Gå til innhold

To skjermer, men en vises ikke

LarsInge_sol

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en MSI DESKTOP-QS0SAM1 PC og jeg vil koble til to skjermer. HDMI inngang nr 1 virker fint, men når jeg skal koble til skjerm nr 2 så vil ikke HDMI utgang vises i det hele tatt, skjerm 1 kjenner heller ikke at det er to skjermer. DP utgang virker litt, før den så faller ut/blir svart. 

• Hva kan være problemet?
  • Hvorfor faller DP kabelen ut etter noen sekunder? (den er litt varm, kan den være ødelagt?)
  • Hvorfor virker ikke HDMI utgang nr 2?
  • Hvordan kan jeg løse det?

UTSTYR:

PC - MSI DESKTOP-QS0SAM1 (med to HDMI utganger og en DP utgang - har lagt ved bilde av hvordan det ser ut bak i PC)

Skjerm 1 - Samsung model: S22EE391H

Skjerm 2 - Smasungmodel: S27S390H

Kabel 1 - HDMI 

Kabel 2 - hama 00054594 (HDMI + DP) - DP går inn i PC og HDMI inn i skjerm

post-495330-0-64329800-1538044674_thumb.jpg

post-495330-0-65019200-1538044689_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DP kabelen har en "lås", dersom noen har rivd den ut uten å løse ut "låsen" så blir det ødelagt. DP kabelen sitter heller ikke ordentlig med mindre den er "låst".

"HDMI2" som du kaller det sitter på hovedkortet, det er ikke sikkert CPUen din har integrert GPU, da vil ikke HDMI porten på hovedkortet fungere.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du har mer enn 1 skjermkabel tilknyttet, denne står i skjermkortet. 

På hovedkortet er det vel USB-kabler du ser MariusJS? Jeg kan ikke se at det er noen HDMI tilkoblet her, og det skal det jo heller ikke være.

Edit: Skjønte hva du mente nå Marius :p Nevermind.. Det kan også være BIOS instillinger som må til.

TS: Forsøk å koble monitor 1 på DVI-utgang fra skjermkort og monitor 2 fra HDMI på skjermkort?

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du må bruke to utganger på skjermkortet, f.eks. DP + HDMI for å kunne bruke to skjermer som du ønsker.

DP-pluggen skal "klikke" på plass når den er plugget ordentlig inn.

(Da må man klemme ned en knapp" på pluggen for at den skal løsne og man kan ta den ut igjen.

Det ser ut som om skjermkort-braketten sitter litt skjevt, og det kan gjøre DP-pluggen tar borti "stålet" på kabinettet, slik at den ikke kan dyttes ordentlig inn. Løsne litt på festeskruen til skjermkort-braketten for å fikse dette. HAMA-pluggen virker litt tykkere enn en vanlig DP-plugg, men det er vel fordi den inneholder noe elektronikk som konverterer fra DP til HDMI.

Et alternativ til DP kan være å bruke en DVI-til-HDMI adapter på DVI-utgangen til skjermkortet, og så bruke en vanlig HDMI-kabel derfra til skjermen.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om skjermkort-braketten sitter litt skjevt, og det kan gjøre DP-pluggen tar borti "stålet" på kabinettet, slik at den ikke kan dyttes ordentlig inn. Løsne litt på festeskruen til skjermkort-braketten for å fikse dette.

Godt poeng. Løsne gpu litt så man får dp skikkelig inn

Lenke til kommentar

DP kabelen har en "lås", dersom noen har rivd den ut uten å løse ut "låsen" så blir det ødelagt. DP kabelen sitter heller ikke ordentlig med mindre den er "låst".

"HDMI2" som du kaller det sitter på hovedkortet, det er ikke sikkert CPUen din har integrert GPU, da vil ikke HDMI porten på hovedkortet fungere.

Hehe, derfor den er så vanskelig å få ut...

Samtidig så virker det som om den låser seg når jeg setter den inn igjen. 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du har mer enn 1 skjermkabel tilknyttet, denne står i skjermkortet. 

