Uproff07 Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Hei, Jeg er absolutt ingen elektriker og har derfor et spørsmål: Den ene ledningen til sokkelen til takspotten har løsnet. Kan jeg feste denne selv, eller må jeg ha inn en elektriker? Bilde vedlagt. Lenke til kommentar
hds Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Følger du reglene firkantet, så er svaret at du ikke har lov. Men vipp ned sikringen og mål at det ikke er spenning der med et multimeter hvis du har det tilgjengelig, så fester du den ordentlig så går nok det veldig fint å ta selv. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Følger du reglene er det lov, da dette er lavvolt. Såfremt du vet hva du driver med til en viss grad. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Dette ser ut som vanlig 12v spot, og da har du lov til å gjøre disse arbeidene selv. MEN, ledningen til den type sokkel er ofte stanset fast så det er ikke nødvendigvis så lett å feste denne forsvarlig igjen. Disse ledningene er ikke så lange, og skal ende opp i en liten brakett med en helt vanlig sukkerbit rett over/på siden av spotten. Du får kjøpt disse soklene løst. Utifra bildet ser dette ut som en GU4 sokkel. 1 Lenke til kommentar
Uproff07 Skrevet 27. september 2018 Forfatter Del Skrevet 27. september 2018 Antar det bare er snakk om å feste ledningen i et hull som har en skrue som strammer det til? Har dessverre ikke et multimeter. Lenke til kommentar
Uproff07 Skrevet 27. september 2018 Forfatter Del Skrevet 27. september 2018 Takk for svar! Jeg gir det et forsøk, hvis ikke får jeg spytte ut noen sure kroner på en fagmann. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Trenger ikke multimeter for denne jobben. Bare en liten skrutrekker.... Vanligvis er det ikke en skrue på selve sokkelen, men på veldig gamle så var det en skrue. Hvis du bare følger kabelen skal du finne en sort liten plastboks. Det er kanskje lettere å se hvis du tar ut rammen (det er det som er selve lampen. Du skal kunne lett vippe den ut fra taket. Det er to fjærer som holder den på plass. Bare dra lampen forsiktig ut.) Du trenger egentlig ikke å ta sikringen for å fikse dette, men hvis du ikke har skrudd på slikt tidligere så er det best å ta sikringen. Spar deg selv en tusenlapp, og gjør denne jobben selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå