Gå til innhold

AMD RX VEGA 56 - 64


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er AMD RX VEGA 56 - 64 verdt noe særlig i dag?

Eller er GTX 1070 bedre kjøp til gaming? Fikk lyst å prøve det. Er veldig utdatert på AMD siden. Eller er Radeon RX 580 bedre kjøp i så fall?

Jeg er 100% sikker på at du vet svaret på dette selv. Du er jo ikkje akkurat innaktiv her på forumet :D

 

 

Vega 56 er glimrende til f.eks battlefield sammen med freesync monitor. Uslålig pris/ytelse :)

 

Om man får vega56 til under 4000kr, så kan det være verdt det.

 

1080ti vet du jo kryper ned mot 5500kr brukt, så noe å se på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lyst å prøve litt forskjellig, så har mere lyst å se på brukt AMD så jeg får testet begge deler.

 

Men gjør RX VEGA 56 - 64 det bra på doom eller andre spill?

For kunne vel håpet det klarte 120 bilder i sekunder på full hd.

 

Sies jo AMD gjør det dårlig på full hd og støyer en del. Men nå er vel driverne oppdatert siden den gangen.

Lenke til kommentar

Har lyst å prøve litt forskjellig, så har mere lyst å se på brukt AMD så jeg får testet begge deler.

 

Men gjør RX VEGA 56 - 64 det bra på doom eller andre spill?

For kunne vel håpet det klarte 120 bilder i sekunder på full hd.

 

Sies jo AMD gjør det dårlig på full hd og støyer en del. Men nå er vel driverne oppdatert siden den gangen.

Vega 56 yter som 1080+ i mange titler. I DX 12 er den meget bra. Har du lyst, har du lov ;)

 

Ikkje tenk så mye. Test, og kom med tilbakemelding på forumet omm din opplevelse :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vega 56 var et kanonkjøp da det kom. Jeg kjøpte det for like under 4000.

 

Jeg har flashet mitt med 64 BIOS og overklokket det. Har custom loop så varme og støy, som AMD stock-kjølere er kjent for, er eliminert. Vannblokk hadde jeg satt på uansett kort jeg gikk for, så prismessig for meg er dette ikke relevant.

 

Dette var et bedre kjøp enn 1070. Men VAR er nøkkelord her. Med dagens priser er Vega 56 er dårlig kjøp. Man får et 1070 for 4000 og 1070 TI for 4600. Vega 56 koster over 5000 nå. Selv om man sparer penger ved å gå freesync ift gsync så syntes jeg det allikevel er litt me-me kjøp. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men drar man bedre nytte av AMD skjermkort med Ryzen? Eller tror det ha lite å si?

Ja er klar over å kjøpe AMD i butikk nå med mindre det er salg er dårlig kjøp.

Men hva slags vifte\kjøleløsning bør man gå for ved overklokking etc? Hadde håpet noe som kan nærme seg GTX 1080 TI. Selv om det blir vanskelig. Problemet dagens skjermkort er 1 cm for lang for de eldre kabinettene så det merket jeg med med GTX 1080 TI.

 

Asus Strix VEGA 64

 

er kanskje litt dyrt og surt med coolwhine. GTX 1080 ti er ganske stillegående.

Mistenker AMD skjermkort støyer en del mere.

 

Klarer AMD\nvidia kort fungere som game server hvis man fjernstyrer pcen over vpn? Eller funger det dårlig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

AMD Navi kommer, kanskje i Q1 2019. 

MEN: Det kan godt tenkes at dette blir etterfølger av RX580, og bli et mid-range kort. De har nok lyst på å velte nvidia på toppen, men har nok innsett at dette blir vanskelig. Dette er selvsagt bare hva jeg tror.

 

De skal vel også fokusere på konsoll? Mente AMD leverer GPU både til nye xbox og ps?

Lenke til kommentar

AMD Navi kommer, kanskje i Q1 2019. 

