Gå til innhold

Nok materiell velstand (totalt/gjennomsnittelig) i Norge nå?

lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan glede deg til negativ vekst om noen år ... når det går tomt for olje

Olje er det jo nok av en god stund fremover, jeg ville heller bekymret meg for oljeprisen. Dette har vi jo sett tidligere hvordan slår ut her hjemme, bestemmer de som holder igjen kranene for å pumpe som aldri før fremover så krasjer prisen fort.

Lenke til kommentar

Det er instinktivt å ville ha det bedre, og ikke minst nordmenn ser nok på ekstrem velstandsvekst som en normaltilstand. Selv om holdningskampanjer kan få mange til å innse på et rasjonelt plan at de har det mer enn bra nok, er det en smal sak å få oss på andre tanker. Derfor er jeg ikke overoptimistisk, men rarere ting har skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om holdningskampanjer kan få mange til å innse på et rasjonelt plan at de har det mer enn bra nok,

Hva er "bra nok"?

Til alle tider har vi hatt en andel av befolkningen som nesten ikke kunne tro hvor bra de nå hadde fått det, men endel år senere har enda flere hatt store problemer med å skjønne hvordan noen klarte leve under slike forhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste har nok dritt rundt seg som de aldri bruker, eller lassevis med unødvendig luksus?

Men for en ekte kapitalist er jo dette helt uaktuelt.

Snakk for deg selv. Jeg har ikke masse dritt rundt meg som jeg aldri bruker eller lassevis med unødvendig luksus. Det er ting man ikke brukes ofte, f.eks. slalomski, men det er fint å ha dem når du faktisk ønsker å kjøre slalom. 

Kjøper du inn mange ting du aldri bruker?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er instinktivt å ville ha det bedre, og ikke minst nordmenn ser nok på ekstrem velstandsvekst som en normaltilstand. Selv om holdningskampanjer kan få mange til å innse på et rasjonelt plan at de har det mer enn bra nok, er det en smal sak å få oss på andre tanker. Derfor er jeg ikke overoptimistisk, men rarere ting har skjedd.

Men det ville bli *bedre* med mer frihet og mindre bullshit jobbing? Høste fordeler av økt produktivitet/teknologi? Gjøre noe med mening?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Basert på Norges bnp per capita så sa vi stopp i 2008.

Hvorfor er det så få nordmenn som vet at vi allerede har null-vekst i Norge?

norway-gdp-per-capita-ppp.png?s=nornygdp

Interessant. Hvordan forklarer du det når det er vel etablert at en nå kan produsere billigere og bedre (økt produktivitet)?

Lenke til kommentar

Interessant. Hvordan forklarer du det når det er vel etablert at en nå kan produsere billigere og bedre (økt produktivitet)?

Nordmenn bruker ca 50% av sin produksjon på offentlige tjenester, ca 40% blir brukt på private tjenester, transport, matvarer og bolig. De resterende 10% inkluderer elektronikk som har falt i pris, men det er en liten andel av våres forbruk.

Et godt spørsmål er hvorfor har ikke teknologi ført til økt produktivitet i andre sektorer? I min sektor så kan jeg se hvorfor. Myndighetene har brukt digitaliseringen som en mulighet til å øke dokumentasjonskravene. De bruker ikke digital teknologi for å redusere deres kostnader, men de bruker digital teknologi til å tilfredstille myndighetenes dokumentasjonskrav.

Tidligere så bare utførte de oppgaven og huket av på en sjekkliste. Nå må de få opplæring og huke av og ta bilder av det de gjør i en app. Samtidig trenger bedriften flere ansatte som driver med digital teknologi, og appen koster selvfølgelig en del penger. Det betyr at digital teknologi fører til prisøkninger, noe som påvirker BNP per capita PPP negativt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nordmenn bruker ca 50% av sin produksjon på offentlige tjenester, ca 40% blir brukt på private tjenester, transport, matvarer og bolig. De resterende 10% inkluderer elektronikk som har falt i pris, men det er en liten andel av våres forbruk.

Et godt spørsmål er hvorfor har ikke teknologi ført til økt produktivitet i andre sektorer? I min sektor så kan jeg se hvorfor. Myndighetene har brukt digitaliseringen som en mulighet til å øke dokumentasjonskravene. De bruker ikke digital teknologi for å redusere deres kostnader, men de bruker digital teknologi til å tilfredstille myndighetenes dokumentasjonskrav.

Tidligere så bare utførte de oppgaven og huket av på en sjekkliste. Nå må de få opplæring og huke av og ta bilder av det de gjør i en app. Samtidig trenger bedriften flere ansatte som driver med digital teknologi, og appen koster selvfølgelig en del penger. Det betyr at digital teknologi fører til prisøkninger, noe som påvirker BNP per capita PPP negativt.

Ja i det offentlge finner en gjerne på ting å gjøre dersom en mangler oppgaver. Det har også jeg erfart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...