Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om dekk

Cocola

Anbefalte innlegg

Hei, jeg må ha nye vinterdekk på bilen. De jeg har i dag står det 245/40R18 97 Q M+S.

- Hva betyr M+S?

- Jeg har forstått at Q er hastighetsindeks. I vognkortet står det Y. Vil det si at dekkene har alt for lav hastighetsindeks?

- Hva betyr tallet 97? Og må jeg kjøpe dekk som har 97 eller høyere?

post-416484-27676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

- Jeg har forstått at Q er hastighetsindeks. I vognkortet står det Y. Vil det si at dekkene har alt for lav hastighetsindeks?

Q = 160 km/h, og er vanlig, og tilstrekkelig, på vinterdekk uansett hva det står i vognkortet. Greit å huske på max-fart dersom du tar en tur til Tyskland med vinterdekkene på. På mange biler kan du fortelle kjørecomputeren at bilen har dekk med lavere max hastighet, og legge inn sperre på for eks 160. Eller 190 dersom du har T-merkede vinterdekk.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Q = 160 km/h, og er vanlig, og tilstrekkelig, på vinterdekk uansett hva det står i vognkortet. Greit å huske på max-fart dersom du tar en tur til Tyskland med vinterdekkene på. På mange biler kan du fortelle kjørecomputeren at bilen har dekk med lavere max hastighet, og legge inn sperre på for eks 160. Eller 190 dersom du har T-merkede vinterdekk.

I Tyskland er vel slik sperre nødvendig for å kjøre lovlig på vinterdekk med lavere hastighetsmerking enn bilen normalt skal ha..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så da trenger jeg ikke å kjøpe dekk med 97 i lastindeks. Hvordan vet jeg hva det laveste jeg kan gå til er?

Er det andre regler på sommerdekk med tanke på hastighetsindeks? Må de ha samme bokstav som står i vognkort?

Du må uansett ha samme eller bedre lasteindeks.

Som jeg sa over, er Q både godkjent og vanlig som hastighetindeks for vinterdekk.

Kilde: https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/nyttig-informasjon-om-bildekk/

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Vinterdekkene får lov til å ha lav hastighetsindex Q, lastindexen skal I UTGANGSPUNKTET være som i vognkortet eller høyere. MEN, noen ganger er lastindekstallet i vognkortet feil, da godtas det at dekkets lastindex er større enn halvparten av maksimal aksellast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...