Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål vedrørende isolering av knevegg.

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle isolere kneveggen i 2. etasje ettersom det er noe kaldere der inne om vinteren. Selve isoleringen må jeg foreta fra innsiden av selve kneloftet. Selve skråtaket i kneloftet er allerede isolert og pålagt dampsperre. 

Er det da noe spesielt jeg burde tenke på når jeg isolerer kneveggen? Kan jeg legge plast over isolasjonen fra innsiden av kneloftet? Det er mest med tanke på at selve isolasjonen skal holde seg på plass i veggen. 

Pv8oBzk.jpg

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger allerede dampsperre (plasten) i takflaten der, du skal ikke ha mer plast i veggen da.

Det betyr også at det er begrenset hvor mye du kan på innsiden av dampsperren. Hvis du isolerer for mye i kneveggen vil du flytte nullpunktet i takflaten slik at du får kondensering på innsiden av dampsperren. Dette kan gi fuktproblemer senere.

Vet du hvor mye isolasjon det er i takflaten?

Lenke til kommentar

Hva er formålet med å isolere?

Med ekstra isolasjon i veggen vil du jo forhindre varme fra oppvarmet rom i å varme opp rommet bak kneveggen, altså vil det antagelig bli kaldere der.

Er det problematisk kaldt, eller kaldt fordi det er dårlig luftgjennomgang fra varmt rom og uten egen oppvarming?

Det er antagelig ikke kaldere der fordi det er dårligere isolasjon enn andre steder, men fordi rommet ikke blir varmet opp..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hva er formålet med å isolere?

Med ekstra isolasjon i veggen vil du jo forhindre varme fra oppvarmet rom i å varme opp rommet bak kneveggen, altså vil det antagelig bli kaldere der.

Er det problematisk kaldt, eller kaldt fordi det er dårlig luftgjennomgang fra varmt rom og uten egen oppvarming?

Det er antagelig ikke kaldere der fordi det er dårligere isolasjon enn andre steder, men fordi rommet ikke blir varmet opp..

Tipper kneloftet er noe kaldere fordi rommet ikke blir varmet opp, da veggene forhindrer rommet å ta inn varme fra oppvarmede rom. Du kan sammenligne det med et rom uten varme, med døra igjen. Tanken min var det kanskje påvirker varmen i de andre rommene, men kan godt hende jeg tar feil. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Det vil påvirke varmen i andre rom ja, i form av ekstra isolasjon mellom oppvarmet rom og ute i det området.

Men resten av taket og veggene vil jo ikke ha ekstra isolering, så effekten er neppe særlig stor

Og det kan skape problemer med fukt, som Mixy nevner, så man må isolere lite nok til at det ikke blir noe problem.

Min ukvalifiserte mening er at det er liten varmegevinst for en viss risiko for fukt, som fort blir veldig, veldig dyrt i lengden.

Lenke til kommentar

Det vil påvirke varmen i andre rom ja, i form av ekstra isolasjon mellom oppvarmet rom og ute i det området.

Men resten av taket og veggene vil jo ikke ha ekstra isolering, så effekten er neppe særlig stor

Og det kan skape problemer med fukt, som Mixy nevner, så man må isolere lite nok til at det ikke blir noe problem.

Min ukvalifiserte mening er at det er liten varmegevinst for en viss risiko for fukt, som fort blir veldig, veldig dyrt i lengden.

Som du sa vil det forhindre varme fra oppvarmet rom til kneloftet, men formålet var å hindre kald luft fra kneloftet å trekke inn i varmt rom.

Lenke til kommentar

Som du sa vil det forhindre varme fra oppvarmet rom til kneloftet, men formålet var å hindre kald luft fra kneloftet å trekke inn i varmt rom.

To sider av samme sak :)

Varm luft går fra rom til kneloft, kald luft går fra kneloft til rom. Isolasjon (eller mangel på) funker begge veier.

Lenke til kommentar

Hvis du skulle gjort noe så burde du gjort hele kneloftet i seg selv uisolert og med lufting mot raftet som er vanlig å ha på et kaldloft.

Fjerne isolering og plast i taket på den delen som stikker utenfor kneveggen. Så limer du plast inn mot panelet i kneveggen for å skape fuktsperre der. Legger isolering 10 cm kanskje? og hvis du vil ha noe for å holde det fast kan du stifte opp vanlig gråpapp eller svartpapp på kaldsiden, som en diffusjonsåpen vindsperre

Lenke til kommentar

Hvis du skulle gjort noe så burde du gjort hele kneloftet i seg selv uisolert og med lufting mot raftet som er vanlig å ha på et kaldloft.

Fjerne isolering og plast i taket på den delen som stikker utenfor kneveggen. Så limer du plast inn mot panelet i kneveggen for å skape fuktsperre der. Legger isolering 10 cm kanskje? og hvis du vil ha noe for å holde det fast kan du stifte opp vanlig gråpapp eller svartpapp på kaldsiden, som en diffusjonsåpen vindsperre

Dette ville jeg frarådet. Det høres ekstremt vanskelig ut å gjennomføre i praksis - fra innsiden i et kryprom. Dampsperre blir mindre tett og man har ingen garantier for at det blir bedre isolert. 

Mye mulig takflaten er luftet fra oversiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ville jeg frarådet. Det høres ekstremt vanskelig ut å gjennomføre i praksis - fra innsiden i et kryprom. Dampsperre blir mindre tett og man har ingen garantier for at det blir bedre isolert.

Mye mulig takflaten er luftet fra oversiden.

Ja, ventilene går like under mønet.

Lenke til kommentar

Nja. Litt vanskelig uten å se dette, men tipper det er ventiler for lufting av kaldt loft?

Har ikke sett ventiler i selve kneloftet, men det er ventiler på fremsiden og baksiden av huset over isolasjonen i taket i øverste etasje. Antar det går til lufting. Så som du sier, fra oversiden.

Men har bestemt meg for å la isoleringen av kneveggen ligge. Her er det nok bare jeg som prøver å eksperimentere etter de beste løsningene, uten at det er noe særlig problem i utgangspunktet. :)

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...