MEN: Det kan godt tenkes at dette blir etterfølger av RX580, og bli et mid-range kort. De har nok lyst på å velte nvidia på toppen, men har nok innsett at dette blir vanskelig. Dette er selvsagt bare hva jeg tror.

 

De skal vel også fokusere på konsoll? Mente AMD leverer GPU både til nye xbox og ps?

 

De leverer til PS4 og XBox One familien. Og reellt sett er de nok også eneste aktuelle kandidat til de kommende konsollene også, da Nvidia eventuelt måtte ha "samarbeidet" med Intel om CPU biten. Store firmaer som MS og Sony vil som regel foretrekke en stor underleverandør fremfor flere små. Ikke at Nvidia eller intel er "små" i størrelse, men de vil hver stå for en liten del av det eventuelle ferdige produktet. Nvidias kompetanse på cloud gaming med sin "Grid" tjeneste" kunne kanskje vært av interesse slik at den ryktede cloud gaming tjenesten som både MS og Sony visstnok snuser på, I teorien kunne vært en "Shield TV 2". Men MS har sin egen cloud tjeneste, og Sony har jo også handlet inn cloud tjeneste spill leverandørs firma.

 

Men summa summarum: AMD har nylig i intervju sagt at de er "in competition" om å levere til de nye konsollene fremdeles...

 

Når det gjelder Navi tipper jeg tidligst 2H 2019. AMD har allerede sagt at de skal ha ut Vega på 7nm først (men det blir ingen consumer peodukter av det), og Ryzen 3000 serien etter det..

 

Det heteste ryktet er "Polaris 30" på 12nm nå i oktober..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan det bli skjermkortkrise slik rambrikkene er? Siden jeg syns skjermkort og skjermer er ganske dyrere nå en det har vært før prisene har skudd opp i været, ellers har vel flere fått en del opp i lønn som har råd å invistere.

 

For jeg tror ikke nvidia eller AMD vil komme veldig langt mot 2020. Tror utviklingen vil stoppe opp snart.

Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar

Nei, RAM prisene gikk på lavere produksjonskapasitet enn nødvendig, det tok sin tid, men nå er det snart regulert igjen. I den forstand at Samsung stenger produksjon av RAM for å holde prisene kunstig oppe. Slik blir det når et selskap blir for stort, og får for mye makt...

 

Det eneste som står i veien for at AMD skal komme "tilbake" i high end segmentet er at folk må begynne å kjøpe de skjermkortene de leverer som faktisk er bedre enn Nvidias i tilsvarende prissegmenter. Så lenge Nvidia nå har blitt en religion ala Apple, så kommer ikke AMD seg inn i markedet igjen uten å levere produkter som knuser Nvidia. Og det er det dessverre ikke naturlig å anta at de har liggende klart...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Tenker man på konsoller er det jo soleklart at det er generell ytelse man ser etter, den som kjøper en konsoll vil ikke bruke mer enn en konkret sum på det og alt over 4000 Kroner er så og si dømt til å mislykkes.

DLSS = Er på papiret veldig pent, men i bunn og grunn er en grei oppløsning og AA ofte nok til å gi en god opplevelse, Nvidia sine nye funksjoner med skyggelegging ser også pent ut på papiret, men det finnes mange andre måter å gi den samme opplevelsen på som ikke krever en dedikert del av skjermkortet til det.

Så har jo også Amd det som kalles for Ray Tracing i form av Vulkan, noe som kan tyde på at skjermkortene til AMD kan få til en god del av det Nvidia nå bruker en dedikert del av på til å gi Ray Tracing i spill som benytter seg av det, hvor mye det vil gå utover ytelsen kan jeg ikke svare på men det kan bli spennende å se sluttresultatet og sammenligne begge.

Når det gjelder Vega 56 så hadde jeg ikke anbefalt den i dag med tanke på at neste generasjon med Nvidia kort har blitt lansert, avvent heller litt og se hva som blir resultatet prismessig, kanskje før du plukket et opp til et par tusenlapper og da er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...