På hovedkortet er det vel USB-kabler du ser MariusJS? Jeg kan ikke se at det er noen HDMI tilkoblet her, og det skal det jo heller ikke være.

Edit: Skjønte hva du mente nå Marius :p Nevermind.. Det kan også være BIOS instillinger som må til.

TS: Forsøk å koble monitor 1 på DVI-utgang fra skjermkort og monitor 2 fra HDMI på skjermkort?

stemmer.

Jeg tok ut DP kabelen for å kunne få et godt bilde av inngangen.

Det var først idag jeg fant ut at det er noe som heter DP inngang og at den er ørlite annerledes enn HDMI. 

Jeg har ikke en DVI kabel tilgjengelig, men kan være et aktuelt steg. Takk. 

PR nå så er det kun HDMI på skjermkort som virker.

Lenke til kommentar

Jeg tror du må bruke to utganger på skjermkortet, f.eks. DP + HDMI for å kunne bruke to skjermer som du ønsker.

DP-pluggen skal "klikke" på plass når den er plugget ordentlig inn.

(Da må man klemme ned en knapp" på pluggen for at den skal løsne og man kan ta den ut igjen.

Det ser ut som om skjermkort-braketten sitter litt skjevt, og det kan gjøre DP-pluggen tar borti "stålet" på kabinettet, slik at den ikke kan dyttes ordentlig inn. Løsne litt på festeskruen til skjermkort-braketten for å fikse dette. HAMA-pluggen virker litt tykkere enn en vanlig DP-plugg, men det er vel fordi den inneholder noe elektronikk som konverterer fra DP til HDMI.

Et alternativ til DP kan være å bruke en DVI-til-HDMI adapter på DVI-utgangen til skjermkortet, og så bruke en vanlig HDMI-kabel derfra til skjermen.

Ja, og det er det jeg har gjort. Brukt DP + HDMI på to skjermer.

Men DP skjermen "faller" ut. 

Ser ut som du og de andre her mener at det er pga løse deler osv. 

Jeg mener kabelen sitter godt fast, men kan prøvde en gang til. 

DVI + HDMI kan fort bli en aktuell løsning. Er det garantert å fungere?

Lenke til kommentar

Jeg løsnet kabelen på "riktig" måte og satt den inn igjen.

Akkurat nå virker det faktisk!!!

Men nei, etter 10 sekunder så faller den ene skjermen med DP kabel ut igjen. 

Jeg har prøvd å bytte skjermer så er nok ikke power saving mode. 

Kan prøve å se om skjermkortet sitter slik det skal.

Lenke til kommentar

Kan det være at skjermkortet har delvis løsnet inni PC'en?

Kan du åpne kassa og sjekke at skjermkortet sitter godt nedi "sporet" sitt?

Det virker som om det er noe galt med inngangen eller kabelen. Den sitter litt løst og hvis den kommer opp på skjermen så tar det ikke lang tid før den faller ut igjen. 

Jeg vet ikke hvordan jeg åpner opp og ser på skjermkortet, og vil ikke ødelegge noe.

Så jeg tenker å kjøpe inn en DVI + HDMI kabel og se om det fungerer. 

Lenke til kommentar

Det virker som om det er noe galt med inngangen eller kabelen. Den sitter litt løst og hvis den kommer opp på skjermen så tar det ikke lang tid før den faller ut igjen.

Det er veldig forvirrende når du skriver om "sitter løst" og "faller ut", og det handler om forskjellige ting (slik jeg tolker deg).

Det er pluggen som "sitter løst" og bildet på skjermen som "faller ut", ikke sant?

Hvilken plugg er det da som sitter fast? (Ref. det du skriver i post #11)

Jeg vet ikke hvordan jeg åpner opp og ser på skjermkortet, og vil ikke ødelegge noe.

Greit nok. (Det kan hende det står forklart i brukerhåndboken til PC'en.)

Hva slags skjermkort er det som sitter i PC'en?

Kan det være et skjermkort som ikke støtter to skjermer samtidig?

Hvis det er Windows du kjører, hva ser du når du går inn på flerskjermsoppsettet i Innstillinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...