bernini Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Hei Tenkte jeg skulle sette opp en liten filserver her hjemme. Har et par spørsmål angående dette: - Det er en gammel PIII 500 mhz med 512mb PC100 SD-Ram. (440BX chipset). Duger dette? Er bare 2 - 3 pcer som kommer til å bruke denne, sikkert litt flere på lan. - Hovedkortet til denne pcen (Aopen AX..ettelerannet) takler ikke nyere harddisker, så da må jeg ha IDE-Kontroller. Det jeg lurer på er om jeg skal heller investere i en RAID-Kontroller siden jeg først skal kjøpe. Vil det være nødvendig? Jeg skal i første omgang kjøre 2x Segate 7200.7 120GB (Slike som er på tilbud på komplett nå). Om jeg senere investerer i GbLAN, vil det da være en fordel med RAID? Hvilket RAID Oppsett ville vært best? Tenkte på raid 0, siden sikkerheten ikke er så fryktelig viktig. - Har nå også en eldre 30Gb 7200rpm IBM-Disk i pcen - Denne kan vel duge som systemdisk? - Jeg har en HTPC (Via Epia M10000) vil den greie å spille av filmene fra filserveren? Tenkte kanskje å lage en web-basert oversikt over filmer osv på lokalt nett. - Strømforsyningen er en Q-Tech 350W, regner med den skal holde til et par disker? - Kabinettet som jeg har til denne "serveren" er et Suntek TH656. Vil dette bli for varmt etterhvert som antallet disker bygger seg opp? Takker for svar - gordito Edit: Er usikker på om jeg postet i rett kategori, men jeg tenkte "Lagringsmedier" passet fint, siden det er lagring som skal foregå på serveren. Beklager hvis det er feilpost EditII: La til noe og fikset litt på oppsett Endret 17. desember 2003 av gordito Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 det vil nok gå kjappere med raid ja, men skal du ha Gblan kommer Gblan kortet til og ta opp hele bånbreden til pci busen så det er nok bortkastet. (intrigert på hk er går det bra) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) En film-server skal servere store filer uten hakking. Siden filene er store så trenger du ikke så mye cache på diskene. Disker med 2MB buffer vil fungere akkurat like bra til en litt lavere pris. En film-server trenger å kunne levere konstant rundt 1-2Mbit/s konstant uten avbrudd. Vanlige harddisker er i stand til å levere konstant 30-60MByte/s (240-480 Mbit/s) på større filer. Dermed er det nok i massevis for å spille av flere filmer på en gang. Raid fungerer på den måten at det øker sekvensiell lese/skrive-ytelse. Siden vanlige disker yter utrolig mye bedre enn strengt tatt nødvendig til film-avspilling så er det lite vits med Raid0. Raid0 vil kunh øke sjansene for å miste alle data i tilfelle en disk-kræsj. Sats heller på to disker satt opp på vanlig måte. Da mister du i hvertfall ikke ALL data når en av diskene kræsjer. Ellers er vel Raid5 å anbefale for sikkerhet + 66% (med 3 disker) eller 75% (med 4 disker) plassutnyttelse på diskene. (Raid1 utnytter kun 50% av all tilgjengelig plas.) Det eneste du bør passe på er å unngå avbrudd. Avbrudd kan oppstå dersom du har to disker på en kabel og det lastes to filmer samtidig. (En fra hver av HD'ene på kabelen) Hvis du bare plasserer diskene på hver sin kabel så skal det problemet være løst. Gbit LAN er totalt unødvendig for en film-server. Switcher og kabler er bare dyrere og 100 Mbit/s holder i lange baner til å serverer mange PC'er med 1-2 Mbit/s datastrømmer samtidig. PSU er bra nok til mange disker (sikkert 5-10 disker siden resten av PC'n trekker så lite strøm) Kabinettet blr sansynligvis ikke så varmt, men av plassmangel må du nok sette flere disker like ved siden av hverandre. Det betyr at diskene får lite avkjøling og dermed blir veldig varme. Derfor fil jeg anbefale å sette av penger til en 8cm kabinettvifte per 3. disk. Jeg tror Via EPIA'en vil spille av filmene greit. (i hvertfall med de rette driverene osv.) Hvis ikke så er nok svakheten CPU'en. Den er jo kjent for å yte omentrent som en 3-500MHz Intel/AMD-basert PC. Hvis hovedkortet ikke støtter over 30GB harddisker så flash bios og se om det hjelper. Hvis ikke så kan du innstallere OS på 30GB'en og la et program fra HD-produsenten fikse støtten for større disker på systemet. (Selv om bios ikke finner de) Din 30GB'er vil garantert funke fint til OS'et. Endret 17. desember 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
bernini Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Tusen takk for et utrolig bra, raskt og utfyllende svar Da tror jeg jeg bestiller meg en IDE-Kontroller (Noen å anbefale? Ikke for dyr. Helst på komplett siden HD-tilbudet er der) og en ny disk. Har Via EPIA'et fra før av, og det spiller av filmene helt tilfredstillende. Det sliter litt iblandt med et fåtall av filmer, spesielt hvis den har stått på lenge, men ikke noe jeg bryr meg noe særlig om. Takker igjen for svar, Simen1. - gordito Endret 17. desember 2003 av gordito Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Forslag til 2-kanals ATA-kontrollere: HighPoint Rocket 133 U-ATA/133 355 kr Promise Ultra100TX2, ATA100 350 kr Sunsway/ST Lab PCI ATA-133 359 kr Bare hyggelig å hjelpe. Julehilsen Simen1 Endret 17. desember 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Av de kontrollerne Simen1 ramser opp må jeg si jeg har best erfaring med Highpoint kontrolleren Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 highpoint er klart og foretrekke Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Ville tatt promise, mest "fleksible BIOS/firmware" og antakelig den med best driverstøtte, har selv for tiden 2 Highpoint og 2 Promise, samt 2 sunsway kontrollere. Hva RAID angår, skal du ha 100mbit så er RAID etter min mening ikke verd risikoen (det er ingen stor risiko, men det er heller ikke noen ytelse forbedring å hente med RAID). Gigabit adapter i den hardware'n du beskriver har jeg vansklig for å tro vil, under blandet load (snakker ikke om benchmarking) vil klare stort mer enn 20-30MB/s, er det verd kostnaden(?), opp til deg. Dersom du nå vil ha mer ytelse (gbit), spesielt med tanke på mange brukere (lanparties) så vil RAID være en stor fordel, siden RAID i praksis gir vesenlig lavere I/O load per disk, CPU load etc. Diskene blir kjapt flaskehalsen uten RAID siden du i praksis ikke vil oppleve 1 bruker som trekker 50MB/s men 5 stk som "ønsker" å trekke 10MB/s - noe diskene ikke klarer hver for seg. Som Simen1 så elegant påpekte, pass på lufting, varme er en filservers verste fiende, sammen med onkel politi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå