Gå til innhold

A7N8X og minnekompabilitet

NuB

Anbefalte innlegg

Dette med minne er noe mas pga. alle forskjellige innstillinger som skal passe sammen. Nuvel, jeg har et Asus A7N8X-kort med 2x256 Twinmos PC3200 brikker med Winbond. Nå var jeg lei av de lange ventetidene på å loade kart i Battlfield så jeg kjøpte en ny brikke. Jeg er klar over at det kan by på trøbbel å blande brikketyper, så jeg kjøpte en brikke av samme leverandør og med samme hastighet. 512MB altså, som jeg satte i den midterste sloten (ettersom slot 1 og 3 var opptatt fra før da det anbefales for å utnytte dual ddr).

Vel maskinen teller opp riktig antall ram og alt ser vel ut. Men den gang ei, etter få sekdunder i Battlfield krasjer maskinen, og jeg får blåskjerm med rare meldinger om at Windows ble slått av for å unngå å skade maskinen. Bruker jeg Opera eller Internet Explorer krasjer de programmene og ved et par tilfeller ga de også blåskjerm. Prøvde å ta ut og sette inn igjen ramen men uten resultat.

Betyr dette at brikken ikke er kompatibel? Den står ikke på kompabilitetslisten nederst på denne siden, men det er det jo ærlig talt nesten ingenting som gjør. Jeg kjøpte brikken på databutikken og de er flinke til å advare om produkter som ikke er kompatible med hverandre, men fikk ingen sånn advarsel her. Kan det være at brikken ikke funker fordi jeg ikke kjøpte med Winbond? Jeg kjøpte uten ettersom det var mye billigere og jeg ikke overklokker uansett. Blir jeg nå straffet fordi jeg kjøpte "for bra" brikker i utgangspunktet, eller er det noe annet tullball som foregår?

Endret av NuB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det første du burde gjøre er å ta ram brikken ut igjen, og så sjekke om feilen oppstår eller ikke.

Så setter du den inn igjen og tar ut de andre og lar den nye stå alene, og se om feilen oppstår

Hvis ja på begge over, feil med ram brikken, løp og bytt, hvis ikke.....

Sett først inn en og se hva som skjer så den siste.

Kan du benytte deg av dual ddr på noen, samtidig ikke på den nye, hmm nytt spørsmål?

Lenke til kommentar

Tar jeg de ut igjen funker det som vanlig. Har prøvd å bare kjøre den nye brikken og, da ville ikke Windows starte (det vil si den svarte skjermen som spør om du vil starte i sikkerhetsmodus osv kom opp, så jeg slo av).

Får kanskje prøve å sette inn brikken hos en annens maskin. Forsvinner litt penger i porto dersom den må returneres.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan ha noe med FSB-speed og hastigheten på minnet å gjøre. Dette skjønner jeg aldri meg på uansett hvor mange ganger jeg leser det, det er for forvirrende rett og slett. Men jeg har fått med meg noe om at det ikke er noen vits å kjøre minnehastigheten høyere enn FSB-en. FS-en står hos meg på 200 tror jeg, noe som egentlig er for høyt ettersom jeg bare har en xp2200+ (har jeg rett her?). Vil det kunne ordne seg dersom jeg setter fFSB ned til 166? Såvidt jeg forstår har det ikke noen effekt at den står på 200 likevel.

Men i såfall, hvorfor har jeg da pc3200-minne, det vil si hvorfor har folk på et eller annet tidspunkt anbefalt meg dette, er det kun for "framtiden"? For så vidt jeg kan skjønne vil xp2200+ og A7N8X sammen i uklokket tilstand ikke støtte høyere minnehastigheter enn 333Mhz (altså pc2700 likevel).

Dette oppsummerer min totale forvirring...

Edit: Spørsmålet over: God idé sikkert meg jeg har ikke floppy på systemet, lot meg lure til å tro det var noe tull men det dukker opp tilfeller hvor jeg trenger det hele veien... SKjønner ikke at det ikke skal gå å hente data direkte fra disk i stedet (går vel kanskje å lage en bootable cd men det har jeg ikke satt meg inn i).

Endret av NuB
Lenke til kommentar

DEt funket ved å sette minnehastighet ned fra 200 til 133. Memtest var en langdrøy affære som jeg slo av etterhvert (det virket som samme testen kom flere ganger), det sto fremdeles 0 errors etter ca halvannen times kjøring (fikk ikke til å gjøre noe i memtest-programmet, alle tastetrykk førte til reboot).

Lenke til kommentar

Det står i manualen til dette hovedkortet, at 200Mhz hastighet på minne bare

støttes ved en eller to rambrikker. Dersom du bruker tre brikker er det bare

166Mhz eller lavere hastighet som støttes.

Det forklarer hvorfor alt virker når du har satt ned til 133.

Lenke til kommentar

Det raskeste er alltid å kjøre minnet på samme hastighet som FSB, i ditt tilfelle 333MHz, og da kan du også bruke alle 3 brikkene. Nforce2 yter alltid best når minne og FSB kjører synkront.

Hvis du tar ut en av 256MB brikkene kan du ikke lenger kjøre med doble minnekanaler, det vil gi lavere ytelse i enkelte programmer.

Lenke til kommentar
Hvis du tar ut en av 256MB brikkene kan du ikke lenger kjøre med doble minnekanaler, det vil gi lavere ytelse i enkelte programmer.

Vel, jeg har forstått det sånn at det kan jeg, dersom 256 er i den ene kanalen og 512 i den andre, så vil 256 på begge sider kjøre dual.

Uansett, jeg prøvde å sette cpu opp til 166 (og multiplyer ned til 10.5) men da ville ikke maskinen starte. Trodde da såpass skulle gå an.

Lenke til kommentar

Som sagt, er ikke dette en begrensning som ligger i hovedkortet, men i CPU'en din. Jeg har selv omtrent samme hk (Deluxe 2.0), og en Athlon XP 2400+ som jeg kjører stabilt på 276MHz (138 x 2)FSB og med en 7,5 multiplier = 2070 = XP2600+.

Dette med en 2300RPM CPU-vifte(19dB), og uten kabinett-vifter av noe slag. Har tidligere kjørt på 280MHz FSB, men siden jeg ikke har noen ekstra kjøling/bedre vifte så kjører jeg safe...

Lenke til kommentar
Det raskeste er alltid å kjøre minnet på samme hastighet som FSB, i ditt tilfelle 333MHz, og da kan du også bruke alle 3 brikkene. Nforce2 yter alltid best når minne og FSB kjører synkront.

Jeg kjører cpu på 166MHz og minne på 200MHz, og får bedre benchmarks og minnehastigheter med dette oppsettet på mitt A7N8X Deluxe hovedkort enn å kjøre minne/cpu synkront.

Mener å ha lest i tester her på hardware.no at dette også er tilfelle, men det kan være at klokka bare er alt for mye og at jeg husker helt feil.

Må jo her legge til at jeg ikke får mye bedre hastigheter, men litt. Dette er med 2stk generic PC3200 brikker.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Let me get this straight: CPUen min støtter i utgangspunktet ikke mer enn 133MHz. FSB opererer på det dobbelte av dette, altså 266MHz.

Men siden man kan kjøre minnet på samme hastighet som FSB, vil jeg ikke da kunne kjøre minnet på 266MHz? Eller er det i dette regnestykket tatt med fra før at Ramen "egentlig" kjører 133 men fungerer som 266MHz siden den er DDR? Hvis sistnevnte er tilfelle virker det logisk at jeg ikke kan kjøre minnet raskere, dersom førstnevnte er tilfellet virker det rart at jeg ikke kan kjøre raskere minne.

Visste ingenting om dette da jeg kjøpte oppsettet men sjekket litt rundt opå forumet på frhånd og trodde dissse komponentene utgjorde en grei nok kombo. Nå funker det greit her men man vil jo alltid ha det litt bedre.

Dette med at manualen sier noe om bregrensninger for minnehastighet dersom man har flere enn tre brikker har jeg ikke klart å finne noe om (i manualen altså).

Lenke til kommentar

Sitter med et lignende problem selv her,,

Xp2500+barton og twinmos 2x512 pc3200,,

blåskjerm hele tia ved winxp installeringa,,

fant nå ut at hvis jeg setter fsb til 133mhz på cpu og minne til 400mhz, så har jeg nå endelig fått begynne installering,, rart, for hvis jeg setter cpu til 166mhz, som det skal være, så får jeg ikke velge annet enn 333mhz på minnet?? snodig, når det liksom er 400 minnet jeg har..

har a7v8x-x, altså via-brikkesettet,,

har trøblet med dette i etdøgn nå,, hva kan jeg gjøre? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...