Borger___ Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Har leid ut sokkelen i min egen bolig i flere år nå - skattefritt. Skal nå flytte til kjæresten midlertidig før vi begge selger og kjøper nytt sammen. Jeg blir da å leie ut min egen del av huset også, det vil si 100% av boligen og det blir vel da i skatteetatens øyne å anse som næringsutleie. Siden dette er for en kortere periode vurderer jeg å ikke melde flytting, for å slippe alt styr visavis næringsutleie (næringsoppgave, endre forsikring, ekstra beskatning osv.). Er det kanskje litt dristig, noen med erfaringer? Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Næringsleie er såvidt meg bekjent utleie/leie av næringslokaler.. Du trenger ikke ta spesielle grep for å leie ut eget hus, annet enn å rapportere til skattevesenet så du kan skattelegges korrekt. Leier du ut mange boliger må du begynne å tenke næringsvirksomhet. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/skatt-pa-utleie/ 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Har leid ut sokkelen i min egen bolig i flere år nå - skattefritt. [/size] Skal nå flytte til kjæresten midlertidig før vi begge selger og kjøper nytt sammen. Jeg blir da å leie ut min egen del av huset også, det vil si 100% av boligen og det blir vel da i skatteetatens øyne å anse som næringsutleie. [/size] Siden dette er for en kortere periode vurderer jeg å ikke melde flytting, for å slippe alt styr visavis næringsutleie (næringsoppgave, endre forsikring, ekstra beskatning osv.). [/size] Er det kanskje litt dristig, noen med erfaringer? [/size] Selv om du leier ut hele boligen er det ikke næringsutleie. Tvert imot er utleie av egen bolig/første sekundærbolig sjeldent næring. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Utleie i næring forutsetter at du leier ut minst 4 andre enheter. Personer som leier ut bolig og får skattepliktige inntekter av det leverer ikke næringsoppgave, men utleieoppgave. Skatteplikt, forsikring, mv. bygger ikke på hvor du er registrert, men hvor du skulle vært registrert. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 TS vil altså prøve å unndra skatt. Du er sjølv ansvarleg for å oppgje riktige tal til Skatteetaten. Om du er folkeregistrert her eller der betyr ingenting. Meld flytting, meld og betal skatten din som du er pålagt etter loven å gjere. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Nei, det har jeg ingen erfaring med. Jeg synes det er drøyt at du mener det er akseptabelt å spørre diskusjon.no hvordan du kan unndra skatt. Hvis du vil minimere skatten din, får du finne lovlige måter å gjøre det på. Eventuelt betal skatten din og drit i å gjøre deg til idiot for å spare skatt på midlertidig utleie. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 28. september 2018 Forfatter Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Nei, det har jeg ingen erfaring med. Jeg synes det er drøyt at du mener det er akseptabelt å spørre diskusjon.no hvordan du kan unndra skatt. Hvis du vil minimere skatten din, får du finne lovlige måter å gjøre det på. Eventuelt betal skatten din og drit i å gjøre deg til idiot for å spare skatt på midlertidig utleie. Men da vet jeg det, at du ikke har erfaring med det. Her må jeg bare legge meg flat å beklage at jeg var så freidig å spørre diskusjon.no om noe jeg lurte på, håper virkelig ikke at jeg ødela dagen din Europakart. Handlet forøvrig om å slippe STYR (da det er snakk om en svært kort periode) og ikke nødvendigvis mest mulig skattefordel, da jeg vil ha nok av fradragsberettigede kostnader både med ny og gammel bopel som spiller inn. Har forøvrig fått et par andre svar her som var mer saklig, av folk som klarte (hold deg fast) å holde seg i skinnet uten å la seg provosere så til de grader på at jeg spør om noe jeg lurer på, slik at jeg anser denne som løst. Jeg har også en definisjon på hva idioti er, det skal jeg holde meg for god for å skrive her. God helg! Endret 28. september 2018 av Borger___ Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Hvis det er snakk om kort periode og ny leieboer ikke melder flytting til din bolig så er risikoen for at skatteetaten fanger opp dette minimal. Endret 28. september 2018 av Sheldon C 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 jeg vil ha nok av fradragsberettigede kostnader både med ny og gammel bopel som spiller inn. Hva slags fradrag er det du tenker på da? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Men da vet jeg det, at du ikke har erfaring med det. Her må jeg bare legge meg flat å beklage at jeg var så freidig å spørre diskusjon.no om noe jeg lurte på, håper virkelig ikke at jeg ødela dagen din Europakart. Handlet forøvrig om å slippe STYR (da det er snakk om en svært kort periode) og ikke nødvendigvis mest mulig skattefordel, da jeg vil ha nok av fradragsberettigede kostnader både med ny og gammel bopel som spiller inn. Har forøvrig fått et par andre svar her som var mer saklig, av folk som klarte (hold deg fast) å holde seg i skinnet uten å la seg provosere så til de grader på at jeg spør om noe jeg lurer på, slik at jeg anser denne som løst. Jeg har også en definisjon på hva idioti er, det skal jeg holde meg for god for å skrive her. God helg! Jeg kan bare forholde meg til det du skriver. Du skrev "ekstra beskatning" under det du opplever som styr du vil unngå. En mer rimelig tilnærming fra en i din situasjon er å spørre om hjelp når noe av styret er vanskelig. Skatteunndragelse er et problem som det er helt naturlig og riktig å reagere på. Jeg kan betrygge deg med at helgen min fortsatt er slik den skal være. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå