Gå til innhold

Velkommen til TU Maritim!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ifølge Menon Business Economics arbeider rundt 260.000 personer innenfor de tre store havnæringene; sjømatnæringen, maritim næring og offshore petroleum."

Ja, "Havrommet" er Norges viktigste næring, men også vannkraften vår og aluminiumsindustrien som utnytter våre naturgitte fordeler er viktige.

Det er egentlig velferdsstaten det dreier seg om, og livskvaliteten til oss som bor i landet.

Skulle ønske dagens regjering kunne innse at også venstresiden i norsk politikk har bidratt til den velferden vi har.

Spesielt savner jeg tankegangen som lå bak etableringen av de store industribedriftene som Hydro, Equinor, Statkraft og Statnett for å nevne noen.

Hvorfor satser ikke regjeringen på et selskap av typen Equinor med "Havrommet" som oppgave?

Staten er den desidert største kapitalisten i landet, og når bedriftene går godt er det i statskassen mesteparten av pengene havner.

Når dette er fakta, er det for meg rart at regjeringen setter seg på pengesekken og forlanger at private selskaper skal ta risikoen med å teste ut fremtidens løsninger på havet.

Vi burde lære av oljevirksomheten, hvor staten har tatt 90% av utgiftene i letefasen, men ved å ta denne risikoen har vi skaffet oss en formue på 8000 mrd.

Når bedriftene skal fra ide- og modellstadiet og ta steget for å tjene penger, møter de det som kalles "dødens dal", og etter min mening blir det feil når de med pengene sitter og venter på grunderen for å se om han overlever "dødens dal".

Jeg tror vi hadde fått mange flere bedrifter dersom staten gikk inn i selskapene med aksjekapital når "dødens dal" skal forseres.

Først etter 10 år ser en egentlig hva som er liv laget og da kan staten enten selge seg ut eller være med for skaffe seg andre inntekter enn bare fra skatter og avgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...