei må fyre opp ein haug med gassmotorer som står rundtomkring. Pluss at dei må importere fra naboland. Olje utgjør ikke noe svært stor andel av verdens kraftforbruk pga pris. Dei fleste bruker gass fordi det er rimeligere og enklere. https://www.power-eng.com/articles/2018/09/overcoming-weakness-through-synergy-of-generation-technologies.html Endret 28. september 2018 av U0RPREN6 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 Du har påstått det før, og eg ba deg komme med tal. Til no har du berre komme med ein graf som seier det stikk motsette av det du påstår. Eg er ikkje imponert. Reguleringskraft treng ikkje vere fossil. LOL, nei. Det er vel berre 2-3% av oljen som går med til kraftproduksjon p.t. Ei tredobling av det er 6-9%. Verda har nok kjende oljereservar til å halde oppe dagens produksjon i meir enn 50 år, so ein slik auke vil ikkje gjere stort innhogg i reservane. Det er vanskelig å spå inn i fremtid. Har bare prognoser å forholde meg til. De sier at fornybar kraft gjer utfordringer i kraft nettet. Derfor kjøper kraftleverandører generatorer i hopetall. Det får betalt for å stå i st by. Å dekke opp dette med batteri er nesten umulig.Eg minnar om at Noreg har nesten 100% fornybar kraftproduksjon, utan at kraftleverandørar kjøper generatorar i hopetal. Eg trur heller ikkje mykje på at det vil ha noko å seie for forbruk av fossil energi. Ein vanleg generator er veldig dyr i drift samanlikna med eit vanleg gasskraftverk. Då reknar kraftprodusenten med at dei nesten aldri får bruk for generatoren. Dersom gasskraftverket nesten aldri vert brukt er det ei anna sak, men det er i so fall eit nytt tein på at produksjonen av kraft frå fossile kjelder er på veg ned. Ein 100MW st by stasjon kan levere full effekt etter få min og levere kraft i dager og måner uten stop. Bare det kommer en sky foran et solcelle anlegg faller produksjonen dramatisk.Den skya som dekkjer alle solcellepanel i eit stort område over lengre tid enn ein time eller to heiter ein varmfront. Med den kjem regn, som fyller elever og aukar produksjonen i vasskraftverk. Mindre skyer er lett å regulere mot med batteri. Ta eit land som Danmark. Korleis skal dei på fornybar kraft når vinden løyer eller solen går ned. Dei må fyre opp ein haug med gassmotorer som står rundtomkring. Pluss at dei må importere fra naboland. Olje utgjør ikke noe svært stor andel av verdens kraftforbruk pga pris. Dei fleste bruker gass fordi det er rimeligere og enklere.Vi kan gjerne ta Danmark som døme. Forbruket av kol og gass til krafftproduksjon i Danmark har gått drastisk ned. I sommar har dei klart seg i vekevis utan å ha noko roterande reserve i kol- eller gasskrafftverk. I 2023 reknar Danmark med å ha erstatta alt kol brukt til kraftproduksjon med biomasse. I staden for å importere kol, brukar dei avfall frå eige landbruk supplert med trepellets importert frå m.a. Noreg. Gassmotorane du snakkar om vert brukt i fjernvarmeverk for å produserre straum og varme. Det primære produktet frå desse varmeverka er varme. I tillegg har dei elkjelar, som dei fyrer opp når straumen er billig. Det skjer stadig med vind, slik at dei no brukar mindre gass til oppvarming enn før. Somme er konvertert til biogass, som er endå ein grunn til at forbruket av naturgass til dette er veg ned. Det er ingenting med Danmark som støttar teorien din om at meir fornybar energi fører til mangedobling av forbruket av fossil energi. Tvert imot. Du kan òg sjå til den tidlegare kol-bastionen Storbritannia. Dei produserer no meir solenergi enn kolkrafft. Kolkraft er snart heilt utradert. Produksjonen av gasskraft har òg gått ned. Dei brukar òg heller ikkje meir olje til kraftproduksjon. Storbrittannia brukar ein del olje på øyene, men der òg vert mykje av oljeforbruket erstatta med lokale vindturbinar, og reservegeneratorar (dei har alltid minst to) vert erstatta med batteribackup. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå